Party Stories
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Luiza "Hotel Paradise 3"
Małgorzata Rozenek w białym garniturze
Brązowy cukier
Flickr/Comrade Foot/CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
Styl życia

Słodkie kłamstwo – cukier trzcinowy

Uważa się, że cukier trzcinowy jest zdrowszą alternatywą dla cukru białego. Niestety przyglądając się dokładniej obu rodzajom cukru, można odkryć, że nie do końca tak jest.

Uważa się, że cukier trzcinowy jest zdrowszą alternatywą dla cukru białego. Niestety przyglądając się dokładniej obu rodzajom cukru, można odkryć, że nie do końca tak jest.

Czy każdy brązowy cukier to cukier trzcinowy?

Otóż nie. Na półkach sklepowych równie często można spotkać rafinowany cukier buraczany, który wygląda identycznie jak trzcinowy. Co więcej – jego handlowa nazwa to jakże mylący „brązowy cukier”. Producenci, świadomi rosnącej popularności trzcinowego cukru, chcąc zwiększyć dochody, zaczęli wykorzystywać karmel lub melasę do barwienia cukru rafinowanego. W związku z tym nie różni się od niego niczym oprócz koloru i ceny. Dlatego tak ważne jest dokładne czytanie etykiet.

Czym się różni cukier trzcinowy od białego?

Cukier trzcinowy zawiera potas, magnes, żelazo, fosfor i wapń, jednak ich zawartość jest niewielka. Jeżeli za używaniem tego cukru przemawiają względy zdrowotne i chęć uzupełniania diety o wspomniane pierwiastki, zdecydowanie korzystniej będzie przyjmować je razem z innymi produktami lub suplementami.

 

Cukier trzcinowy jest też dosłownie minimalnie mniej kaloryczny. Zawiera 373 kalorii, podczas gdy biały cukier ma ich 396 w 10 dag. Różnica jest na tyle mała, że dla osób dbających o linię staje się nieistotna – powinny one bowiem zrezygnować ogólnie z przyjmowania sacharozy, nieważne czy wytworzonej z buraków, czy trzciny. Smakosze twierdzą, że cukier trzcinowy jest lepszy w smaku i nadaje kawie i wypiekom karmelowy posmak. Wygląda jednak na to, że jedynie smak i kolor są istotnymi różnicami między tymi dwoma rodzajami cukru.

Czy w takim razie cukier trzcinowy jest zdrowy?

Niestety nie. Nie dość, że nie wywiera znaczącego pozytywnego wpływu na organizm, to jak każdy cukier zawiera sacharozę. Nie można więc traktować trzcinowego cukru jako zdrowszą alternatywę dla cukru białego. Osoby poszukujące naturalnych słodzików, powinny raczej wybrać miód, fruktozę, ksylitol lub różnego rodzaju syropy (ryżowy, klonowy, owocowe itd.).


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Cukier kokosowy
©janonkas/Fotolia
Styl życia
Stosowanie cukru kokosowego
Cukier kokosowy jest mało rafinowany, nie zawiera sztucznych barwników, ma bardzo niski indeks glikemiczny, jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera mnóstwo substancji odżywczych, witamin, przeciwutleniaczy i aminokwasów.

Cukier kokosowy jest mało rafinowany, nie zawiera sztucznych barwników, ma bardzo niski indeks glikemiczny, jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera mnóstwo substancji odżywczych, witamin, przeciwutleniaczy i aminokwasów. Właściwości cukru kokosowego Cukier kokosowy uzyskuje się nie z orzechów kokosowych, a słodkiego wodnistego płynu, który wydzielają nacięte pąki kwiatowe palm. Ma wspaniałe walory aromatyczne, dzięki zapachowi karmelu wsypany do miseczki skutecznie zastępuje sztuczne odświeżacze do wnętrz. Cukier z palmy kokosowej składa się głównie z sacharozy, glukozy i fruktozy. Na jego zabarwienie wpływają metody podgrzewania oraz wiek i odmiany palm. Ma niski indeks glikemiczny, nie wywołuje więc skoków poziomu cukru we krwi (bezpieczny dla cukrzyków) i jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera dużo substancji odżywczych: potasu, magnezu, cynku, żelaza, witamin B i C, przeciwutleniaczy, aminokwasów, kwasu octowego. Nie zawiera sztucznych barwników, jest mniej rafinowany niż zwykły biały cukier , podobnie jak miód, syrop klonowy czy syrop z brązowego ryżu. Czy cukier kokosowy jest na pewno taki zdrowy? Cukier kokosowy jest zdecydowanie zdrowszą wersją dla osób nie będących w stanie zrezygnować z cukru. Warto wzbogacić o niego swoją dietę, powinien być jednak stosowany z umiarem. Półkilowe opakowanie to wydatek rzędu nawet 25 złotych. Trzeba zawsze sprawdzać przed zakupem, czy na pewno nabywamy cukier z palmy kokosowej, a nie po prostu cukier palmowy, wytwarzany z soków innych palm, np. Palmyra czy Sago.   Cukier kokosowy nie może być uznawany za słodzik i stosowany bez umiaru, gdyż w rzeczywistości jego kaloryczność dorównuje kaloryczności białego cukru. Niski indeks glikemiczny oznacza jedynie, że po zjedzeniu cukru palmowego poziom cukru we krwi rośnie powoli i powoli się później obniża. Ze względu na to, że wchłanianie...

Świeże owoce
©baibaz/Fotolia
Styl życia
Czy cukier prosty w owocach jest odpowiedzialny za tycie?
Cukier zawarty w owocach, czyli fruktoza, także może tuczyć. Fruktoza ma wprawdzie wiele dobroczynnych właściwości; dodaje energii, poprawia nastrój i wspomaga pracę układu pokarmowego, jednak ma też tendencję do odkładania się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Aby temu zapobiec, trzeba zwracać uwagę na to, w jakich ilościach je się owoce.

Cukier zawarty w owocach, czyli fruktoza, także może tuczyć. Fruktoza ma wprawdzie wiele dobroczynnych właściwości; dodaje energii, poprawia nastrój i wspomaga pracę układu pokarmowego, jednak ma też tendencję do odkładania się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Aby temu zapobiec, trzeba zwracać uwagę na to, w jakich ilościach je się owoce.   Przy jedzeniu owoców należy zwrócić uwagę na ich indeks glikemiczny . Niski indeks oznacza krótki czas trawienia cukru, wysoki indeks – długi czas trawienia. Znaczy to, że lepiej jest jeść owoce o niskim indeksie, ponieważ nie spowodują odkładania się takiej ilości tłuszczu w organizmie, jak miałoby to miejsce z owocami o wysokim indeksie glikemicznym. Owoce o niskim indeksie glikemicznym jabłko (35 kcal/100 g), agrest (24 kcal/100 g), maliny (25 kcal/100 g), truskawki (25 kcal/100 g), grejpfruty (30 kcal/100 g), pomarańcze (35 kcal/100 g), morele (30 kcal/100 g), gruszki (30 kcal/100 g), śliwki (35 kcal/100 g). Owoce o wysokim indeksie glikemicznym (ponad 60 kcal/100 g): banany, melony, arbuzy, liczi, winogrona, mango. Wokół cukru trzcinowego narosło wiele mitów. Zobacz, czy cukier trzcinowy jest zdrowy .  Cukier kokosowy nie jest rafinowany i dodaje energii. Czy warto stosować cukier kokosowy w diecie ?  Nie wiesz, czym zastąpić słodycze? Stewia jest zdrowym zamiennikiem cukru . 

Liść i cukier ze stewii.
©Daniele Depascale/Fotolia
Styl życia
Niekaloryczny zamiennik cukru – stewia
Stewia to roślina wykorzystywana jako naturalny środek słodzący i leczniczy. To niekaloryczny zamiennik cukru. Nie ulega fermentacji i nie powoduje próchnicy zębów. Stewia może być długo przechowywana i jest odporna na wysoką temperaturę. Stewię można kupić w postaci suszu (suszone liście), w proszku, tabletkach lub płynie (skoncentrowany wyciąg ze stewii).

Stewia to roślina wykorzystywana jako naturalny środek słodzący i leczniczy. To niekaloryczny zamiennik cukru. Nie ulega fermentacji i nie powoduje próchnicy zębów. Stewia może być długo przechowywana i jest odporna na wysoką temperaturę. Stewię można kupić w postaci suszu (suszone liście), w proszku, tabletkach lub płynie (skoncentrowany wyciąg ze stewii). Roślina stewia – właściwości W liściach stewii zawarte jest ok. 10% glikozydów stewiolowych. Dzięki nim roślina jest około 30 razy słodsza niż zwykły cukier (sacharoza). Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada jednej szklance cukru. Stewia jest rośliną niekaloryczną, ponieważ glikozydy stewiolowe nie są trawione. Może być używana przez diabetyków, gdyż nie podnosi poziomu cukru we krwi. Stewia nie powoduje próchnicy . Nie ulega fermentacji i nie jest toksyczna. Może być wykorzystywana do pieczenia i gotowania, ponieważ jest odporna na wysoką temperaturę (wytrzymuje do 200°C). Stewia – jak stosować w kuchni? Liście stewii można stosować do dań, deserów i sałatek bez obróbki. Sproszkowane nadają się także do konfitur i soków. W pieczeniu stewia zachowuje się inaczej niż sacharoza. Nie będzie stanowiła pożywki dla drożdży, ani nie skarmelizuje się tak, jak cukier. Stewię można także wykorzystywać w postaci ekstraktu. Napar ze świeżych liści można przygotować samodzielnie. Świeże lub suszone liście stewii (2-3 łyżki) należy zalać niedużą ilością wody (ok. 150 ml) i parzyć pod przykryciem przez ok. 10-15 minut. Tak przygotowanym naparem można słodzić np. herbatę . Kawę i herbatę można także słodzić sproszkowanymi liśćmi stewii.   Napar ze stewii może mieć lekko gorzkawy lub ziołowy posmak. Zneutralizują go jednak produkty takie jak: sok z cytryny, sól lub kwas jabłkowy. Jesteś na diecie i nie wiesz, czy jeść owoce? Sprawdź,  ile jest...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner