Party Stories
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Luiza "Hotel Paradise 3"
Małgorzata Rozenek w białym garniturze
rodzaje warzyw
©kreus/Fotolia
Styl życia

Sprawdzona dieta na nadciśnienie - jak obniżyć ciśnienie tętnicze?

Na nadciśnienie choruje ponad 30% polskiego społeczeństwa. Duży procent z nich nie stosuje żadnego leczenia ani diety, które by przeciwdziałały chorobie. Wysokie ciśnienie ma bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenie, w efekcie może prowadzić do utraty zdrowia, a nawet życia. Jak obniżyć ciśnienie krwi? Najprostszą metodą jest wprowadzenie odpowiedniej diety na nadciśnienie tętnicze.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie?

Ciśnienie w normie - 120/80 mmHg:

  • ciśnienie skurczowe 120-129
  • ciśnienie rozkurczowe 80-84 

Nadciśnienie tętnicze:

I stopnia - skurczowe 140-159 mmHg / rozkurczowe 90-99 mmHg

II stopnia - skurczowe 160-179 mmHg / rozkurczowe 100-109 mmHg

III stopnia - skurczowe powyżej 180 mmHg / rozkurczowe powyżej 110 mmHg.

Nadciśnienie - najczęstsze przyczyny

Istnieją dwa rodzaje nadciśnienie tętniczego: pierwotne i wtórne. W zależności od rodzaju przyczyny mogą być różnorakie. Ciśnienie wtórne najczęściej wynika z innych chorób organizmu, takich jak m.in.:

  • zespół Cushinga,
  • choroby nerek,
  • zespół Conna,
  • zwężenie aorty,
  • bezdech senny.

Jeśli chodzi o ciśnienie pierwotne to nie znaleziono jeszcze jego bezpośredniej przyczyny. Podejrzewa się jednak, że duży wpływ mają w tym przypadku dieta, środowisko i uwarunkowania genetyczne.

Dieta na nadciśnienie - najważniejsze zasady

Ogranicz spożycie soli.

Jednym z głównych powodów nadciśnienia jest spożywanie nadmiernej ilości soli. Dużą ilość soli możemy znaleźć we wszystkich produktach wysoko przetworzonych. Warto ich unikać. Podczas przygotowywania posiłków sól powinno się zastępować innymi przyprawami i ziołami.

Wyklucz z diety produkty przetworzone.

Produkty wysoko przetworzone zawierają bardzo duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, soli i cukru. Są to składniki, które bezpośrednio wpływają na podwyższenie ciśnienia i wiele innych chorób.

Jedz dużo warzyw i owoców.

Warzywa i niektóre owoce zawierają dużo potasu, który obniża ciśnienie skurczowe i rozkurczowe. Jakie produkty wybierać? Najlepsze warzywa i  owoce na nadciśnienie to m.in:

  • pomidory,
  • ziemniaki,
  • cytrusy,
  • burak,
  • pietruszka
  • cebula,
  • czosnek,
  • aronia ,
  • żurawina.

Ogranicz spożycie czerwonego mięsa i tłuszczów zwierzęcych.

Nadmiar tych produktów może powodować negatywne skutki zdrowotne. Przede wszystkim będzie to zniszczenie naczyń krwionośnych i miażdżyca, co prowadzi do wysokiego ciśnienia tętniczego. Tłuszcze zwierzęce warto zamienić na roślinne i rybne. Zawierają one kwasy omega-3, które obniżają ciśnienie krwi.

Zioła obniżające ciśnienie

Do jadłospisu wprowadź zioła obniżające ciśnienie, takie jak:

  • głóg, 
  • chmiel,
  • czosnek,
  • jemioła,
  • melisa,
  • liście poziomki.

Styl życia - jak obniżyć ciśnienie?

Aktywność fizyczna

Bardzo ważne jest to, żeby nasza waga nie odbiegała od normy. Nadwaga i otyłość jest największych sprzymierzeńcem nieprawidłowego ciśnienia krwi. Regularna aktywność fizyczna o umiarkowanym tempie pomaga unormować ciśnienie. Najlepszym wyborem będzie rower, szybki marsz lub basen.

Odstaw szkodliwe używki

Palenie papierosów jest jedną z najczęstszych czynników, prowadzących do chorób serca i układu krążenia. Tytoń i substancje smoliste podwyższają ciśnienie krwi. Wiele osób uważa, iż jest to efekt jedynie chwilowy. Badania potwierdziły, że skutki są długotrwałe, a palacze mają nadciśnienie częściej niż inni ludzie. Z kolei picie alkoholu powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, co skutkuje większym naporem krwi na naczynia.

 

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
ciśnieniomierz
Pixabay/stevepb/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0
Styl życia
Ciśnienie tętnicze krwi
Ciśnienie tętnicze krwi wywiera nacisk na ściany tętnic. Mierząc je, należy podać dwie wartości: ciśnienie tętnicze skurczowe i rozkurczowe. To pierwsze jest zawsze wyższe i wytwarzane w czasie skurczu serca, a ciśnienie tętnicze rozkurczowe podczas rozkurczu serca.

Ciśnienie tętnicze krwi wywiera nacisk na ściany tętnic. Mierząc je, należy podać dwie wartości: ciśnienie tętnicze skurczowe i rozkurczowe. To pierwsze jest zawsze wyższe i wytwarzane w czasie skurczu serca, a ciśnienie tętnicze rozkurczowe podczas rozkurczu serca. Prawidłowe ciśnienie tętnicze Ciśnienie mierzone w gabinecie lekarskim powinno być niższe niż 140/90 mm Hg, gdzie 140 – ciśnienie skurczowe, a 90 – ciśnienie rozkurczowe . W gabinecie lekarskim wyniki pomiarów wartości ciśnienia są zwykle wyższe i czasem niepokojące. Nazywane są nadciśnieniem białego fartucha, które wynika ze stresu podczas wizyt lekarskich. Przy samodzielnym mierzeniu jest niższe i wynosi mniej więcej 135/85 mm Hg.  W trakcie, czy po wysiłku ciśnienie automatycznie wzrasta. Przyjęto, że po aktywności fizycznej ciśnienie skurczowe u mężczyzn nie powinno przekroczyć 210, a u kobiet 190 mm Hg. Jak przekroczy te wartości, mówi się wtedy o nadciśnieniu wysiłkowym. Kategoryzacja ciśnienia krwi Ciśnienie optymalne – 120/80 mm Hg Ciśnienie normalne – 120/129/80-84 mm Hg Ciśnienie wysokie – 130-139/85-89 mm Hg Nadciśnienie łagodne – 140-159/ 90-99 mm Hg Nadciśnienie umiarkowane – 160-179/100-109 mm Hg Nadciśnienie ostre – 180/110 mm Hg i powyżej Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie? Ciśnienie tętnicze krwi należy zawsze mierzyć w cichym pomieszczeniu, w pozycji leżącej lub siedzącej. Najlepiej czynność wykonywać po 5 minutowym odpoczynku. Rękę należy oprzeć na stole. Nie wolno jej trzymać w powietrzu. Powinna być rozluźniona, a ubranie nie może jej uciskać. Mankiet musi znajdować się na wysokości serca i być dopasowany do szerokości ramienia.  Podczas pomiaru pacjent powinien spokojnie oddychać, nie może się ruszać i rozmawiać.   Ciśnienie tętnicze krwi...

Świeże owoce kiwi.
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Domowe sposoby na obniżenie ciśnienia – cytrusy, truskawki i aronia
Owoce obniżające ciśnienie to świeże truskawki, maliny, jagody, żurawina, porzeczki, morele, brzoskwinie i cytrusy. Owoce te zawierają witaminę C, potas i duże ilości błonnika, dzięki czemu regulują poziom ciśnienia i przyspieszają wydalanie soli z organizmu.

Owoce obniżające ciśnienie to świeże truskawki, maliny, jagody, żurawina, porzeczki, morele, brzoskwinie i cytrusy. Owoce te zawierają witaminę C, potas i duże ilości błonnika, dzięki czemu regulują poziom ciśnienia i przyspieszają wydalanie soli z organizmu.    Przyczyną nadciśnienia może być nadwaga, stres lub nadmiar soli w organizmie. Za wysokie ciśnienie w dużym stopniu odpowiedzialne są pokarmy. Produkty, które podnoszą ciśnienie to m.in. tłuste mięsa, słodycze, konserwowana żywność, żółte sery, słone i tłuste przekąski oraz zupy w proszku. W przypadku nadciśnienia należy ograniczyć także spożywanie produktów takich jak: białe pieczywo, kawa, herbata, biały ryż, żółtka jaj i makarony z białej mąki. Owoce obniżające ciśnienie – żurawina, cytrusy, porzeczki Dieta, która ma pomóc obniżyć ciśnienie, powinna być bogata w owoce i warzywa . Owoce obniżające ciśnienie to np.: aronia, żurawina , truskawki, jagody, maliny, morele, brzoskwinie, porzeczki oraz cytrusy . Świeże owoce zawierają duże ilości błonnika i witaminy C, która wpływa na rozkurcz naczyń krwionośnych. Owoce te mają także dużo potasu, który reguluje ciśnienie tętnicze. Potas jest odpowiedzialny za szybsze wydalanie soli z organizmu, która jest jedną z przyczyn nadciśnienia. Owoce te mają właściwości przeciwzapalne i zapobiegają powstawaniu w tętnicach blaszki miażdżycowej.   Lubisz eksperymentować w kuchni? Przygotuj domowe przetwory z owoców kiwi: nalewka, konfitura i dżem . Przetwory z owoców wzbogacają smak dań i napojów. Wypróbuj  przepis na syrop z pigwy do herbaty . Chętnie sięgasz po owoce? Zobacz,  czy cukry w owocach są szkodliwe .

Ciśnieniomierz
Flickr/Jasleen Kaur/CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
Styl życia
Domowe sposoby na obniżenie nadciśnienia tętniczego
Nadciśnienie tętnicze (inaczej hipertensja, choroba nadciśnieniowa, choroba układu krążenia, z łac. hypertonia arterialis) może prowadzić do poważnych chorób: miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu. Prawidłowe ciśnienie krwi wynosi 120/80 mm Hg. Nadciśnienie diagnozuje się, gdy ciśnienie przekracza 140/90 mm Hg. Bóle głowy, kołatanie serca, szumy w uszach, problem z zaśnięciem – to objawy nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu krwionośnego.

Nadciśnienie tętnicze (inaczej hipertensja, choroba nadciśnieniowa, choroba układu krążenia, z łac. hypertonia arterialis) może prowadzić do poważnych chorób: miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu. Prawidłowe ciśnienie krwi wynosi 120/80 mm Hg. Nadciśnienie diagnozuje się, gdy ciśnienie przekracza 140/90 mm Hg. Bóle głowy, kołatanie serca, szumy w uszach, problem z zaśnięciem – to objawy nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu krwionośnego. Ogranicz spożycie soli Sól zatrzymuje wodę w organizmie i obciąża pracę serca. Dzienne spożycie soli ogranicz do połowy łyżeczki (pamiętaj, że sól obecna jest już w wielu gotowych produktach). Aby wyleczyć nadciśnienie, warto zastąpić sól aromatycznymi ziołami (np. bazylią, oregano, tymiankiem) oraz nie kupować gotowych mieszanek przypraw. Uzupełnij dietę w produkty bogate w witaminy C i D Dużo witaminy C znajdziesz w natce pietruszki (178 mg/100 gramów), czarnej porzeczce (177 mg/100 gramów), czerwonej papryce (140 mg/100 gramów), brukselce (94 mg/100 gramów) oraz kalafiorze (69 mg/100 gramów). Dzienna dawka witaminy C dla osób dorosłych, to około 70-80 mg. Aby leczyć nadciśnienie, jedz produkty bogate w witaminę D: ryby morskie, np. węgorza (1200 mikrogramów – 30 mg/100 gramów), śledzia (25 mg/100 gramów), makrelę (24 mg/100 gramów) oraz łososia (12 mg / 100 gramów). Latem warto korzystać z dobrodziejstw słońca, ponieważ nawet 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę D może zostać wyprodukowane w skórze pod wpływem promieni słonecznych (nie należy jednak przebywać na słońcu bez ochrony dłużej niż 20 minut). Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D dla osób dorosłych, to 5 mg. Jedz gorzką czekoladę Badania przeprowadzone przez australijską badaczkę Karin Ried wykazały, że...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner