Party Stories
Martyna Wojciechowska o dramatycznej diagnozie
Doda w zielonej marynarce
Agnieszka Woźniak Starak w białym t-shircie na konferencji Big Brothera
beata-kozidrak
„Hotel Paradise” Ata Postek rozstała się z partnerem, ale już ma nowego! Zdradziła, jak się poznali
Michał Kostrzewski i pozostali jurorzy You Can Dance
Justyna Steczkowska z fanami
Ida Nowakowska prowadzącą "You Can Dance"
Doda
Ludzie w pracy
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Umiejętności interpersonalne, czyli kompetencje społeczne

Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne, relacyjne, należą do grupy kompetencji miękkich, wykorzystywanych w kontaktach z innymi ludźmi. Kompetencje społeczne z jednej strony umożliwiają zawieranie i podtrzymywanie znajomości, z drugiej zaś nastawione są na efektywne wywieranie wpływu na drugą stronę interakcji – zarówno jednostkę, jak i grupę.

Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne, relacyjne, należą do grupy kompetencji miękkich, wykorzystywanych w kontaktach z innymi ludźmi. Kompetencje społeczne z jednej strony umożliwiają zawieranie i podtrzymywanie znajomości, z drugiej zaś nastawione są na efektywne wywieranie wpływu na drugą stronę interakcji – zarówno jednostkę, jak i grupę.

Umiejętności interpersonalne – przykłady

Kompetencje komunikacyjne ściśle wiążą się z dążeniem do osiągnięcia celu. Do umiejętności interpersonalnych zaliczają się następujące kompetencje:

  • łatwość w nawiązywaniu znajomości;
  • bycie aktywnym słuchaczem;
  • sprawne posługiwanie się słowami oraz komunikacją niewerbalną;
  • umiejętność prowadzenia negocjacji;
  • efektywną pracę zespołową;
  • asertywność;
  • szybkie przystosowanie do nowych warunków;
  • sprawność w rozwiązywaniu konfliktów;
  • motywowanie innych;
  • dar perswazji.

Osoba o wysokim poziomie kompetencji interpersonalnych zna podłoże teoretyczne z zakresu komunikacji, potrafi szybko i sprawnie przeprowadzić analizę sytuacji oraz wybrać adekwatną strategię działania.

Umiejętności interpersonalne a rozmowa o pracę

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej bardzo często sprawdza się kompetencje interpersonalne potencjalnego pracownika. Umiejętności społeczne weryfikuje się zazwyczaj na trzy sposoby - poprzez:

  • przeprowadzenie testu behawioralnego – zadawanie pytań odnoszących się do przeszłości, np. Jak Pan/Pani ocenia skuteczność swoich działań w ostatniej pracy?
  • testy sytuacyjne (scenki rodzajowe), np. osoba starająca się o pracę nauczyciela może otrzymać zadanie - Proszę wyobrazić sobie, że przed Panem/Panią znajduje się dziecko, które nie chce wejść do sali i zachować się adekwatnie do sytuacji.
  • testy psychologiczne – powinny być przeprowadzane przez doświadczonych psychologów.

Grupa ludzi na plaży
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Sposoby na ćwiczenie umiejętności interpersonalnych
Zdolności interpersonalne, czyli umiejętności społeczne, takie jak nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich, aktywne słuchanie, przekonywanie, prowadzenie negocjacji to kompetencje, które w znaczący sposób wpływają na zadowolenie z życia osobistego i zawodowego. Niemal w każdym ogłoszeniu o pracę można przeczytać, że wymagany jest wysoki poziom umiejętności interpersonalnych, które zalicza się do kompetencji miękkich i psychospołecznych. Ze zdolnościami komunikacyjnymi człowiek się po prostu rodzi, ale można również wpłynąć na ich jakość odpowiednimi ćwiczeniami.

Zdolności interpersonalne, czyli umiejętności społeczne, takie jak nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich, aktywne słuchanie, przekonywanie, prowadzenie negocjacji to kompetencje, które w znaczący sposób wpływają na zadowolenie z życia osobistego i zawodowego. Niemal w każdym ogłoszeniu o pracę można przeczytać, że wymagany jest wysoki poziom umiejętności interpersonalnych, które zalicza się do kompetencji miękkich i psychospołecznych. Ze zdolnościami komunikacyjnymi człowiek się po prostu rodzi, ale można również wpłynąć na ich jakość odpowiednimi ćwiczeniami. Trzy sposoby na podniesienie kompetencji komunikacyjnych 1. Zapisz się do organizacji, w której ćwiczy się kompetencje miękkie. Istnieje wiele organizacji zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, które zajmują się wspieraniem kompetencji przywódczych oraz zdolności retorycznych. Warto zrobić pierwszy krok i zapisać się na zajęcia jako gość. Skok na głęboką wodę sprawi, że to, co teraz cię przeraża, za pół roku będzie błahostką.   2. Aktywne słuchanie – element kompetencji interpersonalnych. Aby poprawić zdolności komunikacyjne, warto poćwiczyć parafrazowanie słów rozmówcy. Dobrze jest rozpoczynać zdanie od następujących sformułowań: „o ile cię dobrze zrozumiałem”, „a więc uważasz, że”, „innymi słowy”. Pamiętaj, by być bardzo precyzyjnym – do komunikatu nie należy dodawać własnej oceny. Parafrazowanie daje wiele korzyści: sprawia, że zyskujemy szacunek i sympatię odbiorcy – każdy lubi być słuchany i rozumiany, zapobiega nieporozumieniom, a także daje czas na uporządkowanie myśli.   3. Naucz się formułować pytania otwarte. Jeżeli podczas rozmów – zarówno na szczeblu zawodowym, jak i prywatnym, zapada niezręczna cisza, warto mieć w zanadrzu kilka gotowych, otwartych pytań (to te, na które nie...

troje młodych ludzi biznesu
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Zdolności interpersonalne potrzebne na rynku pracy
Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.

Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.   Pracodawcy coraz częściej przyznają, że to zdolności interpersonalne będą lepszą przesłanką do przewidywania sukcesu, niż na przykład wyniki testów psychometrycznych . Dlatego też coraz więcej firm podczas rekrutacji wykorzystuje metodę assessment center, która pozwala na ocenę kompetencji społecznych. Definicja zdolności interpersonalnych Zdolności interpersonalne , czyli międzyludzkie to te umiejętności, które wspierają nas w kontakcie z drugim człowiekiem. Innymi słowy są to kompetencje mające wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi. Zdolności cenione na rynku pracy Niemal każde środowisko pracy wymaga interakcji: ze współpracownikami, przełożonymi czy klientami. Dlatego wysoko cenione są umiejętności komunikacyjne . Ważna będzie zatem zarówno umiejętność nawiązywania i budowania relacji, umiejętność wysyłania czytelnych komunikatów (czy to w mowie, czy w piśmie), ale także umiejętność słuchania. Coraz częściej pożądane są również umiejętności komunikowania się w środowisku międzykulturowym, co wiąże się nie tylko ze znajomością języka obcego, ale też z uwrażliwieniem na różnice kulturowe.   W sytuacji, gdy grupa osób spędza ze sobą kilka godzin dziennie, nieuniknione będą nieporozumienia. Dlatego też pracodawcy cenią wysoko umiejętność rozwiązywania konfliktów czy negocjowania , jak również współpracy w zespole.   Jeśli rolą pracownika będzie zarządzanie grupą ludzi, wówczas wysoko ceniona będzie na przykład umiejętność motywowania czy delegowania zadań. Sposoby oceny zdolności interpersonalnych Coraz częściej w procesie...

Podawanie dłoni
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Kompetencje społeczne, czyli o jakości relacji między ludźmi
Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Umiejętności społeczne – przykłady Umiejętności społeczne wiążą się z charakterem i temperamentem, np. wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka, otwartością. Kompetencje społeczne można jednak szlifować. Składają się na nie: umiejętność motywacji; znajomość zasad komunikacji niewerbalnej; tworzenie pozytywnego nastroju; świadoma autoprezentacja ; umiejętne prowadzenie rozmów (słuchanie, przetwarzanie informacji, przekonywanie, negocjowanie); asertywność; radzenie sobie z emocjami; efektywne działanie w sytuacjach konfliktowych; zarządzanie czasem; radzenie sobie z porażką. Umiejętności społeczne a inteligencja emocjonalna Poziom kompetencji społecznych zależy w dużej mierze od inteligencji emocjonalnej. Na tę ostatnią składają się: umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, zarządzanie stanami emocjonalnymi, empatia. Do korzyści wynikających z posiadania inteligencji emocjonalnej należy zaliczyć: samoświadomość emocjonalną, opanowanie, zdolność do koncentracji, efektywność działania, posiadanie zdrowej pewności siebie. Jakie cechy wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne? Aby komunikowanie było efektywne, należy podporządkować mu kilka zasad. Są to: poznanie samego siebie; dostrzeganie drobiazgów; patrzenie na różnice w poglądach jako poszerzenie horyzontu myślowego , a nie zagrożenie; bycie dobrym obserwatorem; mówienie w sposób rzeczowy; okazywanie szacunku drugiej osobie; unikanie ocen i krytyki ; umiejętność przyznawania się do błędu; odpowiadanie na wszystkie pytania.   Obrażanie, krytykowanie i przechwalanie...

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner