Perswazja to inaczej wywieranie wpływu na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania innych ludzi. Perswazja jest często stosowana zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Korzysta się z niej bowiem zarówno przy próbach zachęcenia dziecka do jedzenia warzyw, jak i podczas negocjacji biznesowych.

Reklama

Perswazja najczęściej wykorzystuje środki odwołujące się do etyki i moralności, uczuć lub rozumu.

Perswazja odwołująca się do etyki

Perswazja odwołująca się do etyki odwołuje się do autorytetów moralnych, zasad etycznych oraz potrzeby porządku społecznego. Szczególną siłę przekonywania w tym aspekcie mają osoby, które z racji zajmowanego stanowiska, osiągniętego tytułu naukowego lub doświadczeń życiowych mają większą wiedzę lub większe kompetencje od innych. Do osób takich należą chociażby prawnicy i księża, których zadaniem jest rozstrzyganie o tym, co jest dobre, a co złe.

Perswazja odwołująca się do uczuć

Perswazja odwołująca się do uczuć wykorzystuje emocje osób, które są jej odbiorcami. Szereg środków stosowanych przy próbie wywierania tego typu wpływu wzbudza w odbiorcach chociażby empatię, strach lub dumę. Te uczucia mają skłonić odbiorców do podejmowania określonych działań. Przykładem wywierania wpływu poprzez wzbudzenie empatii są apele o pomoc bezdomnym zwierzętom. Przykładem perswazji poprzez wzbudzenie strachu jest zachęcanie do wykonywania badań profilaktycznych. Dumę z przynależności do określonego narodu często natomiast wykorzystują politycy podczas kampanii wyborczych.

Reklama
Zobacz także

Perswazja odwołująca się do rozumu

Osoby, które chcą wywrzeć na innych wpływ, często stosują argumenty odwołujące się do logiki i rozumu. Ten rodzaj perswazji opiera się przede wszystkim na danych i argumentach merytorycznych, odpowiednim ich przedstawieniu i interpretacji. Od osoby chcącej wywrzeć wpływ wymaga to: dotarcia do odpowiednich informacji, analizy tych informacji i wyciągnięcia wniosków, przystępnego dla odbiorcy przedstawienia tych informacji, czasem też prowadzenia polemiki z osobami, które mają wątpliwości co do rzetelności i wiarygodności danych. Ten typ perswazji stosuje się m.in. podczas debat eksperckich.

Reklama
Reklama
Reklama