Trzy jajka kurze w skorupce.
Image by LifetimeStock.com

Jajko kurze – cenne źródło substancji odżywczych

Trzy jajka kurze w skorupce.
Image by LifetimeStock.com

Jaja kurze dostarczają organizmowi wysokowartościowych białek, witamin, minerałów i folianów. Zapewniają optymalny rozwój dzieci. Są niskokaloryczne i nie wpływają na podniesienie poziomu cholesterolu w surowicy. Zdaniem naukowców można jeść nawet 7 jaj kurzych tygodniowo.

Białko, luteina, witaminy, czyli dlaczego warto jeść jajka

Jajka kurze są cennym źródłem substancji odżywczych. W blisko 75% jaja składają się z wody, ok. 13% stanowią białka, 1% węglowodany i 10% tłuszcze. Jaja kurze zawierają witaminy A, D i witaminy z gruby B. Białko zawarte w jajku jest pełnowartościowe i łatwo przyswajalne przez organizm. Jajka są niskokaloryczne i pomagają regulować poziom cukru we krwi. Wspomagają odchudzanie i wpływają na rozwój masy mięśniowej. W żółtku jaja kurzego znajduje się luteina, która chroni gałkę oka przed promieniowaniem słonecznym i poprawia widzenie. Luteina zmniejsza także ryzyko zachorowania na raka jelita grubego oraz na choroby serca.

Jajko kurze a cholesterol

Badania przeprowadzone przez naukowców z Chin i Stanów Zjednoczonych oraz badaczy z Uniwersytetu w Granadzie wskazują, że spożywanie jaj kurzych nie wpływa na większe stężenie cholesterolu w surowicy. Na ilość cholesterolu we krwi większy wpływ mają tłuszcze trans i tłuszcze nasycone, znajdujące się np. w mięsie czy wypiekach. Jaja kurze nie podnoszą poziomu cholesterolu, ponieważ średniej wielkości jajo zawiera więcej tłuszczów nienasyconych niż nasyconych.

 

W świetlne najnowszych wyników badań stwierdzono, że można zjeść nawet 7 jaj kurzych tygodniowo i nie wpłynie to na podwyższenie ryzyka wystąpienia chorób serca ani chorób układu krwionośnego.


Więcej na temat zdrowe produkty
Przeładuj

Kiedy premiera drugiej części "365 dni"?! Jak koronawirus wpłynął na plany produkcji? Zdradziła Anna Maria-Siekulcka!

zobacz 02:56