Party Stories
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Luiza "Hotel Paradise 3"
Małgorzata Rozenek w białym garniturze
tabletki leżące na wydruku ekg
©Sherry Young/Fotolia.com
Styl życia

Objawy przedawkowania leków przeciwbólowych i nasercowych

Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.

Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.

 

Specjaliści biją na alarm: Polacy są w czołówce narodów nadużywających leków, zwłaszcza tych bez recepty.

Przedawkowanie leków przeciwbólowych

Najpopularniejsze środki przeciwbólowe to paracetamol, ibuprofen i aspiryna. Najczęściej stosowany jest paracetamol – składnik wielu leków na infekcje wirusowe. Łatwo go przedawkować zwłaszcza lecząc przeziębienie farmaceutykami kupionymi w aptece bez recepty. Jednoczesne przyjmowanie tabletek i preparatów z saszetki sprawia, że bezpieczna ilość paracetamolu w organizmie zostaje przekroczona. Dopuszczalna dzienna dawka paracetamolu (dla osoby dorosłej) to 4 g.

Objawy lekkiego zatrucia lekami przeciwbólowymi:

Objawy ostrego zatrucia lekami przeciwbólowymi:

  • nudności i wymioty,
  • uczucie parcia w nadbrzuszu,
  • ból z prawej strony brzucha,
  • skaza krwotoczna,
  • żółtaczka.

Przedawkowanie leków nasercowych

Drugą grupą leków, którymi Polakom najczęściej zdarza się zatruć są leki nasercowe. Farmaceutykami stosowanymi przy zaburzeniach rytmu serca, nadciśnieniu tętniczym i chorobie niedokrwiennej serca są β-blokery (np. propranolol, metaprolol i bisoprolol) i blokery kanału wapniowego (np. werapamil, amlodypina i nifedypina). Zatrucie nimi rzadko prowadzi do śmierci, ale może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Dopuszczalna dzienna dawka propranololu (dla osoby dorosłej) to 240–640 mg (zależnie od rodzaju zaburzenia).

Objawy lekkiego zatrucia lekami nasercowymi:

  • bradykardia,
  • spadek ciśnienia krwi,
  • zawroty głowy i omdlenia.

Objawy silnego zatrucia lekami nasercowymi:

  • zaburzenia świadomości,
  • zaburzenia oddychania,

drgawki.


 

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
mężczyzna z chmurą deszczową nad głową
©Sergey Nivens/Fotolia.com
Styl życia
Objawy przedawkowania leków przeciwdepresyjnych i psychotropowych
Zatrucie lekami przeciwdepresyjnymi lub psychotropowymi w wielu przypadkach kończy się tragicznie. Tego typu leki po przekroczeniu dozwolonej dawki działają toksycznie. Jeśli w ciągu kilku godzin chory nie otrzyma pomocy, w jego organizmie zachodzą nieodwracalne zmiany. Bliscy osób z zaburzeniami psychicznymi powinni umieć rozpoznawać symptomy zatrucia lekami, aby w razie przedawkowania zadziałać błyskawicznie.

Zatrucie lekami przeciwdepresyjnymi lub psychotropowymi w wielu przypadkach kończy się tragicznie. Tego typu leki po przekroczeniu dozwolonej dawki działają toksycznie. Jeśli w ciągu kilku godzin chory nie otrzyma pomocy, w jego organizmie zachodzą nieodwracalne zmiany. Bliscy osób z zaburzeniami psychicznymi powinni umieć rozpoznawać symptomy zatrucia lekami, aby w razie przedawkowania zadziałać błyskawicznie. Przedawkowanie leków przeciwdepresyjnych Przedawkowanie antydepresantów jest przyczyną 26% przypadków śmiertelnych zarejestrowanych na oddziałach toksykologicznych. Najczęściej przepisywanymi i jednocześnie najbardziej toksycznymi lekami przeciwdepresyjnymi są trójcykliczne antydepresanty (np. imipraminia, doksepina, dezypramina). Objawy zatrucia nimi pojawiają się w ciągu godziny po przedawkowaniu. Dopuszczalna dzienna dawka imipraminy (dla osoby dorosłej) to 150–300 mg (w zależności od nasilenia depresji). Objawy lekkiego zatrucia lekami przeciwdepresyjnymi: wymioty , drgawki, rozszerzenie źrenic, suchość w jamie ustnej, zaburzenia widzenia, obniżenie ciśnienia krwi i temperatury ciała. Objawy ostrego zatrucia lekami przeciwdepresyjnymi: zatrzymanie moczu, zaburzenia świadomości, śpiączka, tachykardia (częstoskurcz serca). Przedawkowanie leków psychotropowych Leki psychotropowe trafiają za pośrednictwem krwi do mózgu i wpływają na jego funkcje. Przepisuje się je tylko osobom zaburzeniami psychicznymi. Do najsilniejszych psychotropów należą np. karbamazepina, lamotrygina, okskarbazepina. Ich stosowanie wymaga ścisłej współpracy z lekarzem, bo przyjęcie zbyt dużej dawki może skończyć się śmiercią. Dopuszczalna dzienna dawka karbamazepiny (dla osoby dorosłej) to 600 mg (przy silnych zaburzeniach maniakalno-depresyjnych). Objawy lekkiego zatrucia lekami psychotropowymi: nudności i wymioty,...

lekarstwa
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Detoks organizmu po zatruciu lekami
Zatrucia lekami wymagają natychmiastowej interwencji lekarskiej. Kluczowe jest ustalenie, jaki konkretnie lek został przyjęty przez chorego – od tego zależy metoda jego leczenia.

Zatrucia lekami wymagają natychmiastowej interwencji lekarskiej . Kluczowe jest ustalenie, jaki konkretnie lek został przyjęty przez chorego – od tego zależy metoda jego leczenia.   Przy zatruciu lekami czasem wystarczy podanie środków dożylnych, ale niekiedy – zwłaszcza przy zatruciu antydepresantami i psychotropami – konieczne jest płukanie żołądka. Leczenie zatrucia lekami przeciwbólowymi Całkowite oczyszczenie organizmu z nadmiernej ilości środków przeciwbólowych jest możliwe – nawet przy ciężkim zatruciu – w ciągu 8 godzin od zażycia leków. Podaje się w tym celu dożylnie dawkę acetylocysteiny bądź metioniny. Leczenie zatrucia lekami nasercowymi Objawy przedawkowania leków nasercowych ustępują po dożylnym podaniu atropiny , która leczy bradykardię i podnosi ciśnienie krwi. W razie wystąpienia wstrząsu kardiogennego stosuje się glukagon albo izoprenalinę. Leczenie zatrucia lekami antydepresyjnymi Trudniej oczyścić organizm z substancji obecnych w środkach antydepresyjnych . Nieodzowna jest tu hospitalizacja. Trzeba reagować szybko, bo silne zatrucie prowadzi do zaburzeń pracy serca i trudności w oddychaniu. Leczenie polega na natychmiastowym płukaniu żołądka i podaniu węgla aktywnego. Leczenie zatrucia lekami psychotropowymi Najgroźniejsze w skutkach jest zatrucie psychotropami. Życie osoby, która przedawkowała leki uzależnione jest od tego, jak szybko otrzyma pomoc lekarską. Leczenie przebiega w warunkach intensywnej opieki medycznej. Przeprowadza się płukanie żołądka, podaje węgiel aktywny i diazepam. Konieczna jest także intubacja. Umiesz udzielać pierwszej pomocy? A co w przypadku  pierwszej pomocy po zatruciu lekami ? Czy wiesz, kiedy leki szkodzą? Oto  5 faktów o psychotropach . Bierzesz leki? Poznaj  objawy...

lekarstwa na ręku
©beeboys/fotolia
Styl życia
Przedawkowanie leków: jak udzielić pierwszej pomocy?
Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.

Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.   Przed przystąpieniem do udzielania pomocy, trzeba sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej. Najważniejsza jest jednak ocena oddechu – czasem konieczne może się okazać rozpoczęcie resuscytuacji. Jak rozpoznać zatrucie lekami? Zatrucie lekami może dawać różne objawy, w zależności od tego, jakie środki zostały przyjęte przez chorego. Większość oznak przedawkowania tabletek ciężko dostrzec, zwłaszcza jeśli osoba poszkodowana jest nieprzytomna. Najbardziej charakterystycznymi są: 1. Objawy ze strony układu pokarmowego: nudności i wymioty. 2. Objawy ze strony układu nerwowego: rozszerzone albo zwężone źrenice, zaburzenia świadomości, nadpobudliwość, drgawki, śpiączka. 3. Objawy ze strony układu krwionośnego: przyspieszone bądź zwolnione tętno. 4. Objawy ze strony układu mięśniowego: zwiotczenie mięśni, bezwładność. Pierwsza pomoc przy zatruciu lekami – krok po kroku Zatrucie lekami zagraża życiu – jeśli pomoc nie zostanie udzielona w ciągu kilku godzin od przedawkowania, może dojść do nieodwracalnych zmian w organizmie, a nawet do śmierci. W każdym przypadku nieodzowna jest pomoc medyczna. Po rozpoznaniu objawów typowych dla zatrucia, trzeba: 1. Spróbować usunąć toksyczne substancje z organizmu poprzez sprowokowanie wymiotów. Pomóc może podrażnienie palcem tylnej ściany gardła lub podanie choremu litra wody. Jeśli próba się nie powiedzie, należy próbować do skutku, natomiast jeśli się powiedzie – powtórzyć czynność jeszcze kilka razy, aż cała zawartość żołądka zosytanie wyrzucona z organizmu. Prowokować wymiotów nie wolno, kiedy...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner