Uciekający mężczyzna
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Słowa, które znaczą coś innego niż myślisz – to może być manipulacja językowa

Manipulacja językowa to jeden ze środków stosowanych przez osoby biegłe w sztuce manipulacji. Tego rodzaju komunikaty powszechne są w języku polityki i mediów, a także w reklamie i działaniach z zakresu public relations.

Manipulacja językowa to jeden ze środków stosowanych przez osoby biegłe w sztuce manipulacji. Tego rodzaju komunikaty powszechne są w języku polityki i mediów, a także w reklamie i działaniach z zakresu public relations.

Techniki manipulacji językowej: Narzucanie określonego sposobu wartościowania

Jedną z form manipulacji słownej jest stosowanie określeń wartościujących przedmiot, o którym jest mowa, np.: „najlepszy dla twojego dziecka”, „odpowiedzialny człowiek”, „najskuteczniejszy środek na kaszel”. Na ogół nie są one poparte żadnymi dowodami, ale wpływają na sposób, w jaki postrzega je adresat tego komunikatu.

Techniki manipulacji językowej: Niepełne cytaty i parafrazy

Przytaczanie niepełnych cytatów jest powszechnie stosowaną techniką służącą dyskredytacji cytowanych osób. Po usunięciu pewnych kluczowych słów wypowiedź może zmienić znaczenie. Innym sposobem manipulacji cytatami jest parafrazowanie ich, czyli próba oddania ich sensu poprzez zastosowanie trochę innych słów, zmianę szyku wypowiedzi, uogólnienie lub uproszczenie tego komunikatu.

Techniki manipulacji językowej: Eufemizmy

Do manipulacji językowych można również zaliczyć eufemizmy, czyli stosowanie łagodniejszych określeń na rzeczy, których z różnych przyczyn nie chce się nazywać „po imieniu”. Przykładem eufemizmu określającego fakt udowodnienia komuś malwersacji finansowych może być „odkrycie pewnych niezgodności na koncie bankowym”. Również „kłamstwo” traci swój jednoznacznie pejoratywny wydźwięk, kiedy nazwie się je: „przemilczeniem”, „niespełnieniem obietnic” czy nawet „minięciem się z prawdą”.

Techniki manipulacji językowej: Pytania z tezą

Często stosowaną techniką manipulacji językowej jest stawianie pytań z tezą. Jeśli w pytaniu, zadanym np. przez „dziennikarza” od razu zawarta jest odpowiedź, a czas na odniesienie się do niego jest ograniczony, pytanemu trudno jest przedstawić swoje stanowisko. Przykładem tego rodzaju manipulacji może być zadane np. na korytarzu sejmowym pytanie: „Dlaczego chce pan zniszczyć gospodarkę wprowadzając ten przepis?”.


mezczyzna-przed-komputerem
©nakophotography/Fotolia.com
Styl życia
Manipulacja w internecie – jak nie dać się zmanipulować w sieci?
Manipulacja jest celowym wywieraniem wpływu na osobę nieświadomą zagrożenia. W internecie manipuluje się użytkownikami, m.in. poprzez tworzenie dwuznacznych tytułów, określenia wprawiające w niepokój lub przekierowania na niebezpieczne witryny. Aby uchronić się przez manipulacją, warto zapoznać się z wieloma technikami dostępnymi w internecie i książkach psychologicznych.

Manipulacja jest celowym wywieraniem wpływu na osobę nieświadomą zagrożenia. W internecie manipuluje się użytkownikami, m.in. poprzez tworzenie dwuznacznych tytułów, określenia wprawiające w niepokój lub przekierowania na niebezpieczne witryny. Aby uchronić się przez manipulacją, warto zapoznać się z wieloma technikami dostępnymi w internecie i książkach psychologicznych. Manipulacja jest obecna m.in. w mediach, pracy, reklamie i internecie. Większa znajomość metod manipulowania ludźmi sprawia, że człowiek staje się bardziej na nie odporny. Czym jest manipulacja? Manipulacja to celowe działanie, które ma na celu wywarcie wpływu na osobę. Kluczowe jest, aby manipulowany nie był świadomy tego procesu. Działania, które podejmuje zmanipulowany, nie zostałyby podjęte bez ingerencji z zewnątrz. Przejęcie kontroli nad kimś jest oparte nie na użyciu siły lub groźby, lecz przebiegłości i przewadze taktycznej. Techniki manipulacji w internecie Z założenia tytuły artykułów mają być wystarczająco ciekawe, żeby zainteresować czytelnika oraz na tyle trafne, aby znalazł on to, czego szukał. Obecnie powstaje jednak coraz więcej dwuznacznych tematów, które nieraz wprowadzają czytelników w błąd. Przykładem mogą być tytuły, które wspominają o dużych sensacjach. Napisane są tak, że czytelnikowi wydaje się, że temat dotyczy jego miejscowości lub ludzi, których zna. Po kliknięciu w link okazuje się, że dane wydarzenie miało miejsce na drugim końcu świata. Często również stosuje się manipulację treścią , która ma na celu zostawienie czytelnika jak najdłużej na swojej stronie. Tekst pisze się w taki sposób, aby odpowiedź na postawione pytanie znalazła się na samym końcu. Popularnym zabiegiem jest też zagęszczenie wielu słów o mocno negatywnym znaczeniu , przez...

kobieta z karką załaniającą usta na której narysowany jest uśmiech
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Jakie techniki manipulacji wykorzystuje reklama?
Manipulacja w reklamie pomaga spełnić podstawowe cele komunikatu reklamowego: przyciągnąć uwagę klienta do danego produktu, poinformować go o jego cechach i zachęcić do zakupu.

Manipulacja w reklamie pomaga spełnić podstawowe cele komunikatu reklamowego: przyciągnąć uwagę klienta do danego produktu, poinformować go o jego cechach i zachęcić do zakupu.   Metody manipulacji tym jednak różnią się od metod perswazji , że są nieuczciwe , często opierają się na niepełnej prawdzie i wykorzystują atrybuty stwarzające wrażenie, że komunikat reklamowy jest wygłaszany przez ekspertów. Manipulacja w reklamie: manipulacja językowa Manipulacja w reklamie w dużym stopniu wykorzystuje język. Najpopularniejszą techniką językowej manipulacji w reklamie jest stosowanie przymiotników pozytywnie wartościujących produkt. Są to chociażby określenia takie, jak: najlepszy, najskuteczniejszy, naturalny, najtańszy, rozsądny, delikatny. Trudno jest je zweryfikować, żeby na przykład sprawdzić, czy dany środek do czyszczenia rzeczywiście najskuteczniej usuwa osad, trzeba byłoby przetestować wszystkie inne środki. Szum, który wytwarzają tego typu ogólne określenia pozostaje jednak w głowie konsumenta i może mieć wpływ na jego decyzje zakupowe.   Inną techniką manipulacji słowem w reklamie jest posługiwanie się terminami, które są zaczerpnięte z nauki lub tak brzmią . Celują w tym zwłaszcza reklamy środków farmaceutycznych i kosmetyków. Często takim terminom towarzyszą wykresy, które mają utwierdzić konsumenta w przekonaniu o profesjonalizmie przekazu. Często komunikaty te są czytane przez narratora lub wypowiadane przez aktorów w szybkim tempie, przez co niemożliwe staje się przeanalizowanie ich. Manipulacja w reklamie: Obietnice bez pokrycia Powszechnym sposobem manipulacji w reklamie są obietnice bez pokrycia. Nie zawsze są one wyrażane otwarcie, częściej opierają się na skojarzeniach. Młoda, piękna modelka grająca w reklamie kremu przeciwzmarszczkowego to sugestia, że osoba, która zastosuje krem, będzie wyglądała tak...

uczestnicy terapii grupowej
©Photographee.eu/Fotolia.com
Styl życia
Na czym polega psychodrama? Przebieg, techniki i zalety
Psychodrama jest formą terapii, która łączy w sobie wiedzę psychologiczną z odgrywaniem ról. W tej formie pomocy wykorzystuje się techniki dramy, zamiany ról, lustra czy pustego krzesła. Dzięki psychodramie można poruszać poważne trudności psychiczne w bezpiecznych warunkach.

Psychodrama jest formą terapii, która łączy w sobie wiedzę psychologiczną z odgrywaniem ról. W tej formie pomocy wykorzystuje się techniki dramy, zamiany ról, lustra czy pustego krzesła. Dzięki psychodramie można poruszać poważne trudności psychiczne w bezpiecznych warunkach. Psychodramę stworzył Jacob L. Moreno, który rozpoczął swoją przygodę z terapią poprzez teatr improwizacji, gdzie odgrywano spontaniczne role. Ta forma psychoterapii jest zwykle przeprowadzana w grupach, jednak jej elementy stosuje się też w sesjach indywidualnych (monodrama). Czym jest psychodrama? Psychodrama jest formą pracy terapeutycznej , w której wykorzystuje się potencjał znajdujący się w odgrywaniu ról. Jest to połączenie klasycznej psychoterapii z elementami dramy i teatru . Za jej pomocą pracuje się na uczuciach i doświadczeniach pacjenta na poziomie świadomym. Z biegiem czasu jednak coraz bardziej ujawniają się mechanizmy z pola nieświadomości. Jak przebiega proces psychodramy? Na wstępie pacjent (protagonista) prezentuje problem, który utrudnia mu życie. Przedstawia go z pomocą innych członków grupy, którzy mogą odegrać osoby zaangażowane w jego konflikt. W psychodramie pacjenci wspólnie z terapeutą określają ogólny scenariusz , za pomocą którego wizualnie zaprezentują dany problem. Na wstępie wykonuje się różne ćwiczenia rozgrzewkowe, które ułatwiają zaangażowanie się w odgrywanie ról (często są to zajęcia ruchowe lub pantomima). W kolejnym etapie osoby odgrywają sedno problemu przedstawionego przez pacjenta. W każdym momencie psychoterapeuta może przerywać fabułę, aby spojrzeć na scenariusz z innego punktu widzenia. Niekiedy pacjent nie jest w stanie odegrać pewnych ról. Wtedy to inni uczestnicy terapii mogą wejść w jego sytuację i pomóc mu przejść dalej. Na...

Nasze akcje

Nowa kolekcja Lilou zachęca do świętowania wspólnych chwil

Partner
Pomysł na prezent: perfumy Tom Tailor

Te perfumy symbolizują drogocenne chwile szczęścia i spokoju

Partner

Niebanalna i ponadczasowa biżuteria Pandora zachwyca blaskiem

Partner

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner