małże leżą na stole
©MSPhotographic/fotolia

Jedzenie małży ma korzystny wpływ na zdrowie, dzięki dużej zawartości składników mineralnych i witamin. Owoce morza są także niskokaloryczne, dzięki czemu mogą je włączyć do menu osoby na diecie redukcyjnej. Aby jeść małże i się nie zatruć, należy sprawdzić, czy są świeże.

Jak jeść małże – przygotowanie muszli

Małże występują na całej kuli ziemskiej. Są zdrowe i smaczne, pod warunkiem, że je dobrze przyrządzimy.

 

  • Wstępna ocena

Małże powinny być świeże – jeśli muszla jest otwarta, a kiedy postukamy nią o blat w dalszym ciągu się nie zamyka, oznacza to, że mięczaki są martwe, należy je więc wyrzucić, ponieważ ich zjedzenie może skutkować zatruciem. Pozbywamy się także muszli pękniętych. Istnieje ryzyko, że bardzo ciężkie muszle wypełniane są piaskiem, więc można je albo wyrzucić, albo zapiec i po otworzeniu przepłukać.

 

  • Oczyszczenie małży

Małże należy myć pod bieżącą wodą, używając w tym celu szorstkiej ściereczki lub szczoteczki. Następnie zeskrobuje się narośle, płucze pod bieżącą wodą i odcedza na durszlaku.

 

  • Jedzenie małży

Małże nadają się do gotowania, pieczenia i duszenia. Należy je poddawać obróbce termicznej nie dłużej niż przez 2 minuty. Do jedzenia wykorzystuje się mięso ze środka muszli. Doskonale sprawdzają się jako składnik zup, sałatek i sosów. Najlepiej smakują z lampką białego wina.

 

  • Jedzenia małży a wpływ na zdrowie

Jedzenie małży wpływa korzystnie na zdrowie: uzupełnia dietę w białko, wapń, cynk, jod, magnez, żelazo, selen, fluor oraz witaminy A, D i witaminy z grupy B. Dzięki temu te mięczaki mają dobroczynny wpływ na kości, skórę, włosy i paznokcie, układ krążenia, poziom cholesterolu, a także zapobiegają anemii, problemom żołądkowym i nowotworom. W 100 gramach gotowanych małży znajduje się 125 kalorii, z czego 17 gramów to białko, 7 gramów to węglowodany, 3 gramy – tłuszcz.