Ważne etapy planowania szkolenia pracowników
Szkolenia pracowników to sposób na inwestowanie w kapitał ludzki organizacji. Cele powinny być jasno określone i wynikać z analizy potrzeb szkoleniowych.
Szkolenia pracowników to sposób na inwestowanie w kapitał ludzki organizacji. Cele powinny być jasno określone i wynikać z analizy potrzeb szkoleniowych.
Inwestowanie w rozwój i doskonalenie pracowników to inwestowanie w rozwój i doskonalenie firmy. Dobrze zaplanowany system szkoleń będzie motywacją dla pracownika i okazją do podnoszenia jego kwalifikacji zawodowych. Zmotywowany pracownik, zdobywający nową wiedzę i umiejętności, będzie przynosił firmie zyski.
Organizacja ucząca się
Utrzymanie pozycji firmy na współczesnym, zmieniającym się rynku jest dużym wyzwaniem. Większe szanse mają na to tzw. organizacje uczące się, czyli takie organizacje, które kładą ciągły nacisk na szkolenia dla personelu oraz mają gotowość do nieustannego uczenia się i szukania nowych możliwości rozwoju.
Badanie potrzeb szkoleniowych
Badanie potrzeb szkoleniowych to kluczowy moment przy planowaniu szkolenia. Dobrze określone potrzeby szkoleniowe pomogą zaplanować szkolenie, które jest potrzebne i przyniesie wymierne korzyści pracownikom i firmie. Badanie potrzeb szkoleniowych polega m.in. na określeniu stanu aktualnego (poziomu wiedzy, umiejętności czy postaw) oraz opisaniu stanu pożądanego. Badanie potrzeb szkoleniowych może odbywać się poprzez badania ankietowe, wywiady, obserwacje czy symulacje. Na tym etapie można skorzystać z pomocy zewnętrznego konsultanta, który będzie w stanie obiektywnie ocenić aktualną sytuację w firmie.
Określenie celu szkolenia
Cel, który firma chce zrealizować dzięki szkoleniu, powinien być jasno określony. Opis zmiany, która ma nastąpić dzięki szkoleniu, urzeczywistnia realizację celów. Cele mogą dotyczyć wzrostu wiedzy lub umiejętności, zmiany postaw, mogą być też zorientowane na rozwiązywanie aktualnych problemów. Wszystko zależy od obecnych potrzeb pracowników i organizacji.
Wybór metod szkoleniowych
Od celu szkolenia będzie również zależał wybór tematyki i dobór sposobów szkolenia. Dla osiągnięcia jednych celów istotne będzie wybranie metod typu action learning, czyli uczenia się przez doświadczanie, dla innych dogodną formą może okazać się szkolenie e-learningowe, z wykorzystaniem platformy edukacyjnej. Cel wskaże również, czy można wybrać szkolenie z oferty szkoleń otwartych, czy lepiej zdecydować się na szkolenie zamknięte, przygotowane wyłącznie na konkretne potrzeby organizacji.
Ewaluacja, czyli ocena efektów szkolenia
Niemniej istotnym elementem planowania szkolenia dla pracowników jest ocena efektów szkolenia. Etap ten jest ważny i przydatny dla wszystkich stron procesu szkoleniowego: dla uczestników, dla firmy oraz dla trenera.
Dobrze zaplanowane szkolenie to szkolenie zaplanowane jako długofalowy proces, a nie jednorazowe działanie.
- Uczestniczenie w szkoleniach i kursach nie tylko rozwija, ale i podnosi kwalifikacje w pracy. Zobacz, jak wygląda podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Twój szef lub współpracownik wywyższa się lub podejmuje decyzje z innych, bo "wie lepiej"? Dowiedz się, jaki jest arogant i poznaj cechy aroganta.
- Czy wiesz, że za nie stosowanie się do kodeksu pracy grozi kara? Poznaj, obowiązki pracodawcy wobec pracownika.