Party Stories
woda z cytrusami
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Czy woda smakowa jest zdrowa?

Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet więcej kalorii niż pączek. Warto przeczytać etykietę i zapoznać się ze składem wody smakowej przed jej zakupem.

Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet więcej kalorii niż pączek. Warto przeczytać etykietę i zapoznać się ze składem wody smakowej przed jej zakupem.

 

Woda źródlana lub mineralna kojarzy się z produktem zdrowym i niskokalorycznym. Producenci wód smakowych zabiegają o to, by taki wizerunek przylgnął również do wód smakowych, jednak należy wykazać się w tym przypadku dużą ostrożnością.

Kaloryczność wody smakowej

Często wody smakowe dostępne na rynku są dosładzane. Producenci tym samym chcą poprawić ich smak. Jednak efekt takiego zabiegu jest następujący: naturalna woda źródlana lub mineralna w 100 ml ma 0 (słownie: zero) kcal, natomiast w wybranych wodach smakowych ta zawartość waha się w granicach od 10 do 25 kcal na 100 ml. Zatem butelka (1,5 litra) wody smakowej może zawierać nawet 375 kcal, czyli więcej niż sławny ze swej wysokiej kaloryczności pączek.

Skład wody smakowej – na co jeszcze uważać

Nie tylko cukier i substancje słodzące mogą zniechęcać do wód smakowych. Wielu producentów dodaje do nich również konserwanty, przez co woda kojarzona ze zdrowiem, niewiele ze zdrowym żywieniem może mieć wspólnego. Dobrze zatem przeczytać etykietę i zweryfikować, co jest w składzie wybranej wody smakowej:

  • kwasek cytrynowy, który można znaleźć również w szerokiej gamie pozostałych produktów spożywczych ma na celu wydłużenie przydatności produktu do spożycia, ale spożywany w dużych dawkach przyczynia się do zakwaszenia organizmu i może zaburzyć wchłanianie wapnia;
  • benzoesan sodu, dodatek korzystny z punktu widzenia producenta, niekoniecznie dobry dla konsumenta: w reakcji z witaminą C może nawet stworzyć związek rakotwórczy;
  • sok z zagęszczonego soku z owoców, często w znikomych ilościach, a dodatkowo zagęszczony sok jest prawdopodobnie dosładzany i zawiera regulator kwasowości.

Alternatywa dla niezdrowej wody smakowej

Dla smakoszy lubiących owocowe wody jest i dobra informacja – woda smakowa może być zdrowa. Wystarczy użyć wody mineralnej lub źródlanej i zalać nią świeże lub mrożone owoce (można je delikatnie rozgnieść, aby wydobyć więcej smaku). Jeśli potrzeba więcej słodyczy można skorzystać z miodu. Dla uzyskania efektu orzeźwienia można wykorzystać miętę. Taka naturalna woda smakowa jest zdrowa i zdecydowanie lepiej wpłynie na kondycję, niż woda smakowa pełna cukru i konserwantów.

 

Woda smakowa zatem może, ale wbrew temu do czego chcą nas przekonać reklamy – nie musi być zdrowa.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
woda z cytrusami
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Czy woda smakowa jest zdrowa?
Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet więcej kalorii niż pączek. Warto przeczytać etykietę i zapoznać się ze składem wody smakowej przed jej zakupem.

Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet więcej kalorii niż pączek. Warto przeczytać etykietę i zapoznać się ze składem wody smakowej przed jej zakupem.   Woda źródlana lub mineralna kojarzy się z produktem zdrowym i niskokalorycznym. Producenci wód smakowych zabiegają o to, by taki wizerunek przylgnął również do wód smakowych, jednak należy wykazać się w tym przypadku dużą ostrożnością. Kaloryczność wody smakowej Często wody smakowe dostępne na rynku są dosładzane. Producenci tym samym chcą poprawić ich smak. Jednak efekt takiego zabiegu jest następujący: naturalna woda źródlana lub mineralna w 100 ml ma 0 (słownie: zero) kcal , natomiast w wybranych wodach smakowych ta zawartość waha się w granicach od 10 do 25 kcal na 100 ml. Zatem butelka (1,5 litra) wody smakowej może zawierać nawet 375 kcal, czyli więcej niż sławny ze swej wysokiej kaloryczności pączek. Skład wody smakowej – na co jeszcze uważać Nie tylko cukier i substancje słodzące mogą zniechęcać do wód smakowych. Wielu producentów dodaje do nich również konserwanty, przez co woda kojarzona ze zdrowiem, niewiele ze zdrowym żywieniem może mieć wspólnego. Dobrze zatem przeczytać etykietę i zweryfikować, co jest w składzie wybranej wody smakowej: kwasek cytrynowy , który można znaleźć również w szerokiej gamie pozostałych produktów spożywczych ma na celu wydłużenie przydatności produktu do spożycia, ale spożywany w dużych dawkach przyczynia się do zakwaszenia organizmu i może zaburzyć wchłanianie wapnia; benzoesan sodu , dodatek korzystny z punktu widzenia producenta, niekoniecznie dobry dla konsumenta: w reakcji z witaminą C może nawet stworzyć związek rakotwórczy; sok z zagęszczonego soku z owoców , często w znikomych ilościach, a dodatkowo zagęszczony sok jest prawdopodobnie dosładzany i zawiera regulator kwasowości. Alternatywa dla...

Wody mineralne z dodatkiem owoców i warzyw
©karin/Fotolia
Styl życia
Wody smakowe to cukier plus konserwanty
Wody smakowe to wróg osób zdrowo odżywiających się i tych, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów. Wody smakowe są kaloryczne – zawierają cukier, a także niezdrowe – w ich składzie znajdziemy sztuczne barwniki, konserwanty i słodziki (te ostatnie niekiedy zastępują cukier, innym razem są kolejną substancją słodzącą).

Wody smakowe to wróg osób zdrowo odżywiających się i tych, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów. Wody smakowe są kaloryczne – zawierają cukier, a także niezdrowe – w ich składzie znajdziemy sztuczne barwniki, konserwanty i słodziki (te ostatnie niekiedy zastępują cukier, innym razem są kolejną substancją słodzącą). Wody smakowe, czyli marketingowe oszustwo Wody smakowe to nic innego, jak napoje gazowane. Nazwa „woda” ma zachęcić zdrowo odżywiającego się konsumenta do zakupu. Substancje dodatkowe, o które wzbogaca się wody mineralne lub źródlane, to: cukier, syrop glukozowo-fruktozowy , aspartam, acesulfam K, sukraloza, cyklaminian sodu, kwas cytrynowy (E-330), benzoesan sodu (E-211), sorbinian potasu (E-202).   Kusząco wyglądających owoców na etykiecie, w składzie nie ma. Niektórzy producenci wód smakowych zachęcają do zakupu, pisząc o dodatku soku – kiedy przeanalizujemy skład, dowiemy się, że jest go np. 0,1%. Kaloryczność 1,5-litrowej wody smakowej to nawet 360 kcal, co jest odpowiednikiem zdrowej kolacji, np. jajecznicy z trzech jajek z kromką chleba razowego i dwoma pomidorami. Regularne picie wody smakowej może powodować próchnicę , cukrzycę i nadwagę. Wody smakowe – zdrowe zamienniki Zamiast kupować wodę wzbogaconą w cukier i chemiczne konserwanty, zdecydowanie lepiej kupić zwykłą wodę mineralną lub źródlaną i dodać do niej naturalne dodatki, np. cytrynę , liście mięty, maliny, jeżyny, mandarynkę, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy. Owoce wzbogacą smak wody, nie powodując nadwyżki kalorycznej. Woda smakowa domowej roboty będzie zarówno smaczna, jak i zdrowa.   Świadomy konsument powinien zawsze przed zakupem czytać etykiety – skład wód smakowych zniechęca do ich zakupu. Warto włączyć do diety 5 dziennych porcji owoców i warzyw. Sprawdź, jak gotować warzywa, aby były zdrowe ....

woda ze źródła
©joachimplehn/Fotolia
Styl życia
Właściwości wody źródlanej
Woda źródlana jest czysta i bezpieczna, nie ma jednak dodatkowego działania prozdrowotnego. Służy nawodnieniu organizmu, zalecana jest dla matek w ciąży i karmiących.

Woda źródlana jest czysta i bezpieczna, nie ma jednak dodatkowego działania prozdrowotnego. Służy nawodnieniu organizmu, zalecana jest dla matek w ciąży i karmiących.   Na półkach sklepowych można znaleźć wiele rodzajów wód butelkowanych. Do wyboru jest woda źródlana, mineralna , stołowa, mieszana, lecznicza oraz smakowa. Każda z nich ma swoje charakterystyczne właściwości, mają jednak jedną wspólną cechę – są zdrowe .   Woda źródlana jest pozyskiwana z zabezpieczonych zbiorników podziemnych. Nie zawiera chloru, jest wolna od wszelkich biologicznych i chemicznych zanieczyszczeń. Miejsca, z których pobiera się wodę źródlaną, są udokumentowane i w pełni bezpieczne. Warto również wspomnieć, że wody źródlanej się nie uzdatnia. Kto może używać wody źródlanej? Wodę źródlaną mogą spożywać wszyscy. Zaleca się ją szczególnie matkom w ciąży oraz dzieciom ze względu na małą mineralizacje (około 500 mg/l) i wiążący się z tym delikatny smak. Niska zawartość minerałów wody źródlanej pozwala także na jej różnorodne wykorzystanie. Wodę źródlaną można stosować przy rozcieńczaniu soków albo napojów dla dzieci, można na niej gotować, robić herbatę czy kawę oraz myć nią zęby. Chcesz schudnąć i wzmocnić cały organizm? Podpowiadamy, jak biegać, żeby schudnąć . Planujesz wycieczkę i szukasz pomysłu na posiłki bez konserwantów? Dowiedz się, czy żywność liofilizowana jest zdrowa . Zapotrzebowanie na płyny, w tym na wodę, w ciągu dnia jest sprawą indywidualną. Przeczytaj: ile pić wody dziennie .

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner