Spaghetti
Image by Lifetimestock.com
Styl życia

Węglowodany – definicja i źródła

Węglowodany (cukry, sacharydy) to podstawowe źródło energii, które dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Węglowodany powinny stanowić 55-65% zbilansowanej diety. Najbardziej wartościowe są węglowodany złożone – nie powodują nagłych skoków glukozy we krwi oraz są źródłem błonnika.

Węglowodany (cukry, sacharydy) to podstawowe źródło energii, które dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Węglowodany powinny stanowić 55-65% zbilansowanej diety. Najbardziej wartościowe są węglowodany złożone – nie powodują nagłych skoków glukozy we krwi oraz są źródłem błonnika.

Co to są węglowodany – cukry proste

Węglowodany proste to glukoza, sacharoza i laktoza. Cukry te zaraz po zjedzeniu powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. W wyniku tego wzrostu, w niedługim czasie, występuje więc jej duży spadek, co powoduje napady głodu. Węglowodany proste składają się z jednej cząsteczki cukru, są w całości trawione. Glukoza, sacharoza i laktoza są bardzo łatwo przyswajalne przez organizm, osoby zdrowe powinny ich unikać – jest to dobry wybór jedynie dla osób na diecie lekkostrawnej.

Co to są węglowodany – cukry złożone

Węglowodany złożone to skrobia i glikogen – składają się z więcej niż jednej cząsteczki cukru. Proces trawienia węglowodanów złożonych jest znacznie dłuższy niż wchłanianie węglowodanów prostych, dzięki czemu dłużej pozostajemy syci. Ich spożycie nie podwyższa tak bardzo poziomu glukozy, jak w przypadku cukrów prostych, a tym samym nie powoduje jego gwałtownych, dużych spadków. Dzięki temu nie ma ryzyka pojawienia się nagłych ataków głodu.

W czym są węglowodany – źródła cukrów w żywności

Węglowodany zawarte są w produktach pochodzenia roślinnego – zbożach, nasionach roślin strączkowych, owocach i warzywach. Źródłem węglowodanów są ziemniaki, ryż, makaron, pieczywo, kasza, cukier rafinowany (zawarty w słodyczach, napojach). Należy unikać węglowodanów białych (z mąki oczyszczonej), tj. białego pieczywa, białego ryżu, białego makaronu – to źródła węglowodanów prostych. Źródłem cukrów prostych są zarówno owoce, jak i słodycze z cukrem rafinowanym – o ile te pierwsze dostarczają witamin i minerałów, tak te drugie są zupełnie bezwartościowe. Zamiast nich warto sięgnąć po węglowodany złożone – razowe pieczywo, brązowy ryż i pełnoziarnisty makaron.


Owoce winogrona
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Węglowodany proste, czyli cukry proste
Węglowodany proste (cukry proste, monosacharydy) składają się z jednej cząsteczki cukru. Monosacharydami są: glukoza (przede wszystkim cukier buraczany), fruktoza (cukier zawarty w owocach), laktoza (cukier mleczny), ksyloza (cukier drzewny), a także arabinoza (występuje m.in. w drewnie roślin iglastych) i ryboza (składnik m.in. kwasów rybonukleinowych, nukleotydów, witaminy B12).

Węglowodany proste (cukry proste, monosacharydy) składają się z jednej cząsteczki cukru. Monosacharydami są: glukoza (przede wszystkim cukier buraczany), fruktoza (cukier zawarty w owocach), laktoza (cukier mleczny), ksyloza (cukier drzewny), a także arabinoza (występuje m.in. w drewnie roślin iglastych) i ryboza (składnik m.in. kwasów rybonukleinowych, nukleotydów, witaminy B12).   Węglowodany proste są szybko trawione przez układ pokarmowy. Zgodnie z zalecaniami WHO (World Health Organization) – Światowej Organizacji Zdrowia, dzienne zapotrzebowanie kaloryczne tylko w 10% powinno być pokrywane z węglowodanów prostych . Ich nadmiar odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Węglowodany proste – źródła Źródłem węglowodanów prostych są owoce, warzywa, produkty mleczne , cukier rafinowany, wyroby cukiernicze , np. ciastka, batony i tzw. białe węglowodany: białe pieczywo, biały ryż, biały makaron. Węglowodany proste – podział Węglowodany proste dzielą się na węglowodany przetworzone i węglowodany nieprzetworzone. Źródłem węglowodanów prostych nieprzetworzonych są głównie owoce, np. jabłka, gruszki, winogrona, zaś węglowodany proste przetworzone znajdują się w wyrobach cukierniczych: ciastach, czekoladach, cukierkach, kandyzowanych owocach (smażonych z dodatkiem cukru) itp. Węglowodany proste nieprzetworzone to źródło fruktozy (cukru naturalnie zawartego w owocach) – są bardziej wartościowe niż węglowodany proste przetworzone (do produktu dodaje się cukier, jest to więc cukier sztuczny, rafinowany). Węglowodany proste – wady i zalety Węglowodany proste należy ograniczać w diecie, ponieważ są szybko trawione, wskutek czego uczucie sytości jest krótkotrwałe. Białe węglowodany mają znacznie mniej wartości odżywczych niż ich pełnoziarniste odpowiedniki. Węglowodany proste są dobrym rozwiązaniem jedynie dla osób,...

Spaghetti
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Węglowodany złożone – dobre źródło energii
Węglowodany złożone są dłużej trawione przez układ pokarmowy niż węglowodany proste. Węglowodany złożone nie powodują natychmiastowego wzrostu stężenia glukozy we krwi, dlatego wraz z pokarmem powinni je jeść cukrzycy i wszystkie osoby, które prowadzą zdrowy tryb życia. Węglowodany złożone zawierają więcej błonnika (włókna pokarmowego, które nie jest trawione) niż węglowodany proste (np. ryż brązowy jest zdrowszym wyborem niż ryż biały – oczyszczony).

Węglowodany złożone są dłużej trawione przez układ pokarmowy niż węglowodany proste. Węglowodany złożone nie powodują natychmiastowego wzrostu stężenia glukozy we krwi, dlatego wraz z pokarmem powinni je jeść cukrzycy i wszystkie osoby, które prowadzą zdrowy tryb życia. Węglowodany złożone zawierają więcej błonnika (włókna pokarmowego, które nie jest trawione) niż węglowodany proste (np. ryż brązowy jest zdrowszym wyborem niż ryż biały – oczyszczony).   Węglowodany to cukry , które dzielą się na proste i złożone. Jako składnik pokarmów dostarczają organizmowi energii. Zgodnie ze standardami ustalonymi przez Światową Organizację Zdrowia – WHO (World Health Organization), węglowodany złożone powinny stanowić 50% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Węglowodany złożone – źródła Węglowodany złożone składają się ze związków przepuszczalnych i nieprzepuszczalnych (błonnika). Bardzo dobrym źródłem węglowodanów złożonych są warzywa i produkty z mąki nieoczyszczonej. Oto spis przykładowych artykułów spożywczych, zawierających węglowodany złożone, wraz z zawartością błonnika na 100 gramów produktu: fasola czerwona – 25 gramów, otręby owsiane – 17,5 gramów, groch – 15 gramów, makaron z mąki pszennej razowej lub żytniej razowej – 10 gramów, kasza gryczana – 9,5 gramów, soczewica – 8,9 gramów, ryż brązowy – 8,7 gramów, słonecznik – 6 gramów.   Węglowodanów złożonych powinny jedynie unikać osoby na diecie lekkostrawnej , u których występują dolegliwości żołądkowe.  

Spaghetti
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Białe węglowodany, czyli puste kalorie
Białe węglowodany to potoczna nazwa prostych węglowodanów, które dostarczają tzw. pustych kalorii, tj. białej mąki, białego ryżu, białego makaronu itd.

Białe węglowodany to potoczna nazwa prostych węglowodanów, które dostarczają tzw. pustych kalorii, tj. białej mąki, białego ryżu, białego makaronu itd.   Kolor biały, w przeciwieństwie do brązowego, charakteryzującego produkty pełnoziarniste, jest utożsamiany z produktami, które nie należą do zdrowej diety. Białe węglowodany to inaczej puste węglowodany - składniki pokarmowe, które nie dostarczają organizmowi składników odżywczych, a jedynie chwilowy zastrzyk energii. Zdrowe osoby odżywiające się pełnowartościowo powinny unikać białych węglowodanów . Są one natomiast wskazane dla osób na diecie lekkostrawnej. Węglowodany, czyli cukry Węglowodany to substancje, które określa się inaczej cukrami, sacharydami, cukrowcami. Są jednym z podstawowych źródeł energii, łatwo rozpuszczają się w wodzie. Węglowodany dzielą się na  cukry proste (monosacharydy i disacharydy) oraz polisacharydy (cukry złożone).  Jeżeli na produkcie mamy napisane „węglowodany, w tym cukry”, to pierwsza liczba określa ogólną zawartość cukrów (cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów), druga - cukrów prostych. Zgodnie z zalecaniami WHO (World Health Organization) – Światowej Organizacji Zdrowia, dzienne zapotrzebowanie kaloryczne tylko w 10% powinno być pokrywane z cukrów prostych. Białe węglowodany – przykłady Białe węglowodany mają średni (55-70) lub wysoki (większy niż 70) indeks glikemiczny (poziom stężenia glukozy we krwi po zjedzeniu produktu). Po ich zjedzeniu następuje gwałtowny wyrzut insuliny , w efekcie czego około 30-40 minut po posiłku ponownie jesteśmy głodni. Węglowodany nazwano symbolicznie 'białymi', ponieważ najczęściej jedzone są w postaci białych produktów. Przykładowe białe węglowodany wraz z indeksem glikemicznym: - pieczywo francuskie – 95 , - biały ryż – 70 , - biały chleb – 70 ,...

Nasze akcje
Strefa luksusu

Marzysz o sielsko-anielskim relaksie? Znajdziesz go w hotelu Bania!

Partner
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner