Jak radzić sobie z konfliktami w pracy?
W zależności od wagi sprawy, z konfliktami w pracy skutecznie musi poradzi sobie manager, obiektywny mediator albo komisja wyjaśniająca.
W zależności od wagi sprawy, z konfliktami w pracy skutecznie musi poradzi sobie manager, obiektywny mediator albo komisja wyjaśniająca.
Geneza konfliktów w pracy
Dbanie o zdrową atmosferę w miejscu pracy wymaga szybkiego wychwytywania i rozwiązywania sporów między pracownikami. Trzeba odkryć (często błahą) przyczynę konfliktu i wspomóc w wypracowaniu satysfakcjonującego kompromisu. Do konfliktów w środowisku pracy przyczyniają się najczęściej:
- brak komunikacji;
- różnice charakterów;
- konkurencja.
Rozwiązywanie konfliktów w pracy
Uniknięcie nieporozumień umożliwi ustalenie zasad biurowego życia, a w sytuacji już zaistniałego sporu podstawą jest rozmowa w atmosferze szacunku oraz chęci wysłuchania i osiągnięcia kompromisu. W tym momencie wkracza osoba zarządzająca zespołem, w której zakresie obowiązków leżą wszelkiego rodzaju mediacje. Rozróżniamy następujące strategie postępowania w przypadku konfliktu ze współpracownikiem:
- kompromis;
- ostra walka;
- uległość;
- lekceważenie;
- rywalizacja.
Odpowiednie rozwiązanie sporu powinno oczyścić atmosferę, dając wszystkim świeże spojrzenie na cała sprawę. Idealnie byłoby zatem zastosować się do poniższych wskazówek:
- Wycisz się w samotności przed konfrontacją z prowodyrem kłótni, przemyśl działanie i zbadaj sprawę z różnych perspektyw.
- Wybierz neutralne miejsce i godzinę spotkania.
- Bądź szczery, bez agresji i oskarżeń, przyznaj się do częściowej winy, przeproś.
- Ustalcie wspólne rozwiązanie.
- W przypadku braku porozumienia znajdźcie mediatora.
Początkowo niezgoda między pracownikami może powodować niższy komfort pracy i spadek motywacji. Później może prowadzić do stanów depresyjnych, wypalenia i odejścia z pracy. Gdy pracodawca otrzyma zgłoszenie o niewłaściwych relacjach podwładnych, musi to wyjaśnić i udzielić informacji zwrotnej. Sprawa musi by zawsze doprowadzona do końca, czy to przez managera, mediatora czy obiektywną komisję wyjaśniającą.
- Chcesz poznać receptę na udany związek? Pamiętaj, że zaufanie w związku podstawą udanej relacji.
- Rodzina to najważniejsza grupa społeczna. Zobacz, jak utrzymać dobre relacje w rodzinie.
- Konflikt w przyjaźni jest naturalny. Sprawdź, jak pogodzić się z przyjaciółką.