Party Stories
Martyna Wojciechowska o dramatycznej diagnozie
Doda w zielonej marynarce
Agnieszka Woźniak Starak w białym t-shircie na konferencji Big Brothera
beata-kozidrak
„Hotel Paradise” Ata Postek rozstała się z partnerem, ale już ma nowego! Zdradziła, jak się poznali
Michał Kostrzewski i pozostali jurorzy You Can Dance
Justyna Steczkowska z fanami
Ida Nowakowska prowadzącą "You Can Dance"
Doda
Kuchnia makrobiotyczna
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Jak się odżywiać na diecie makrobiotycznej?

Z diety makrobiotycznej praktycznie wykluczamy produkty pochodzenia zwierzęcego, dopuszczalne są jedynie niewielkie ilości białego mięsa ryb, skorupiaków, kefiru czy mleka. Na zakończenie każdego posiłku zalecane jest jedzenie porcji samodzielnie przygotowanej warzywnej kiszonki.

Z diety makrobiotycznej praktycznie wykluczamy produkty pochodzenia zwierzęcego, dopuszczalne są jedynie niewielkie ilości białego mięsa ryb, skorupiaków, kefiru czy mleka. Na zakończenie każdego posiłku zalecane jest jedzenie porcji samodzielnie przygotowanej warzywnej kiszonki.

Zasady odżywiania w kuchni makrobiotycznej

Dieta makrobiotyczna to sposób odżywiania oparty na chińskiej filozofii zachowania równowagi między pierwiastkami Yin i Yang, żeńskim i męskim. Każdy posiłek musi być tak zbilansowany, aby zawierał wszystkie składniki.

W diecie makrobiotycznej w każdym posiłku łączymy smaki: kwaśny, ostry, słodki, słony, a żywimy się zgodnie z prawami natury i tylko produktami jak najmniej przetworzonymi, często surowymi, a najlepiej pochodzącymi z ogrodu.

Ważne są proporcje między produktami:

  • 50-60% diety powinny stanowić niełuskane ziarna zbóż (można z nich przygotowywać także pasztety, ciastka, kotlety, placki),
  • 25-30% powinny stanowić warzywa (przede wszystkim kapusta i warzywa korzeniowe),
  • 10-15% diety to białko (soja, ciecierzyca, groch, fasola, orzechy, białe mięso ryb),
  • 10% to płyny (woda, kapuśniak, barszcz z kiszonych buraczków, efekt fermentacji soi, ryżowa herbata) jedzone minimum 15 minut po posiłku, nigdy w trakcie.

Wykluczone jest mięso, większość nabiału, owoce tropikalne (banany czy cytrusy), używki, cukier, dopuszczalne są małe ilości owoców morza i ryb. Codziennie przygotowuje się 3 posiłki, które warto zakończyć domową kiszonką, np. z kapusty, selera, ogórków, cebuli, rzodkiewki, kalarepy, marchewki, pora, brokuła. Dowolne warzywa wkłada się naprzemiennie do zamykanego słoja, zalewa na tydzień ciepłą wodą z dodatkiem 2 łyżek soli, czosnku, chrzanu, kopru i kładzie się na wierzchu kromkę razowego chleba.

Plusy i minusy kuchni makrobiotycznej

Zalety:

  • na diecie makrobiotycznej przyjmuje się z nieprzetworzonym pożywieniem dużo łatwo przyswajalnych witamin i minerałów, a eliminuje wchłanianie toksycznych odpadków.
  • dzięki diecie znacznie rzadziej się choruje, wzmacnia się serce, wyrównuje ciśnienie krwi, obniża się ryzyko raka płuc, jelita grubego czy tarczycy.

Wady:

  • poleca się stosowanie diety przez maksymalnie 2 miesiące, gdyż może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia i zmęczenia organizmu.
  • wymaga bardzo indywidualnego podejścia, dokładnego odmierzania porcji.

Dieta makrobiotyczna wymaga etapu przygotowania do niej, a następnie wyjścia, a najbezpieczniejsza przed rozpoczęciem tego rodzaju żywienia byłaby konsultacja z doświadczonym dietetykiem.

 

Misa ze świeżym warzywami.
©pilipphoto/Fotolia
Styl życia
Dieta paleo – eliminuje węglowodany, stawia na białko
Dieta paleo znana jest także jako dieta naszych przodków, dieta jaskiniowców lub dieta paleolityczna. Polega na jedzeniu mięsa i ryb, świeżego nieprzetworzonego jedzenia oraz eliminacji węglowodanów. Wpływa na radykalną zmianę sposobu żywienia. Przejście na dietę składa się z 3 poziomów, które mają ułatwić proces przyzwyczajania się do nowych zasad żywienia.

Dieta paleo znana jest także jako dieta naszych przodków, dieta jaskiniowców lub dieta paleolityczna. Polega na jedzeniu mięsa i ryb, świeżego nieprzetworzonego jedzenia oraz eliminacji węglowodanów. Wpływa na radykalną zmianę sposobu żywienia. Przejście na dietę składa się z 3 poziomów, które mają ułatwić proces przyzwyczajania się do nowych zasad żywienia.   Autorem diety jest dr Loren Cordain. Nazwa diety nawiązuje do prehistorycznych korzeni. Bazą diety jest sposób odżywiania typowy dla ludzi z okresu paleolitu, którzy zwykli żywić się mięsem dzikich zwierząt, warzywami, grzybami i innymi darami natury. Dieta nie eliminuje pokarmów pod względem ilościowym, a jakościowym. Podstawa diety paleo – białko Odchudzająca dieta paleolityczna to dieta wysokobiałkowa . W jadłospisie znajdują się owoce morza, pozbawiony skóry drób, chuda wołowina i wieprzowina oraz ryby. Osoby na diecie mogą jeść warzywa niezawierające skrobi (np. awokado, szparagi, cukinia, ogórek, rzodkiewka, brukselka, seler naciowy), owoce, grzyby i orzechy. Produkty, których należy unikać to przede wszystkim cukier, dania wysoko przetworzone, oleje rafinowane, rośliny strączkowe i zboża. Należy ograniczyć ziemniaki, chleb, kasze i makaron. Jak zacząć, czyli 3 poziomy przejścia na dietę paleo Autor diety przewidział 3 poziomy przejścia na nowy tryb odżywiania. Poziomy te różnią się od siebie pod względem liczby posiłków odbiegających od zasad diety . Takie dania nazywane są „posiłkami otwartymi”, czyli takimi, podczas których można jeść dowolne produkty.   Poziom 1 – dopuszcza możliwość zjedzenia tygodniowo 3 posiłków odbiegających od zasad diety. Poziom 2 – ogranicza liczbę „posiłków otwartych” do 2 tygodniowo. Poziom 3 – w jednym tygodniu można zjeść tylko 1 posiłek niezgodny z zasadami diety paleo. Co powinien zawierać...

owoce
Flickr/Didriks/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Volumetrics – chudnięcie poprzez jedzenie do syta niskokalorycznych produktów
Dieta wolumetryczna, czyli inaczej objętościowa. Jest to sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności a nie ilości spożywanych posiłków.

Dieta wolumetryczna, czyli inaczej objętościowa. Jest to sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności a nie ilości spożywanych posiłków. Zasady diety wolumetrycznej Podstawą diety wolumetrycznej jest zasada polegająca na tym, że każdego dnia człowiek spożywa podobną objętość jedzenia, dlatego wystarczy obniżyć jego zawartość kaloryczną a nie objętość. Ponieważ to właśnie wielkość spożywanych porcji a nie zawartość składników odżywczych ma znaczący wpływ na uczucie sytości. Dlatego, aby schudnąć nie trzeba zmniejszać ilości jedzenia, tylko kaloryczność przy zachowaniu tej samej objętości posiłków. Metoda ta zapewnia zdrowe tempo utraty wagi, dzięki czemu można dzięki jej stosowaniu osiągać trwalsze efekty. Ważna w tej diecie jest również codzienna aktywność fizyczna. Dieta wolumetryczna – cztery grupy produktów Dieta objętościowa polega na podzieleniu produktów żywnościowych na cztery grupy, według kaloryczności oraz zawartości wody (tzw. gęstości energetycznej). Grupa 1: Produkty zalecane, to takie, które można jeść bez ograniczeń, są to: niskokaloryczne warzywa i owoce (np. arbuz, sałata, pomidory, ogórki, maliny, jabłka, cytrusy), chude mleko i jogurty, buliony warzywne. Grupa 2: Produkty dozwolone. Są to: owoce i warzywa o wyższej kaloryczności (np. strączki, ziemniaki, banany, kukurydza), produkty pełnoziarniste (np. brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo i makarony), chude ryby (np. mintaj, dorsz, morszczuk) i mięso (np. wołowina, cielęcina, kurczak, indyk). Produkty z tej grupy można jeść w sposób kontrolowany, spożywając najmniej mięsa i ryb. Grupa 3: Produkty, które są dozwolone, ale których spożycie trzeba znacznie ograniczać, to: tłusty nabiał – jajka i sery, tłuste mięso – gęsina,...

Warzywa
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Dieta treningowa, czyli co jeść ćwicząc?
Dieta treningowa to zbilansowana porcja białka, węglowodanów i tłuszczów, która w sposób zdrowy dla organizmu pozwoli spalić tkankę tłuszczową i zastąpić ją tkanką mięśniową. Gdy regularnie ćwiczysz, sięgaj po chude mięso, ryby czy pełnoziarniste pieczywo.

Dieta treningowa to zbilansowana porcja białka, węglowodanów i tłuszczów, która w sposób zdrowy dla organizmu pozwoli spalić tkankę tłuszczową i zastąpić ją tkanką mięśniową. Gdy regularnie ćwiczysz, sięgaj po chude mięso, ryby czy pełnoziarniste pieczywo.   Jeżeli ćwiczysz co najmniej 2-3 razy w tygodniu, to potrzebujesz dostarczyć organizmowi ok. 3 000 kalorii. Mięśnie, które angażowane są do intensywnych treningów, wymagają odpowiednich porcji białek, węglowodanów i tłuszczów: 50-55% węglowodanów, 30% tłuszczów, 15-20% białek. Dieta treningowa, czyli po co sięgać? Ważne, aby posiłki dawały energię do ćwiczeń, a nie powiększały tkankę tłuszczową. Produkty, które pozwolą ci ułożyć jadłospis diety treningowej: chude mięso (przede wszystkim drób), ryby, pełnoziarnisty makaron, pełnoziarniste pieczywo , brązowy ryż, kasze, nabiał (sery, mleko ), warzywa, soki ze świeżych warzyw i owoców. Dieta treningowa, czyli po co nie sięgać? Na pewno podczas intensywnych treningów musisz zrezygnować z tłustego mięsa oraz równie tłustych ryb. Odradza się alkohol, jak i słodkie, gazowane napoje . Ważne jest, aby pozwolić sobie na słodycze maksymalnie raz w tygodniu , ponieważ codzienne przyjmowanie dużej ilości cukru sprawi, że ćwiczenia będą nieskuteczne, a poziom glukozy we krwi wciąż wysoki. Lubisz owoce i warzywa? Poznaj zasady diety warzywno-owocowej Ewy Dąbrowskiej . Jeśli jeszcze nie słyszałaś o diecie VLCD, przeczytaj ten tekst! Dowiedz się, na czym polega dieta z torebek . Gotowy jadłospis dietetyczny jest bardzo ważny. Na czym polega dieta vitalia ?

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner