Party Stories
lassedesignen
© lassedesignen/Fotolia.com
Styl życia

Jak dobrze jest rano wstać: porady dla nocnych marków

Poranne wstawanie powinno składać się ze stałych elementów. Te same czynności, wykonywane codziennie w określonej kolejności pomogą podnieść się z łóżka. Ułóż telefon lub budzik z dala od miejsca, w którym śpisz. Po jego wyłączeniu nie kładź się więcej i zacznij działać – zrób kawę, idź pod prysznic, bądź aktywny.

Poranne wstawanie powinno składać się ze stałych elementów. Te same czynności, wykonywane codziennie w określonej kolejności pomogą podnieść się z łóżka. Ułóż telefon lub budzik z dala od miejsca, w którym śpisz. Po jego wyłączeniu nie kładź się więcej i zacznij działać – zrób kawę, idź pod prysznic, bądź aktywny.

 

Warto zwiększyć produktywność i liczbę czynności, które wykonuje się w ciągu dnia, wstając z łóżka o wczesnej porze.

Jak wstawać rano pełnym energii – najlepsze wskazówki dla śpiochów

Jeśli lubisz długo spać i nigdy nie możesz podnieść się na dźwięk budzika, skorzystaj ze skutecznych porad, jak wstawać rano.

  • Odetnij dopływ światła zewnętrznego przed snem. Zasłoń firanki i rolety.
  • Kładź się spać wcześniej. Jeśli siedzisz do 2.30, nigdy nie wstaniesz bez problemu o 6.30.
  • Lodowaty prysznic na około pół godziny przed snem ułatwia zasypianie.
  • Dobrze wietrz sypialnię przed pójściem spać.
  • Daj odpocząć oczom. Na godzinę przed planowanym pójściem spać nie patrz w źródło światła – telewizor, komputer, a nawet telefon. Mała lampka do czytania nie powinna przeszkadzać, poza tym późne czytanie działa na większość ludzi lekko usypiająco.
  • Połóż telefon lub postaw budzik daleko od łóżka. Najlepiej ustawić 2 niezależne alarmy. Gdy już raz wstaniesz, nie kładź się ponownie. Nawet tylko na minutę – wiesz, jak to się skończy. Budzikiem nie może być łagodny dzwonek lub spokojna piosenka, na której dźwięk nawet nie zareagujesz. Nie może to być też kawałek, którego nie cierpisz, bo wówczas poranne wstawanie będzie ci się bardzo źle kojarzyć. Piosenka powinna być stopniowo coraz głośniejsza.
  • Zrezygnuj z ustawiania opcji „drzemka” w telefonie. W ten sposób masz świadomość, że położenie się na chwilę skutkuje zaspaniem.
  • Zjedz śniadanie maksymalnie do 30 minut po przebudzeniu.
  • Dobry powód, dla którego warto wstać wcześniej, jest bardzo ważny. W przeciwnym wypadku ryzykujesz przeleżenie w łóżku całego wolnego weekendu i w efekcie jeszcze większe zmęczenie w poniedziałek.
  • Rola porannych rytuałów. Szybko przekonasz się, że opłaca się wykonywać codziennie po przebudzeniu jednakowe czynności: wyłączenie budzika, zrobienie kawy, prysznic. Bez przeglądania przez pół godziny Facebook'a czy telefonicznych konsultacji z mamą, jak przygotować kapustę na gołąbki na obiad.
  • Zmiany wprowadzaj stopniowo. Jeśli zazwyczaj wstajesz z trudem w okolicach godziny 10., w pierwszym dniu po podjęciu decyzji o przestawieniu budzika, ustaw go jedynie o kwadrans wcześniej. Gdy już osiągniesz oczekiwaną godzinę wstawania, przyzwyczaj do niej organizm, a systematyczność zaprocentuje. Najefektywniejszy sen zapewnia przespanie wielokrotności 90 minut (zobacz badania). Lepiej wyśpisz się po 6 godzinach snu niż po 8.
  • Spróbuj umówić się z osobą wstającą o podobnej porze, o której ty chcesz wstawać, że każdego ranka dzwonicie do siebie, aby przywitać się. Taki rodzaj rywalizacji może podnieść twoją motywację. Nie możesz jednak polegać na tych telefonach od partnera eksperymentu jak na niezawodnym budziku.
  • Uświadom sobie, że dodatkowy czas, spędzony rano w łóżku, wcale nie sprawia, że bardziej się wysypiasz. Wprost przeciwnie – jest ci coraz trudniej podnieść się z ciepłej pościeli, a gdy już się to uda, zmęczenie i uczucie rozespania są jeszcze większe. A ty nie wyrabiasz się z porannymi czynnościami i masz zdecydowanie mniej czasu dla siebie.

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Dziewczyna
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Rano czy popołudniu? Kiedy najlepiej ćwiczyć
Przed podjęciem treningów warto zastanowić się, kiedy najlepiej ćwiczyć. Wbrew pozorom nie ma dobrej odpowiedzi. Należy przyjrzeć się własnemu zegarowi biologicznemu, codziennym rytuałom i wybrać porę dnia, która wydaje się najbardziej odpowiednia dla grafiku i predyspozycji fizycznych.

Przed podjęciem treningów warto zastanowić się, kiedy najlepiej ćwiczyć. Wbrew pozorom nie ma dobrej odpowiedzi. Należy przyjrzeć się własnemu zegarowi biologicznemu, codziennym rytuałom i wybrać porę dnia, która wydaje się najbardziej odpowiednia dla grafiku i predyspozycji fizycznych.   Poranne i popołudniowe ćwiczenia mają swoje korzyści, ale i niosą pewne straty. Najlepiej na początku posłuchać i przyjrzeć się własnemu organizmowi . Dopiero wtedy podjąć decyzję, kiedy najlepiej ćwiczyć: osoby typu „poranne skowronki” będą ćwiczyć z wielkim zapałem o godzinie 6.00, a ćwiczenia poranne dadzą im energii na cały dzień. osoby typu „sowy” , które lubią dużo spać i będą z wielkim trudem wstawać do pracy powinny raczej przeprowadzać trening popołudniu, ponieważ rano motywacja (oraz ciało!) nie będzie funkcjonować prawidłowo. Kiedy najlepiej ćwiczyć: dlaczego rano? Ćwiczenia wykonywane rano dają duży zastrzyk energii, pozytywnie nastawiają na cały dzień (poprzez wyzwolenie przez ruch endorfin – hormonów szczęścia). Będziemy rozbudzeni na cały dzień, a poranny trening może stać się bardziej kreatywny, ponieważ mózg rano myśli bardziej twórczo i intensywnie. Kto nie powinien ćwiczyć rano? Osoby starsze oraz z chorobami układu krążenia, ponieważ mogą podnieść sobie nadmiernie ciśnienie krwi. Kiedy najlepiej ćwiczyć: dlaczego wieczorem? Wieczorne ćwiczenia rozładują stres nagromadzony przez cały dzień, zrelaksują ciało i umysł. Osoby cierpiące na bezsenność powinny wieczorem wykonać kilka ćwiczeń, ponieważ wysiłek fizyczny pomoże im zasnąć. Trening wieczorny również reguluje posiłki – wiedząc, że będziemy ćwiczyć, nie będziemy sięgać po produkty ciężkostrawne . Po wysiłku apetyt obniży się, więc zwiększa się możliwość, że nie będziemy podjadać przed snem.  

©BillionPhotos.com/Fotolia.com
Styl życia
Jak pokonać trudności z zasypianiem?
Domowe sposoby na bezsenność mogą pomóc rozwiązać problemy ze snem bez uciekania się do środków farmakologicznych i leków nasennych. Trudności z zasypianiem mogą stanowić problem każdego z nas i utrudniać prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Aby wypoczywać zdrowo i pozbyć się bezsenności czasem wystarczy zmienić styl życia.

Domowe sposoby na bezsenność mogą pomóc rozwiązać problemy ze snem bez uciekania się do środków farmakologicznych i leków nasennych. Trudności z zasypianiem mogą stanowić problem każdego z nas i utrudniać prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Aby wypoczywać zdrowo i pozbyć się bezsenności czasem wystarczy zmienić styl życia.   Bezsenność to brak snu w nocy, trudności w zasypianiu lub przerywany sen. Wszystkie te zjawiska mogą zaburzać rytm dnia i funkcjonowanie. Aby ustrzec się przed nimi warto wypróbować domowe metody na bezsenność zanim zdecydujemy się na skorzystanie z pomocy specjalisty lub sięgnięcie po tabletki nasenne. Lekkostrawna kolacja na dobry sen Po jedzeniu bardzo często chce się spać. Mimo to, ciężkostrawne posiłki przyczyniają się do problemów ze snem . Kolację najlepiej zjeść 3-4 godziny przed snem. Należy także unikać pobudzających potraw – na przykład czekolady. Regularne pory snu Aby pozbyć się problemu bezsenności  warto kłaść się spać i wstawać o tej samej porze. Należy trzymać się własnego harmonogramu snu codziennie , niezależnie od weekendu czy dni wolnych od pracy. Początkowo taki reżim może wydawać się trudny do realizowania, ale z czasem organizm wpadnie w odpowiedni rytm, a jakość snu wzrośnie. Łóżko służy do spania Żeby usunąć problemy z zasypianiem należy przygotować organizm do tego, że łóżko służy tylko do spania i uprawiania seksu . Trudno się zrelaksować i odpocząć w miejscu, w którym się pracuje , czyta i je. Zrezygnowanie z takich aktywności w łóżku da organizmowi jasny sygnał, że czas spać. Odpowiednie oświetlenie i temperatura do snu Śpimy nocą. Cykl snu reguluje melatonina, hormon, którego wydzielanie jest regulowane przez światło. Mózg wydziela ją wieczorem, gdy jest ciemno, a mniej za dnia. Obecnie większość czasu spędzamy w pomieszczeniach...

kobieta oddycha świadomie
©BillionPhotos.com/Fotolia
Styl życia
Świadome oddychanie krok po kroku – jak zrelaksować się za pomocą oddechu?
Świadome oddychanie to doskonały sposób na codzienny stres. Dotlenia organizm, obniża tętno, rozluźnia mięśnie, wycisza i uspokaja, relaksuje fizycznie i psychicznie oraz ułatwia zasypianie. Świadomy oddech może być wstępem do medytacji.

Świadome oddychanie to doskonały sposób na codzienny stres. Dotlenia organizm, obniża tętno, rozluźnia mięśnie, wycisza i uspokaja, relaksuje fizycznie i psychicznie oraz ułatwia zasypianie. Świadomy oddech może być wstępem do medytacji. Jak walczyć ze stresem za pomocą oddechu Świadome oddychanie polega na możliwie najpełniejszym skupieniu się na własnym oddechu. Możesz je praktykować w każdej chwili, w której zechcesz się uspokoić, wyciszyć, odświeżyć fizycznie i psychicznie. Jedna sesja świadomego oddychania powinna trwać ok. 20 minut. W jakiej pozycji ćwiczyć świadome oddychanie Świadomy oddech możesz ćwiczyć w każdej wygodnej pozycji. Jeśli jednak nie chcesz zasypiać, oddychaj siedząc na wygodnym krześle lub fotelu z ramionami spoczywającymi swobodnie na oparciach . Świadome oddychanie na leżąco często kończy się snem, co zresztą może mieć znaczenie dla leczenia bezsenności. Najważniejsze jest, żeby pozycja, w jakiej przystąpisz do ćwiczenia, była naturalna i nie wymuszała nadmiernego nacisku na jakąś część ciała . Jeśli chcesz oddychać na leżąco, nie podkładaj pod głowę poduszki, możesz jednak podłożyć wałeczek pod kark. Praca przepony podczas świadomego oddychania Wciągnij nosem dużo powietrza tak, żeby klatka piersiowa się uniosła. Powietrze z płuc przenieś teraz do przepony, która znajduje się w dolnej części brzucha . Postaraj się, żeby brzuch uniósł się jak najwyżej, a klatka piersiowa opadła. Na końcu wypuść powietrze z przepony. Powtarzaj cykl: płuca – przepona – wydech. Na tym polega właśnie głębokie, relaksujące oddychanie. Jak wyciszyć umysł podczas świadomego oddychania Żeby zrelaksować się i rozluźnić, podczas świadomego oddychania umysł musi współpracować z ciałem. Zadbaj o to, żeby nikt ani nic ci nie przeszkadzało. Żeby nie zasnąć możesz ustawić sobie budzik na...

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner