Party Stories
Kobieta biegnąca
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Koordynacja ruchowa: 6 prostych ćwiczeń na jej usprawnienie

Koordynacja ruchowa człowieka zakodowana jest w błędniku, umiejscowionym w środkowej części ucha. Błędnik odpowiada za równowagę - chodzenie, poruszanie się po nierównym podłożu i bieganie. Aby polepszyć koordynację powinniśmy regularnie wyruszać na wycieczki rowerowe lub odwiedzać basen.

Koordynacja ruchowa człowieka zakodowana jest w błędniku, umiejscowionym w środkowej części ucha. Błędnik odpowiada za równowagę - chodzenie, poruszanie się po nierównym podłożu i bieganie. Aby polepszyć koordynację powinniśmy regularnie wyruszać na wycieczki rowerowe lub odwiedzać basen.

 

Koordynacja ruchowa wykształca się u człowieka w okresie szkolnym – pomiędzy 7., a 14. rokiem życia. Dlatego tak ważna jest aktywność ruchowa u dzieci, regularne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego.

Koordynacja ruchowa: bieganie, pływanie oraz... ćwiczenie na piłce

Aby polepszyć koordynację ruchową należy się... ruszać! To najprostsza rada, jaką można powiedzieć osobie, która ma z nią problemy.

1. Bieganie – jogging angażuje całe ciało, wszystkie partie mięśniowe i koordynuje je podczas wykonywania ruchu. Bieganie co drugi dzień po 30 minut sprawi, że ciało zacznie pracować w równowadze.

2. Basenpływanie wymaga wzmożonej koordynacji ruchowej, dlatego wizyta na basenie raz w tygodniu zmusi poszczególne partie mięśniowe (nóg, rąk, tułowia) do współpracy.

3. Trening interwałowy – inaczej nazywany treningiem kondycyjnym składa się dwóch rodzajów ćwiczeń: o niskiej i wysokiej intensywności. Ćwiczenia mają na celu usprawnić ruchy ciała, zwiększyć wytrzymałość organizmu na wysiłek fizyczny.

4. Ćwiczenia na piłce pilates ćwiczony na piłce wzmocni poczucie równowagi ciała, skoordynuje ruchy i je ustabilizuje.

5. Aerobik – intensywne wykonywanie ćwiczeń zmusi ciało do trzymania odpowiedniej pozycji i usprawni koordynację ruchową. Wszystkie błędy w ruchu można podczas aerobiku szybko wyłapać, ponieważ sale w klubach fitness najczęściej na ścianach mają duże lustra.

6. Jazda na rowerze – najprzyjemniejsza forma polepszania koordynacji ruchowej. Wyprawa rowerowa ze znajomymi pomoże spalić kalorie, wzmocni mięśnie nóg, rąk i brzucha, i najważniejsze – skoordynuje ruchy, pomoże utrzymać równowagę ciała.

 

Koordynacja ruchowa: co możesz zrobić w domu

 

Koordynację ruchową możesz ćwiczyć codzienne w domu. Zajmuje to kilka minut, a skutecznie ją poprawia:

  • robienie jaskółki – ćwiczenie, które wykonać można rano zaraz po przebudzeniu. Wystarczy, że staniesz na jednej nodze, tułów pochylisz do przodu, a ręce rozchylisz w boki, aby utrzymać równowagę. Postaraj się wytrzymać w tej pozycji 5 sekund i powtórz ćwiczenie na drugiej nodze.
  • chodzenie z książką na głowie – połóż na głowie książkę (nie może być zbyt lekka, najlepiej encyklopedię) i postaraj się zrobić sobie spacer po domu. Postaraj się, aby książka nie spadła z głowy.
  • stanie na jednej nodze – postaraj się stanąć na wznak i podkul jedną nogę. Postaraj się naprężyć mięśnie całego ciała, ponieważ musi wytrzymać aż minutę w tej pozycji. Później odpocznij chwilę, aby wykonać ćwiczenie na drugiej nodze.
 

 

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Jak poprawić koordynację ruchową u dzieci?
© Monkey Business/Adobe Stock
Styl życia
Jak poprawić koordynację ruchową u dzieci?
Koordynacja ruchowa jest zdolnością do wykonywania złożonych czasowo i przestrzennie ruchów ciała. Jest ona szczególnie istotna w przypadku osób uprawiających sport. Aby zminimalizować ryzyko posiadania słabej koordynacji ruchowej w wieku dojrzałym, należy o nią zadbać już w wieku dziecięcym. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia koordynacyjne są najbardziej efektywne oraz jaki wiek jest najlepszy do poprawiania sprawności ruchowej.

Koordynacja ruchowa jest zdolnością do wykonywania złożonych czasowo i przestrzennie ruchów ciała. Jest ona szczególnie istotna w przypadku osób uprawiających sport. Aby zminimalizować ryzyko posiadania słabej koordynacji ruchowej w wieku dojrzałym, należy o nią zadbać już w wieku dziecięcym. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia koordynacyjne są najbardziej efektywne oraz jaki wiek jest najlepszy do poprawiania sprawności ruchowej.   Kluczową kwestią dla rozwoju koordynacji jest regularna aktywność fizyczna. Nawet jeżeli nie są to specjalistyczne ćwiczenia, to korzystnie wpływają na poprawę zdolności ruchowych. Koordynacja ruchowa dzieci: w jakim wieku ćwiczyć i dlaczego jest to ważne? Koordynację ruchową można kształtować na różnych etapach życia, ale uważa się, że najlepszym do tego okresem jest wiek 7-12 lat. Wynika to z faktu, że właśnie wtedy u dzieci zaczyna kształtować się odpowiednia świadomość ruchowa . Im więcej dobrych nawyków dziecko przyswoi na tym etapie życia, tym jego koordynacja w dojrzałym wieku będzie lepsza. Później możliwa jest praca nad koordynacją , ale trzeba pamiętać o tym, że będzie to już jedynie jej poprawianie. Główne nawyki są wyrabiane we wspomnianym już przedziale wiekowym.   Koordynacja ruchowa przede wszystkim jest związana ze zwinnością i zręcznością. W jej zakres wchodzi jednak jeszcze wiele innych istotnych kwestii, takich jak: równowaga, pamięć ruchowa, czas reakcji, czucie mięśniowe , orientacja przestrzenna, poczucie rytmu, zdolność sprzężenia. Propozycje ćwiczeń na poprawę koordynacji u dzieci Ćwiczenia kształtujące koordynację ruchową dzieci są stosunkowo łatwe do wykonania, ale wymagają dokładności i konsekwencji. Większość z nich na lekcjach wychowania fizycznego mogą wprowadzać...

Kobieta z piłką
©Voyagerix/Fotolia
Styl życia
Ćwiczenia na piłce gimnastycznej: utrzymaj równowagę i ćwicz!
Ćwiczenia na piłce gimnastycznej wymagają od trenującego o wiele więcej niż zwykły trening na macie. Musisz skoordynować swoje ruchy, utrzymywać równowagę i wykonywać poprawnie zadania treningowe. Na piłce gimnastycznej możesz wzmocnić mięśnie pośladków, ud i brzucha.

Ćwiczenia na piłce gimnastycznej wymagają od trenującego o wiele więcej niż zwykły trening na macie. Musisz skoordynować swoje ruchy, utrzymywać równowagę i wykonywać poprawnie zadania treningowe. Na piłce gimnastycznej możesz wzmocnić mięśnie pośladków, ud i brzucha.   Piłka fitball (potocznie nazywana w Polsce piłką gimnastyczną) jest powszechnie wykorzystywanym przyrządem do ćwiczeń na sali klubu fitness, salach rehabilitacyjnych oraz w domowym zaciszu. Polecana jest kobietom w ciąży, które dzięki piłce gimnastycznej ćwiczą mięśnie biorące udział w trakcie porodu: pośladków, ud i brzucha. Piłka fitball redukuje bóle pleców oraz relaksuje. Ćwiczenia na piłce na pośladki Połóż się na piłce na brzuchu, wyprostuj nogi . Postaraj się unosić na zmianę jedną, a następnie drugą nogę. Zachowaj wciąż wyprostowaną postawę. Staraj się nie ślizgać na piłce, wykonuje co najmniej 10 powtórzeń na jedną nogę. Pozostając w tej pozycji zegnij jedną nogę w kąt prosty względem reszty ciała i staraj się ją podnosić, tak jakby stopa miała dotknąć sufitu. Najpierw wykonaj ćwiczenie prawą, a następnie lewą nogą. Powtórz podnoszenie jednej nog i 10 razy. Ćwiczenia na piłce na uda Połóż się na podłodze i oprzyj wyprostowane nogi na piłce . Staraj się ją przybliżyć do siebie za pomocą nóg. Musisz mieć w tym ćwiczeniu biodra uniesione nad podłogą. Gdy czujesz, że piłka jest maksymalnie blisko, powoli powracaj do pozycji wejściowej. Oprzyj się bokiem na piłce, uklęknij na jedno kolano, a drugą nogę wyprostuj w bok. Starając się utrzymać równowagę, unoś lekko wyprostowaną nogę. Powtórz ćwiczenie 10 razy, starając się, aby noga nie dotknęła podłogi. Ćwiczenia na piłce na brzuch Połóż się na piłce na plecach, zapleć ręce z tyłu szyi i postaraj się wykonać 10 półbrzuszków. Staraj...

matka trzymająca dziecko na piłce
©RioPatuca Images/Fotolia
Styl życia
Ćwiczenia z niemowlakiem usprawnią koordynację ruchową i równowagę dziecka
Ćwiczenia z niemowlakiem na piłce pozwalają wyćwiczyć koordynację ruchową, refleks a także wyczucie równowagi dziecka. Do ćwiczeń z maluszkiem potrzebujesz piłki plażowej lub specjalnej piłki fitness.

Ćwiczenia z niemowlakiem na piłce pozwalają wyćwiczyć koordynację ruchową, refleks a także wyczucie równowagi dziecka. Do ćwiczeń z maluszkiem potrzebujesz piłki plażowej lub specjalnej piłki fitness. Ćwiczenia z niemowlakiem na piłce – jak je wykonywać? Ćwiczenia z niemowlakiem na piłce zalecane są dla maluszków mających od 1 do 3 miesięcy . Ćwiczenia pozwolą usprawnić koordynację ruchową , równowagę i refleks malucha. Są też świetnym pomysłem na spędzenie wolnego czasu rodzica z malcem i sprawiają przy tym wiele radości. I ćwiczenie z niemowlakiem na piłce Przygotuj plażową piłkę (wypuść z niej trochę powietrza, by nie była całkiem okrągła). Połóż malucha na brzuszku na piłce, z głową na bok i podtrzymuj główkę i szyję. W takiej pozycji zacznij huśtać niemowlaka do przodu, do tyłu, a potem na boki . Po ćwiczeniu możesz wykonać dziecku delikatny masaż. II ćwiczenie z niemowlakiem na piłce Połóż niemowlaka na piłce i delikatnie obracaj go z pleców na brzuszek (przenoś ciężar dziecka z jednej strony na drugą). Jak niemowlę będzie już leżało na plecach unieś jego główkę delikatnie . III ćwiczenie z niemowlakiem na piłce Połóż maluszka na plecach na piłce do ćwiczeń, a następnie kołysz dziecko raz w jedną, a raz w drugą stronę , a następnie na boki. IV ćwiczenie z niemowlakiem na piłce Tym razem ćwiczenie możesz wykonać w pozycji siedzącej. Usadź dziecko na piłce i trzymaj delikatnie za talię. Następnie huśtaj maluszka raz w prawą, raz w lewą stronę. 

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner