Kiwi, maliny, truskawki i inne owoce
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Cukry w owocach – zdrowy zamiennik słodyczy

Cukry w owocach z powodzeniem mogą zastąpić cukier rafinowany – dodawany do produktów. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia – WHO, nie należy jeść więcej niż trzy owoce dziennie. Najwięcej cukru mają banany i winogrona, więc te owoce najlepiej jeść jak najrzadziej.

Cukry w owocach z powodzeniem mogą zastąpić cukier rafinowany – dodawany do produktów. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia – WHO, nie należy jeść więcej niż trzy owoce dziennie. Najwięcej cukru mają banany i winogrona, więc te owoce najlepiej jeść jak najrzadziej.

Cukry w owocach – 5 wskazówek

Cukry w owocach nie są szkodliwe, natomiast należy pamiętać o umiarze – nadwyżka dziennego bilansu kalorycznego, nawet w przypadku bardzo zdrowych produktów, powoduje tycie. Warto wybierać przede wszystkim owoce sezonowe i dostosować się do kilku rad:

 

  • Nie jedz owoców na kolację, ponieważ cukier zostanie zamieniony w tłuszcz (ze względu na powolną przemianę materii).
  • Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, należy ograniczać jedzenie cukrów, także tych, które pochodzą z owoców. Poniżej 40 kcal na 100 gramów mają m.in. porzeczki, truskawki, poziomki, grejpfruty.
  • Jeżeli nie chcesz przytyć, uwzględnij owoce w dziennym bilansie kalorycznym.
  • Wybieraj owoce o niskim indeksie glikemicznym, aby uniknąć skoków glukozy we krwi po zjedzeniu owoców. Godne polecenia są np.: jabłka, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, kiwi, maliny.
  • Cukier w owocach może zaszkodzić cukrzykom. Osoby chore powinny wybierać owoce zawierające w swoim składzie nie więcej niż 10% węglowodanów, np. truskawki, arbuzy, ananasy, borówki, jeżyny, czereśnie.

 

Owoce to źródło błonnika, witamin i minerałów, dlatego warto pamiętać o nich w diecie, zwłaszcza w przypadku nagłej ochoty na słodycze.

 

Świeże owoce kiwi.
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Domowe sposoby na obniżenie ciśnienia – cytrusy, truskawki i aronia
Owoce obniżające ciśnienie to świeże truskawki, maliny, jagody, żurawina, porzeczki, morele, brzoskwinie i cytrusy. Owoce te zawierają witaminę C, potas i duże ilości błonnika, dzięki czemu regulują poziom ciśnienia i przyspieszają wydalanie soli z organizmu.

Owoce obniżające ciśnienie to świeże truskawki, maliny, jagody, żurawina, porzeczki, morele, brzoskwinie i cytrusy. Owoce te zawierają witaminę C, potas i duże ilości błonnika, dzięki czemu regulują poziom ciśnienia i przyspieszają wydalanie soli z organizmu.    Przyczyną nadciśnienia może być nadwaga, stres lub nadmiar soli w organizmie. Za wysokie ciśnienie w dużym stopniu odpowiedzialne są pokarmy. Produkty, które podnoszą ciśnienie to m.in. tłuste mięsa, słodycze, konserwowana żywność, żółte sery, słone i tłuste przekąski oraz zupy w proszku. W przypadku nadciśnienia należy ograniczyć także spożywanie produktów takich jak: białe pieczywo, kawa, herbata, biały ryż, żółtka jaj i makarony z białej mąki. Owoce obniżające ciśnienie – żurawina, cytrusy, porzeczki Dieta, która ma pomóc obniżyć ciśnienie, powinna być bogata w owoce i warzywa . Owoce obniżające ciśnienie to np.: aronia, żurawina , truskawki, jagody, maliny, morele, brzoskwinie, porzeczki oraz cytrusy . Świeże owoce zawierają duże ilości błonnika i witaminy C, która wpływa na rozkurcz naczyń krwionośnych. Owoce te mają także dużo potasu, który reguluje ciśnienie tętnicze. Potas jest odpowiedzialny za szybsze wydalanie soli z organizmu, która jest jedną z przyczyn nadciśnienia. Owoce te mają właściwości przeciwzapalne i zapobiegają powstawaniu w tętnicach blaszki miażdżycowej.   Lubisz eksperymentować w kuchni? Przygotuj domowe przetwory z owoców kiwi: nalewka, konfitura i dżem . Przetwory z owoców wzbogacają smak dań i napojów. Wypróbuj  przepis na syrop z pigwy do herbaty . Chętnie sięgasz po owoce? Zobacz,  czy cukry w owocach są szkodliwe .

owoce cytrusowe
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Kaloryczność owoców a odchudzanie
Owoce są nie tylko źródłem cukrów, ale także błonnika, witamin i minerałów. Dlatego w dobrze zbilansowanej diecie powinno znaleźć się miejsce także na owoce. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na owoce przetworzone (np. soki lub owoce suszone).

Owoce są nie tylko źródłem cukrów, ale także błonnika, witamin i minerałów. Dlatego w dobrze zbilansowanej diecie powinno znaleźć się miejsce także na owoce. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na owoce przetworzone (np. soki lub owoce suszone). Czy jeść owoce w diecie redukcyjnej? Owoce są co prawda źródłem cukrów, ale również wielu cennych składników odżywczych. Świeży, nieprzetworzony owoc sezonowy na pewno nie będzie zagrożeniem dla sylwetki i nie spowoduje tycia. Co więcej, dostarczyć może błonnika, który korzystnie wpływa na przemianę materii.  Każdy produkt jedzony w nadmiarze może zaszkodzić , dlatego też i przy owocach zalecany jest umiar, ale powinno znaleźć się na nie miejsce w codziennej diecie. Poza tym niektóre owoce (np. grejpfrut) wręcz słyną ze swoich właściwości wspomagających odchudzanie. Kaloryczność wybranych owoców (kcal w 100 gramach) 18 kcal – arbuz, 22 kcal –  grejpfrut , 26 kcal – truskawki, 28 kcal – maliny, 31 kcal – pomarańcze, 33 kcal –  ananas , 33 kcal – mandarynki, 35 kcal – jabłka, 41 kcal – agrest, 42 kcal – gruszki, 47 kcal – kiwi, 61 kcal – brzoskwinie, 90 kcal – banan, 160 kcal –  awokado . W jakiej formie jest owoc? Suszony bardziej kaloryczny Powyższe kalorie dotyczą owoców w ich naturalnej postaci. Natomiast wybierając soki owocowe, należy mieć na uwadze, że mogą one być sztucznie dosładzane – cukrem czy syropem glukozowo-fruktozowym. Picie dosładzanych soków owocowych może tuczyć, ale ze względu na dodatek substancji słodzących.   Również nieco ostrożniej warto też podejść do owoców suszonych, gdyż te są już bardziej kaloryczne. Na pewno  wystrzegać się należy owoców kandyzowanych – są one nasączone cukrem , który będzie sprzyjał tyciu. Natomiast owoce suszone bez dodatków mają wiele...

owoce cytrusowe
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Kaloryczność owoców a odchudzanie
Owoce są nie tylko źródłem cukrów, ale także błonnika, witamin i minerałów. Dlatego w dobrze zbilansowanej diecie powinno znaleźć się miejsce także na owoce. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na owoce przetworzone (np. soki lub owoce suszone).

Owoce są nie tylko źródłem cukrów, ale także błonnika, witamin i minerałów. Dlatego w dobrze zbilansowanej diecie powinno znaleźć się miejsce także na owoce. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na owoce przetworzone (np. soki lub owoce suszone). Czy jeść owoce w diecie redukcyjnej? Owoce są co prawda źródłem cukrów, ale również wielu cennych składników odżywczych. Świeży, nieprzetworzony owoc sezonowy na pewno nie będzie zagrożeniem dla sylwetki i nie spowoduje tycia. Co więcej, dostarczyć może błonnika, który korzystnie wpływa na przemianę materii. Każdy produkt jedzony w nadmiarze może zaszkodzić , dlatego też i przy owocach zalecany jest umiar, ale powinno znaleźć się na nie miejsce w codziennej diecie. Poza tym niektóre owoce (np. grejpfrut) wręcz słyną ze swoich właściwości wspomagających odchudzanie. Kaloryczność wybranych owoców (kcal w 100 gramach) 18 kcal – arbuz, 22 kcal – grejpfrut , 26 kcal – truskawki, 28 kcal – maliny, 31 kcal – pomarańcze, 33 kcal – ananas , 33 kcal – mandarynki, 35 kcal – jabłka, 41 kcal – agrest, 42 kcal – gruszki, 47 kcal – kiwi, 61 kcal – brzoskwinie, 90 kcal – banan, 160 kcal – awokado . W jakiej formie jest owoc? Suszony bardziej kaloryczny Powyższe kalorie dotyczą owoców w ich naturalnej postaci. Natomiast wybierając soki owocowe, należy mieć na uwadze, że mogą one być sztucznie dosładzane – cukrem czy syropem glukozowo-fruktozowym. Picie dosładzanych soków owocowych może tuczyć, ale ze względu na dodatek substancji słodzących.   Również nieco ostrożniej warto też podejść do owoców suszonych, gdyż te są już bardziej kaloryczne. Na pewno wystrzegać się należy owoców kandyzowanych – są one nasączone cukrem , który będzie sprzyjał tyciu. Natomiast owoce suszone bez dodatków mają wiele cennych...

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner