Kobieta z maseczką i plasterkami ogórka
©blackday/Fotolia
Styl życia

Wartości odżywcze i właściwości ogórka: reguluje ciśnienie, zmniejsza wydzielanie sebum, pomaga na zgagę

Wartości odżywcze ogórka obejmują m.in. odkwaszanie organizmu i zmniejszanie obrzęków. To warzywo idealnie gasi pragnienie i jest niskokaloryczne.

Wartości odżywcze ogórka obejmują m.in. odkwaszanie organizmu i zmniejszanie obrzęków. To warzywo idealnie gasi pragnienie i jest niskokaloryczne.

Ogórek to warzywo, które najpierw uprawiano w Azji, w Himalajach. Później pojawił się w starożytnej Grecji, Egipcie i Rzymie. Do Polski trafił około 400 lat temu. Znane jest około 100 gatunków tego warzywa.

Ogórek – wartości odżywcze

Ogórek składa się aż w 97% z wody. Ma tylko 15 kcal, dlatego jest często wykorzystywany w dietach odchudzających. W świeżym ogórku znajduje się:

Kasia gotuje z Polki.pl: kluski z makiem

  • 0,65 g białka,
  • 3,63 g węglowodanów,
  • 0,1 g tłuszczu,
  • 0,5 g błonnika.

Ogórek – witaminy

Ogórek zawiera:

  • witaminę C,
  • niacynę,
  • ryboflawinę,
  • tiaminę,
  • witaminę E,
  • witaminę B6
  • witaminę A,
  • witaminę K,
  • kwas foliowy.

Ogórek – minerały

W ogórku znajdziemy poniższe minerały:

  • potas,
  • fosfor,
  • wapń,
  • magnez,
  • sód,
  • żelazo,
  • cynk.

Właściwości ogórka

Ogórek ma następujące zalety:

  • niski indeks glikemiczny (15), dzięki czemu mogą go jeść także cukrzycy i osoby z podwyższonym poziomem cukru,
  • zapobiega nadmiernemu wytwarzaniu soku żołądkowego, więc sprawdzi się w diecie osób z refluksem pokarmowym oraz zgagą,
  • odkwasza organizm – tę zaletę powinny wykorzystać osoby odczuwające objawy zakwaszenia, tj. chroniczne zmęczenie, zły stan cery i kłopoty z zapamiętywaniem oraz koncentracją, ból mięśni i zakwasy,
  • zmniejsza opuchliznę i obrzęki nóg, twarzy, jak również całego ciała, oczyszczając organizm z nadmiaru wody – dzieje się to za sprawą moczopędnego działania ogórka, przyspieszenia metabolizmu i oczyszczenia organizmu z toksyn,
  • dzięki zawartości potasu poprawia pracę serca i wpływa na odpowiedni poziom ciśnienia tętniczego krwi,
  • gasi pragnienie z powodu dużej zawartości wody,
  • działa antynowotworowo, za co odpowiada duża ilość flawonoidów, kwas kawowy i luteina,
  • pomaga osobom, które mają nieprzyjemny zapach potu, usuwając toksyczne i szkodliwe substancje będące produktami przemiany materii,
  • zwalcza nieświeży oddech, który również jest wynikiem dużej ilości toksyn,
  • zawiera kukurbitacyny, które przeciwdziałają powstawaniu komórek powodujących rozwój raka prostaty (zobacz badania) oraz mogą chronić przed pojawieniem się raka trzustki (zobacz badania),
  • ogórek w kosmetykach zmniejsza ilość sebum, zamyka rozszerzone pory, jest polecany osobom, które mają skórę trądzikową lub tłustą,
  • kosmetyczne działanie ogórka to również rozświetlenie cery oraz zmniejszenie podrażnień,
  • szampon do włosów z wyciągiem z ogórka mogą stosować osoby, które mają przetłuszczającą się skórę głowy i przesuszone włosy.

Ogórki z chili
©nikolaydonetsk/Fotolia
Styl życia
Pomysł na domowe ogórki z papryką chili i cebulą
Ogórki z papryką chili są proste w przygotowaniu, niskokaloryczne, pikantne i niesamowicie smaczne. Świetnie sprawdzają się jako przekąska na domówce.

Ogórki z papryką chili są proste w przygotowaniu, niskokaloryczne, pikantne i niesamowicie smaczne. Świetnie sprawdzają się jako przekąska na domówce.   Ogórki zawierają witaminę K, która m.in. zwiększa krzepliwość krwi, sprzyja mineralizacji tkanek i według najnowszych badań zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi i jelit ( zobacz badania ). Wartości odżywcze i właściwości ogórków Ogórki mają mało kalorii , tylko 14 kcal na 100 g. Nie są też bogate w składniki odżywcze, bo w większości składają się z wody. Ogórki łagodzą stany zapalne stawów , obniżają poziom cholesterolu. Są dobrym źródłem witamin i soli mineralnych. Jedzone ze skórką wzbogacają dietę o błonnik . Ogórki z papryką chili Ogórki przygotowane z papryką chili idealnie nadają się zarówno jako dodatek do obiadu , jak i na oddzielną przekąskę w gronie znajomych.   Potrzebujesz: 5 słoików 900ml, 2 duże garnki.   Składniki na 5 słoików 900ml: 2,5 kg ogórków gruntowych, pół kg cebuli, 4 łyżki soli, 3 papryczki chili .   Zalewa: 1 kg cukru, 750 ml octu 10%, 250 ml oleju.   Przyprawy: 5 liści laurowych, 5 gałązek kopru , 3 łyżeczki gorczycy , 1 marchewka.   Czas przygotowania: 60 minut (4 godziny oczekiwania) Stopień trudności: łatwy   Wskazówki: Słoiki podczas wlewania zalewy trzymaj przez grubą rękawicę.   Sposób przygotowania: Ogórki opłucz. Pokrój wzdłuż (każdy ogórek na cztery części). Cebulę obierz i posiekaj. Do miski przełóż ogórki i cebulę. Dodaj sól. Wymieszaj dokładnie. Odstaw na dwie godziny. Ogórki i cebulę odciśnij z soku. Papryczki chili opłucz i oczyść. Pokrój w grube plasterki. Dodaj papryczki do ogórków z cebulą....

Hekele
©zoryanchik/Fotolia
Styl życia
Przepis na hekele, czyli mieszankę śledziowo-ogórkową – przepis kuchni śląskiej
Hekele można przyrządzić w niecałe dwadzieścia minut. Smakują wyśmienicie podawane z białym pieczywem.

Hekele można przyrządzić w niecałe dwadzieścia minut. Smakują wyśmienicie podawane z białym pieczywem.   Hekele to tradycyjna śląska potrawa przyrządzana na zimno z wymoczonego śledzia, jajka, ogórka kiszonego, cebuli, z dodatkiem musztardy i doprawiona pieprzem. Podawana – nie tylko w czasie postu – na kolację z ziemniakami lub białym pieczywem. Hekele na śląsku często też są mielone na jednolitą pastę do smarowania pieczywa. Hekele śląskie Hekele idealnie nadają się na zdrowy i pożywny podwieczorek dla całej rodziny. Smakują wyśmienicie oraz mają niesamowity aromat.   Potrzebujesz: miski.   Składniki na 2 porcje: 3 płaty słonych śledzi , 2 jajka, 1 cebula, 4 łyżki oliwy z oliwek, 2 ogórki kiszone, sól (do smaku), 1 łyżeczka musztardy .   Czas przygotowania: 20 minut Stopień trudności: łatwe   Wskazówki: Hekele podawaj ze świeżym pieczywem .   Sposób przygotowania: Wymocz śledzie w wodzie przez kilka godzin (najlepiej przez noc). Posiekaj je na drobno. Cebulę i ogórki pokrój w drobną kostkę. Ugotuj jajka na twardo. Jajka pokrój na drobno. Zmieszaj wszystko i dodaj musztardę. Dopraw pieprzem. Gotowe.   Smacznego! Jedz ogórki w różnych postaciach. Jakie wartości odżywcze i właściwości ma ogórek ? Wyhoduj własne ogórki na balkonie!  Aranżacja balkonu - co oprócz kwiatów można umieścić na balkonie ? Pij świeżo wyciskane soki! Oto  4 przepisy na pyszne soki warzywne .

Leżący na białym tle por
©emuck/Fotolia
Styl życia
Czy warto jeść pory?
Por to warzywo o dużej zawartości związków siarki, żelaza, witamin, a także o działaniu przeciwbólowym w bólach reumatycznych i wykrztuśnym podczas kaszlu. Obniża cholesterol, wzmacnia odporność i działa jak afrodyzjak.

Por to warzywo o dużej zawartości związków siarki, żelaza, witamin, a także o działaniu przeciwbólowym w bólach reumatycznych i wykrztuśnym podczas kaszlu. Obniża cholesterol, wzmacnia odporność i działa jak afrodyzjak.   Por ma wyrazisty, ostry smak i zapach, trochę zbliżony do cebuli. Dzięki bogactwu witamin, mikro i makro elementów, jego wartości odżywcze i właściwości lecznicze sprawiają, że to bardzo cenne warzywo. Wartości odżywcze pora W 100 g pora jest zaledwie 61 kalorii, zawiera on niewiele białka (1,5 g) i tłuszczu (0,3 g) . Por to warzywo bogate w witaminy i minerały, a więc zdrowe (zobacz badania ). W 100 g pora jest 12 mg witaminy C , 47 µg witaminy K, a także witaminy: A, E, B1, B2, B3, B6 oraz kwas foliowy. Por to także źródło pierwiastków, zwłaszcza żelaza, którego jest aż 2,1 mg w 100 g surowego warzywa. Inne obecne w porze makro- i mikroelementy to: wapń (59 mg w 100 g), magnez (28 mg), fosfor (35 mg), potas (180 mg), cynk (0,12 mg) i sód (20 g). Por ma właściwości lecznicze Por za sprawą związków siarki i witaminy C pomaga w leczeniu kaszlu i infekcji bakteryjnych. Działa wykrztuśnie i zwiększa produkcję śluzu. Oprócz tego zwiększa poziom dobrego cholesterolu i wpływa na rozszerzanie naczyń krwionośnych, a zarazem na potencję. Właściwości krwiotwórcze por zawdzięcza dużej ilości żelaza i witaminy C. Dzięki temu jest zalecany osobom chory na anemię . W medycynie naturalnej używa się pora w postaci papki jako przeciwbólowych okładów na bóle reumatyczne. Por w kuchni Por to także popularne warzywo wykorzystywane w kuchni . Szczególne miejsce ma w kuchni francuskiej, włoskiej i azjatyckiej. Nadaje się idealnie do zup, sałatek, chińszczyzny, warzyw na patelnię, do zapiekanek i wielu innych potraw. Warzywo dodaje im charakterystycznego, intensywnego smaku .

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Partner
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Partner
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Partner
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik