kobiety przed komputerem
©alex.pin/Fotolia
Styl życia

Zadowolenie z pracy zależy też od ciebie

Będąc na etacie spędzamy w firmie co najmniej 1/3 życia. Dlatego też tak ważne jest to, by dbać o jak największe zadowolenie z pracy. Zmiana organizacji pracy, porządek i robienie przerw – niby niewielkie usprawnienia, a potrafią dużo pomóc.

Będąc na etacie spędzamy w firmie co najmniej 1/3 życia. Dlatego też tak ważne jest to, by dbać o jak największe zadowolenie z pracy. Zmiana organizacji pracy, porządek i robienie przerw – niby niewielkie usprawnienia, a potrafią dużo pomóc.

 

Oczywiście będąc szarym pracownikiem nie można samemu sobie przydzielić 100% podwyżki ani dodać kilkunastu dodatkowych dni płatnego urlopu – zresztą takie działania tylko chwilowo zwiększyłyby satysfakcję z pracy. Jednak pracownik także może mieć wpływ na to, by zadowolenie było jak największe – być może trzeba popracować nad swoimi przekonaniami, a może wystarczy zmiana pewnych nawyków w miejscu pracy.

Co zrobić, by zwiększyć zadowolenie z pracy

1. Postaw diagnozę – zadaj sobie najpierw pytanie, co najbardziej przeszkadza ci w twojej pracy, czego ci w niej brakuje i... co możesz z tym zrobić. Jeśli na coś nie masz wpływu – nie zaprzątaj sobie tym głowy, bo nie przebijesz nią muru.

 

2. Zmień sposób organizacji pracy – pod tą wskazówką kryje się tak naprawdę wiele. Wszystko zależy od tego, co tak naprawdę sprawia ci przyjemność i jakie zmiany wyszłoby ci na dobre. Jeśli lubisz kontakt z ludźmi, a masz pracę typowo biurową, możesz np. umówić się ze współpracownikiem, że gdy przyjdą jacyś interesanci, to ty będziesz ich obsługiwać. Albo gdy trzeba zrobić jakieś sprawunki na mieście, to chętnie się tego podejmiesz. Albo zaangażujesz się dodatkowo w inne działania na rzeczy swojej firmy, które będą polegały już stricte na rozmowach z ludźmi. Co prawda to dodatkowy obowiązek, ale czasami warto zrobić więcej niż dzienne minimum po to, by mieć szansę na aktywność w tej dziedzinie, jaką lubisz.

 

3. Ucz się nowych rzeczy, także tych związanych z pracą – niewiele osób lubi się dokształcać, ale dzięki temu będziesz na bieżąco z trendami, dowiesz się jak zoptymalizować swoją pracę, jakie rozwiązania się sprawdzają i pozwalają np. zaoszczędzić czas. Jest ciekawe szkolenie z metod zarządzania czasem? Czemu nie – może nauczysz się czegoś ciekawego, wdrożysz to i zaoszczędzisz pół godziny ekstra na kawę. A dobra kawa to większe zadowolenie z pracy.

 

4. Dobrze organizuj pracę i sam bądź zorganizowany – zanim zaczniesz pracę przygotuj sobie notatki, żeby pamiętać o najważniejszych rzeczach. Dbaj o to, by na biurku był porządek – to wpłynie pozytywnie na twój nastrój. Ogólnie schludne, zadbane otoczenie sprawia, że przyjemniej się w nim przebywa. Dzielisz biuro z koleżankami i macie ciągły bałagan? Ustalcie grafik sprzątania i bądźcie konsekwentne.

 

5. Rób przerwy w ciągu dnia – żeby pracować efektywnie, co jakiś czas trzeba zrobić chwilę przerwy na regenerację. Przejdź do pokoju socjalnego i napij się dobrej kawy, wyjdź na balkon i odetchnij świeżym powietrzem, utnij sobie krótką pogawędkę z kolegą czy koleżanką z pokoju. Nie przeciągaj jednak tych przerw – jeśli robisz sobie 10 minut przerwy, to 10 i ani chwili dłużej. No chyba, że zarobiłaś pół godziny z punktu trzeciego...

 

6. Dbaj o relacje w pracy – gdy lubimy osoby, z którymi pracujemy, nasze zadowolenie z pracy jest większe. Jednak nie zapominaj, że jest to jednak twoje miejsce pracy. Nie jest dobrym pomysłem, by zamieniać biuro na kawiarnię, gdzie można do woli popijać kawkę i plotkować – trzeba trzymać się pewnych granic. Ostrożnie też z tzw. romantycznymi relacjami i zbytnim spoufalaniem się – czasami nie jest to mile widziane, a bardzo często po prostu dezorganizuje pracę. Szczególnie, gdy relacja kończy się nie przed ołtarzem, a w sądzie z pozwem o mobbing. Zresztą wystarczy, że początkowo rokująca relacja się rozpadnie – ludzie się po prostu czasami rozstają. Jak wtedy się zachowywać – czy potrafisz wznieść się ponad i zachowywać tak jak poprzednio? Jak mają zachowywać się inni w biurze – czy mają trzymać czyjąś stronę? Oczywiście serce nie sługa... ale nie znaczy to, że trzeba prowokować taką sytuację.

 

7. Nie oczekuj zbyt wiele od pracy... - gdy mamy bardzo duże oczekiwania zawodowe i dajemy z siebie 200%, a przy tym efekty są mizerne, bardzo łatwo o wypalenie zawodowe. Słabe efekty mogą wynikać nie ze źle wykonywanych obowiązków, ale z czynników zupełnie niezależnych. Wypalenie często dotyka ludzi w tzw. zawodach pomocowych np. psycholog, pedagog, nauczyciel, lekarz, gdy młody pracownik ma poczucie misji. Frustracja jest jednak normalna w każdej sytuacji, gdy oczekiwania nie mają pokrycia z rzeczywistością.


Kobieta siedzi przy komputerze
©baranq/Fotolia.com
Styl życia
Praca zdalna w domu – jak zorganizować domowe biuro i czas pracy?
Praca w domu jest wygodna, jednak wymaga odpowiedniej organizacji, aby była maksymalnie wydajna. Przestrzeganie przepisów BHP w pracy przy komputerze zapewnia większą wygodę oraz bezpieczeństwo zwłaszcza dla kręgosłupa oraz oczu.

Praca w domu jest wygodna, jednak wymaga odpowiedniej organizacji, aby była maksymalnie wydajna. Przestrzeganie przepisów BHP w pracy przy komputerze zapewnia większą wygodę oraz bezpieczeństwo zwłaszcza dla kręgosłupa oraz oczu.   Pracując z domu, zwłaszcza przed komputerem, należy pamiętać o tym, by robić sobie regularne przerwy. Odpoczynek od monitora powinno się robić co godzinę, przynajmniej przez 5 minut. Wystarczy wstać, przejść się po pokoju czy wykonać kilka prostych ćwiczeń rozciągających, zwłaszcza szyję. Wygospodarowanie przestrzeni na domowe biuro Wykonując pracę zdalną, warto wygospodarować oddzielną przestrzeń, która stanie się domowym biurem . Pozwoli to oddzielić życie prywatne od zawodowego . W przypadku małych mieszkań należy wybrać pomieszczenie, w którym pozostali domownicy nie będą przeszkadzać w wykonywaniu pracowniczych obowiązków. Pracując w dzień można wybrać np. sypialnię, a w nocy – kuchnię bądź salon. Jakie biurko do pracy? Wygodne krzesło i biurko to podstawa pracy zdalnej. Praca przy komputerze i długie godziny spędzane przed monitorem mogą negatywnie wpływać na zdrowie, np. pogorszyć wzrok czy powodować skrzywienia kręgosłupa . Przestrzegając przepisów BHP, zapewni się sobie nie tylko wygodę pracy, ale jej bezpieczeństwo. Podstawowe zasady BHP organizacji stanowiska pracy: odległość między pracownikiem a monitorem powinna wynosić od 40 do 75 cm, klawiatura komputera ma być ustawiona minimum 10 cm od brzegu biurka, ekran komputera powinien zawierać filtr ochraniający wzrok, wysokość biurka musi być tak ustawiona, aby między ramieniem a przedramieniem występował kąt prosty, przestrzeń pod stołem powinna być swobodna, a kolana nie mogą dotykać blatu, fotel powinien być stabilny, dawać możliwość obrotu o 360 stopni i być...

Dekoracja na biurku w postaci małej choinki
©Georgy Dzyura/Fotolia
Styl życia
Jak udekorować biuro na Święta Bożego Narodzenia – praktyczne porady i wskazówki
Ozdoby świąteczne pozwalają wnieść pogodą atmosferę oczekiwania na Boże Narodzenie także do pracy. Ozdabiając biuro, warto dekoracje dostosować do charakteru firmy i raczej unikać jaskrawych kolorów. W dużych przestrzeniach ładnie będzie się prezentować choinka ubrana np. na złoto. Mniejsze gabinety można udekorować stroikiem świątecznym lub elegancką girlandą.

Ozdoby świąteczne pozwalają wnieść pogodą atmosferę oczekiwania na Boże Narodzenie także do pracy. Ozdabiając biuro, warto dekoracje dostosować do charakteru firmy i raczej unikać jaskrawych kolorów. W dużych przestrzeniach ładnie będzie się prezentować choinka ubrana np. na złoto. Mniejsze gabinety można udekorować stroikiem świątecznym lub elegancką girlandą.   Wspólne dekorowanie biura przez pracowników może być doskonałą okazją do integracji . Warto więc zaangażować cały zespół w „prace” świąteczne. Świąteczna choinka do biura Świąteczna choinka to dobry pomysł, gdy w biurze jest dużo przestrzeni. Stawia się ją zwykle w rogu pomieszczenia , bo w ruchliwych miejscach, np. przy wyjściu lub między biurkami może przeszkadzać. Mały gabinet można udekorować drzewkiem w wersji mini. W nowoczesnych wnętrzach ładnie będzie prezentować się choinka srebrna , złota, w odcieniach bordo i granatu. Migające lub grające lampki choinkowe mogą rozpraszać pracowników, dlatego lepiej zapalić takie, które świecą cały czas lub w ogóle z nich zrezygnować. Sztuczna choinka nie pachnie, ale nie wymaga pielęgnacji. Wstawiając żywą choinkę do biura, trzeba liczyć się z tym, że po jakimś czasie dojdzie obowiązek sprzątania opadających igieł . Ozdoby na Boże Narodzenie: stroiki, wianki, girlandy Świąteczne dekoracje z koralików i piórek , igieł jodłowych, bombek można zrobić samodzielnie lub kupić gotową dekorację w sklepie. Tradycyjny stroik świąteczny zrobiony jest zazwyczaj z igliwia ozdobionego kokardą lub bombkami. W środek wstawia się świecę. Do dekoracji może posłużyć girlanda lub wianek do powieszenia na drzwi. Tego typu ozdoby można postawić, np. na biurku recepcjonistki. Warto tylko unikać miejsc z których często się korzysta , np. stolik przy ksero,...

Biurko w pracy
Pixabay/kaboompics/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Styl życia
Jak często można robić sobie przerwę w pracy?
Przerwa w pracy pozwala odpocząć, posilić się i zregenerować siły. Nikogo chyba nie trzeba do niej namawiać. Kodeks pracy określa, jakie przerwy są wliczane do czasu pracy.

Przerwa w pracy pozwala odpocząć, posilić się i zregenerować siły. Nikogo chyba nie trzeba do niej namawiać. Kodeks pracy określa, jakie przerwy są wliczane do czasu pracy.   Jeśli pracujesz przynajmniej przez 6 godzin dziennie, masz prawo do przynajmniej 15 minut przerwy wliczanej do czasu pracy. Pracodawca może dowolnie ją wydłużyć lub pozwolić na dodatkową przerwę. Nie może jednak zamienić jej na ekwiwalent pieniężny, przełożyć na inny dzień ani skrócić dnia pracy o 15 minut.   Jeśli twoja praca wymaga korzystania z komputera, to po każdej godzinie pracy przed monitorem możesz przez 5 minut odpocząć. Oderwij wtedy wzrok od komputera, rozprostuj nogi, wykonaj kilka prostych ćwiczeń relaksacyjnych albo po prostu zrób sobie dobrą kawę. Tego typu przerwy się nie sumują i nie możesz wykorzystać ich za jednym razem. Pamiętaj, że zasadniczo powinniśmy wtedy normalnie pracować zajmując się czymś, co nie wymaga korzystania z komputera.   Jeśli karmisz jedno dziecko, masz prawo do dwóch półgodzinnych przerw dziennie. W przypadku kobiet karmiących więcej niż jedno dziecko każda z tych przerw wydłuża się do 45 minut. Przerwy nie przysługują kobietom, które pracują krócej niż 4 godziny dziennie.   Jeśli pracujesz w warunkach szkodliwych lub uciążliwych dla zdrowia, również masz prawo do płatnych przerw w pracy, ich wymiar zależy jednak od pracodawcy.   Zadbaj więc o siebie i zrób sobie przerwę.

Nasze akcje

Nowa kolekcja Lilou zachęca do świętowania wspólnych chwil

Partner
Pomysł na prezent: perfumy Tom Tailor

Te perfumy symbolizują drogocenne chwile szczęścia i spokoju

Partner

Niebanalna i ponadczasowa biżuteria Pandora zachwyca blaskiem

Partner

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner