Kobieta zastanawia się
Pixabay/kaboompics/CC0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Styl życia

Z niczym się nie wyrabiasz – sprawdź jak zorganizować czas metodą ALPEN

Efektywne zarządzanie czasem polega na osiągnięciu maksymalnego efektu w minimalnym czasie. Nie potrzeba do tego skomplikowanych programów i pięciu kalendarzy. Wystarczy kartka papieru i kwadrans wieczorem.

Efektywne zarządzanie czasem polega na osiągnięciu maksymalnego efektu w minimalnym czasie. Nie potrzeba do tego skomplikowanych programów i pięciu kalendarzy. Wystarczy kartka papieru i kwadrans wieczorem.

 

ALPEN to jedna z popularnych metod zarządzania czasem. Jej nazwa jest akronimem od pięciu kroków, które należy wykonać, by rozsądnie zaplanować dzień. Plan dnia metodą ALPEN wykonuje się wieczorem, trzeba na to poświęcić do kilkunastu minut.

Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka z makaronem

Jak zarządzać czasem metodą ALPEN?

A (Aufgaben) – zrób listę zadań do zrealizowania na dany dzień. Możesz je pogrupować na przykład „spotkania”, „maile do napisania” itd. Dla ułatwienia i zaoszczędzenia przestrzeni (zwłaszcza gdy planów jest multum), możesz wprowadzić skróty, symbole i znaczki. Pamiętaj tylko, by być w ich stosowaniu konsekwentnym.

Dzięki liście masz świadomość swoich planów, a dzień stał się przejrzysty.

 

L (Länge schätzen) – oszacuj ile czasu potrzebujesz na wykonanie każdego zadania. Bądź realistą i wyznaczaj sobie możliwe do zrealizowania deadline'y.

 

P (Pufferzeiten einplanen) – zaplanuj swój dzień. Nie rób tego jednak w taki sposób, że jedno spóźnienie zrujnuje cały dzień. Wykorzystaj jedynie 60% czasu pracy (uwzględniając przerwy), a pozostałe 40% potraktuj jako czas na nieprzewidziane zdarzenia albo na rozpoczęcie pracy z następnego dnia.

 

E (Entscheidungen treffen) – mając listę zadań, nadaj im priorytety. Dzięki temu możesz skupić się na najbardziej istotnych zadaniach.

 

N (Nachkontrolle) – cały czas kontroluj postęp prac. Zaznacz, co już zostało zrealizowane, a sprawom niezałatwionym wieczorem nadaj kolejny termin.

Jak ustalać priorytety?

Możesz to tego wykorzystać jedną z dwóch najpopularniejszych metod, czyli macierz Eisenhowera i metodę ABC. Obie są bardzo pomocne przy efektywnym zarządzaniu czasem.

 

Macierz Eisenhowera składa się z czterech ćwiartek, które pokazują różne grupy działań:

I. ważne pilne – są to obowiązki, których nie można zaniedbać – praca i reagowanie na codzienne wyzwania. Możemy tu znaleźć przygotowywanie dokumentów, potwierdzanie jutrzejszych spotkań, wykonanie przelewu.

II. ważne niepilne – należą do nich dalekosiężne plany, przewidywanie problemów, rozwijanie zdolności. Zaniedbywanie realizacji zadań z tej ćwiartki powoduje, że są one z czasem przesuwane co ćwiartki I, czyli stają się coraz bardziej pilne. Od tej ćwiartki zależy m.in. kariera – tutaj są plany dotyczące np. studiów czy szkolenia.

III. nieważne pilne – są to rzeczy stwarzające iluzję ważności. Nagłe telefony, krótkie wizyty, spotkania. Można powiedzieć, że tutaj spędza się najwięcej czasu. Spotkania, o których wiemy, że nie rokują na współpracę, odpowiadanie na oferty, w których są małe szanse na wygranie.

IV. nieważne niepilne – strefa tzw. „pożeraczy czasu”. Teoretycznie dla jak najefektywniejszego zarządzania czasem nie powinno się nic w tej sferze znaleźć, trudno jednak tego uniknąć. Może to być sprawdzenie newsów na ulubionym portalu, uprzątnięcie biurka lub czy instalacja nowego systemu komputerowego

 

Metoda ABC polega na przyporządkowaniu każdego zadania do jednej z kolumn: A, B lub C.

A – bardzo ważne zadania, których nie można przekazać do realizacji innym osobom. Koniecznie trzeba je wykonać.

B – zadania ważne, ale nie priorytety. Ich wykonanie można częściowo zlecić do wykonania komuś innemu. Ogólnie te czynności powinno się wykonać.

C – zadania mało ważne, ich realizacja może być odroczona albo bez obawy przekazana komuś innemu. Zadania C można wykonać dopiero po wykonaniu zadań A i B.

 

Obie metody, aby były skuteczne, muszą być cały czas stosowane. Rozpisanie zadań niewiele pomoże, jeśli nie będzie się kontrolowało na bieżąco postępów.

 

Mężczyzna z tabletem
Pixabay/kaboompics /CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Styl życia
Praca przez internet, czyli coś za coś
Praca przez internet może być sposobem na zachowanie równowagi między życiem zawodowym i osobistym. Praca zdalna może być efektywna tylko wtedy, kiedy panujemy nad swoim czasem i jesteśmy zdyscyplinowani.

Praca przez internet może być sposobem na zachowanie równowagi między życiem zawodowym i osobistym. Praca zdalna może być efektywna tylko wtedy, kiedy panujemy nad swoim czasem i jesteśmy zdyscyplinowani. Prawne podstawy pracy przez internet Zgodnie z kodeksem pracy telepraca może być jednym z rodzajów stosunku pracy nawiązanego między pracodawcą a pracownikiem. Wielu zdalnych pracowników pracuje też na podstawie umów cywilnoprawnych. Wady i zalety pracy przez internet mogą więc wynikać już z samego rodzaju umowy, na podstawie której wykonuje się pracę.   W przypadku umowy o pracę zorganizowanie i wyposażenie stanowiska pracy zdalnej dla pracownika spoczywa na pracodawcy. Ma on jednak prawo w każdym momencie zweryfikować, czy pracownik właściwie wykonuje swoje obowiązki. Pracodawca może nawet zainstalować na dostarczonym przez siebie sprzęcie komputerowym program śledzący, który będzie monitorował aktywność pracownika. O obecności takiego oprogramowania pracodawca musi jednak poinformować pracownika.   Jeśli przedmiotem pracy jest regularne wykonywanie jakiejś czynności, które nie prowadzi do wytworzenia nowego dzieła, zazwyczaj stosuje się umowę zlecenie . W jej przypadku ważniejsze od rezultatu jest staranne wykonanie pracy. Przykładem zadania, które może być wykonywane w ramach umowy zlecenia jest aktualizowanie portalu internetowego. W przypadku umowy o dzieło ważniejszy jest rezultat pracy, np. przetłumaczenie książki. Ani umowa zlecenia, ani umowa o dzieło nie zobowiązują pracownika do pracy w określonych godzinach ani wykonywania wszystkich poleceń zleceniodawcy. Nie oznacza to jednak, że zleceniodawca czy zamawiający nie ma możliwości sprawdzenia, jak przebiega realizacja zadania. Jeśli jest ono wykonywane nienależycie lub efekt pracy jest niezadowalający, może on wypowiedzieć umowę....

pinezki
©Brain Jackson/fotolia
Styl życia
Sposoby dobrego organizatora: delegowanie, lista, ustalanie priorytetów
Najważniejsza w dobrej organizacji dnia jest... osoba, która to robi, czyli ty. Umiejętności produktywnego zarządzania swoim czasem wypracowuje się stopniowo. Jeśli do tej pory odkładałeś wszystko na później i cierpiałeś na syndrom studenta, nie nadrobisz tego w jeden dzień. Ale codzienne włączanie dobrych nawyków sprawi, że z każdym dniem będzie ci łatwiej.

Najważniejsza w dobrej organizacji dnia jest... osoba, która to robi, czyli ty. Umiejętności produktywnego zarządzania swoim czasem wypracowuje się stopniowo. Jeśli do tej pory odkładałeś wszystko na później i cierpiałeś na syndrom studenta, nie nadrobisz tego w jeden dzień. Ale codzienne włączanie dobrych nawyków sprawi, że z każdym dniem będzie ci łatwiej. Jak dobrze zorganizować dzień: 1. Wypisz rzeczy, które masz do zrobienia – mamy tendencję do tego, by traktować to, co niezapisane, jako nieistniejące czy nieistotne, a przez to łatwo o tym zapominamy. Najprościej jest zrobić listę rzeczy do zrobienia danego dnia. Jeśli twoja lista zrobiła się zbyt długa, wykreśl rzeczy, które możesz spokojnie zrobić jutro czy pojutrze .   2. Rób tylko rzeczy ważne i pilne – możesz na liście z punktu 1 zaznaczyć, co możesz w ten sposób opisać. Jeśli coś nie jest pilne, zostaw to na kiedy indziej. Podobnie z rzeczami niezbyt ważnymi.   3. Ustal priorytety – jeśli masz na liście kilka zadań pilnych i ważnych, ustal które są w danym momencie priorytetowe i od nich zacznij.   4. Pozbądź się rozpraszaczy – gdy pracujesz, wyłącz Facebooka, internet w telefonie, wszelkie wyskakujące powiadomienia z poczty lub innych stron. Skup się! Możesz wykorzystać technikę pomodoro, która polega na wyznaczaniu sobie 25-minutowych okresów intensywnej pracy , a po nich 5-minutowej przerwy, potem znowu pracy . I tak w kółko do końca dnia!   5. Rób przerwy – nawet jeśli nie 5-minutowe po sesjach pomodoro, to jakiekolwiek w swoim rytmie. Nikt nie jest w stanie skupić się przez 8 godzin bez przerwy.   6. Deleguj zadania – jeśli masz na liście pilne zadanie, ale spokojnie może je wykonać ktoś inny, przydziel mu to zadanie. Pamiętaj, że stażyści nie są tylko od parzenia kawy , oddaj im część swojej roboty!  ...

Usmiechnięta kobieta
Flickr/Thank you for visiting my page/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Słaba silna wola
Silna wola określana jest „mięśniem umysłu”. A jak wiadomo, każdy nieużywany mięsień z czasem słabnie, wiotczeje i zanika. Co zrobić, żeby wytrenować silną wolę?

Silna wola określana jest „mięśniem umysłu”. A jak wiadomo, każdy nieużywany mięsień z czasem słabnie, wiotczeje i zanika. Co zrobić, żeby wytrenować silną wolę?   1. Zasoby silnej woli są ograniczone, zupełnie jak w przypadku każdego mięśnia! Wola słabnie zwłaszcza wieczorem, szczególnie jeśli dzień był stresujący. Wieczorem jesteśmy bardziej podatni na podjadanie, wtedy też kończy się większość diet. Czy brzmi dla ciebie znajomo słowo „ prokrastynacja ”? To tendencja do odkładania różnych rzeczy na później. Jeśli odkładasz najbardziej wyczerpujące i nudne zadania na później, z pewnością zabraknie ci motywacji do ich wykonania. Po pracy padasz z nóg? Nie postanawiaj w takim razie, że będziesz uprawiać jogging wieczorami.   2. W związku z tym, że zasoby silnej woli mogą się wyczerpać, nie marnuj ich na błahostki. Jeśli wiesz, że trudno ci powstrzymać się od słodyczy, nie trzymaj ich w domu, a w sklepie omijaj półkę z łakociami szerokim łukiem. Daj też sobie i twojej samokontroli czas na odpoczynek i regenerację.   3. Nie próbuj kontrolować wszystkiego. Skup się na priorytetach, naucz się odkładać mniej ważne sprawy na później, z innych w ogóle zrezygnuj. Możesz zastosować jedną z metod nadawania zadaniom priorytetów – macierz Eisenhowera lub metodę ABC . W skrócie – obie polegają na ustaleniu, które zadania są najważniejsze i najpilniejsze, a które można zostawić na później lub oddelegować do wykonania innym osobom.   4. Ćwiczenie silnej woli nawet w zdawałoby się banalny sposób, pomoże ci wytrwać i w ważniejszych postanowieniach. Osoby z wyćwiczoną silną wolą sprawniej rozwiązują problemy – badania Marka Muravena z University at Albany z 2010 roku...

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Partner
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Partner
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Partner
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik