Mikro i makroelementy

Kobieta po treningu je drugie śniadanie.
odchudzanie
zdrowe odżywianie
składniki odżywcze

Z czego powinno składać się drugie śniadanie sportowca?

W profesjonalnym sporcie zbilansowana dieta stanowi tak samo ważną kwestię, jak sam trening. W przypadku sportowców na poziomie amatorskim kwestie dietetyczne są często bagatelizowane. To duży błąd, który może niekorzystnie wpływać na osiągane wyniki, a nawet prowadzić do problemów ze zdrowiem. Podpowiadamy, jak powinno wyglądać wartościowe drugie śniadanie sportowców.
Marcin Michalewski
kieliszki z nalewką orzechową
przepisy
mikro i makroelementy
kuchnia

Orzechówka – przepis na nalewkę z orzechów laskowych z wanilią

Orzechówka, czyli nalewka z orzechów, może być przyrządzona z ich różnych rodzajów. Nalewka z orzechów laskowych wyróżnia się bardzo delikatnym smakiem i pięknym orzechowym, miękkim aromatem. Może być stosowana w celach leczniczych jako środek wspomagający trawienie.
Joanna Jędrzejczyk
kobieta-trzymająca jabłko i butelkę
odchudzanie
warzywa
zdrowe odżywianie

Wpływ diety na psychikę – jak jedzeniem regulować samopoczucie, inteligencję i emocje?

Dieta ma równie silny wpływ na sferę fizyczną, jak i psychiczną. Jedzenie czerwonego mięsa zwiększa poziom agresji, a warzywa go obniżają. Aby poprawić procesy intelektualne, warto jeść dużo orzechów, ryb i potraw zawierających witaminy z grupy B. Zła dieta wpływa również na wahania nastroju, nasilenie stanów depresyjnych i lękowych. Z tego powodu warto unikać białego pieczywa, słodyczy i fast foodów.
Tomasz Delmaczyński
Herbata z hibiskusa
odchudzanie
składniki odżywcze
witaminy

Herbata z hibiskusa – odmładzający napój o licznych właściwościach prozdrowotnych. Jak zaparzyć herbatę z hibiskusa

Herbata z hibiskusa powinna być systematycznie pita przez osoby odchudzające się, gdyż przyspiesza trawienie i przemianę materii. Wykazuje właściwości detoksykacyjne i moczopędne. Zalecana jest również osobom z nadciśnieniem tętniczym oraz z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi.
Natalia Szubiela
wegański majonez z nerkowcami
odchudzanie
zdrowe diety
mikro i makroelementy

Wegański majonez – 3 przepisy na majonez bez żółtek: z mango i tofu, nerkowców oraz mleka sojowego

Wegański majonez, „wegemajo”, czyli majonez bez żółtek, to roślinny odpowiednik popularnego dodatku do potraw. Można go przygotować z mleka sojowego i oleju, a nawet z nerkowców. Smakiem bardzo przypomina swój tradycyjny pierwowzór. Ma tę samą konsystencję i idealnie uzupełnia smak kanapek, dań na zimno, zapiekanek, pieczonych warzyw czy sałatek.
Joanna Jędrzejczyk
produkty bogate w cynk
zdrowie
zdrowe odżywianie
mikro i makroelementy

Jak cynku wpływa na organizm? Wzmacnia odporność, poprawia proces uczenia się i wzmacnia libido

Cynk to pierwiastek wpływający na działanie układu odpornościowego oraz nerwowego. Poprawia pamięć, wpływa na odbieranie wrażeń zmysłowych, a także wytwarzanie insuliny. Odpowiada za prawidłowy poziom męskiego hormonu płciowego – testosteronu.
Agnieszka Wadowska
czereśnie
zdrowe diety
mikro i makroelementy
kuchnia

Przepis na kompot z czereśni na zimę, dżem i frużelinę czereśniową z miodem

Czereśnie prócz tego, że są bardzo zdrowe, to również smakują pysznie. Można z nich przygotować kompoty, dżemy czy frużeliny.
Mateusz Fidut
kobieta z łyżką oleju
pielęgnacja
mikro i makroelementy

Oil pulling – zalety i sposób przeprowadzania rytuału ssania oleju

Oil pulling, czyli ssanie oleju, a dokładniej płukanie nim jamy ustnej to metoda polegająca na trzymaniu w ustach oleju roślinnego przez około 20 minut. Ciecz należy delikatnie przeciskać między zębami. To naturalny sposób na detoksykację organizmu, białe i zdrowe zęby oraz łagodzenie bólów migrenowych.
Joanna Jędrzejczyk
nasiona kolendry
zdrowe diety
witaminy
mikro i makroelementy

Przepis na dietetyczne, wiosenne wykwintne, wegańskie danie: zupa z kalarepy z kolendrą i tahini

Nasiona kolendry mają bardzo intensywny cytrynowo-korzenny smak, dzięki czemu nadają potrawom lekko pikantnego i orientalnego charakteru. Ziarenka kolendry trzeba rozetrzeć w moździerzu lub dłoniach. Tę przyprawę należy dozować z umiarem, ponieważ może całkowicie zdominować wszystkie inne aromaty.
Joanna Jędrzejczyk
sos tzatziki z czosnkiem i ogórkiem
zdrowe diety
składniki odżywcze
mikro i makroelementy

2 przepisy na pyszny sos tzatziki: w wersji podstawowej i pikantnej. Z czym podawać grecki sos jogurtowy.

Tzatziki to sos na bazie gęstego jogurtu naturalnego z dodatkiem świeżego ogórka, czosnku, oliwy i soli. Jest najchętniej podawaną przystawką w kuchni greckiej. Jego skład można dowolnie modyfikować, dodając np. ocet winny, chili, szalotkę, świeżą miętę, koperek, ser feta lub miód.
Joanna Jędrzejczyk
Kawałek srebra na drewnianym stole.
mikro i makroelementy
Choroby

Argyria, czyli srebrzyca - choroba, która objawia się niebiesko-szarym zabarwieniem skóry

Argyria (srebrzyca) to bardzo rzadka choroba, którą wywołuje nagromadzone w organizmie człowieka srebro. Jej charakterystycznym objawem jest niebiesko-szare zabarwienie skóry, pozostające do końca życia. Choroba ta najczęściej występuje wśród pracowników kopalni srebra, którzy narażeni są na ciągły kontakt ze srebrnym pyłem.
Joanna Jędrzejczyk
orzechy makadamia
zdrowe produkty
składniki odżywcze
mikro i makroelementy

Orzechy makadamia dostarczają zdrowych kwasów tłuszczowych oraz soli mineralnych

Orzechy makadamia to suche owoce drzewa rosnącego w Australii, na Hawajach i w Afryce Południowej. Są one bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, potas, wapń, magnez i żelazo. Twarda łupina orzecha makadamia okrywa delikatną, kremową, słodkosłoną zawartość.
Anna Cholewa
czereśnie
zdrowie
owoce
witaminy

Jakie są zalety czereśni? Na co wpływają i jak je jeść

Czereśni można zjeść nawet do pół kilograma dziennie. Zawierają wiele witamin i składników mineralnych. Wspomagają apetyt i zmniejszają zaparcia.
Mateusz Fidut
Różne rodzaje egzotycznych owoców leżą na stole
owoce
zdrowe diety
mikro i makroelementy

6 wyjątkowych owoców egzotycznych: karambola, durian, kumkwat, rambutan i persymona. Właściwości i sposób podania.

Karambola ma kształt gwiazdy, a durian charakteryzuje się nieprzyjemnym zapachem. Kumkwaty przypominają miniaturowe pomarańcze, natomiast rambutany są spokrewnione z liczi. Persymonę można jeść samodzielnie na surowo lub dodać do deserów i sałatek.
Agnieszka Bąder
symbol wapnia
zdrowie
zdrowe diety
mikro i makroelementy

Prawidłowy poziom wapnia we krwi – czym jest hiperkalcemia i hipokalcemia?

Prawidłowy poziom wapnia w litrze krwi powinien wynosić od 2,1 do 2,6 milimoli. Nadmiar tego pierwiastka oznacza hiperkalcemię i może prowadzić do nowotworów.
Agnieszka Bąder
Żelazo w diecie
suplementy diety
witaminy
mikro i makroelementy

Przyczyny oraz objawy niedoboru żelaza – jak go wyleczyć, zanim doprowadzi do anemii

Niedobór żelaza jest najczęstszą przyczyną niedokrwistości (anemii). Stężenie żelaza we krwi obniżają krwawienia, np. podczas miesiączki, a także krwawienia w układzie pokarmowym związane z obecnością wrzodów żołądka. Niedobór tego pierwiastka występuje też często u kobiet w ciąży. Objawami braku żelaza są m.in. bladość, przewlekłe zmęczenie i problemy z koncentracją.
Anna Cholewa
Nadmiar potasu
odchudzanie
składniki odżywcze
witaminy

Przyczyny, objawy i leczenie nadmiaru potasu

Nadmiar potasu w organizmie (hiperkaliemia, hiperpotasemia) może być spowodowany m.in. zażywaniem niektórych leków. W przypadku hiperkaliemii nerki nie są w stanie pozbyć się nadmiaru pierwiastka z organizmu. Pojawia się mrowienie, osłabienie mięśni, a nawet dochodzi do ich porażenia.
Paulina Mucha
świeżo upieczony chleb razowy leży na lnianej ściereczce
odchudzanie
zdrowe produkty
zdrowe diety

Chleb orkiszowy – właściwości zdrowotne

Zalet chleba orkiszowego trudno nie docenić: zawiera białko, witaminy i minerały, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz błonnik. Właściwości pieczywa orkiszowego docenią szczególnie osoby cierpiące na dolegliwości skórne, dusznicę bolesną, zaburzenia przemiany wapnia.
Paulina Mucha
młoda kobieta kupuje warzywa na straganie ulicznym
odchudzanie
zdrowe produkty
zdrowe diety

Zielone warzywa i owoce – niezbędny składnik diety

Zielone owoce i warzywa zawdzięczają swój kolor – chlorofilowi. Jest to substancja o wielu dobroczynnych właściwościach, niezbędna kobietom w ciąży. Warto jeść szczególnie zielone owoce i warzywa niepoddane obróbce termicznej – surowe, w postaci soków.
Paulina Mucha
Zasuszony szafran
odchudzanie
zdrowe produkty
mikro i makroelementy

Najdroższa przyprawa świata – szafran, czyli proszek z pręcików krokusów

Przyprawa szafran jest wytwarzana ze słupków kwiatów szafranu uprawnego – krokusa. Ma cierpki, intensywny smak, zapach określany jako miodowo-trawiasty i złoto-czerwony kolor. Szerokie właściwości jakie posiada szafran powoduje, że jest on wykorzystywany w gastronomii, kosmetyce oraz medycynie.
Joanna Jędrzejczyk
Pokrojone mandarynki
odchudzanie
zdrowe produkty
składniki odżywcze

Mandarynka: niskokaloryczne i niskoglikemiczne źródło witaminy C

Mandarynki – witaminy i wartości odżywcze jakie kryją w sobie te niepozorne owoce czyni z nich cenny składnik każdej zdrowej diety. Oprócz tego są niskokaloryczne, maja niski indeks glikemiczny a zjedzenie dwóch mandarynek zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.
Joanna Jędrzejczyk
Paznokcie
pielęgnacja
mikro i makroelementy
domowe sposoby

Paznokcie rozdwajają się, kiedy w diecie brakuje witamin i składników mineralnych

Niedobór w diecie pewnych witamin i składników mineralnych może spowodować rozdwajanie paznokci. Przyczyny niedoboru to na ogół uboga dieta, która nie dostarcza witamin i składników mineralnych w odpowiedniej ilości, oraz używanie substancji, które utrudniają ich wchłanianie z pożywienia. Rozdwajające się paznokcie można „naprawić” poprzez zmianę diety.
Anna Cholewa
Warzywa
odchudzanie
zdrowe diety
składniki odżywcze

Czy można łączyć ogórka z pomidorem?

Przeciw łączeniu ogórka z pomidorem przemawia to, że pomidory są bogate w witaminę C, którą rozkłada zawarta w ogórkach askorbinaza.
Joanna Jędrzejczyk
Pokrojony maniok
odchudzanie
zdrowe produkty
składniki odżywcze

Kassawa i tapioka, czyli czym jest i jak używać w kuchni maniok jadalny

Maniok jadalny pochodzi z Brazylii, nazywany bywa również maniokiem gorzkim lub podpłomyczem.
Joanna Jędrzejczyk
Fasola
odchudzanie
zdrowe produkty
składniki odżywcze

Tanie, smaczne i zdrowe - rośliny strączkowe

Warzywa strączkowe a bardziej ich nasiona. takie jak fasola, soczewica czy groch to przede wszystkim bogate źródło pełnowartościowego białka oraz wielu innych cennych dla organizmu składników odżywczych takich jak m.in. cynk, wapń czy błonnik.
Joanna Jędrzejczyk
Mężczyzna na siłowni
suplementy diety
sport
witaminy

Słabsze efekty, ale większe bezpieczeństwo stosowania – sterydy naturalne

Sterydy anaboliczne szybko dają efekty, ale oprócz przyrostu tkanek mają wiele skutków ubocznych. Naturalne sterydy są bezpieczniejsze w stosowaniu, a ich skuteczność jest porównywalna do popularnych anabolików. Znanymi naturalnymi sterydami są m.in. furostanol, witamina D czy ekdysteroidy.
Anna Harasymiuk
Sałatka z alg
odchudzanie
pielęgnacja
mikro i makroelementy

Algi i ich działanie w kosmetyce: odmładzają, wyszczuplają i oczyszczają z toksyn

Algi są dziś szeroko stosowane w kosmetyce. Mają właściwości upiększające, odmładzające, przeciwutleniające, wyszczuplające, przyspieszają przemianę materii, usuwają toksyny z organizmu, leczą trądzik, pomagają goić się ranom.
Agnieszka Krasa
Starsza kobieta
suplementy diety
kręgosłup
mikro i makroelementy

Wapno do picia dla alergików i nie tylko

Wapno do picia jest jednym z najskuteczniejszych środków na złagodzenie objawów alergii. Należy pamiętać, że stosowanie wapna, bez żadnych innych leków przeciwalergicznych raczej nie pomoże zwalczyć objawów reakcji alergicznej. Wapno do picia powinno się przyjmować razem z innymi środkami łagodzącymi uczulenie, np. z cynkiem i kwercetyną.
Sylwia Ciupak
Kwiaty rumianku
medycyna naturalna
mikro i makroelementy
zioła

Na co rumianek działa niezawodnie? Na stany zapalne i rany, które źle się goją

Rumianek likwiduje stany zapalne, przyspiesza gojenie się ran, koi nerwy, a także pomaga radzić sobie z problemami trawiennymi. Rumianek ma także zastosowanie w pielęgnacji włosów.
Anna Harasymiuk
Dziecko w ubranku
witaminy
opieka nad dzieckiem
mikro i makroelementy

Na zdrowe kości i dla prawidłowego krzepnięcia krwi – witaminy dla niemowląt

Dziecko potrzebuje witamin już w pierwszych dniach życia, zwłaszcza witaminy K, którą dostaje domięśniowo po urodzeniu. Gdy wejdzie w wiek niemowlęcy, czyli w 5. tygodniu życia, jego potrzeby rosną. Dlatego szczególnie ważne jest dostarczanie malcowi witamin, których w mleku matki jest zbyt mało – D oraz K.
Anna Harasymiuk
Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Partner
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Partner
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Partner