kobieta nalewa szklankę wody
©Daniel Krasoń/Fotolia.com

Jak przeprowadzić jednodniową głodówkę? Zalety częstego stosowania 24-godzinnego postu

kobieta nalewa szklankę wody
©Daniel Krasoń/Fotolia.com

Głodówka to najlepszy sposób na oczyszczenie organizmu. Leczenie głodem jest znane i stosowane od setek lat. Warto zaznaczyć, że głodówką można nazwać jedynie ten czas, gdy człowiek wstrzymuje się od przyjmowania jakichkolwiek pokarmów i w przypadku głodówki klasycznej pije jedynie czystą wodę.

 

Głodówki często bywają mylone z bardzo restrykcyjnymi dietami. Głodówka to pozwolenie układowi trawiennemu na odpoczynek. W tym czasie organizm ma siły i czas na usunięcie toksyn i odnowę komórkową. Ciągłe niedojadanie nie jest głodówką!

Czym jest lecznicza głodówka?

Głodówka polega na zaprzestaniu dostarczania do organizmu jakiegokolwiek pożywienia z zewnątrz. W tym czasie ma miejsce tzw. ujemny bilans energetyczny. Ciało przestawia się na korzystanie z własnych zasobów – białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin i minerałów. Jeżeli post się przedłuża (trwa 3, 7, 21 dni lub więcej), organizm przestawia się na tzw. odżywianie wewnętrzne, w czasie którego „zjada” wszystko to, co jest mu niepotrzebne, np. zanieczyszczenia, drobnoustroje, złogi, zwyrodniałe tkanki, stany zapalne itp. Głodówka jednodniowa to doskonały wstęp do przeprowadzania dłuższych leczniczych postów.

Jak długo można pościć?

Najkrótsza głodówka trwa 24 godziny, najdłuższa może wynieść ponad 30 dni. Znane i udokumentowane są przypadki osób, które wstrzymywały się od przyjmowania pokarmów znacznie dłużej. Ważne jest wtedy, czy osoba, która pości, ma nadwagę czy jest bardzo szczupła. Większa ilość tkanki tłuszczowej pozwala na przeprowadzanie długich głodówek. Należy je jednak skonsultować z lekarzem.

Zasady klasycznej głodówki jednodniowej – jak przeprowadzić 24 godzinny post?

Przeprowadzenie jednodniowego postu zaczyna się od śniadania, potem nie można jeść nic, aż do śniadania dnia następnego. W tym czasie można pić jedynie czystą wodę. W przypadku tzw. suchej głodówki (która ma zarówno zwolenników jaki przeciwników), nic się nie je ani nie pije, nie wolno się również myć, a zęby czyści się jedynie suchą szczoteczką i śliną.

W czasie głodówki nie można:

  • żuć gumy do żucia,
  • myć zębów pastą,
  • palić papierosów ani tytoniu,
  • pić ziołowych naparów, herbat, kawy, soków, itp.,
  • przyjmować leków,
  • dodawać do wody soku z cytryny, miodu i innych smakowych dodatków.

Podsumowując – w czasie klasycznej leczniczej głodówki nie można spożywać niczego oprócz wody. Podczas głodówki, organizm będzie pozbywał się toksyn przez skórę i układ wydalniczy. Nie wskazane jest też stosowanie żadnych kosmetyków – antyperspirantów, mydeł, kremów, toników itp. Warto wziąć prysznic i wyszorować ciało szczotką, rękawicą sizalową lub ostrą myjką. Głodówka to również czas na wyciszenie organizmu, dlatego najlepiej przeprowadzić ją w dzień wolny od pracy i zajęć, wyłączyć telefon i komputer, pójść na spacer, poćwiczyć lub pojeździć na rowerze. Aktywność fizyczna przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu.

Wszelkiego typu sytuacje, w których układ trawienny dostanie sygnał, że coś będzie jedzone – są niewskazane. Bardzo ważne jest, by pozwolić mu na odpoczynek. Najlepiej wówczas unikać też przygotowywania posiłków dla innych. Powstrzymanie się od przyjmowania pokarmów przez jeden dzień nie jest bolesne, ani bardzo uciążliwe. Może wystąpić ból głowy lub osłabienie. Jest to objaw tego, jak bardzo zanieczyszczony jest organizm. Na około 2 dni przed głodówką – nawet jednodniową – warto odstawić alkohol, pieczywo, makaron, kawę, herbatę, słodycze, mięso i wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego (nabiał, jajka), nie smażyć i nie jeść wysoko przetworzonej żywności. Postępowanie w ten sam sposób po zakończeniu postu, znacznie poprawia jego dobroczynny wpływ na organizm i samopoczucie.

Zalety głodówki jednodniowej

Regularnie, np. raz w miesiącu, przeprowadzanie postów 24 i 48 godzinnych powoduje w organizmie szereg pozytywnych zmian, do których zalicza się, m.in.:

  • oczyszczenie z toksyn,
  • poprawę cery, kondycji włosów i paznokci,
  • utrzymanie optymalnego dla zdrowia poziomu cholesterolu,
  • odciążenie i oczyszczenie układu trawiennego,
  • odkwaszenie,
  • odmłodzenie ciała,
  • wzmocnienie układu immunologicznego.

Ważne jest, by nie traktować dni poprzedzających post, jako czas najedzenia się na zapas. Przeciążony w ten sposób organizm gorzej zniesie czas głodówki. Bardzo istotne jest również, aby po głodówce nie najadać się lub nie przejadać się, ponieważ niweczy się wówczas pozytywne skutki leczenia głodem i jedyne efekty jakie się osiąga, to nieprzyjemne dolegliwości gastryczne. Na 2 dni przed głodówką i 2 dni po niej najlepiej jeść gotowane lub surowe warzywa i owoce.

W czasie głodówki organizm odpoczywa i regeneruje się w sposób niemożliwy do osiągnięcia żadną inną metodą.

Przeładuj

Życie serialowej babci z "rodzinki.pl" Haliny Skoczyńskiej było pełne dramatów: "W wieku 30 lat uciekłam grabarzowi spod łopaty"

zobacz 02:05