Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Kobieta zagląda do pustej lodówki
© lulu/Fotolia.com
Styl życia

Przyczyny ciągłego uczucia głodu

Ciągłe uczucie głodu objawia się nie tylko samym łaknieniem, ale nawet ssaniem w żołądku. Może być wynikiem niewłaściwego żywienia, silnego stresu lub braku odpowiedniej ilości snu.

Ciągłe uczucie głodu objawia się nie tylko samym łaknieniem, ale nawet ssaniem w żołądku. Może być wynikiem niewłaściwego żywienia, silnego stresu lub braku odpowiedniej ilości snu.

 

Inne przyczyny ciągłego uczucia głodu to choroby, ciąża, zmiany hormonalne i problemy o podłożu psychicznym.

Ciągłe uczucie głodu, a złe żywienie

Jeśli pomiędzy posiłkami mijają 4 godziny lub więcej, od tego momentu aż do kolejnego posiłku odczuwa się ciągłe uczucie głodu i jest to normalna reakcja organizmu. Powinno się jeść 5-6 małych posiłków w trakcie dnia – regularne jedzenie niweluje głód. Ssący, permanentny głód pojawia się też u osób, które jedzą regularnie słodycze. Cukry w dużych ilościach dają zastrzyk energii, ale jest to stan chwilowy, a po nim poziom glukozy spada, a organizm domaga się jego uzupełnienia. Także nieodpowiednio skomponowane dania mogą być przyczyną ciągłego odczuwania głodu mimo regularnego jedzenia. Dotyczy to posiłków o zbyt wysokim indeksie glikemicznym i dużej ilości węglowodanów. Mimo sytości po jedzeniu w krótkim czasie może pojawić się ponownie głód. To wynik skoków poziomu cukru we krwi po spożyciu nieodpowiednio zbilansowanej diety. Niekiedy ciągłe uczucie głodu jest objawem zbyt małej ilości płynów w organizmie, dlatego należy się odpowiednio nawadniać. 

Ciągłe uczucie głodu, a tryb życia

Uczucie ciągłego głodu towarzyszy zwykle osobom, które żyją w stresie. Silne emocje i napięcie zwiększają łaknienie i zaburzają prawidłowe odczuwanie głodu i sytości. Bezpośrednią przyczyną ciągłego odczuwania głodu są zmiany chemiczne zachodzące pod wpływem stresu związane z leptyną, neuropeptydem Y i kortyzolem. Długotrwały stres sprzyja też występowaniu otyłości brzusznej i ogólnemu odkładaniu tkanki tłuszczowej – za sprawą kortyzolu. Silny i długotrwały stres wzmaga apetyt na słodycze i słone przekąski, które doraźnie mogą łagodzić napięcie, ale w perspektywie tylko zwiększają uczucie głodu i sprzyjają wzrostowi wagi. Także niedostatek snu wpływa na odczuwanie ciągłego głodu. Również ma to związek z leptyną, a w tym wypadku też z greliną. Ilość i działalność tych substancji zostaje zaburzona na skutek niedoboru snu i uniemożliwia organizmowi prawidłowe rozpoznawanie odczuć sytości i głodu.

Choroby powodujące ciągłe uczucie głodu

Często ciągłe uczucie głodu powodują choroby związane z hormonami – cukrzyca typu II oraz nadczynność tarczycy. W przypadku nadczynności tarczycy metabolizm jest znacznie przyspieszony i to właśnie jest przyczyną ciągłego uczucia głodu i zmniejszania wagi ciała. Natomiast u diabetyków, czyli osób chorych na cukrzycę, głód pojawia się jako skutek zbyt dużego wydzielania insuliny – organizm nie jest w stanie przetworzyć spożywanych pokarmów na wystarczającą ilość energii. Z kolei objawy hipoglikemii to ciągłe uczucie głodu i zmęczenie, osłabienie oraz nudności. Przeważnie stan ten występuje u cukrzyków, gdy poziom cukru spada poniżej 3,0 mmol/l (55 mg/dl). Jest następstwem m.in. niedożywienia, dużego wysiłku fizycznego oraz picia alkoholu zarówno u osób zdrowych, jak i diabetyków. U dzieci ciągłe uczucie głodu jest wskazaniem do wykonania badań na obecność pasożytów, zwłaszcza gdy dopisuje przede wszystkim apetyt na słodycze. Częstymi przyczynami permanentnego odczuwania głodu są też zaburzenia psychiczne, w tym:

  • bulimia,
  • polifagia,
  • akoria,
  • hiperafagia.

Ciągłe uczucie głodu w ciąży

Ciągłe uczucie głodu na początku ciąży, w pierwszym trymestrze, jest związane z silnymi wahaniami hormonów. Gwałtowny spadek cukru w organizmie potęguje uczucie nudności. Aby temu zapobiec należy mieć pod ręką drobne zdrowe przekąski, ale przede wszystkim należy przestrzegać diety złożonej z 5-6 mniejszych dobrze zbilansowanych posiłków. Uczucie głodu może też wynikać z psychiki. U niektórych kobiet powstaje silne przekonanie, niekiedy wyłącznie w sferze podświadomości, że od teraz musi ona jeść za dwie osoby. Oczywiście nie ma to pokrycia w rzeczywistości, ale organizm i tak inaczej odczuwa głód i sytość. W drugim i trzecim trymestrze duży apetyt jest normalny, ale wymaga samokontroli, by nie dopuścić do nadmiernego przyrostu tkanki tłuszczowej, którą będzie trudno zrzucić po porodzie.

Cykl menstruacyjny a ciągłe uczucie głodu

Przed okresem ciągłe uczucie głodu jest powszechne i naturalne, choć u różnych osób może mieć różne nasilenie. Zwykle jego przyczyną jest naturalny wzrost poziomu progesteronu i estrogenów w ostatniej fazie cyklu miesiączkowego. Zmiany ilości hormonów wpływają na spadki poziomu cukru we krwi i są przyczyną ciągłego uczucia głodu. W tych dniach kobiety częściej mają ochotę na słodycze i przekąski. Częste podjadanie może też u niektórych osób łagodzić czy raczej maskować objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Leczenie ciągłego uczucia głodu

Permanentne uczucie głodu leczy się przyczynowo. Dlatego ważne jest postawienie właściwej diagnozy. W niektórych przypadkach pomoże zmiana trybu życia, a w innych konieczne będzie wyleczenie choroby powodującej ten stan. Natomiast leczenie ciągłego uczucia głodu przed okresem może oprzeć się na przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych, które złagodzą wahania hormonów i objawy ZNP (zespołu napięcia przedmiesiączkowego). Gdy przyczyną permanentnego odczuwania głodu są kwestie psychiczne, konieczna może okazać się wizyta u psychologa lub psychiatry.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
stragan z warzywami i owocami
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Kilka skutecznych sposobów na walkę z uczuciem głodu
Ssanie w żołądku, mdłości a nawet ból głowy, to najczęstsze objawy uczucia głodu. Kiedy nie możemy nic zjeść, ponieważ jesteśmy na diecie odchudzającej sytuacja staje się nieprzyjemna. Myślenie o jedzeniu zaczyna doskwierać, a uwaga z trudnością skupia się na innych rzeczach niż jedzenie. Jest kilka metod, które pozwalają na przetrwanie od posiłku do posiłku.

Ssanie w żołądku, mdłości a nawet ból głowy, to najczęstsze objawy uczucia głodu. Kiedy nie możemy nic zjeść, ponieważ jesteśmy na diecie odchudzającej sytuacja staje się nieprzyjemna. Myślenie o jedzeniu zaczyna doskwierać, a uwaga z trudnością skupia się na innych rzeczach niż jedzenie. Jest kilka metod, które pozwalają na przetrwanie od posiłku do posiłku. Woda jako skuteczny sposób na uczucie głodu i ssanie w żołądku Picie wody powoduje uczucie sytości. Można nią skutecznie oszukać głód, ale niestety nie na długo. Dlatego woda to rozwiązanie krótkoterminowe. Surowe warzywa i owoce – przyjemny i smaczny sposób na głód Owoce powinno się jeść przed posiłkami. Z czego to wynika? Owoce są trawione bardzo szybko, gdy zostały zjedzone na pusty żołądek. Wówczas strawienie jabłka czy banana trwa około 30 minut, a suszonych daktyli lub moreli około godziny. Jeżeli owoce są jedzone po posiłku, wówczas żołądek nie ma szansy na szybkie uporanie się z nimi. Zaczynają one gnić i zakwaszają organizm , powodując przykre dolegliwości takie jak wzdęcia, zgaga. Ponadto zawarte w nich składniki odżywcze nie są wówczas przyswajane. Dlatego ważne jest, aby owoce jeść w momencie, gdy w żołądku nie ma już nic innego , czyli około 3-4 godziny po posiłku lub na czczo. Warzywa możemy jeść wtedy, kiedy mamy na nie ochotę. Dlatego chrupanie marchewki między posiłkami skutecznie powinno zapobiec przykremu ssaniu w żołądku. Zimno powoduje zwiększenie apetytu – ciepło to sposób na głód Niska temperatura sprzyja podjadaniu , dlatego dbanie o ciepło spowoduje, że rzadziej będziemy odczuwać głód. W restauracjach zwykle panuje przyjemny chłód, bo w niskich temperaturach zjada się więcej. Warto również zadbać o ciepłotę ciała, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Sen i spokój – jako metody na burczenie w brzuchu i uczucie głodu...

Kobieta oblizująca się na widok trzymanych słodkości
©Yuriy Shevtsov/Fotolia
Styl życia
Zwiększony apetyt przed okresem to wina hormonów
Gdy w fazie lutealnej cyklu miesiączkowego rośnie poziom estrogenów i spada poziom serotoniny, może to powodować zwiększone łaknienie. Duży apetyt przed okresem to także jeden z objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Niehamowany może doprowadzić do trwałego wzrostu wagi.

Gdy w fazie lutealnej cyklu miesiączkowego rośnie poziom estrogenów i spada poziom serotoniny, może to powodować zwiększone łaknienie. Duży apetyt przed okresem to także jeden z objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Niehamowany może doprowadzić do trwałego wzrostu wagi. Apetyt przed okresem – powodują go hormony Gdy uwalniana jest komórka jajowa, organizm (a konkretnie ciałko żółte) wytwarza duże ilości estrogenów i progesteronu. Gdy jajeczko nie zostanie zapłodnione , spada poziom serotoniny, lutropiny (LH) i folitropiny (FSH). Za duży apetyt przed okresem odpowiedzialne są estrogeny i serotonina . Kilka, a nawet kilkanaście dni przed kolejną spodziewaną miesiączką pojawiają się objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego , w tym wzrost łaknienia . Jak radzić sobie z dużym apetytem przed okresem? Aby uniknąć przykrych konsekwencji napadów głodu przed okresem, konieczne jest regularne jedzenie małych porcji . Dzięki temu poziom cukru nie będzie wahał się tak drastycznie i skłaniał do sięgnięcia np. po czekoladę. To właśnie słodycze i słone przekąski, a także napoje gazowane są najbardziej niepożądane , gdy w grę wchodzi duży apetyt przed okresem. Aby złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego , można zażywać witaminy z grupy B , zwłaszcza witaminę B6, a także witaminy A oraz E i m.in. cynk i wapń. Cały czas masz ochotę na jedzenie? Poznaj  sposoby na ciągłe uczucie głodu i ssanie w żołądku .  Nie wiesz, skąd się bierze ciągła chęć jedzenia? Poznaj  najczęstsze przyczyny ciągłego uczucia głodu .  Mogłabyś jeść przez cały czas? Dowiedz się, jakie są  sposoby na nadmierny apetyt .  Niepokoi cię niechęć do jedzenia? Sprawdź  przyczyny braku apetytu w ciąży . 

Uczucie głodu
© Andrey Popov/Fotolia.com
Styl życia
Niepohamowany apetyt – skąd się bierze i jak mu zapobiec?
Ciągłe uczucie głodu może być spowodowane stresem, nadczynnością tarczycy, zmęczeniem oraz cukrzycą. Żeby temu zapobiec warto jeść regularnie, pić wodę i ograniczyć słodycze.

Ciągłe uczucie głodu może być spowodowane stresem, nadczynnością tarczycy, zmęczeniem oraz cukrzycą. Żeby temu zapobiec warto jeść regularnie, pić wodę i ograniczyć słodycze.   Ciągłe uczucie głodu kusi, by sięgać po niezdrowe przekąski i podjadać między posiłkami, co grozi tyciem . Przyczyną niepohamowanego apetytu mogą być zaburzenia psychiczne, stres, a także różnego typu choroby. Przyczyny ciągłego uczucia głodu Ciągłe poczucie głodu może mieć różne podłoża.   Najczęściej są to:   Stres – stały stres prowadzi do zaburzeń odczuwania głodu. Zmniejsza się wówczas poziom leptyny, czyli hormonu odpowiadającego za uczucie sytości. Z drugiej strony zwiększa się ilość kortyzolu, który prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowe j. Nasila się apetyt, a osoba zestresowana ma wrażanie, że cały czas jest głodna.   Zmęczenie – jeśli jesteś niewyspana, organizm reaguje tak, jakbyś była zestresowana. W tym wypadku również spada poziom leptyny, a zwiększa się produkcja greliny (hormon głodu).   Nieregularne posiłki – jadanie o nieregularnych porach oraz zbyt długie przerwy między posiłkami skutkują częstymi napadami głodu. Zbyt długie przerwy w jedzeniu sprawiają, że spada poziom glukozy, co skutkuje uczuciem głodu, bólu głowy i drżeniem mięśni. Nieregularne posiłki sprzyjają tyciu, gdyż organizm nie znając pory następnego posiłku, po każdym jedzeniu magazynuje energię na czas głodu w formie tłuszczu.   Choroby – niepohamowany apetyt może być spowodowany chorobami organizmu. Jest to charakterystyczny symptom podczas cukrzycy typu B , nadczynności tarczycy oraz hipoglikemii.   Problemy psychologiczne – zaburzenia łaknienia, nerwice, depresje,...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner