Party Stories
Jak osoby uprawiające sport powinny odpowiednio nawadniać organizm?
© grki/Adobe Stock
Styl życia

Woda w diecie osób uprawiających sport. Jaką pić, jak często i w jakich ilościach?

Temat wody w diecie osób aktywnych fizycznie często jest pomijany. Sama świadomość tego, że wodę należy pić w czasie treningu i po jego zakończeniu nie oznacza odpowiedniego dbania o nawodnienie organizmu. Ważnych jest wiele innych czynników, jak: ilość, rodzaj, temperatura czy częstotliwość picia. Stosowanie się do sprawdzonych zasad przyjmowania wody pozwala zwiększyć efektywność treningów oraz przełożyć się na osiąganie lepszych wyników.

Temat wody w diecie osób aktywnych fizycznie często jest pomijany. Sama świadomość tego, że wodę należy pić w czasie treningu i po jego zakończeniu nie oznacza odpowiedniego dbania o nawodnienie organizmu. Ważnych jest wiele innych czynników, jak: ilość, rodzaj, temperatura czy częstotliwość picia. Stosowanie się do sprawdzonych zasad przyjmowania wody pozwala zwiększyć efektywność treningów oraz przełożyć się na osiąganie lepszych wyników.

 

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez osoby amatorsko uprawiające sport jest spożywanie tylko napojów izotonicznych. Tymczasem organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje systematycznego nawadniania w ciągu dnia.

Podstawowe zasady dotyczące picia wody przez sportowców

Przyjmuje się, że każdy człowiek w ciągu doby powinien przyjąć przynajmniej 2 litry wody. Ta zasada dotyczy jednak osób, które nie wykonują intensywnego wysiłku fizycznego, a co za tym idzie nie tracą dużo wody. Ci, którzy regularnie uprawiają sport powinni przyjmować przynajmniej 3 litry wody, a czasami nawet więcej. Wszystko zależy od rodzaju i intensywności wykonywanych treningów.

 

Nawadnianie organizmu powinno odbywać się od samego rana. Już po wstaniu z łóżka dobrze jest wypić szklankę wody, a później powtarzać tę czynność przynajmniej co dwie godziny. Regularne uzupełnienie płynów przynosi szereg korzyści. Takich jak:

  • poprawa metabolizmu,
  • usuwanie toksyn,
  • zapobieganie chorobom nerek,
  • poprawa ogólnego samopoczucia,
  • zapobieganie zaparciom,
  • poprawa koncentracji i zdolności umysłowych,
  • zwiększenie efektywności organizmu w czasie ćwiczeń.

 

Nieco inaczej wygląda kwestia spożywania wody bezpośrednio przed i po oraz w czasie treningu. Przed rozpoczęciem można wypić dwie szklanki wody, ale nie więcej, ponieważ w czasie ćwiczeń może dojść do uczucia ciężkości w brzuchu. W trakcie treningu wskazane jest regularne przyjmowanie małych ilości płynów. W zależności od wysiłku powinno być to od 1 do nawet 3 litrów.

Jaka woda jest najlepsza dla osób uprawiających sport?

W sklepach dostępnych jest wiele rodzajów wód. Dla sportowców najlepsze są wody niegazowane. Zwłaszcza w przypadku osób, które często miewają problemy żołądkowe. Woda bez zawartości dwutlenku węgla nie obciąża układu trawiennego, dzięki czemu ryzyko wystąpienia problemów w czasie ćwiczeń jest mniejsza. Na wodę gazowaną, wysokozmineralizowaną można sobie pozwolić po zakończonym treningu. W ten sposób łatwo bowiem uzupełnić organizm w takie minerały, jak: magnez czy wapń.

 

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
woda
Flickr/ℒaura Tou/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Woda wysokozmineralizowana niewskazana dla dzieci, starszych i kobiet w ciąży
Woda wysokozmineralizowana zawiera 1500-4000 mg składników mineralnych w litrze wody. Zmiana przepisów spowodowała, że świadomy konsument nie może kierować się nazwą wody – konieczne jest przeczytanie liczby składników mineralnych (wodą mineralną można bowiem określić każdą wodę wydobywaną spod ziemi). O ile wodę powinien pić każdy – nawadnia organizm od wewnątrz i usuwa toksyny, tak woda wysokozmineralizowana raczej nie jest dobra dla każdego. Trzeba jednak podkreślić, że opinie lekarzy na temat picia wody wysokozmineralizowanej nie są spójne – jedni twierdzą, że jest to najlepsza i najzdrowsza woda, inni z kolei odradzają jej picie osobom nieuprawiającym intensywnie sportu.

Woda wysokozmineralizowana zawiera 1500-4000 mg składników mineralnych w litrze wody. Zmiana przepisów spowodowała, że świadomy konsument nie może kierować się nazwą wody – konieczne jest przeczytanie liczby składników mineralnych (wodą mineralną można bowiem określić każdą wodę wydobywaną spod ziemi). O ile wodę powinien pić każdy – nawadnia organizm od wewnątrz i usuwa toksyny, tak woda wysokozmineralizowana raczej nie jest dobra dla każdego. Trzeba jednak podkreślić, że opinie lekarzy na temat picia wody wysokozmineralizowanej nie są spójne – jedni twierdzą, że jest to najlepsza i najzdrowsza woda, inni z kolei odradzają jej picie osobom nieuprawiającym intensywnie sportu. Woda wysokozmineralizowana idealna dla sportowców Lekarze nie mają wątpliwości, że dla sportowców woda wysokozmineralizowana jest wskazana. Do wód wysokozmineralizowanych zalicza się między innymi Muszyniankę, Staropolankę 2000, Piwniczankę.   Wodę wysokozmineralizowaną należy pić przed, w trakcie oraz po treningu. Treningi - masowy i siłowy wymagają dostarczenia do organizmu około 1,5 litra wody, zaś trening wytrzymałościowy nawet 3 litrów (ilość wody pitej podczas treningu jest w przybliżeniu równa zalecanej dziennej dawce dla pozostałych osób – około 2 litry dziennie). Jeśli nie uprawiasz sportu zawodowo, ale np. w weekendy jeździsz na 100-kilometrowe wycieczki rowerowe, to w te dni także wybierz wodę wysokozmineralizowaną. Wapń i magnez zapobiegają tworzeniu się zakwasów. Na upalne dni – woda wysokozmineralizowana Upał powoduje, że pocimy się częściej niż zwykle, a wraz z potem tracimy składniki mineralne. Aby kupić dobrą wodę mineralną, należy zwrócić uwagę nie tylko na ogólną liczbę składników mineralnych, lecz także na ilość następujących...

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner