Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Cukier kokosowy
©janonkas/Fotolia
Styl życia

Stosowanie cukru kokosowego

Cukier kokosowy jest mało rafinowany, nie zawiera sztucznych barwników, ma bardzo niski indeks glikemiczny, jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera mnóstwo substancji odżywczych, witamin, przeciwutleniaczy i aminokwasów.

Cukier kokosowy jest mało rafinowany, nie zawiera sztucznych barwników, ma bardzo niski indeks glikemiczny, jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera mnóstwo substancji odżywczych, witamin, przeciwutleniaczy i aminokwasów.

Właściwości cukru kokosowego

Cukier kokosowy uzyskuje się nie z orzechów kokosowych, a słodkiego wodnistego płynu, który wydzielają nacięte pąki kwiatowe palm. Ma wspaniałe walory aromatyczne, dzięki zapachowi karmelu wsypany do miseczki skutecznie zastępuje sztuczne odświeżacze do wnętrz. Cukier z palmy kokosowej składa się głównie z sacharozy, glukozy i fruktozy. Na jego zabarwienie wpływają metody podgrzewania oraz wiek i odmiany palm. Ma niski indeks glikemiczny, nie wywołuje więc skoków poziomu cukru we krwi (bezpieczny dla cukrzyków) i jest długotrwałym źródłem energii. Zawiera dużo substancji odżywczych: potasu, magnezu, cynku, żelaza, witamin B i C, przeciwutleniaczy, aminokwasów, kwasu octowego. Nie zawiera sztucznych barwników, jest mniej rafinowany niż zwykły biały cukier, podobnie jak miód, syrop klonowy czy syrop z brązowego ryżu.

Czy cukier kokosowy jest na pewno taki zdrowy?

Cukier kokosowy jest zdecydowanie zdrowszą wersją dla osób nie będących w stanie zrezygnować z cukru. Warto wzbogacić o niego swoją dietę, powinien być jednak stosowany z umiarem. Półkilowe opakowanie to wydatek rzędu nawet 25 złotych. Trzeba zawsze sprawdzać przed zakupem, czy na pewno nabywamy cukier z palmy kokosowej, a nie po prostu cukier palmowy, wytwarzany z soków innych palm, np. Palmyra czy Sago.

 

Cukier kokosowy nie może być uznawany za słodzik i stosowany bez umiaru, gdyż w rzeczywistości jego kaloryczność dorównuje kaloryczności białego cukru. Niski indeks glikemiczny oznacza jedynie, że po zjedzeniu cukru palmowego poziom cukru we krwi rośnie powoli i powoli się później obniża. Ze względu na to, że wchłanianie glukozy przez organizm jest opóźnione, nie występują nagłe skoki jej poziomu, organizm dłużej odczuwa sytość, nie występują ataki głodu.

Cukier kokosowy w praktyce

  • w sprzedaży występuje w postaci ciemnobrązowych lub nieco jaśniejszych granulek, kostek, bloczków, płynu o melasowym, lekko karmelowym, kokosowym smaku;
  • w sklepach w Tajlandii dostępny jest wymieszany z białym cukrem trzcinowym i sprzedawany w formie białych twardych kropel jako alternatywa cukru trzcinowego;
  • jego niska temperatura topienia i wysoka temperatura spalania wpływają na szerokie zastosowanie cukru kokosowego w cukiernictwie – do ciastek i wypieków i do potraw z woka;
  • używany jest do produkcji odżywek proteinowych, batonów energetycznych, napojów;
  • dobrze bilansuje słony smak ryb;
  • w kuchni tajskiej dopełnia smaku potraw kwaśnych, pikantnych i słodkich, jest składnikiem curry i sosów;
  • w kuchni indyjskiej służy do przyrządzania kawy, ciast, mlecznych deserów;
  • od setek lat uznawany jest za substancję o leczniczych właściwościach, np. rafinowana i skrystalizowana postać cukru kokosowego stosowana jest jako środek kojący ból gardła o działaniu wykrztuśnym.

     

  • Jesteś na diecie i nie wiesz, czy jeść owoce? Sprawdź, ile jest cukru w owocach i czy owoce tuczą
  • Wokół cukru trzcinowego narosło wiele mitów. Zobacz, czy cukier trzcinowy jest zdrowy
  • Nie wiesz, czym zastąpić słodycze? Stewia jest zdrowym zamiennikiem cukru

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Świeże owoce
©baibaz/Fotolia
Styl życia
Czy cukier prosty w owocach jest odpowiedzialny za tycie?
Cukier zawarty w owocach, czyli fruktoza, także może tuczyć. Fruktoza ma wprawdzie wiele dobroczynnych właściwości; dodaje energii, poprawia nastrój i wspomaga pracę układu pokarmowego, jednak ma też tendencję do odkładania się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Aby temu zapobiec, trzeba zwracać uwagę na to, w jakich ilościach je się owoce.

Cukier zawarty w owocach, czyli fruktoza, także może tuczyć. Fruktoza ma wprawdzie wiele dobroczynnych właściwości; dodaje energii, poprawia nastrój i wspomaga pracę układu pokarmowego, jednak ma też tendencję do odkładania się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Aby temu zapobiec, trzeba zwracać uwagę na to, w jakich ilościach je się owoce.   Przy jedzeniu owoców należy zwrócić uwagę na ich indeks glikemiczny . Niski indeks oznacza krótki czas trawienia cukru, wysoki indeks – długi czas trawienia. Znaczy to, że lepiej jest jeść owoce o niskim indeksie, ponieważ nie spowodują odkładania się takiej ilości tłuszczu w organizmie, jak miałoby to miejsce z owocami o wysokim indeksie glikemicznym. Owoce o niskim indeksie glikemicznym jabłko (35 kcal/100 g), agrest (24 kcal/100 g), maliny (25 kcal/100 g), truskawki (25 kcal/100 g), grejpfruty (30 kcal/100 g), pomarańcze (35 kcal/100 g), morele (30 kcal/100 g), gruszki (30 kcal/100 g), śliwki (35 kcal/100 g). Owoce o wysokim indeksie glikemicznym (ponad 60 kcal/100 g): banany, melony, arbuzy, liczi, winogrona, mango. Wokół cukru trzcinowego narosło wiele mitów. Zobacz, czy cukier trzcinowy jest zdrowy .  Cukier kokosowy nie jest rafinowany i dodaje energii. Czy warto stosować cukier kokosowy w diecie ?  Nie wiesz, czym zastąpić słodycze? Stewia jest zdrowym zamiennikiem cukru . 

brązowa stewia
©bit24/Fotolia
Styl życia
Zdrowe słodzenie herbaty – czym słodzić zamiast cukru?
Czym słodzić herbatę zamiast cukru? Zamiast cukru, który jest pozbawiony wszelkich substancji odżywczych i jest kaloryczny, herbatę można słodzić stewią, melasą, ksylitolem, erytrytolem, czy miodem.

Czym słodzić herbatę zamiast cukru? Zamiast cukru, który jest pozbawiony wszelkich substancji odżywczych i jest kaloryczny, herbatę można słodzić stewią, melasą, ksylitolem, erytrytolem, czy miodem. Miód Miód zawiera wiele enzymów, kwasów organicznych, witaminy i minerały (żelazo, wapń, fosfor i jod). Dzięki swoim właściwościom pozytywnie działa na serce, obniża ciśnienie krwi, poprawia krążenie i samopoczucie. Ponadto miód jest doskonałym lekarstwem na bezsenność. Cena miodu zależna jest od jego rodzaju . Można kupić miód za 10, 30, czy 50 złotych. Ksylitol (cukier brzozowy) Ksylitol jest cukrem naturalnym, uzyskiwanym z brzozy i mającym właściwości bakteriobójcze. Oprócz tego ksylitol jest cukrem zasadowym i ma niski indeks glikemiczny. Dzięki swoim właściwościom wzmacnia układ immunologiczny, zwiększa wchłanianie wapnia do organizmu i odporność organizmu. Smakuje podobnie jak cukier biały, ale posiada o połowę mniej kalorii. Zalecany jest osobom cierpiącym na osteoporozę. Jedyną wadą ksylitolu jest to, że zbyt duże jego przyjmowanie może wywołać biegunki , niestrawność i wzdęcia . Cena ksylitolu to 20 zł za kg. Erytrytol Erytrytol ma podobne właściwości jak ksylitol, niski indeks glikemiczny i posiada jeszcze mniej kalorii od tego pierwszego. Erytrytol nie powoduje biegunki, niestrawności i wzdęć. Ponadto produkt ten nie wpływa na poziom glukozy i insuliny we krwi, dlatego też może być stosowany przez osoby chorujące na cukrzycę. Erytrytol kosztuje od 30 do 40 zł za kg . Stewia Stewia jest rośliną, której liści używa się do słodzenia herbaty . Mogą to być liście suszone, sproszkowane, jak i świeże. Liście stewii zawierają duże ilości witamin, przede wszystkim z grupy B i C oraz wapń, magnez, żelazo, selen, kwas foliowy. Stewia, mimo tego, że jest słodsza od cukru białego nie zawiera kalorii i korzystnie...

Brązowy cukier
Flickr/Comrade Foot/CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
Styl życia
Słodkie kłamstwo – cukier trzcinowy
Uważa się, że cukier trzcinowy jest zdrowszą alternatywą dla cukru białego. Niestety przyglądając się dokładniej obu rodzajom cukru, można odkryć, że nie do końca tak jest.

Uważa się, że cukier trzcinowy jest zdrowszą alternatywą dla cukru białego. Niestety przyglądając się dokładniej obu rodzajom cukru, można odkryć, że nie do końca tak jest. Czy każdy brązowy cukier to cukier trzcinowy? Otóż nie. Na półkach sklepowych równie często można spotkać rafinowany cukier buraczany, który wygląda identycznie jak trzcinowy. Co więcej – jego handlowa nazwa to jakże mylący „brązowy cukier”. Producenci, świadomi rosnącej popularności trzcinowego cukru, chcąc zwiększyć dochody, zaczęli wykorzystywać karmel lub melasę do barwienia cukru rafinowanego. W związku z tym nie różni się od niego niczym oprócz koloru i ceny. Dlatego tak ważne jest dokładne czytanie etykiet. Czym się różni cukier trzcinowy od białego? Cukier trzcinowy zawiera potas, magnes, żelazo, fosfor i wapń , jednak ich zawartość jest niewielka. Jeżeli za używaniem tego cukru przemawiają względy zdrowotne i chęć uzupełniania diety o wspomniane pierwiastki, zdecydowanie korzystniej będzie przyjmować je razem z innymi produktami lub suplementami.   Cukier trzcinowy jest też dosłownie minimalnie mniej kaloryczny . Zawiera 373 kalorii, podczas gdy biały cukier ma ich 396 w 10 dag. Różnica jest na tyle mała, że dla osób dbających o linię staje się nieistotna – powinny one bowiem zrezygnować ogólnie z przyjmowania sacharozy, nieważne czy wytworzonej z buraków, czy trzciny. Smakosze twierdzą, że cukier trzcinowy jest lepszy w smaku i nadaje kawie i wypiekom karmelowy posmak. Wygląda jednak na to, że jedynie smak i kolor są istotnymi różnicami między tymi dwoma rodzajami cukru. Czy w takim razie cukier trzcinowy jest zdrowy? Niestety nie. Nie dość, że nie wywiera znaczącego pozytywnego wpływu na organizm , to jak każdy cukier zawiera sacharozę. Nie...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner