Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
dwie kolby kukurydzy
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Jakie wartości odżywcze i ile kalorii mają warzywa gotowane na parze?

Kaloryczność warzyw gotowanych na parze raczej się nie zmienia, natomiast zmienić się może ich indeks glikemiczny (surowa marchewka ma IG 35, gotowana już 85).

Kaloryczność warzyw gotowanych na parze raczej się nie zmienia, natomiast zmienić się może ich indeks glikemiczny (surowa marchewka ma IG 35, gotowana już 85).

 

Gotowanie na parze jest jednym z najzdrowszych sposobów przyrządzania posiłków. Ponieważ para wodna ma temperaturę ok. 120o C proces gotowania jest szybszy, a warzywa zachowują więcej składników odżywczych.

Kaloryczność warzyw gotowanych na parze

Dzięki temu, że gotowanie warzyw na parze nie wymaga dodawania tłuszczu i minimalizuje lub wyklucza dodawanie soli, warzywa te są mniej kaloryczne niż przyrządzane w inny sposób (np. na patelni z użyciem tłuszczu). Kaloryczność samych warzyw podczas gotowania nie zmienia się, natomiast zmianie ulega indeks glikemiczny warzyw. I tak na przykład surowa marchewka ma indeks glikemiczny na poziomie 35, ale już gotowana na poziomie 85. Zatem obróbka termiczna wpływa na indeks glikemiczny, niekoniecznie natomiast na kaloryczność.

Składniki odżywcze warzyw gotowanych na parze

Gotowanie na parze nie tylko zachowuje barwę warzyw i wydobywa ich smak i aromat, ale również pomaga utrzymać w warzywach ich składniki odżywcze. Na przykład ziemniak gotowany w wodzie traci ok. 50% potasu, gotowany na parze jedynie 6%. Ubytek witaminy C to w przypadku gotowania w wodzie ok. 40%, a gotowania na parze – 10%. Szpinak z kolei traci 43% żelaza (gotowany w wodzie) i 25% żelaza (przyrządzony na parze). Podczas gotowania w wodzie brokuł straci ok. 35% kwasu foliowego i ok. 60% witaminy C, ale gotowany na parze straci 15% kwasu foliowego i tylko 16% witaminy C. Przygotowując warzywa na parze można uzyskać wartościowe, lekkostrawne danie.

 

Sposoby gotowania warzyw na parze

Aby przyrządzić warzywa na parze potrzebne jest metalowe sito, garnek oraz pokrywka. Do garnka należy wlać zimną wodę, a w momencie jak zacznie się gotować, na garnku umieścić sito z ułożonymi na nim warzywami i przykryć (pokrywka powinna mieć otwory, które pozwolą na odpływ nadmiaru pary wodnej). Można również wykorzystać urządzenie specjalnie zaprojektowane do gotowania na parze – parowar.

 

Gotowanie na parze jest proste, szybkie i pozwala zachować w warzywach o wiele więcej składników odżywczych.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Kalafior w misce
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Czy warzywa gotowane są zdrowe?
Warzywa gotowane w wodzie lub na parze mają zbliżoną wartość kaloryczną do warzyw surowych. Nie zmienia to jednak faktu, że podczas gotowania tracą wiele witamin. Na przykład: obrana i ugotowana marchewka traci nie tylko większość witamin z grupy B, ale i witaminę A, C czy E.

Warzywa gotowane w wodzie lub na parze mają zbliżoną wartość kaloryczną do warzyw surowych. Nie zmienia to jednak faktu, że podczas gotowania tracą wiele witamin. Na przykład: obrana i ugotowana marchewka traci nie tylko większość witamin z grupy B, ale i witaminę A, C czy E. Indeks glikemiczny gotowanych warzyw Często ugotowane warzywa mają o wiele wyższy poziom indeksu glikemicznego niż surowe. Powróćmy do marchewki wspominanej na początku: indeks glikemiczny dla marchewki surowej – 30 , indeks glikemiczny dla marchewki ugotowanej – 85 .   Po zjedzeniu produktu o wysokim indeksie glikemicznym (jak na przykład gotowanej marchewki), następuje gwałtowne wydzielanie insuliny, a potem szybki spadek stężenia glukozy we krwi , co powoduje, że szybko ponownie jesteśmy głodni. Warzywa gotowane: czy tracą swoje wartości? Nie wszystkie warzywa tracą witaminy i minerały podczas gotowania, ponieważ tylko niektóre z nich są szczególnie narażone na obróbkę termalną. Gotowanie szkodzi najbardziej: witaminom z grupy B, witaminie C.   Podczas gotowania tracimy również kwas foliowy. Dlatego obróbka termiczna marchewki czy ziemniaków (w których znajduje się ta witamina) powinna odbywać się w małej ilości wody (wodę po gotowaniu warto wykorzystać do zupy czy sosu ) i warzyw tych nie powinniśmy obierać przed gotowaniem. Warzywa gotowane: kalorie W większości wypadków liczba kalorii w warzywach po ugotowaniu pozostaje prawie taka sama jak przed gotowaniem: marchewka : surowa 38 kalorii, gotowana 40 kalorii; ziemniak : surowy: 85 kalorii, gotowany 99 kalorii; korzeń pietruszki : surowy: 48 kalorii, gotowany: 50 kalorii; kukurydza : surowa: 105 kalorii, gotowana: 130 kalorii; fasola szparagowa : surowa 35 kalorii, gotowana 40 kalorii.   Liczba kalorii dla 100 gramów warzywa.  ...

Cykoria
©M.studio/Fotolia
Styl życia
Najzdrowsze warzywa pomocne w walce z chorobami i profilaktyce nowotworowej
Najzdrowsze warzywa to te, które zawierają najwięcej drogocennych dla organizmu składników odżywczych i witamin. Wspomagają leczenie wielu schorzeń, przyspieszają rekonwalescencję lub są doskonałym sprzymierzeńcem w profilaktyce chorób. W zaszczytnym gronie tych najzdrowszych znalazły się, m.in. rukiew wodna, kapusta pekińska, jarmuż, czarna rzepa, brukselka, endywia a nawet liście gorczycy.

Najzdrowsze warzywa to te, które zawierają najwięcej drogocennych dla organizmu składników odżywczych i witamin. Wspomagają leczenie wielu schorzeń, przyspieszają rekonwalescencję lub są doskonałym sprzymierzeńcem w profilaktyce chorób. W zaszczytnym gronie tych najzdrowszych znalazły się, m.in. rukiew wodna, kapusta pekińska, jarmuż, czarna rzepa, brukselka, endywia a nawet liście gorczycy. Najzdrowsze warzywa – substancje czynne i składniki odżywcze Przeprowadzone na zlecenie amerykańskiej rządowej agencji przeciwdziałania chorobom zakaźnym - Centers for Disease Control (CDC) przez amerykański zespół biochemików badania  nad prozdrowotnym działaniem warzyw pokazały, że najistotniejsze dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu składniki zawarte są głównie w warzywach. Związki, które są podstawowe dla zachowania zdrowia zostały określone przez ekspertów ze Światowej Organizacji Zdrowia i jest ich dokładnie 17. W tej grupie znajduje się m.in. niacyna, kas foliowy, żelazo, wapń i witaminy: C, D, E, A, B12, B6 i K. Podczas wielu badań niejednokrotnie udowodniono, że substancje te mają znaczący wpływ na zmniejszenie ryzyka występowania chorób serca, nadciśnienia jak również nowotworów. Np. sulforafan zawarty w większości wymienionych w ścisłej czołówce najzdrowszych warzyw przyczynia się do niszczenia komórek rakowych, zwłaszcza w przypadku raka prostaty lub kobiecych narządów rodnych. Naukowcy wyodrębnili tzw. gęstość odżywczą, na podstawie której uszeregowali warzywa. Najzdrowsze warzywa – rukiew wodna i kapusta W wyniku szeregu badań, którym zostały poddane zawarte w warzywach składniki, otrzymano listę, szeregującą warzywa od mających najwyższą gęstość odżywczą. Wg tej klasyfikacji na pierwszym miejscu jest rukiew wodna, która już dawno temu otrzymała zaszczytne miano superfood, ale tak naprawdę mało kto o niej słyszał,...

ryba na talerzu
Pixabay/uzilday/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0
Styl życia
Mintaj na parze. Sprawdzony przepis
Ryba na parze to danie zdrowe, proste w przygotowaniu i smaczne. Podczas gotowania w wodzie lub smażenia produkt traci cenne wartości odżywcze – aż 70% witaminy C, a także witaminy A, E oraz witaminy z grupy B. Przyrządzając danie w parowarze zaoszczędzisz czas i pieniądze, a zyskasz zdrowie.

Ryba na parze to danie zdrowe, proste w przygotowaniu i smaczne. Podczas gotowania w wodzie lub smażenia produkt traci cenne wartości odżywcze – aż 70% witaminy C , a także witaminy A , E oraz witaminy z grupy B. Przyrządzając danie w parowarze zaoszczędzisz czas i pieniądze, a zyskasz zdrowie.   Rady: Dodaj o połowę mniej soli niż zwykle. Gotowanie na parze wydobywa sól z produktów. Dla uzyskania lepszego smaku, surową rybę natrzyj przyprawami i zostaw na noc w lodówce. Część ziół możesz wsypać do aromatyzera w parowarze.   Składniki: 500 gramów fileta z mintaja, sól, pieprz (najlepiej świeżo mielony), suszona bazylia, suszony tymianek, suszone oregano, sok z połowy cytryny, 4 łyżki masła, łyżka posiekanego koperku.   Sposób przygotowania: 1. Umyj dokładnie filety. 2. Rybę osusz papierowym ręcznikiem. 3. Pokrój filet na mniejsze kawałki. 4. Rybę natrzyj z każdej strony sokiem z cytryny. 5. Filet popieprz i posól. 6. Dodaj zioła: bazylię, tymianek, oregano. 7. Włóż filet do parowaru. 8. Ryba powinna się parować około 15 minut. 9. Wyjmij rybę z parowaru. 10. Ułóż na mintaju kawałki masła. 11. Posyp rybę świeżym koperkiem. 12. Delektuj się smakiem – smacznego!   Dostępny w Abra Meble kod rabatowy to dobra okazja, żeby kupić sobie dodatkową szafkę na parowar.   Czy wiesz, że gotowanie podwyższa indeks glikemiczny warzyw? Poznaj wartości odżywcze warzyw gotowanych na parze . Marchewka jest świetnym dodatkiem do obiadu. Podaj gotowaną marchewkę do obiadu: 3 proste przepisy na to wspaniałe warzywo. Kup parowar. Przygotuj zdrowy obiad - oto 3 przepisy na dania z parowaru .

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner