Kobieta zagląda do pustej lodówki
© lulu/Fotolia.com
Styl życia

Przyczyny ciągłego uczucia głodu

Ciągłe uczucie głodu objawia się nie tylko samym łaknieniem, ale nawet ssaniem w żołądku. Może być wynikiem niewłaściwego żywienia, silnego stresu lub braku odpowiedniej ilości snu.

Ciągłe uczucie głodu objawia się nie tylko samym łaknieniem, ale nawet ssaniem w żołądku. Może być wynikiem niewłaściwego żywienia, silnego stresu lub braku odpowiedniej ilości snu.

 

Inne przyczyny ciągłego uczucia głodu to choroby, ciąża, zmiany hormonalne i problemy o podłożu psychicznym.

Kasia gotuje z Polki.pl: wigilijna kapusta z grzybami

Ciągłe uczucie głodu, a złe żywienie

Jeśli pomiędzy posiłkami mijają 4 godziny lub więcej, od tego momentu aż do kolejnego posiłku odczuwa się ciągłe uczucie głodu i jest to normalna reakcja organizmu. Powinno się jeść 5-6 małych posiłków w trakcie dnia – regularne jedzenie niweluje głód. Ssący, permanentny głód pojawia się też u osób, które jedzą regularnie słodycze. Cukry w dużych ilościach dają zastrzyk energii, ale jest to stan chwilowy, a po nim poziom glukozy spada, a organizm domaga się jego uzupełnienia. Także nieodpowiednio skomponowane dania mogą być przyczyną ciągłego odczuwania głodu mimo regularnego jedzenia. Dotyczy to posiłków o zbyt wysokim indeksie glikemicznym i dużej ilości węglowodanów. Mimo sytości po jedzeniu w krótkim czasie może pojawić się ponownie głód. To wynik skoków poziomu cukru we krwi po spożyciu nieodpowiednio zbilansowanej diety. Niekiedy ciągłe uczucie głodu jest objawem zbyt małej ilości płynów w organizmie, dlatego należy się odpowiednio nawadniać. 

Ciągłe uczucie głodu, a tryb życia

Uczucie ciągłego głodu towarzyszy zwykle osobom, które żyją w stresie. Silne emocje i napięcie zwiększają łaknienie i zaburzają prawidłowe odczuwanie głodu i sytości. Bezpośrednią przyczyną ciągłego odczuwania głodu są zmiany chemiczne zachodzące pod wpływem stresu związane z leptyną, neuropeptydem Y i kortyzolem. Długotrwały stres sprzyja też występowaniu otyłości brzusznej i ogólnemu odkładaniu tkanki tłuszczowej – za sprawą kortyzolu. Silny i długotrwały stres wzmaga apetyt na słodycze i słone przekąski, które doraźnie mogą łagodzić napięcie, ale w perspektywie tylko zwiększają uczucie głodu i sprzyjają wzrostowi wagi. Także niedostatek snu wpływa na odczuwanie ciągłego głodu. Również ma to związek z leptyną, a w tym wypadku też z greliną. Ilość i działalność tych substancji zostaje zaburzona na skutek niedoboru snu i uniemożliwia organizmowi prawidłowe rozpoznawanie odczuć sytości i głodu.

Choroby powodujące ciągłe uczucie głodu

Często ciągłe uczucie głodu powodują choroby związane z hormonami – cukrzyca typu II oraz nadczynność tarczycy. W przypadku nadczynności tarczycy metabolizm jest znacznie przyspieszony i to właśnie jest przyczyną ciągłego uczucia głodu i zmniejszania wagi ciała. Natomiast u diabetyków, czyli osób chorych na cukrzycę, głód pojawia się jako skutek zbyt dużego wydzielania insuliny – organizm nie jest w stanie przetworzyć spożywanych pokarmów na wystarczającą ilość energii. Z kolei objawy hipoglikemii to ciągłe uczucie głodu i zmęczenie, osłabienie oraz nudności. Przeważnie stan ten występuje u cukrzyków, gdy poziom cukru spada poniżej 3,0 mmol/l (55 mg/dl). Jest następstwem m.in. niedożywienia, dużego wysiłku fizycznego oraz picia alkoholu zarówno u osób zdrowych, jak i diabetyków. U dzieci ciągłe uczucie głodu jest wskazaniem do wykonania badań na obecność pasożytów, zwłaszcza gdy dopisuje przede wszystkim apetyt na słodycze. Częstymi przyczynami permanentnego odczuwania głodu są też zaburzenia psychiczne, w tym:

  • bulimia,
  • polifagia,
  • akoria,
  • hiperafagia.

Ciągłe uczucie głodu w ciąży

Ciągłe uczucie głodu na początku ciąży, w pierwszym trymestrze, jest związane z silnymi wahaniami hormonów. Gwałtowny spadek cukru w organizmie potęguje uczucie nudności. Aby temu zapobiec należy mieć pod ręką drobne zdrowe przekąski, ale przede wszystkim należy przestrzegać diety złożonej z 5-6 mniejszych dobrze zbilansowanych posiłków. Uczucie głodu może też wynikać z psychiki. U niektórych kobiet powstaje silne przekonanie, niekiedy wyłącznie w sferze podświadomości, że od teraz musi ona jeść za dwie osoby. Oczywiście nie ma to pokrycia w rzeczywistości, ale organizm i tak inaczej odczuwa głód i sytość. W drugim i trzecim trymestrze duży apetyt jest normalny, ale wymaga samokontroli, by nie dopuścić do nadmiernego przyrostu tkanki tłuszczowej, którą będzie trudno zrzucić po porodzie.

Cykl menstruacyjny a ciągłe uczucie głodu

Przed okresem ciągłe uczucie głodu jest powszechne i naturalne, choć u różnych osób może mieć różne nasilenie. Zwykle jego przyczyną jest naturalny wzrost poziomu progesteronu i estrogenów w ostatniej fazie cyklu miesiączkowego. Zmiany ilości hormonów wpływają na spadki poziomu cukru we krwi i są przyczyną ciągłego uczucia głodu. W tych dniach kobiety częściej mają ochotę na słodycze i przekąski. Częste podjadanie może też u niektórych osób łagodzić czy raczej maskować objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Leczenie ciągłego uczucia głodu

Permanentne uczucie głodu leczy się przyczynowo. Dlatego ważne jest postawienie właściwej diagnozy. W niektórych przypadkach pomoże zmiana trybu życia, a w innych konieczne będzie wyleczenie choroby powodującej ten stan. Natomiast leczenie ciągłego uczucia głodu przed okresem może oprzeć się na przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych, które złagodzą wahania hormonów i objawy ZNP (zespołu napięcia przedmiesiączkowego). Gdy przyczyną permanentnego odczuwania głodu są kwestie psychiczne, konieczna może okazać się wizyta u psychologa lub psychiatry.


Kobieta oblizująca się na widok trzymanych słodkości
©Yuriy Shevtsov/Fotolia
Styl życia
Zwiększony apetyt przed okresem to wina hormonów
Gdy w fazie lutealnej cyklu miesiączkowego rośnie poziom estrogenów i spada poziom serotoniny, może to powodować zwiększone łaknienie. Duży apetyt przed okresem to także jeden z objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Niehamowany może doprowadzić do trwałego wzrostu wagi.

Gdy w fazie lutealnej cyklu miesiączkowego rośnie poziom estrogenów i spada poziom serotoniny, może to powodować zwiększone łaknienie. Duży apetyt przed okresem to także jeden z objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Niehamowany może doprowadzić do trwałego wzrostu wagi. Apetyt przed okresem – powodują go hormony Gdy uwalniana jest komórka jajowa, organizm (a konkretnie ciałko żółte) wytwarza duże ilości estrogenów i progesteronu. Gdy jajeczko nie zostanie zapłodnione , spada poziom serotoniny, lutropiny (LH) i folitropiny (FSH). Za duży apetyt przed okresem odpowiedzialne są estrogeny i serotonina . Kilka, a nawet kilkanaście dni przed kolejną spodziewaną miesiączką pojawiają się objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego , w tym wzrost łaknienia . Jak radzić sobie z dużym apetytem przed okresem? Aby uniknąć przykrych konsekwencji napadów głodu przed okresem, konieczne jest regularne jedzenie małych porcji . Dzięki temu poziom cukru nie będzie wahał się tak drastycznie i skłaniał do sięgnięcia np. po czekoladę. To właśnie słodycze i słone przekąski, a także napoje gazowane są najbardziej niepożądane , gdy w grę wchodzi duży apetyt przed okresem. Aby złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego , można zażywać witaminy z grupy B , zwłaszcza witaminę B6, a także witaminy A oraz E i m.in. cynk i wapń. Cały czas masz ochotę na jedzenie? Poznaj  sposoby na ciągłe uczucie głodu i ssanie w żołądku .  Nie wiesz, skąd się bierze ciągła chęć jedzenia? Poznaj  najczęstsze przyczyny ciągłego uczucia głodu .  Mogłabyś jeść przez cały czas? Dowiedz się, jakie są  sposoby na nadmierny apetyt .  Niepokoi cię niechęć do jedzenia? Sprawdź  przyczyny braku apetytu w ciąży . 

Zadowolony mężczyzna siedzący przy stole pełnym jedzenia.
©Africa Studio/Fotolia
Styl życia
Nagły atak głodu może świadczyć o cukrzycy. Recepta na wilczy apetyt to 5 posiłków dziennie i picie wody
Niepohamowany apetyt pojawia się, kiedy nie możemy przestać jeść mimo uczucia sytości. Przyczyną nagłych napadów jedzenia może być choroba, problemy emocjonalne, zespół napięcia przedmiesiączkowego lub odchudzanie. Nagłym atakom głodu można zapobiec stosując zbilansowaną dietę.

Niepohamowany apetyt pojawia się, kiedy nie możemy przestać jeść mimo uczucia sytości. Przyczyną nagłych napadów jedzenia może być choroba, problemy emocjonalne, zespół napięcia przedmiesiączkowego lub odchudzanie. Nagłym atakom głodu można zapobiec stosując zbilansowaną dietę.   Badania francuskich naukowców wykazały, że napady niepohamowanego apetytu o podłożu emocjonalnym mają różne przyczyny w zależności od płci. Kobiety są skłonne do nadmiernego objadania się, kiedy mają obniżony nastrój, są złe lub rozdrażnione. Mężczyźni przyznają się do wzmożonego apetytu w momentach, kiedy są najbardziej zadowoleni. Niepohamowany apetyt może być skutkiem choroby Wilczy apetyt tłumaczymy często stanami emocjonalnymi, stresem lub po prostu ogromną ochotą na zjedzenie jakiegoś produktu. Częste napady objadania się nie powinny być jednak lekceważone, ponieważ mogą świadczyć o chorobach takich jak: cukrzyca, niedoczynność tarczycy , depresja i problemy emocjonalne, zaburzenia odżywiania: bulimia, bigoreksja (obsesja na punkcie muskulatury) .   Objawem wszystkich tych schorzeń może być zwiększony apetyt, ciągła chęć podjadania lub nagły atak głodu. Przyczyny wilczego apetytu: SAD i PMS Napady niepohamowanego apetytu mogą występować także u osób zdrowych, ale doświadczających niegroźnych zaburzeń somatycznych (nerwowych). Narażone na nie są głównie kobiety. Do najpopularniejszych schorzeń tego typu należą SAD (seasonal affective disorders), czyli sezonowe zaburzenia nastroju oraz PMS (premenstrual syndrome), czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego . Przyczyną SAD i PMS są zaburzenia równowagi hormonalnej i zmiany w gospodarce wodno-elektrolitowej. Kobiety skarżą się wtedy na obniżone samopoczucie i wzmożony apetyt. Nieodpowiednia dieta może skutkować napadami głodu Zbyt restrykcyjne diety...

stragan z warzywami i owocami
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Kilka skutecznych sposobów na walkę z uczuciem głodu
Ssanie w żołądku, mdłości a nawet ból głowy, to najczęstsze objawy uczucia głodu. Kiedy nie możemy nic zjeść, ponieważ jesteśmy na diecie odchudzającej sytuacja staje się nieprzyjemna. Myślenie o jedzeniu zaczyna doskwierać, a uwaga z trudnością skupia się na innych rzeczach niż jedzenie. Jest kilka metod, które pozwalają na przetrwanie od posiłku do posiłku.

Ssanie w żołądku, mdłości a nawet ból głowy, to najczęstsze objawy uczucia głodu. Kiedy nie możemy nic zjeść, ponieważ jesteśmy na diecie odchudzającej sytuacja staje się nieprzyjemna. Myślenie o jedzeniu zaczyna doskwierać, a uwaga z trudnością skupia się na innych rzeczach niż jedzenie. Jest kilka metod, które pozwalają na przetrwanie od posiłku do posiłku. Woda jako skuteczny sposób na uczucie głodu i ssanie w żołądku Picie wody powoduje uczucie sytości. Można nią skutecznie oszukać głód, ale niestety nie na długo. Dlatego woda to rozwiązanie krótkoterminowe. Surowe warzywa i owoce – przyjemny i smaczny sposób na głód Owoce powinno się jeść przed posiłkami. Z czego to wynika? Owoce są trawione bardzo szybko, gdy zostały zjedzone na pusty żołądek. Wówczas strawienie jabłka czy banana trwa około 30 minut, a suszonych daktyli lub moreli około godziny. Jeżeli owoce są jedzone po posiłku, wówczas żołądek nie ma szansy na szybkie uporanie się z nimi. Zaczynają one gnić i zakwaszają organizm , powodując przykre dolegliwości takie jak wzdęcia, zgaga. Ponadto zawarte w nich składniki odżywcze nie są wówczas przyswajane. Dlatego ważne jest, aby owoce jeść w momencie, gdy w żołądku nie ma już nic innego , czyli około 3-4 godziny po posiłku lub na czczo. Warzywa możemy jeść wtedy, kiedy mamy na nie ochotę. Dlatego chrupanie marchewki między posiłkami skutecznie powinno zapobiec przykremu ssaniu w żołądku. Zimno powoduje zwiększenie apetytu – ciepło to sposób na głód Niska temperatura sprzyja podjadaniu , dlatego dbanie o ciepło spowoduje, że rzadziej będziemy odczuwać głód. W restauracjach zwykle panuje przyjemny chłód, bo w niskich temperaturach zjada się więcej. Warto również zadbać o ciepłotę ciała, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Sen i spokój – jako metody na burczenie w brzuchu i uczucie głodu...

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Współpraca reklamowa
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Współpraca reklamowa
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Współpraca reklamowa
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik