Konstruktywna krytyka, czyli kanapkowy feedback
Konstruktywna krytyka opiera się na feedbacku – informacji zwrotnej, dzięki której adresat dowiaduje się, co powinien poprawić w swoim zachowaniu. Kanapkowy feedback umożliwia przekazanie swoich uwag bez zepsucia relacji interpersonalnych. „Mięsko”, czyli „nagana” powinna znaleźć się w środku wiadomości (stąd analogia do kanapki).
Konstruktywna krytyka opiera się na feedbacku – informacji zwrotnej, dzięki której adresat dowiaduje się, co powinien poprawić w swoim zachowaniu. Kanapkowy feedback umożliwia przekazanie swoich uwag bez zepsucia relacji interpersonalnych. „Mięsko”, czyli „nagana” powinna znaleźć się w środku wiadomości (stąd analogia do kanapki).
Metoda kanapki (ang. feedback sandwich)
Metoda kanapki polega na przekazaniu tego, co dana osoba zrobiła źle w środku wypowiedzi – poprzedzonej i zakończonej pochwałą. Feedback sandwich składa się z trzech elementów:
- Drobna pochwała – powinna być to szczera, ogólna uwaga na temat zachowania danej osoby, np. „Gratulacje – wiem, że długo przygotowywałeś się do tego wystąpienia”.
Rzecz, którą należy poprawić – w tym miejscu należy wskazać element, z którego nie jesteśmy zadowoleni wraz ze wskazaniem, jakie pozytywne skutki wniesie ta zmiana. Przykłady:
- zamiast mówić „ciągle spóźniasz się do pracy”, lepiej sformułować uwagę w następujący sposób – jeśli będziesz przychodzić do pracy na czas, na pewno wyrobimy się z projektem, dzięki czemu możemy zyskać stałego klienta”;
- zamiast - „fatalnie wyszło ci to wystąpienie”, powiedz - „jeśli popracujesz nad gestykulacją, słuchacze będą cię odbierać jako bardziej otwartego”.
Drobna pochwała – zakończ ogólną pozytywną uwagą, np. „generalnie, poszło ci bardzo dobrze”.
Pochwały nie powinny być przesadzone, aby druga osoba zdała sobie sprawę, że przede wszystkim zależy nam na zmianie jakiegoś zachowania.
Konstruktywny feedback – rady dodatkowe
Umiejętność udzielania konstruktywnej krytyki przydaje się zarówno w pracy, jak i w domu. Należy pamiętać o kilku dodatkowych wskazówkach:
- Nie daj się ponieść emocjom – nie krzycz.
- Opieraj się na faktach, nie na opiniach.
- Odnoś się do aktualnej sytuacji.
- Nie oceniaj.
- Mów konkretnie.
Aktywnie słuchaj.
- Chcesz rozwinąć swoją osobowość? Poznaj 5 sposobów na radzenie sobie z krytyką.
- Nie potrafisz przyjąć krytyki ze spokojem? Wypróbuj te 5 sposobów na to, jak wyładować złość.
- Czy znasz, prawa kobiet w pracy? Dowiedz się, jak walczyć ze zjawiskiem szklanego sufitu.