Party Stories
Martyna Wojciechowska o dramatycznej diagnozie
Doda w zielonej marynarce
Agnieszka Woźniak Starak w białym t-shircie na konferencji Big Brothera
beata-kozidrak
„Hotel Paradise” Ata Postek rozstała się z partnerem, ale już ma nowego! Zdradziła, jak się poznali
Michał Kostrzewski i pozostali jurorzy You Can Dance
Justyna Steczkowska z fanami
Ida Nowakowska prowadzącą "You Can Dance"
Doda
mężczyzna trenujący street workout
©mrcats/Fotolia
Styl życia

Na czym polega street workout – trening w przestrzeni miejskiej

Ćwiczenia street workout to harmonijne rzeźbienie mięśni całego ciała i budowa kondycji z wykorzystaniem własnej masy i elementów zabudowy miejskiej. Trening street workout zawsze wykonuje się na świeżym powietrzu w przestrzeni miejskiej.

Ćwiczenia street workout to harmonijne rzeźbienie mięśni całego ciała i budowa kondycji z wykorzystaniem własnej masy i elementów zabudowy miejskiej. Trening street workout zawsze wykonuje się na świeżym powietrzu w przestrzeni miejskiej.

 

Początki street workout nie są łatwe: należy przez miesiąc w domu pracować nad kondycją i siłą, wykonując stretching i ćwiczenia ogólnorozwojowe. Coraz popularniejszy w Polsce sport pochodzi z byłego ZSRR oraz USA.

Czym jest street workout

Street workout (uliczny trening) to bezpłatna forma aktywności fizycznej, w której do ćwiczeń siłowych wykorzystuje się elementy miejskiej zabudowy - „małej architektury”: barierki, trzepaki, murki, ławki. Sport bazuje na kalistenice, czyli treningu siłowym opartym o aktywność wykorzystującą jedynie własną masę ciała do budowania masy mięśniowej (brzuszki, pompki, mostki, stretching). Sport ten jest dobrze znany i bardzo rozpowszechniony w krajach byłego Związku Radzieckiego i w USA. Nie powinno się go mylić z parkourem – pokonywaniem stojących przeszkód i przemieszczaniem się w jak najszybszym czasie.

Na jakich ćwiczeniach bazuje i jakie efekty daje street workout

Street workout to dyscyplina sportowa, która się nie nudzi. W przeciwieństwie do niewielu urządzeń na siłowni, ćwiczenia na świeżym powietrzu dają nieograniczone możliwości pod względem różnorodnych technik i miejsca ich wykonywania. Skutkuje to wyższą motywacją, wszechstronną aktywnością i bardziej harmonijnym rozwojem mięśni całego ciała. Street workout wzmacnia kondycję, poprawia sylwetkę i jest wspaniałym sposobem spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi na świeżym powietrzu. Wykorzystuje się tu głównie podciąganie się, przeskakiwanie przez przeszkody, przysiady, pompki, mostki, brzuszki, stretching. Można dodawać różne elementy, takie jak jogging czy jazda na rowerze.

Street workout: jak zacząć, czyli trening dla początkujących

Warto dołączyć do już ćwiczącej grupy – regularne godziny treningów dodatkowo motywują, a w towarzystwie ćwiczy się znacznie lepiej. Łatwiej też o pomoc i poradę techniczną. Ponieważ w tym sporcie o kontuzję nietrudno, dlatego przez kilka tygodni (najlepiej przez miesiąc) warto popracować nad kondycją w domu. Pomocne będzie wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych (brzuszków, pompek, skłonów, przysiadów, podciągnięć na drążku, podnoszeń ciężarków i hantli lub wyciskania lekkiej sztangi) i stretchingu (rozciągania całego ciała), zwłaszcza, jeśli nie miało się kontaktu ze sportami zręcznościowymi czy kulturystyką. Ćwiczenia w street workout najlepiej zawsze poprzedzić 10-minutową rozgrzewką w postaci szybkiego marszu, podskoków, pajacyków, boksowania powietrza. Wykonuje się je dokładnie, seriami, na początku niezbyt intensywnie, stopniowo zwiększając liczbę powtórzeń, aby się nie przetrenować i nie zniechęcić.

Gdzie trenować – park do street workout

Street workout nie wymaga zakupu specjalistycznych sprzętów ani członkostwa na siłowni – ćwiczenia nic nie kosztują. Można je wykonywać wszędzie na świeżym powietrzu: na dziecięcym placu zabaw, podwórku, przy bramce piłkarskiej, latarni, drabince, na schodach z poręczami albo w specjalnych parkach dla dorosłych czy plenerowych siłowniach. Dodatkową korzyścią wysiłku fizycznego na dworze jest lepsze dotlenienie całego organizmu, skutkujące wyższą wydolnością i wynikami. A przy okazji lepszym samopoczuciem.


kobieta robi pompki na betonowym podłożu
©dbunn/Fotolia
Styl życia
Sport Spartan - kalistenika
Kalistenika jest techniką opartą na wykonywaniu ćwiczeń, podczas których wykorzystuje się masę własnego ciała. Dzięki temu kalistenika jest bezpieczna dla organizmu, nie obciąża go ponad możliwości. Starożytny historyk, Herodot, podaje, że ten trening wykorzystywali już Spartanie przed bitwą pod Termopilami.

Kalistenika jest techniką opartą na wykonywaniu ćwiczeń, podczas których wykorzystuje się masę własnego ciała. Dzięki temu kalistenika jest bezpieczna dla organizmu, nie obciąża go ponad możliwości. Starożytny historyk, Herodot, podaje, że ten trening wykorzystywali już Spartanie przed bitwą pod Termopilami.   Trening kalisteniki ma za zadanie nauczyć się panowania nad ciałem jako całością – angażuje wszystkie mięśnie i stawy. Głównym celem jest poprawienie kondycji organizmu i przygotowanie do trudniejszych ćwiczeń, jednak siłą rzeczy wpływa także na przyrost masy mięśniowej. Jak każdy trening, także kalastenika zakłada pewien progres, jednak nie polega on na wykonywaniu coraz większej liczby powtórzeń, a na robieniu coraz trudniejszych i bardziej skomplikowanych ćwiczeń. Gdzie trenować kalistenikę? Wszystkie ćwiczenia można wykonać w domu . Kalistenika w porównaniu do innych treningów siłowych nie wymaga właściwie żadnego specjalistycznego sprzętu – przyda się jedynie drążek, natomiast funkcję innych sprzętów z powodzeniem mogą pełnić meble. Niepotrzebne są drogie atlasy czy hantle. W oparciu o kalistenikę powstał rodzaj treningu, który do wykonywania ćwiczeń wykorzystuje elementy zabudowy miejskiej – street workout. Traktowany jest jako trening siłowy przy uprawianiu różnych sztuk walki czy parkouru. Jak widać, w uprawianiu aktywności fizycznej ograniczać może jedynie wyobraźnia. Jak trenować kalistenikę? Jest wiele sposób na to, by trenować kalistenikę . Do najbardziej podstawowych ćwiczeń należą pompki i przysiady – z czasem coraz trudniejsze, np. na jednym ręku, z klaskaniem lub… stojąc na rękach. Oczywiście ten ostatni wariant jest przeznaczony dla naprawdę zaawansowanych zawodników. Dla początkujących zwykłe pompki lub tzw. damskie pompki wystarczą, ponieważ siłę, wytrzymałość i elastyczność...

Para przyjaciół jeździ rowerami po mieście.
©gpointstudio/stock.adobe.com
Styl życia
Jakie dyscypliny sportu uprawiać podczas wakacji w mieście?
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że lato jest najlepszym okresem do uprawiania sportu na świeżym powietrzu. Co istotne - nie tylko osoby, które wyjeżdżają na wakacje mają wiele możliwości na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Nawet spędzając lato w mieście, można znaleźć dyscyplinę sportową dopasowaną do swoich możliwości i oczekiwań.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że lato jest najlepszym okresem do uprawiania sportu na świeżym powietrzu. Co istotne - nie tylko osoby, które wyjeżdżają na wakacje mają wiele możliwości na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Nawet spędzając lato w mieście, można znaleźć dyscyplinę sportową dopasowaną do swoich możliwości i oczekiwań.   Korzyści wynikających z regularnego uprawiania sportu jest wiele - począwszy od ogólnej poprawy samopoczucia, przez rozwój sprawności ruchowej, po polepszenie kondycji i wytrzymałości organizmu. To wszystko powinno być mobilizującym bodźcem dla osób, które noszą się z zamiarem rozpoczęcia przygody ze sportem.   Jaki sport uprawiać w mieście?   Tylko z pozoru spędzanie lata w mieście nie daje większych możliwości do uprawiania sportu na świeżym powietrzu. Zarówno w mniejszych, jak i większych miastach można znaleźć warunki do ciekawych aktywności, które będą dawały przyjemność i satysfakcję ćwiczącym. Bardzo dużą popularnością cieszą się tzw. siłownie miejskie , czyli miejsce, w którym można za darmo ćwiczyć na różnych przyrządach. Ciekawymi miejscami, wartymi odwiedzenia, znajdującymi się w większości dużych miast są również: skateparki, boiska do sportów drużynowych, korty tenisowe , boiska do squasha , pływalnie, ścianki wspinaczkowe.   Sport z wykorzystaniem darmowej przestrzeni miejskiej   Niezależnie od tego, jak mocno jest rozwinięta infrastruktura sportowa w danym mieście, można uprawiać takie aktywności, które nie jej nie wymagają. Można zaliczyć do nich: bieganie, jazdę na rowerze , ultimate frisbee (gra zespołowa z wykorzystaniem plastikowego krążka frisbee), street workout (wykonywanie ćwiczeń przy...

pani na treningu
©/KzenonFotolia
Styl życia
Ćwiczenia na platformie wibracyjnej wzmocnią mięśnie i spalą kalorie
Ćwiczenia na platformie wibracyjnej, czyli power plate są coraz bardziej popularne wśród ludzi uprawiających sport. Dwudziestominutowy trening wzmacnia mięśnie i spala zbędne kalorie.

Ćwiczenia na platformie wibracyjnej, czyli power plate są coraz bardziej popularne wśród ludzi uprawiających sport. Dwudziestominutowy trening wzmacnia mięśnie i spala zbędne kalorie. Power plate – co to jest? Power plate, czyli platforma wibracyjna to urządzenie, które podczas wykonywania ćwiczeń przenosi wibracje na całe ciało. Dzięki nim mięśnie bardziej angażują się do pracy, a tym samym ćwiczenia dają szybszy efekt. Podczas 20-minutowego treningu robi się przysiady, pompki, wypady i brzuszki . Wtedy wybraną część ciała opiera się o maszynę, która powoduje skurcze partii mięśniowych. Regularne wykonywanie ćwiczeń power plate wzmacnia mięśnie, stawy i więzadła . Ponadto skóra staje się jędrna i uelastyczniona. Power plate – na czym polega trening? Przyrząd do power plate tak naprawdę wykonuje za osobę ćwiczącą część treningu , ponieważ powoduje skurcze danej części ciała. Osoby początkujące powinny zgłosić się po pomoc do trenera, który dobierze zestaw ćwiczeń i ustawi właściwe drgania. Wibrowanie rozchodzi się w przeróżnych kierunkach: w lewo, w prawo, w górę, w dół, do przodu i do tyłu. Na urządzeniu można ustawić trzy programy ćwiczeń: siłowe, rozciągające i masujące. Podczas pierwszego systemu ćwiczeń wykonuje się przysiady, pompki, wypady, brzuszki, ćwiczenia mięśni tułowia, ramion i barków . Podczas treningu nie należy ćwiczyć z dodatkowymi przyrządami. Dopiero po kilku tygodniach można zaopatrzyć się w hantle czy sztangi. Osoby zaawansowane mogą zwiększyć intensywność treningu zmieniając częstotliwość drgań. 

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner