mężczyzna siedzący przy biurku
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Przygotowanie się do Assessment Center pomoże uniknąć błędów

Błędy, które kandydaci popełniają podczas Assessment Center to odgrywanie roli kogoś, kim nie są w rzeczywistości i brak przygotowania do typowych dla AC zadań.

Błędy, które kandydaci popełniają podczas Assessment Center to odgrywanie roli kogoś, kim nie są w rzeczywistości i brak przygotowania do typowych dla AC zadań.

 

Assessment Center (AC) to forma rekrutacji, do udziału w której można się przygotować, przynajmniej częściowo. Częściowo dlatego, że sesje AC w różnych firmach i na różne stanowiska będą przebiegać inaczej. Pozostaje jednak nadal obszar, nad którym kandydat może popracować, aby uniknąć kilku błędów.

Błędy „przed” Assessment Center

Kandydat może się przygotować przynajmniej na cztery sposoby, aby uniknąć błędów w przyszłości. Po pierwsze należy zdobyć możliwie najwięcej informacji o firmie. Po drugie zgromadzić wiedzę na temat stanowiska. Po trzecie przygotować i przećwiczyć wystąpienie na swój temat (np. prezentację swojego dorobku zawodowego, zgodnie z zasadami tworzenia prezentacji). I po czwarte – sprawdzić jakie są typowe zadania wykorzystywane podczas Assessment Center (in basket, case study, symulacje rozmów, odgrywanie dialogu z klientem, zarządzanie grupą, itp.). Pozwoli to uniknąć zaskoczenia i niepotrzebnego stresu, a także znaleźć wskazówki, które mogą być pomocne przy rozwiązywaniu zadań.

Błędy „w trakcie” Assessment Center

Podczas sesji Assessment Center kandydaci obserwowani są przez wyszkoloną do obserwacji i oceny grupę asesorów. Brak naturalnego zachowania, odgrywanie roli kogoś, kim się nie jest i próba pokazania kompetencji, które nie są dominującymi – to pierwszy z błędów. Najlepszym wyjściem jest, jakkolwiek trywialnie to zabrzmi, być sobą. Z dwóch powodów – gra aktorska zostanie rozpoznana, na czym kandydat traci. A jeśli rozpoznana nie zostanie i dobry aktor dostanie posadę – traci ponownie, bo cechy, które potrzebne są na tym stanowisku, nie są jego predyspozycjami i zmęczy się ciągłym graniem.

 

Asesorzy oceniają zarówno wiedzę merytoryczną, jak i kompetencje społeczne. Dlatego, aby uniknąć błędu nadmiernego skupienia się na merytoryce, a zignorowaniu innych osób, można zapamiętać, że zadania są istotne, ale mogą nie być najistotniejsze.

 

Kandydat nie wie, jakie kryteria przyjął zespół asesorów do oceny kompetencji, a bywa, że zakłada, które kompetencje są mierzone i te cechy chce pokazać. Może to być błędna taktyka, znów z pomocą przyjdzie bycie sobą i zaprezentowanie w dobrym świetle własnych zasobów i predyspozycji.

Błędy „po” Assessment Center

Po zakończonym procesie kandydat może otrzymać informację zwrotną od organizatorów. Może też sam przeanalizować, co zrobił dobrze, a nad czym warto byłoby jeszcze popracować. Błędem na tym etapie będzie nieuczenie się na błędach.  

dumny z siebie mężczyzna
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Ocena kompetencji kandydatów podczas Assessment Center
Podczas sesji Assessment Center kandydaci obserwowani są przez wyszkolonych rekruterów. Oceniane są kompetencje społeczne oraz wiedza merytoryczna.

Podczas sesji Assessment Center kandydaci obserwowani są przez wyszkolonych rekruterów. Oceniane są kompetencje społeczne oraz wiedza merytoryczna.   Assessment Center (AC), zwany również ośrodkiem oceny, jest metodą rekrutacji, polegającą na obserwacji kandydatów przez zespół przygotowanych do tego asesorów. Podczas sesji AC kandydaci realizują powierzone im zadania, a obserwatorzy oceniają od kilku do kilkunastu kompetencji merytorycznych i interpersonalnych , jest to zatem proces złożony. Kompetencje oceniane podczas Assessment Center To, które z kompetencji ocenia zespół rekruterów , zależy od charakterystyki stanowiska, o które ubiegają się kandydaci. Obserwacje dotyczą zarówno kompetencji miękkich (np. umiejętności współpracy, kompetencje przywódcze, zarządzanie sobą w stresie), jak i merytorycznych (specjalistycznej wiedzy zawodowej wymaganej na konkretnym stanowisku). Coraz częściej firmy decydują się na tę metodą rekrutacji i oceniają, że jest to jedna z najtrafniejszych metod oceny kompetencji kandydatów. Dzieje się tak m.in. dlatego, że kandydaci w warunkach zbliżonych do warunków przyszłej pracy, mają możliwości zaprezentowania swoich umiejętności, a nie wyłącznie zadeklarowania ich (jak dzieje się to podczas rozmowy kwalifikacyjnej). Zespół obserwatorów w Assessment Center Asesorzy, którzy oceniają kompetencje kandydatów podczas AC są do tego odpowiednio przygotowani. Mogą to być zarówno osoby świadome specyfiki pracy na danym stanowisku, jak i osoby znające metodologię ośrodków oceny. Kryteria oceny są ujednolicone dla wszystkich kandydatów i powstały wcześniej w oparciu o dogłębną analizę stanowiska. Końcowa ocena jest efektem dyskusji i syntezy ocen zespołu obserwatorów. Zadania podczas AC Zadania i ćwiczenia dobierane są w taki sposób, aby oddawały realia przyszłej pracy i sprawdzały kluczowe kompetencje...

troje młodych ludzi biznesu
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Zdolności interpersonalne potrzebne na rynku pracy
Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.

Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.   Pracodawcy coraz częściej przyznają, że to zdolności interpersonalne będą lepszą przesłanką do przewidywania sukcesu, niż na przykład wyniki testów psychometrycznych . Dlatego też coraz więcej firm podczas rekrutacji wykorzystuje metodę assessment center, która pozwala na ocenę kompetencji społecznych. Definicja zdolności interpersonalnych Zdolności interpersonalne , czyli międzyludzkie to te umiejętności, które wspierają nas w kontakcie z drugim człowiekiem. Innymi słowy są to kompetencje mające wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi. Zdolności cenione na rynku pracy Niemal każde środowisko pracy wymaga interakcji: ze współpracownikami, przełożonymi czy klientami. Dlatego wysoko cenione są umiejętności komunikacyjne . Ważna będzie zatem zarówno umiejętność nawiązywania i budowania relacji, umiejętność wysyłania czytelnych komunikatów (czy to w mowie, czy w piśmie), ale także umiejętność słuchania. Coraz częściej pożądane są również umiejętności komunikowania się w środowisku międzykulturowym, co wiąże się nie tylko ze znajomością języka obcego, ale też z uwrażliwieniem na różnice kulturowe.   W sytuacji, gdy grupa osób spędza ze sobą kilka godzin dziennie, nieuniknione będą nieporozumienia. Dlatego też pracodawcy cenią wysoko umiejętność rozwiązywania konfliktów czy negocjowania , jak również współpracy w zespole.   Jeśli rolą pracownika będzie zarządzanie grupą ludzi, wówczas wysoko ceniona będzie na przykład umiejętność motywowania czy delegowania zadań. Sposoby oceny zdolności interpersonalnych Coraz częściej w procesie...

kobieta nad książką z ołówkiem w ustach
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Jakie umiejętności wpisać w CV?
W CV można wpisać umiejętności specjalistyczne kompetencje zawodowe, umiejętności manualne, jak również zdolności interpersonalne.

W CV można wpisać umiejętności specjalistyczne kompetencje zawodowe, umiejętności manualne, jak również zdolności interpersonalne.   Umiejętności mogą dotyczyć każdej czynności, którą kandydat potrafi wykonać. Może to być powodem, dla którego często w CV pojawiają się informacje o kompetencjach nieistotnych z punktu widzenia pracodawcy. A cała sztuka polega na tym, aby w tej części CV wpisać takie umiejętności, które wyróżnią kandydata i upewnią pracodawcę, że jest on właściwą osobą na określone stanowisko. Korzyści dla firmy Rekruter , czytając CV kandydata, prześwietla je pod kątem takich umiejętności, które przydatne będą z punktu widzenia pracodawcy. Dlatego w tym punkcie CV dobrze skoncentrować się na umiejętnościach dopasowanych do potrzeb stanowiska, na które odbywa się rekrutacja. Informacje na temat pożądanych cech można znaleźć już w ogłoszeniu. Można również zapoznać się ze szczegółowym opisem stanowiska , co też pomoże określić, jakie umiejętności są wskazane w wykonywaniu konkretnej pracy. Rodzaje umiejętności Richard Bolles, lider rynku doradztwa w zakresie rozwoju kariery zawodowej, proponuje wyróżnić takie umiejętności: artystyczne (np. wyrażanie uczuć i myśli przez malarstwo); logiczno-analityczne (np. rozwiązywanie problemów); manualne (np. precyzja ruchów); numeryczne (np. dokonywanie kalkulacji); przywódcze (np. inicjowanie nowych zadań); sensoryczne (np. uwrażliwienie na szczegóły); słowne (werbalne), np. przemawianie; społeczne (np. nawiązywanie kontaktu); związane z intuicją (np. szybka ocena sytuacji); związane z konsekwencją w działaniu (np. planowe działanie); związane z oryginalnością i kreatywnością (np. projektowanie) oraz sprawność fizyczna (np. koordynacja pracy mięśni).   Umiejętności mogą dotyczyć zarówno...

Nasze akcje
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner
materiały prasowe TVP
TV-Show

Sylwia Grzeszczak nową trenerką w „The Voice of Poland”! Jak się sprawdzi?

Partner