kolorowe kredki
©Daniele Depascale/fotolia
Styl życia

Symbolika kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego, żółtego, fioletowego i pomarańczowego

Każdy kolor ma pewne konotacje, czyli skojarzenia – symbolika barw jest czasem na tyle uniwersalna, że w niemal każdej kulturze i w każdym zakątku świata jest taka sama. Tak jest w przypadku ostrzegawczego czerwonego i żółtego. Co oznaczają kolory i jaka tajemnica się za nimi kryje?

Każdy kolor ma pewne konotacje, czyli skojarzenia – symbolika barw jest czasem na tyle uniwersalna, że w niemal każdej kulturze i w każdym zakątku świata jest taka sama. Tak jest w przypadku ostrzegawczego czerwonego i żółtego. Co oznaczają kolory i jaka tajemnica się za nimi kryje?

Znaczenie koloru czerwonego

Czerwony to drugi kolor najczęściej podawany jako ulubiony. To także najpopularniejsza barwa występująca we flagach na całym świecie – 77% wszystkich flag ją zawiera.

 

Kolor czerwony jest międzynarodowym kolorem, oznaczającym „stop, zatrzymaj się”. Jest jednym z najbardziej widocznych kolorów – tuż po żółtym. To dlatego, że czerwony naturalnie zwraca uwagę – wykorzystuje się go więc często w reklamach. Symbolizuje odwagę, namiętność, miłość, życie, wigor i dynamikę, a także krew i wojnę.

Znaczenie koloru zielonego

Zielony nie jest już tylko kolorem – teraz to symbol ekologii i roślin.

 

Od zawsze znaczenie koloru zielonego wiązało się ze wzrostem, narodzinami, urodzajem i płodnością. W czasach pogańskich „Green Man”, czyli wizerunek twarzy stworzonej z liści, był ucieleśnieniem właśnie płodności i naturalnego cyklu życia. W krajach islamskich zielony jest świętym kolorem, z kolei w Irlandii oznacza szczęście, a w Chinach – niewierność.

Znaczenie koloru niebieskiego

Kolor niebieski jest uwielbiany przez wszystkich – tak przynajmniej się deklaruje. Gdy zapytasz kogoś o ulubiony kolor, na 90% odpowie – niebieski! To naturalny kolor wody i nieba, symbolizuje Niebo (tak, to przez duże „N”) i władzę. Podczas gdy czerwony jest dynamiczny, niebieski kojarzy się ze spokojem, powolnością, chłodem i wiecznością. We wszystkich europejskich językach niebieski jest kojarzony z arystokracją, stąd stwierdzenie „błękitna krew”.

 

Co ciekawe, ponad połowa flag na świecie używa koloru niebieskiego.

Znaczenie koloru żółtego

Żółty to najbardziej rzucający się w oczy kolor – zwraca uwagę bardziej niż jakikolwiek inny. Jego odcień zbliżony do pomarańczowego niemal w każdej kulturze symbolizuje szczęście, ciepło i wschód słońca, jednak zimny odcień przechodzący w zieleń jest już barwą niezdrową, kojarzoną z niebezpieczeństwem. Żółty w wielu religiach jest związany z jakimś bóstwem – tak jest np. w Hinduizmie czy religii Starożytnego Egiptu. To również kolor wiosny i… kreatywności.

Znaczenie koloru fioletowego

Kolor fioletowy rzadko występują w naturze, dlatego też we wszystkim kulturach nadano mu w ciągu wieków boski status. Fiolet symbolizuje magię, tajemnicę, duchowość, dostojeństwo i władzę królewską.

Różne odcienie fioletowego mogą mieć też różne znaczenie – jasny fiolet to znak romantyzmu, a ciemne odcienie przynależą to spraw poważniejszych. Znaczenie koloru fioletowego ma także negatywny wydźwięk – to barwa śmierci, żałoby, pychy i dekadencji.

Znaczenie koloru pomarańczowego

Pomarańczowy to jedyny kolor, którego nazwa pochodzi od jakiegoś przedmiotu – owocu pomarańczy. Symbolizuje energię, witalność, radość, ciepło i dobre zdrowie. To również barwa kojarzona z jesienią, a w niektórych przypadkach – kiepskim gustem i małą inteligencją.

 

Kobieta na zdjęciu jest szczęśliwa i pełna motywacji
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Chromoterapia pomoże zwiększyć motywację
„Nudzę się, nie chce mi się!” – po raz kolejny masz problemy ze zmobilizowaniem się do działania? Być może wystarczy tylko mała zmiana w wystroju wnętrza lub częstsze spacery. Psychologia motywacji ma solidne badania na potwierdzenie tezy, że kolor ma duży wpływ na to, jak bardzo angażujemy się w pracę.

„Nudzę się, nie chce mi się!” – po raz kolejny masz problemy ze zmobilizowaniem się do działania? Być może wystarczy tylko mała zmiana w wystroju wnętrza lub częstsze spacery. Psychologia motywacji ma solidne badania na potwierdzenie tezy, że kolor ma duży wpływ na to, jak bardzo angażujemy się w pracę. Psychologia motywacji i chromoterapia Wpływ kolorów na nastrój jest znany i wykorzystywany na przykład w chromoterapii. Jak myślisz, dlaczego większość znaków dotyczących wyprzedaży jest czerwona? Ponieważ ludzie mają tendencję do łączenia czerwonego z niebezpieczeństwem, a to zwiększa uwagę. Czerwony wiąże się nie tylko z niebezpieczeństwem, ale także z atrakcyjnością . Badania pokazują, że mężczyźni noszący czerwony kolor są bardziej atrakcyjni dla kobiet. Inne mówią o łączeniu niebieskiego z zaufaniem i zależnością, podczas gdy różowy działa uspokajająco. Jaki jednak wpływ kolorów wykorzystuje psychologia motywacji? Znaczenie koloru zielonego – nie tylko nadzieja, ale i inspiracja Naukowcy z Uniwersytetu w Essex w 2012 roku przeprowadzili eksperyment. Poprosili ochotników o jazdę na stacjonarnym rowerze, podczas której oglądali film. Rodzaje filmów były dobierane losowo i były utrzymane w trzech tonacjach – zielonej, szarej i czerwonej. Czerwone filmy wywoływały u ochotników złość i rozdrażnienie, natomiast zielony filtr sprawiał, że byli bardziej zadowoleni, mniej zmęczeni i bardziej zmotywowani do kontynuowania ćwiczeń .   Drugie badanie przeprowadzono w tym samym roku na Ludwig Maximilians University w Munich. Naukowcy poprosili ochotników do wypisania w ciągu dwóch minut jak największej liczby zastosowań puszki. Przed badaniem każdej grupie eksponowano szybkie błyski w innym kolorze – zielone, niebieskie, białe i szare....

Choinka z prezentami
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Choinka, poinsecja, jemioła – żywe symbole świąt Bożego Narodzenia
Święta Bożego Narodzenia symbolizują rośliny takie, jak: choinka, róża betlejemska czy jemioła. Każda z nich daje nadzieję na odrodzenie, nowe życie, jest symbolem związanym z narodzinami Jezusa.

Święta Bożego Narodzenia symbolizują rośliny takie, jak: choinka, róża betlejemska czy jemioła. Każda z nich daje nadzieję na odrodzenie, nowe życie, jest symbolem związanym z narodzinami Jezusa. Choinka – symbol świąt Bożego Narodzenia Choinka to symbol świąt, który najprawdopodobniej znany był już w średniowieczu, ale dowody na jego istnienie potwierdzają dopiero źródła XVI-wieczne. Marcin Luter rozpropagował iglaste drzewka w Niemczech (zainspirowany świątecznymi choinkami, które zobaczył we Francji, ściślej Alzacji). Od Niemców obrzęd ustrajania choinki przejęli Anglicy, a następnie Amerykanie. Kościół katolicki przez długi czas wzbraniał się przed zastąpieniem domowej szopki choinką – aż do wieku XIX. Współcześnie choinka jest nieodłącznym elementem świąt, zarówno w Polsce, jak i w wielu innych państwach. Drzewko jest symbolem odrodzenia, źródła życia – Chrystusa. Zieleń drzewa oznacza wieczne życie, jest to kolor symbolizujący nadzieję. Tradycyjnie, choinkę ubiera się w ciągu dnia w Wigilię. Ozdoby choinkowe bardzo często są w kolorze czerwonym – symbolu krwi Chrystusa, który umarł na krzyżu za grzechy ludzi. Początkowo choinka była zdobiona jabłkami, orzechami włoskimi zawijanymi w folię aluminiową, ozdobami papierowymi. Dzisiaj można wybierać w różnego rodzaju bombkach i łańcuchach, którym towarzyszą wykonane ręcznie ozdoby, lampki (początkowo świeczki – symbol światła Chrystusa) i cukierki. Gwiazda betlejemska – symbol Bożego Narodzenia Gwiazdę betlejemska, inaczej poinsecję, wilczomlecz nadobny, zaczęto uprawiać w 1950 roku w Meksyku. Roślina stała się symbolem Bożego Narodzenia, ponieważ swoim kształtem przypomina gwiazdę, a to właśnie gwiazda w dniu narodzin Chrystusa prowadziła mędrców do celu – Betlejem. Warto wspomnieć również o kolorze kwiatu – czerwieni, który, jak już zostało wcześniej...

Psychologia ubioru
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Dlaczego nie nosić dużych zegarków i apaszek: psychologia ubioru prawdę ci powie
Psychologia ubioru zajmuje się badaniem tego, co na podstawie naszego wyglądu i stroju można odczytać o naszym charakterze, usposobieniu, a nawet... przeszłości.

Psychologia ubioru zajmuje się badaniem tego, co na podstawie naszego wyglądu i stroju można odczytać o naszym charakterze, usposobieniu, a nawet... przeszłości. Psychologia ubioru – ulubione kolory Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w ubiorze danej osoby, jest kolorystyka stroju. Według psychologii ubioru już ona może nam dużo powiedzieć o osobowości i kolor: czerwony oznacza osobowość dominującą, choleryka, kogoś, kto ma potrzebę silnych doznań i ma ogromny temperament także w sferze seksualnej; pomarańczowego używają osoby spragnione sukcesu, jednocześnie pełne optymizmu i wiary w siebie; żółty to znak dużej ekstrawersji, potrzeby komunikacji z innymi, ale jednocześnie nerwowości; zielony mówi o poszukiwaniu równowagi wewnętrznej i balansu w życiu, a także introwersję; niebieski to kolor twórczych marzycieli, cierpiących na samotność; granatowy oznacza uporządkowanie wewnętrzne i chęć dominacji; różowy jest noszony przez osoby ufne, wrażliwe i ciepłe; fioletowy to ulubiony kolor ludzi wrażliwych, uduchowionych; szary symbolizuje równowagę wewnętrzną, wyciszenie i wybierają ją introwertyczni realiści; brązowy wybierają osoby pełne zahamowań wewnętrznych i kompleksów; czarny to kolor ludzi chcących się odizolować od świata i traktujących czerń jak płaszcz ochronny, ale to także ulubiona barwa egocentryków. Psychologia ubioru – nogi, tułów, głowa Bardziej zaawansowana analiza koncentruje się nie tylko na użytych kolorach, ale także i tym, na jakich konkretnie elementach garderoby są użyte. Dariusz Tarczyński dzieli te elementy na trzy strefy zgodnie z psychoanalityczną koncepcją osobowości: głowa – mówi o nadświadomości i odnosi się do sfery intelektualnej. Wyraża się w stosowaniu kolczyków, apaszek, szalików, kapeluszy i innych ozdób w tym rejonie ciała; tułów –...

Nasze akcje
Strefa luksusu

Marzysz o sielsko-anielskim relaksie? Znajdziesz go w hotelu Bania!

Partner
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner