mężczyzna z uśmiechem narysowanym na kartce
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Kilka wskazówek jak wprowadzić zdrowy tryb życia

Wprowadzenie zdrowego trybu życia powinno być procesem, a nie rewolucją. Sprawdzi się tu świetnie metoda małych kroków i systematyczne małe zmiany.

Wprowadzenie zdrowego trybu życia powinno być procesem, a nie rewolucją. Sprawdzi się tu świetnie metoda małych kroków i systematyczne małe zmiany.

 

Przy wprowadzaniu zdrowego trybu życia, zwłaszcza jeśli do zmiany jest wiele niekorzystnych nawyków, dobrze jest dokonywać zmian powoli i systematycznie. Drastyczne pozbycie się wszystkich złych nawyków może skutkować równie szybkim powrotem do niezdrowych przyzwyczajeń.

Wprowadzenie racjonalnego sposobu odżywiania

Przy wprowadzaniu zdrowego trybu życia zmiana nawyków żywieniowych będzie odgrywała ważną rolę. Tutaj również obowiązuje zasada małych kroków – nie zmieniaj wszystkiego jednocześnie, bo będzie to bardzo duże obciążenie dla ciebie i twojego organizmu. Przyzwyczaj organizm do regularnych posiłków, w ciągu dnia jedz od pięciu do sześciu razy, średnio co trzy godziny. Zacznij czytać etykiety – wybieraj produkty najmniej przetworzone. Zadbaj, aby w jadłospisie znalazły się wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jeśli uwielbiasz słodycze albo nie wyobrażasz sobie życia bez fast foodów – nie rezygnuj z nich całkowicie, wprowadź po prostu zasadę, że jesz je tylko jeden raz w tygodniu. Częściej sięgaj po wodę – jeśli nie lubisz pić samej wody, dodaj do niej plasterek cytryny albo inny świeży owoc. Zacznij jeść świadomie – delektuj się jedzeniem i skupiaj na każdym kęsie, a może okazać się, że rzeczy, po które często sięgałeś, a które nie są dla ciebie dobre, wcale nie smakują ci tak bardzo.

Wprowadzenie systematycznej aktywności fizycznej

Podczas aktywności fizycznej organizm nie tylko zyskuje lepszą kondycję i sprawniejsze ciało. Wytwarzane są również endorfiny, które nazywane są hormonami szczęścia, więc aktywność poprawi zarówno kondycję, jak i samopoczucie. Jeśli do tej pory jedyną aktywnością było wejście po schodach, nie zaczynaj od intensywnego treningu. Powoli i delikatnie wdrażaj się w nawyk częstszego ruszania się. Znajdź taką aktywność, która przyniesie ci przyjemność – może to być na początku codzienny dłuższy spacer, jazda na rowerze, pływanie czy taniec – sprawdź, co lubisz i po prostu rób to częściej. Z czasem jak zaczniesz czerpać przyjemność z ruchu, możesz wdrażać nowe pomysły na swoją aktywność.

Wprowadzanie nawyku dbania o swój komfort psychiczny

Nie tylko ciało, ale i umysł wymaga pielęgnacji. Dbaj o to, aby znaleźć czas na dobry relaks – oddychaj świadomie, naucz się czerpać przyjemność z codziennych drobiazgów, słuchaj ulubionej muzyki, poczytaj w wygodnym otoczeniu ciekawą książkę, zacznij medytować, rób to, co lubisz robić i ciesz się czasem dla siebie. Dbaj o to, by być dla siebie łagodnym – nie katuj się dietą ani ćwiczeniami, zdrowy tryb życia ma stać się przyjemnością, a nie męczarnią. Jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem, nie obwiniaj się tylko kontynuuj wdrażanie zdrowych nawyków. Dbaj o relacje – to jeden z najważniejszych elementów zapewnienia sobie zdrowia (nie tylko psychicznego, ale i fizycznego). Spędzaj czas z bliskimi i ludźmi, których lubisz. A przede wszystkim pracuj nad tym, aby polubić i zaakceptować siebie, ze swoimi wszystkimi mocnymi stronami i słabościami.

 

Z każdym kolejnym nowym nawykiem istnieje szansa, że organizm sam coraz częściej będzie wyrażał potrzebę zdrowego trybu życia i z czasem nowe przyzwyczajenia staną się codziennością.

 

blondynka śpi
©lenets_tan/fotolia
Styl życia
Zbyt długi sen a jakość i długość życia
Zbyt długi sen może wpłynąć na pogorszenie stanu zdrowia. Warto zatem zadbać o regularne wysypianie się, zamiast odsypiania lub niedosypiania. Nadmierne wysypianie się powoduje nie tylko złe samopoczucie, może skutkować nawet chorobami serca.

Zbyt długi sen może wpłynąć na pogorszenie stanu zdrowia. Warto zatem zadbać o regularne wysypianie się, zamiast odsypiania lub niedosypiania. Nadmierne wysypianie się powoduje nie tylko złe samopoczucie, może skutkować nawet chorobami serca. Zbyt długi sen – jak go uniknąć Optymalna dawka snu dla dorosłego człowieka to 7-9 godzin na dobę. Spanie „na zapas” lub odsypianie nie jest korzystne dla organizmu. Bardzo ważne jest, by w grafiku znaleźć czas na zdrowy sen . Zbyt długi sen – konsekwencje dla zdrowia Spanie dłużej niż 10 godzin może skutkować silnym bólem głowy po przebudzeniu . Długi sen wiąże się z dezorientacją i złym samopoczuciem. Jeśli sporadycznie śpimy więcej niż 10 godzin, wystarczy powrócić do zdrowych nawyków. Jeżeli zaś zdarza nam się to regularnie, jesteśmy narażeni na choroby serca , cukrzycę i otyłość (zob. badania ). Długi sen może skutkować problemami z kręgosłupem, a przez zaniedbywanie aktywności fizycznej, nawet przyczyniać się do przedwczesnej śmierci. Tzw. „sowy” (osoby, które kładą się spać w późnych godzinach nocnych, a wstają koło południa) powinny uważać, ponieważ w ich przypadku zostaje zaburzona aktywność biologiczna związana z cyklem dzień-noc. W efekcie może dojść do podwyższenia poziomu złego cholesterolu we krwi, a obniżenia dobrego .   Zdrowy sen to podstawa zdrowego trybu życia.  

Anna Lewandowska o diecie i mężu
ONS
Newsy
Lewandowska nie miała łatwo z mężem. Robert nie był zachwycony jej pomysłem na życie
Co go przekonało?

Anna Lewandowska w bardzo krótkim czasie stała się jedną z najpopularniejszych promotorek zdrowego stylu życia w Polsce. Celebrytka na swoim blogu pokazuje przystępne ćwiczenia, poleca też przepisy na zdrowe i lekkie posiłki. Krytycy zarzucają jej jednak, że nie do końca rozumie realia przeciętnych ludzi. Przypomnijmy: Dieta Lewandowskiej nie dla wszystkich. Trenerka zapomniała o jednym szczególe Pierwsze kroki we wprowadzaniu odpowiedniej diety i nawyków żywieniowych, trenerka wprowadziła we własnym domu, a niejako "królikiem doświadczalnym" był Robert Lewandowski . W najnowszym wywiadzie Lewandowska przyznała, że mąż był początkowo bardzo sceptyczny i nieufny wobec jej planów. Szybko jednak zrozumiał, że zmiana stylu życia i odżywiania działa zbawiennie na jego organizm, co miało też przełożenie na jego formę na boisku piłkarskim.   Robert czasami nawet nie wie, co je. Ale najważniejsze, że je zdrowo, i że mu smakuje. Jest nieufny z natury, więc początkowo na moje teorie i zasady dietetyczne patrzył z rezerwą, aż wreszcie stwierdził: "Ok, spróbuję i zobaczymy, czy mi pomoże". Dzisiaj, po trzech latach, śmiało możemy stwierdzić, że pomogło. Robert szybciej regeneruje się po wysiłku, nie ma problemów z niedoborem żelaza w organizmie, nie czuje się tak zmęczony, jak kiedyś, choć często mecze rozgrywa co trzy dni. Ja też czuję, że mam lepszą kondycję - tłumaczy Lewandowska w wywiadzie dla magazynu "Champion". Odwiedzacie bloga Anny Lewandowskiej? Daje dobre rady w kwestii zdrowego odżywiania? Zobacz: Lewandowska czasami nie je przez cały dzień. Znalazła na to sposób Anna Lewandowska na spotkaniu z Natalią Siwiec:

jabłko oplecione centymetrem i hantelki
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Na czym polega dieta superfoods Mirandy Kerr
Dieta Mirandy Kerr to połączenie zdrowych posiłków z regularną aktywnością fizyczną. Supermodelka robi proteinowe koktajle i od nich zaczyna dzień.

Dieta Mirandy Kerr to połączenie zdrowych posiłków z regularną aktywnością fizyczną. Supermodelka robi proteinowe koktajle i od nich zaczyna dzień.   Miranda Kerr, supermodelka, samym swoim wyglądem zachęca do stosowanych przez siebie nawyków żywieniowych i sposobów dbania o kondycję organizmu. Nawyki żywieniowe Mirandy Kerr Podstawą żywienia w diecie Mirandy Kerr są warzywa i owoce, produkty węglowodanowe o niskim indeksie glikemicznym oraz łatwo przyswajalne białka. Korzysta ona też często z tzw. superfoods , czyli naturalnych produktów, które bardzo korzystnie wpływają na organizm, np. z jagód acai czy sproszkowanego korzenia peruwiańskiej rośliny maca. Włączyła ona do swojego jadłospisu również suplementy diety zawierające koenzym Q-10, kwasy omega-3, 6 i 9, czemu jak twierdzi zawdzięcza swoją wysoką odporność. Na bazie wody i superfoods (nasion chia, jagód goji itp.) sporządza codziennie koktajle wpływające na zdrowie i urodę.   Miranda Kerr hołduje zasadzie 80/20, czyli przez 80% czasu odżywia się bardzo zdrowo, a 20% pozwala sobie na sięgnięcie po mniej zdrowe produkty . Dzień na talerzu Mirandy Kerr może wyglądać następująco: początek dnia to ciepła woda i melon oraz koktajl proteinowy, śniadanie to jajka, kapusta kiszona, awokado, sól morska i olej z orzechów makadamia, na lunch zjada na przykład grillowanego kurczaka z sałatką, a kolacja to komosa ryżowa z kurczakiem i sałatką, przyrządzone na oleju kokosowym, z dodatkiem kurkumy i szpinakiem. Nawyki Mirandy Kerr związane z aktywnością fizyczną Nieodłącznym elementem stylu życia Mirandy Kerr jest aktywność fizyczna. Jest ona fanką jogi i pilatesu, które regularnie uprawia, ale przeplata aktywność różnymi formami: biega, jeździ na rowerze, czy jak sama mówi bawi się z synem. Z jogi korzysta codziennie przynajmniej przez 10 minut, co pozwala jej na utrzymanie ciała w...

Nasze akcje
Newsy

Nowoczesny wymiar kobiecości? Manifestuj go zapachem!

Partner
Strefa luksusu

Marzysz o sielsko-anielskim relaksie? Znajdziesz go w hotelu Bania!

Partner
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner