Party Stories
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Luiza "Hotel Paradise 3"
Małgorzata Rozenek w białym garniturze
mężczyzna z chmurą deszczową nad głową
©Sergey Nivens/Fotolia.com
Styl życia

Objawy przedawkowania leków przeciwdepresyjnych i psychotropowych

Zatrucie lekami przeciwdepresyjnymi lub psychotropowymi w wielu przypadkach kończy się tragicznie. Tego typu leki po przekroczeniu dozwolonej dawki działają toksycznie. Jeśli w ciągu kilku godzin chory nie otrzyma pomocy, w jego organizmie zachodzą nieodwracalne zmiany. Bliscy osób z zaburzeniami psychicznymi powinni umieć rozpoznawać symptomy zatrucia lekami, aby w razie przedawkowania zadziałać błyskawicznie.

Zatrucie lekami przeciwdepresyjnymi lub psychotropowymi w wielu przypadkach kończy się tragicznie. Tego typu leki po przekroczeniu dozwolonej dawki działają toksycznie. Jeśli w ciągu kilku godzin chory nie otrzyma pomocy, w jego organizmie zachodzą nieodwracalne zmiany. Bliscy osób z zaburzeniami psychicznymi powinni umieć rozpoznawać symptomy zatrucia lekami, aby w razie przedawkowania zadziałać błyskawicznie.

Przedawkowanie leków przeciwdepresyjnych

Przedawkowanie antydepresantów jest przyczyną 26% przypadków śmiertelnych zarejestrowanych na oddziałach toksykologicznych. Najczęściej przepisywanymi i jednocześnie najbardziej toksycznymi lekami przeciwdepresyjnymi są trójcykliczne antydepresanty (np. imipraminia, doksepina, dezypramina). Objawy zatrucia nimi pojawiają się w ciągu godziny po przedawkowaniu. Dopuszczalna dzienna dawka imipraminy (dla osoby dorosłej) to 150–300 mg (w zależności od nasilenia depresji).

Objawy lekkiego zatrucia lekami przeciwdepresyjnymi:

  • wymioty,
  • drgawki,
  • rozszerzenie źrenic,
  • suchość w jamie ustnej,
  • zaburzenia widzenia,
  • obniżenie ciśnienia krwi i temperatury ciała.

Objawy ostrego zatrucia lekami przeciwdepresyjnymi:

  • zatrzymanie moczu,
  • zaburzenia świadomości,
  • śpiączka,
  • tachykardia (częstoskurcz serca).

Przedawkowanie leków psychotropowych

Leki psychotropowe trafiają za pośrednictwem krwi do mózgu i wpływają na jego funkcje. Przepisuje się je tylko osobom zaburzeniami psychicznymi. Do najsilniejszych psychotropów należą np. karbamazepina, lamotrygina, okskarbazepina. Ich stosowanie wymaga ścisłej współpracy z lekarzem, bo przyjęcie zbyt dużej dawki może skończyć się śmiercią. Dopuszczalna dzienna dawka karbamazepiny (dla osoby dorosłej) to 600 mg (przy silnych zaburzeniach maniakalno-depresyjnych).

Objawy lekkiego zatrucia lekami psychotropowymi:

  • nudności i wymioty,
  • zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej,
  • nadpobudliwość.

Objawy silnego zatrucia lekami psychotropowymi:

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
tabletki leżące na wydruku ekg
©Sherry Young/Fotolia.com
Styl życia
Objawy przedawkowania leków przeciwbólowych i nasercowych
Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.

Zatrucie lekami może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Przekroczenie dozwolonej dobowej dawki środków przeciwbólowych lub nasercowych objawia się dolegliwościami ze strony układów: pokarmowego, nerwowego i krwionośnego.   Specjaliści biją na alarm: Polacy są w czołówce narodów nadużywających leków , zwłaszcza tych bez recepty. Przedawkowanie leków przeciwbólowych Najpopularniejsze środki przeciwbólowe to paracetamol , ibuprofen i aspiryna . Najczęściej stosowany jest paracetamol – składnik wielu leków na infekcje wirusowe. Łatwo go przedawkować zwłaszcza lecząc przeziębienie farmaceutykami kupionymi w aptece bez recepty. Jednoczesne przyjmowanie tabletek i preparatów z saszetki sprawia, że bezpieczna ilość paracetamolu w organizmie zostaje przekroczona. Dopuszczalna dzienna dawka paracetamolu (dla osoby dorosłej) to 4 g. Objawy lekkiego zatrucia lekami przeciwbólowymi: biegunka , nudności i wymioty , bóle brzucha, brak łaknienia, osłabienie i senność, wzmożona potliwość . Objawy ostrego zatrucia lekami przeciwbólowymi: nudności i wymioty, uczucie parcia w nadbrzuszu, ból z prawej strony brzucha, skaza krwotoczna, żółtaczka . Przedawkowanie leków nasercowych Drugą grupą leków, którymi Polakom najczęściej zdarza się zatruć są leki nasercowe. Farmaceutykami stosowanymi przy zaburzeniach rytmu serca , nadciśnieniu tętniczym i chorobie niedokrwiennej serca są β-blokery (np. propranolol, metaprolol i bisoprolol) i blokery kanału wapniowego (np. werapamil, amlodypina i nifedypina). Zatrucie nimi rzadko prowadzi do śmierci, ale może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Dopuszczalna dzienna dawka propranololu (dla osoby dorosłej) to 240–640 mg (zależnie od rodzaju zaburzenia). Objawy lekkiego zatrucia lekami nasercowymi: bradykardia, spadek...

lekarstwa na ręku
©beeboys/fotolia
Styl życia
Przedawkowanie leków: jak udzielić pierwszej pomocy?
Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.

Do zatrucia lekami może dojść w wyniku nieumyślnego przyjęcia dodatkowej dawki farmaceutyku, połknięcia przez dziecko znalezionych przypadkowo tabletek lub celowego przedawkowania.   Przed przystąpieniem do udzielania pomocy, trzeba sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej. Najważniejsza jest jednak ocena oddechu – czasem konieczne może się okazać rozpoczęcie resuscytuacji. Jak rozpoznać zatrucie lekami? Zatrucie lekami może dawać różne objawy, w zależności od tego, jakie środki zostały przyjęte przez chorego. Większość oznak przedawkowania tabletek ciężko dostrzec, zwłaszcza jeśli osoba poszkodowana jest nieprzytomna. Najbardziej charakterystycznymi są: 1. Objawy ze strony układu pokarmowego: nudności i wymioty. 2. Objawy ze strony układu nerwowego: rozszerzone albo zwężone źrenice, zaburzenia świadomości, nadpobudliwość, drgawki, śpiączka. 3. Objawy ze strony układu krwionośnego: przyspieszone bądź zwolnione tętno. 4. Objawy ze strony układu mięśniowego: zwiotczenie mięśni, bezwładność. Pierwsza pomoc przy zatruciu lekami – krok po kroku Zatrucie lekami zagraża życiu – jeśli pomoc nie zostanie udzielona w ciągu kilku godzin od przedawkowania, może dojść do nieodwracalnych zmian w organizmie, a nawet do śmierci. W każdym przypadku nieodzowna jest pomoc medyczna. Po rozpoznaniu objawów typowych dla zatrucia, trzeba: 1. Spróbować usunąć toksyczne substancje z organizmu poprzez sprowokowanie wymiotów. Pomóc może podrażnienie palcem tylnej ściany gardła lub podanie choremu litra wody. Jeśli próba się nie powiedzie, należy próbować do skutku, natomiast jeśli się powiedzie – powtórzyć czynność jeszcze kilka razy, aż cała zawartość żołądka zosytanie wyrzucona z organizmu. Prowokować wymiotów nie wolno, kiedy...

Nadmiar serotoniny
© vladimirfloyd/Fotolia.com
Styl życia
Nadmiar serotoniny - czy zbyt wysoki poziom hormonu szczęścia może być groźny?
Objawy nadmiaru serotoniny mogą obejmować problemy z układem pokarmowym, np. biegunki bądź zespół jelita drażliwego. Przyczyną wysokiego poziomu serotoniny bywa np. przyjęcie zbyt dużej dawki leków przeciwdepresyjnych.

Objawy nadmiaru serotoniny mogą obejmować problemy z układem pokarmowym, np. biegunki bądź zespół jelita drażliwego. Przyczyną wysokiego poziomu serotoniny bywa np. przyjęcie zbyt dużej dawki leków przeciwdepresyjnych.   Serotonina jest przenoszona przez receptory serotoninowe. Odpowiada ona m.in. za funkcjonowanie układu nerwowego i pokarmowego. Uzupełniać poziom serotoniny można za pomocą potraw lub leków SSRI (Selektywnych Inhibitorów Zwrotnego Wychwytu Serotoniny) stosowanych np. przy depresji. Co powoduje wysoki poziom serotoniny? Nadmiar serotoniny to sytuacja o wiele rzadsza niż jej niedobór. Zbyt wysokie stężenie serotoniny może być wywołane poprzez przedawkowanie lub spożycie zbyt dużej dawki leków na depresję . Pojawia się także wtedy, gdy zostaną połączone dwa preparaty na depresję.   Leki na zaburzenia depresyjne w połączeniu z suplementami diety z 5-hydroksytryptofanem (5-HTP) również mogą niebezpiecznie podnieść poziom serotoniny. Zioła takie jak żeń-szeń i dziurawiec, będące w suplementach diety i przyjmowane razem z lekami na depresję, działają podobnie.   Groźny zespół serotoninowy bywa wywoływany nadużyciem narkotyków : ecstasy, LSD lub kokainy. Poziom serotoniny: co się dzieje, gdy jest zbyt wysoki? Podwyższony poziom serotoniny powoduje pojawienie się napadowego zaczerwienienia skóry oraz biegunki. To objawy tzw. rakowiaka, jednego z najczęściej występujących nowotworów neuroendokrynnych. Rakowiak wywołuje również brak apetytu, bóle brzucha i uszkadza mięsień sercowy.   Ta zmiana pojawia się najczęściej w jelicie krętym, jelicie ślepym, płucach lub żołądku. Problem z jego rozpoznaniem polega na tym, że nowotwór ten nie wytwarza hormonów. Z tego powodu nie działają na niego standardowe metody diagnozowania raka. Można go rozpoznać np. w badaniu próbki krwi lub moczu.  ...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner