Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
kobieta przeprowadza medytację
©michaeljung/fotolia
Styl życia

Medytacja – trening umysłu

Medytacja to stan świadomości wolny od myśli. Tego rodzaju introspekcję (wniknięcie w głąb siebie) uprawia coraz więcej ludzi – przede wszystkim na Wschodzie (skąd wywodzi się ta metoda), ale także i na Zachodzie. Medytacja jest elementem psychoterapii, nie musi być związana z wyznawaniem jakiejkolwiek religii.

Medytacja to stan świadomości wolny od myśli. Tego rodzaju introspekcję (wniknięcie w głąb siebie) uprawia coraz więcej ludzi – przede wszystkim na Wschodzie (skąd wywodzi się ta metoda), ale także i na Zachodzie. Medytacja jest elementem psychoterapii, nie musi być związana z wyznawaniem jakiejkolwiek religii.

Metody medytacji zen

Słowo 'zen', czyli indyjskie 'dhjana' oznacza medytacyjne wchłonięcie. Medytacja zen dzieli się na dwa główne rodzaje: soto i rinzai. Obie techniki medytacji koncentrują się na wyłączeniu myślenia. Medytujący znajduje się w pozycji siedzącej codziennie przez 20-40 minut.

 

a) medytacja zen – soto

 

Medytacja soto polega na wyłączeniu myślenia za pomocą oddechu. Centrum uwagi stanowi punkt hara, który znajduje się dwie szerokości palca pod pępkiem. Należy postrzegać rzeczywistość przez miejsce hara.

 

b) medytacja zen – rinzai

 

Medytacja rinzai polega na wyłączeniu myślenia za pomocą koanu – opowieści o wydarzeniach z życia mistrzów Zen (koanów). Zadaniem medytującego jest znalezienie odpowiedzi na jakieś pytanie. Aby to zrobić, medytujący powinien znaleźć się w stanie umysłu, w którym nie ma życia, ani śmierci.

Medytacja obserwacji

Celem medytacji jest zdanie sobie sprawy, z tego, że nie jest się ani ciałem, ani umysłem, lecz ich biernym obserwatorem. Dzięki temu możliwe jest wyzwolenie się z problemów przeszłości, lęku o przyszłość, pozbycie się ego.

Medytacja – opinie zwolenników

Medytacja znalazła wielu zwolenników, ponieważ pomaga wzmocnić kontrolę nad własnym życiem. Wśród jej zalet wymienia się:

Medytacja – wady

Medytacja wiąże się z fizycznymi ograniczeniami, dlatego mogą pojawić się fizyczne dolegliwości, m.in.: nadmiar śliny, nadmierna senność lub kłopoty z zaśnięciem, pieczenie między łopatkami, drętwienie i ból nóg, ból pleców.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Joga na trawie
© Botwing Photography/Fotolia.com
Styl życia
Joga kundalini – energia i zdrowie
Joga kundalini to dynamiczna odmiana jogi, która umożliwia pracę z ciałem i psychiką (umysłem i emocjami). Na zajęcia składają się: pranajama – praca z oddechem, asany – pozycje ciała, mantry – dźwięki i śpiew oraz medytacja. Joga kundalini pomaga utrzymać dobrą kondycję, wzmacnia system immunologiczny, usprawnia pracę płuc i uczy radzenia sobie w stresujących sytuacjach.

Joga kundalini to dynamiczna odmiana jogi, która umożliwia pracę z ciałem i psychiką (umysłem i emocjami). Na zajęcia składają się: pranajama – praca z oddechem, asany – pozycje ciała, mantry – dźwięki i śpiew oraz medytacja. Joga kundalini pomaga utrzymać dobrą kondycję, wzmacnia system immunologiczny, usprawnia pracę płuc i uczy radzenia sobie w stresujących sytuacjach.   Zajęcia odbywają się zwykle raz w tygodniu. Jednorazowe spotkanie trwa 90 minut. Uczestnicy prawie przez cały czas trwania zajęć mają zamknięte oczy. Jogę kundalini można ćwiczyć bez względu na wiek, płeć i ograniczenia fizyczne. Skąd wzięła się nazwa kundalini? Nazwa „kundalini” pochodzi od słowa „kundal”, które tłumaczy się jako „kosmyk włosów ukochanego”. Jest to metafora poetycka, określająca energię twórczą. Odwijanie tego kosmyka oznacza obudzenie energii kundalini - możliwości twórczych, które drzemią w każdym człowieku. Kundalini znajduje się u podstawy kręgosłupa. W czasie zajęć energia jest stopniowo uwalniania i kierowana do góry wzdłuż kręgosłupa . Celem jest dotarcie do szyszynki w środkowej części mózgu – osiągnięcie świadomości na tym etapie jest procesem chemicznym. Efekty kundalini Joga kundalini to praca z ciałem i psychiką. Uczestnicy uczą się na zajęciach kontrolować oddech i odczytywać sygnały wysyłane przez ciało, które staje się bardziej gibkie. Ćwiczenia dodają energii i witalności. Regularny udział w zajęciach zapobiega kontuzjom, wpływa dobroczynnie na układ krążenia, wydolność płuc i system odpornościowy. To doskonały sposób na oswojenie stresu. Samoakceptacja zwiększa zadowolenie z życia, sprawiając, że człowiek staje się szczęśliwszy. Joga kundalini poprawia koncentrację i usprawnia kreatywność. Ćwiczenia w jodze kundalini Najlepszy efekty daje joga praktykowana rano (między...

Dwaj chłopcy z plecakami.
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Niebezpieczeństwo ćwiczeń jogi dla dzieci
Joga dla dzieci ma rozwijać elastyczność i uczyć podstawowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Ćwiczenia jogi dla dzieci niosą ze sobą jednak ryzyko urazów kręgosłupa i kończyn. Dziecko pod okiem źle wytrenowanego nauczyciela może nabawić się deformacji i wad postawy.

Joga dla dzieci ma rozwijać elastyczność i uczyć podstawowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Ćwiczenia jogi dla dzieci niosą ze sobą jednak ryzyko urazów kręgosłupa i kończyn. Dziecko pod okiem źle wytrenowanego nauczyciela może nabawić się deformacji i wad postawy. Na czym polega joga dla dzieci Nauczyciele jogi dla dzieci proponują zajęcia nawet dla trzyletnich maluchów. Zajęcia polegają na ćwiczeniach o dużej różnorodności, przeplatanych kilkusekundowymi ćwiczeniami statycznymi. Oprócz zabaw ruchowych w trakcie zajęć dzieci ćwiczą oddech , uczą się podstawowych form relaksacji i rozwijają zdolności radzenia sobie ze stresem. Po zajęciach dzieci mają chwilę na relaks zwykle w postaci bajkoterapii lub wizualizacji. Zagrożenia związane z jogą dla dzieci Joga dla dzieci wiąże się z określonym ryzykiem. Niebezpieczeństwo związane jest z grożącym dziecku uszczerbkiem na zdrowiu. W związku z popularnością, jaką zdobyła sobie joga powstaje coraz więcej szkół, niektóre uczą niewłaściwego wykonywania ćwiczeń. Źle wytrenowani nauczyciele mogą przyczynić się do kontuzji żeber, kończyn lub kręgosłupa u dziecka . Układ kostny w organizmie dziecka jest elastyczny i podatny na różnego rodzaju urazy i zwyrodnienia. Zbyt wczesne obciążanie go może być przyczyną deformacji i pierwszych urazów kręgosłupa . Joga nie dla dzieci z wadami postawy Ćwiczeń jogi z pewnością nie powinny wykonywać dzieci, które cierpią na schorzenia kręgosłupa i mają zdiagnozowane wady postawy . Niewłaściwym pomysłem jest także zapisywanie dziecka na jogę ze względu na nadwagę. Joga nie wpływa na znaczną utratę masy ciała, jest także minimalnym treningiem sercowo-naczyniowym. Niektórzy nauczyciele jogi podkreślają, że w przypadku dzieci joga nie jest pracą terapeutyczną a zestawem ćwiczeń uzupełniających lub specyficznym rodzajem gimnastyki....

Kobieta medytuje na plaży
© Dash/Fotolia.com
Styl życia
Praktykowanie jogi – korzyści zdrowotne
Na pytanie: czy joga odchudza – odpowiedź jest oczywista – podczas systematycznego, długotrwałego wysiłku fizycznego spalana jest tkanka tłuszczowa, jednak należy pamiętać, aby jednocześnie stosować odpowiednią dietę.

Na pytanie: czy joga odchudza – odpowiedź jest oczywista – podczas systematycznego, długotrwałego wysiłku fizycznego spalana jest tkanka tłuszczowa, jednak należy pamiętać, aby jednocześnie stosować odpowiednią dietę. Wpływ jogi na ciało i umysł Nic nie rujnuje człowieka bardziej niż fizyczny bezruch. Joga jest ruchem, który wspomaga całe ciało . Filozofia tego stylu życia obejmuje również szeroko rozumianą duchowość, dlatego tak istotne w praktyce jogi są również sesje relaksacyjno-medytacyjne .   Praktykowanie jogi, a więc systematyczny ruch, powoduje usprawnienie pracy układu trawiennego , gruczołów dokrewnych, ogólną poprawę kondycji fizycznej (a także psychicznej) oraz normalizację wagi. Systematyczny, długotrwały wysiłek prowadzi do redukcji tkanki tłuszczowej pod warunkiem, że stosowana jest również zbilansowana, zdrowa dieta.   Redukcja tkanki tłuszczowej to nie jedyna korzyść jaką odnosimy wykonując asany. Praktykując jogę wzmacniamy również stawy i cały układ kostny, przede wszystkim kręgosłup , utrwalamy prawidłową postawę ciała . Układ limfatyczny i krwionośny pracują sprawniej, uczymy się prawidłowego oddechu, jesteśmy bardziej odporni na ból i choroby. Uczymy się świadomego napinania i rozluźniania mięśni, odprężenia, relaksu i wyciszenia, co bardzo korzystnie wpływa na ogólne samopoczucie i codzienne życie .   Praktyka jogi wspiera nas na poziomie fizycznym, fizjologicznym i psychicznym.  Joga jest połączeniem gimnastyki i medytacji. Sprawdź, co daje joga i jakie są jej zalety .  Lubisz pracować jednocześnie nad ciałem i psychiką? Zobacz, na czym polega joga kundalini .  Poziom hormonów unormujesz dzięki ćwiczeniom. Dowiedz się, na czym polega joga hormonalna . 

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner