Zimowa dieta sportowców – jak powinna wyglądać?
© zhukovvvlad/Adobe Stock
Styl życia

Z czego powinna składać się zimowa dieta osób uprawiających sport?

Zima w Polsce nie jest łatwym okresem dla osób, które cenią sobie aktywność fizyczną. W tym czasie organizm wymaga szczególnego nadzoru, ponieważ uzupełnianie witamin nie jest tak łatwe jak latem. Dodatkowo znacznie wzrasta ryzyko mniej lub bardziej groźnych dla zdrowia infekcji. Jednym ze sposobów na zminimalizowanie zagrożenia problemów zdrowotnych w okresie zimowym jest wprowadzenie zbilansowanej diety.

Zima w Polsce nie jest łatwym okresem dla osób, które cenią sobie aktywność fizyczną. W tym czasie organizm wymaga szczególnego nadzoru, ponieważ uzupełnianie witamin nie jest tak łatwe jak latem. Dodatkowo znacznie wzrasta ryzyko mniej lub bardziej groźnych dla zdrowia infekcji. Jednym ze sposobów na zminimalizowanie zagrożenia problemów zdrowotnych w okresie zimowym jest wprowadzenie zbilansowanej diety.

 

Podczas chłodnych, zimowych dni organizm podczas intensywnego wysiłku fizycznego potrzebuje nawet 40 procent więcej energii w porównaniu do cieplejszych miesięcy. Wynika to z faktu, że musi on wyrównywać bilans cieplny, co wiąże się z jego intensywniejszą pracą.

Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka z makaronem

Jakie produkty powinny wybierać osoby aktywnie fizyczne zimą?

Najpopularniejszą aktywnością fizyczną wykonywaną na zewnątrz niezależnie od pory roku jest bieganie. Jednak nie tylko biegacze powinni zwrócić uwagę na to, jak wygląda ich dieta w okresie zimowym. Ci, którzy uprawiają regularnie inne dyscypliny, które wiążą się z wysiłkiem fizycznym na powietrzu również powinni zadbać o prawidłowy jadłospis. A ten powinien być bardzo urozmaicony. Wprawdzie zimą dostęp do krajowych – w powszechnej opinii najzdrowszych –  warzyw i owoców jest mocno ograniczony, ale są dla nich alternatywy chociażby w postaci bogatych w witaminę C cytrusów. W menu osób aktywnych fizycznie nie powinno zabraknąć:

  • warzyw dyniowatych – są źródłem witamin C, A, B2, PP oraz beta-karotenu. Dynie, cukinie czy nawet patisony można bez problemu kupić w polskich sklepach, a ich ceny nie są zbyt wygórowane;
  • warzyw kapustnych – bogate w witaminy B i C, zawierają potas, magnez i kwas foliowy. Oprócz kapusty zalicza się do nich m.in. brukselkę, jarmuż, brokuł, kalafiora czy kalarepę,
  • warzywa korzeniowe – na ich czele znajduje się marchew, która jest bogata w beta-karoten i szereg witamin: A, B1, B2, B6, C, E, H, K;
  • owoce – poza wspomnianymi już cytrusami warto postawić na banany i jabłka. Z dostępnością tych owoców nie ma problemu w sklepach;
  • orzechy – najlepiej wybierać włoskie i laskowe. Poza tym, że są bogatym źródłem magnezu i kwasów omega-3 mają też działanie rozgrzewające.

W jakiej postaci spożywać owoce i warzywa zimą?

Nie jest tajemnicą, że najwięcej wartości odżywczych mają owoce i warzywa, które nie są poddawane obróbce termicznej. Jednak w wielu przypadkach jest to niemożliwe. W przypadku warzyw, które często stanowią dodatek do dań obiadowych, najważniejsze jest to, aby zwracać uwagę na czas poddawania pieczenia czy gotowania oraz temperaturę, w jakiej się to robi.

 

Prawdziwą bombę witaminową stanowią natomiast koktajle owocowo-warzywne. Mimo że ich przygotowanie zajmuje trochę czasu, to każdy amator sportu powinien zimą regularnie pić takie napoje. Sporządzone ze świeżych warzyw i owoców będą bowiem dobrze uzupełniały witaminy w organizmie i przekładały się na poprawę jego odporności.

 

Mat. prasowe
Fleszstyle
Nowa kolekcja 4F: poczuj energię płynącą z koloru!
Nowa kolekcja 4F: poczuj energię płynącą z koloru!
Wiosenne bomby witaminowe
© travelbook/Adobe Stock
Styl życia
Wiosenne warzywa i owoce - bogactwo witamin i składników mineralnych. Które warto jeść?
Wiosenne warzywa i owoce dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i minerałów, m.in.: witamin z grupy B, C, K, potasu, magnezu, fosforu, żelaza. W jadłospisie na wiosnę nie powinno zabraknąć sałaty, rzodkiewki, kalarepy oraz jabłek, gruszek i agrestu.

Wiosenne warzywa i owoce dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i minerałów, m.in.: witamin z grupy B, C, K, potasu, magnezu, fosforu, żelaza. W jadłospisie na wiosnę nie powinno zabraknąć sałaty, rzodkiewki, kalarepy oraz jabłek, gruszek i agrestu.   Wiosenny jadłospis powinien obfitować w różnorodne warzywa i owoce, które dostarczą organizmowi brakujących witamin i minerałów. Po zakończeniu zimy i wraz z nadejściem wiosny wiele osób odczuwa silne zmęczenie i brak energii. Sposobem na zwalczenie tych nieprzyjemnych objawów jest wzbogacenie diety o wiosenne warzywa i owoce. Wiosenne warzywa - jakie warto jeść? Nowalijki są wczesnymi warzywami wiosennymi, które pojawiają się w sklepach i na targowych straganach wraz z zakończeniem srogiej zimy i nadejściem wiosny. Po długim okresie jesienno-zimowym organizm pozbawiony jest sił i odczuwa osłabienie. Uczucie zmęczenia i braku energii potęguje przesilenie wiosenne charakterystyczne dla początków nowej pory roku, zmiany warunków pogodowych i zwiększonego nasłonecznienia. Dieta na wiosnę powinna obfitować w witaminy i minerały, które przywrócą utracone siły witalne, poprawią nastrój i ogólne samopoczucie. Smaczną bombą witaminową, która powinna pojawić się w wiosennym jadłospisie, jest rzodkiewka, nazywana inaczej królową nowalijek. Warzywo to jest bogatym źródłem witamin z grupy B , witaminy C, K i beta karotenu oraz minerałów: potasu, fosforu, żelaza, magnezu, cynku, wapnia. Dodatkiem do sałatek, past i kanapek powinien być szczypiorek, który pobudza apetyt i usprawnia trawienie. Wśród wiosennych warzyw w jadłospisie nie powinno zabraknąć również sałaty, która cechuje się niską kalorycznością i wysoką wartością odżywczą. Jest źródłem kwasu foliowego, witamin z...

owoce cytrusowe
Pixabay/Unsplash/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Styl życia
Skarbnica zdrowia – cytrusy
Owoce cytrusowe nie są monotonne pod względem smaku – mogą być i słodkie, i kwaśne. Należą do nich pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, cytryny, limonki, pomelo i kumkwat.

Owoce cytrusowe nie są monotonne pod względem smaku – mogą być i słodkie, i kwaśne. Należą do nich pomarańcze, mandarynki, grejpfrutyy, cytryny, limonki, pomelo i kumkwat.   Owoce cytrusowe skutecznie wspomagają walkę z nadwagą dzięki zawartości błonnika. Są jednocześnie bogatym źródłem potasu, kwasu foliowego i oczywiście witaminy C. To doskonałe źródło flawonoidów, które dbają o utrzymanie młodego wyglądu skóry. Ze względu na stosunkową małą zawartość węglowodanów, po owoce cytrusowe śmiało mogą sięgać także cukrzycy. Właściwości owoców cytrusowych Mandarynki – dzięki dużej zawartości witaminy A, chronią przed chorobami oczu (także jaskrą i zaćmą) i korzystnie wpływają na kondycję skóry. Te owoce cytrusowe są także bogatym źródłem witaminy C, wzmacniającej układ odpornościowy i hamującej rozwój wolnych rodników. Pomagają również zapobiegać cukrzycy typu 2 i wspomagają utratę wagi.   Pomarańcze – oprócz witaminy C, zawierają także wiele witamin z grupy B (w tym bardzo ważny kwas foliowy), potas i błonnik pokarmowy. Korzystnie wpływają na przemianę materii, regulują pracę serca i wzmacniają organizm. Dzięki zawartości hesperydyny pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu.   Pomelo – jest symbolem szczęścia i śmiało można powiedzieć, że zasługuje na to ze względu na swoje cudowne właściwości. Znajdujące się w miąższu i skórce pektyny zapobiegają rozwojowi miażdżycy, a bioflawonidy, które można znaleźć także w skórce i błonkach między cząstkami owocu, są silnymi przeciwutleniaczami, hamującymi rozwój komórek nowotworowych. Błony zazwyczaj są usuwane ze względu na bardzo gorzki smak. Owoc ponadto...

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Partner
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Partner
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Partner
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik