Party Stories
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Luiza "Hotel Paradise 3"
Małgorzata Rozenek w białym garniturze
lekarstwa
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Detoks organizmu po zatruciu lekami

Zatrucia lekami wymagają natychmiastowej interwencji lekarskiej. Kluczowe jest ustalenie, jaki konkretnie lek został przyjęty przez chorego – od tego zależy metoda jego leczenia.

Zatrucia lekami wymagają natychmiastowej interwencji lekarskiej. Kluczowe jest ustalenie, jaki konkretnie lek został przyjęty przez chorego – od tego zależy metoda jego leczenia.

 

Przy zatruciu lekami czasem wystarczy podanie środków dożylnych, ale niekiedy – zwłaszcza przy zatruciu antydepresantami i psychotropami – konieczne jest płukanie żołądka.

Leczenie zatrucia lekami przeciwbólowymi

Całkowite oczyszczenie organizmu z nadmiernej ilości środków przeciwbólowych jest możliwe – nawet przy ciężkim zatruciu – w ciągu 8 godzin od zażycia leków. Podaje się w tym celu dożylnie dawkę acetylocysteiny bądź metioniny.

Leczenie zatrucia lekami nasercowymi

Objawy przedawkowania leków nasercowych ustępują po dożylnym podaniu atropiny, która leczy bradykardię i podnosi ciśnienie krwi. W razie wystąpienia wstrząsu kardiogennego stosuje się glukagon albo izoprenalinę.

Leczenie zatrucia lekami antydepresyjnymi

Trudniej oczyścić organizm z substancji obecnych w środkach antydepresyjnych. Nieodzowna jest tu hospitalizacja. Trzeba reagować szybko, bo silne zatrucie prowadzi do zaburzeń pracy serca i trudności w oddychaniu. Leczenie polega na natychmiastowym płukaniu żołądka i podaniu węgla aktywnego.

Leczenie zatrucia lekami psychotropowymi

Najgroźniejsze w skutkach jest zatrucie psychotropami. Życie osoby, która przedawkowała leki uzależnione jest od tego, jak szybko otrzyma pomoc lekarską. Leczenie przebiega w warunkach intensywnej opieki medycznej. Przeprowadza się płukanie żołądka, podaje węgiel aktywny i diazepam. Konieczna jest także intubacja.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
lekarstwa na ręku
©beeboys/fotolia
Styl życia
Przedawkowanie leków: jak udzielić pierwszej pomocy?
Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.

Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.   Przed przystąpieniem do udzielania pomocy, trzeba sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej. Najważniejsza jest jednak ocena oddechu – czasem konieczne może się okazać rozpoczęcie resuscytuacji. Jak rozpoznać zatrucie lekami? Zatrucie lekami może dawać różne objawy, w zależności od tego, jakie środki zostały przyjęte przez chorego. Większość oznak przedawkowania tabletek ciężko dostrzec, zwłaszcza jeśli osoba poszkodowana jest nieprzytomna. Najbardziej charakterystycznymi są: 1. Objawy ze strony układu pokarmowego: nudności i wymioty. 2. Objawy ze strony układu nerwowego: rozszerzone albo zwężone źrenice, zaburzenia świadomości, nadpobudliwość, drgawki, śpiączka. 3. Objawy ze strony układu krwionośnego: przyspieszone bądź zwolnione tętno. 4. Objawy ze strony układu mięśniowego: zwiotczenie mięśni, bezwładność. Pierwsza pomoc przy zatruciu lekami – krok po kroku Zatrucie lekami zagraża życiu – jeśli pomoc nie zostanie udzielona w ciągu kilku godzin od przedawkowania, może dojść do nieodwracalnych zmian w organizmie, a nawet do śmierci. W każdym przypadku nieodzowna jest pomoc medyczna. Po rozpoznaniu objawów typowych dla zatrucia, trzeba: 1. Spróbować usunąć toksyczne substancje z organizmu poprzez sprowokowanie wymiotów. Pomóc może podrażnienie palcem tylnej ściany gardła lub podanie choremu litra wody. Jeśli próba się nie powiedzie, należy próbować do skutku, natomiast jeśli się powiedzie – powtórzyć czynność jeszcze kilka razy, aż cała zawartość żołądka zosytanie wyrzucona z organizmu. Prowokować wymiotów nie wolno, kiedy...

Profil kobiecy
Flickr/dollen/CC BY-ND 2.0 https://www.flickr.com/photos/dollen/1828237844
Styl życia
Leki psychotropowe – kiedy mogą szkodzić
Leków psychotropowych nie można kupić bez recepty – ich przyjmowanie zawsze powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem, który wytłumaczy ich działanie, możliwe skutki uboczne. I przede wszystkim – dobierze psychotropy odpowiednie do stanu zdrowia.

Leków psychotropowych nie można kupić bez recepty – ich przyjmowanie zawsze powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem, który wytłumaczy ich działanie, możliwe skutki uboczne. I przede wszystkim – dobierze psychotropy odpowiednie do stanu zdrowia.   1. Psychotropy a nadciśnienie – leki psychotropowe mogą wywoływać przejściowe spadki ciśnienia i senność.   2. Psychotropy a waga – antydepresanty i leki przeciwlękowe nie powodują zwiększenia łaknienia, w związku z tym nie powinny wywoływać przyrostu wagi. Część z nich ma wręcz odwrotne działanie, np. niektóre antydepresanty. Przewidziano, że w czasie epizodów depresyjnych pojawia się zjawisko „zajadania stresu”. Równie często zdarza się przeciwna sytuacja, kiedy w następstwie złego nastroju traci się apetyt, a razem z nim kilogramy – wtedy lekarz może przepisać antydepresyjne leki, które zwiększają apetyt. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku leków narkoleptycznych, przyjmowanych np. w trakcie schizofrenii – niestety nawet nowsza generacja leków może powodować wzrost masy ciała.   3. Psychotropy a alkohol – picie raz na jakiś czas napojów alkoholowych nie wywoła jeszcze skutków ubocznych, jednak podczas regularnego łączenia leków psychotropowych z wysokoprocentowymi napojami, może wystąpić wzmocnienie działań niepożądanych tych pierwszych. Możliwe jest pojawienie się niepokoju, zaburzeń uwagi, lęku, a nawet zaburzenia świadomości. Nie powinno się także robić przerwy w przyjmowaniu leków tylko z powodu chęci wypicia, ponieważ przerwanie leczenia na własną rękę może nawet przekreślić dotychczasowe efekty leczenia.   4. Psychotropy a ciąża – ogólną zasadą jest unikanie leków w trakcie ciąży. Leki psychotropowe mogą...

tabletki leżące na wydruku ekg
©Sherry Young/Fotolia.com
Styl życia
Objawy przedawkowania leków przeciwbólowych i nasercowych
Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.

Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.   Specjaliści biją na alarm: Polacy są w czołówce narodów nadużywających leków , zwłaszcza tych bez recepty. Przedawkowanie leków przeciwbólowych Najpopularniejsze środki przeciwbólowe to paracetamol , ibuprofen i aspiryna . Najczęściej stosowany jest paracetamol – składnik wielu leków na infekcje wirusowe. Łatwo go przedawkować zwłaszcza lecząc przeziębienie farmaceutykami kupionymi w aptece bez recepty. Jednoczesne przyjmowanie tabletek i preparatów z saszetki sprawia, że bezpieczna ilość paracetamolu w organizmie zostaje przekroczona. Dopuszczalna dzienna dawka paracetamolu (dla osoby dorosłej) to 4 g. Objawy lekkiego zatrucia lekami przeciwbólowymi: biegunka , nudności i wymioty , bóle brzucha, brak łaknienia, osłabienie i senność, wzmożona potliwość . Objawy ostrego zatrucia lekami przeciwbólowymi: nudności i wymioty, uczucie parcia w nadbrzuszu, ból z prawej strony brzucha, skaza krwotoczna, żółtaczka . Przedawkowanie leków nasercowych Drugą grupą leków, którymi Polakom najczęściej zdarza się zatruć są leki nasercowe. Farmaceutykami stosowanymi przy zaburzeniach rytmu serca , nadciśnieniu tętniczym i chorobie niedokrwiennej serca są β-blokery (np. propranolol, metaprolol i bisoprolol) i blokery kanału wapniowego (np. werapamil, amlodypina i nifedypina). Zatrucie nimi rzadko prowadzi do śmierci, ale może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Dopuszczalna dzienna dawka propranololu (dla osoby dorosłej) to 240–640 mg (zależnie od rodzaju zaburzenia). Objawy lekkiego zatrucia lekami nasercowymi: bradykardia, spadek...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner