Party Stories
uśmiechnięta dziewczyna
Flickr/Kenny Rivas/CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
Styl życia

8 sposobów na to jak sobie poradzić ze stresem

Stres ma negatywny wpływ na kondycję ciała i psychikę. Powoduje obniżenie motywacji i wiary w swoje możliwości. Rozpoznając źródło stresu i stosując sprawdzone metody możesz zredukować stresujące sytuacje.

Stres ma negatywny wpływ na kondycję ciała i psychikę. Powoduje obniżenie motywacji i wiary w swoje możliwości. Rozpoznając źródło stresu i stosując sprawdzone metody możesz zredukować stresujące sytuacje.

 

Stres to twoja określona reakcja na pewien bodziec, który pochodzi ze świata zewnętrznego. Możesz kontrolować stres, ponieważ sposób w jaki na niego zareagujesz jest zależny wyłącznie od ciebie.

1. Rozpoznaj stres

To pierwszy i najistotniejszy krok w walce ze stresem. Aby coś przezwyciężyć, poznaj jego źródło. Monitoruj sytuacje, które cię stresują. Kiedy zaczniesz je rozpoznawać, łatwiej będzie ci ich unikać. Warto punkt po punkcie wypisywać to, co powoduje twój stres.

2. Zlikwiduj stres

Kolejny ważny krok to podjęcie decyzji, które z rozpoznanych wcześniej, stresujących sytuacji możesz wyeliminować. Kategoryzuj stresujące wydarzenia na te, które będzie łatwo redukować (tych pozbywaj się od razu; np. stresuje cię kasjerka w banku, więc zmień placówkę) i te, które są bardziej problematyczne. Druga grupa sytuacji wymaga działania etapowego i zawierającego kilka opcji, np. stresuje cię brak pieniędzy, przemyśl czy nie uda ci się wygospodarować wolnego czasu na dodatkowe zatrudnienia, np. zarabianie na blogu lub sprzedaż w internecie. Nie ustępuj. Najtrudniej zmierzyć się z bezczynnością i biernym poddaniem się stresowi. Próbuj rozwiązywać problemy. Jeżeli mimo prób nie możesz zlikwidować sytuacji stresującej, przejdź do kolejnego etapu.

3. Zaakceptuj swój stres

Niektórych sytuacji nie da się zredukować, dlatego postaraj się zaakceptować swój stres. Jeśli stresuje cię ktoś z twojego otoczenia, z kim nie możesz zerwać kontaktów, spróbuj reagować obojętnie i pogodzić się z sytuacją. Technika akceptacji stresu nie należy do najłatwiejszych, ale pozwala osiągnąć sukces. Za każdym razem, kiedy stajesz twarzą w twarz z niepokojącą sytuacją która powoduje w tobie określone reakcje staraj się nie dać porwać się emocjom. Przekonuj się o tym, że tylko od ciebie zależy twoje zachowanie i tylko ty ponosisz za nie odpowiedzialność.

4. Uśmiechaj się

Uśmiech pomoże ci zaakceptować sytuację stresową. Śmiech wywołuje w organizmie fizjologiczne reakcje, które zmniejszają negatywne skutki stresu. Dobrą metodą jest próba ośmieszania tych stresujących sytuacji, których nie możesz zlikwidować, np. jeśli ktoś wyładował na tobie swoje nerwy i od tej pory stresujesz się na samą myśl o tym człowieku, spróbuj sobie wyobrazić komiczną sytuację, która doprowadziła do jego nerwów. Kiedy następnym razem spotkasz tę osobę uśmiech sam pojawi ci się na twarzy.

5. Uprawiaj sporty

Wysiłek fizyczny pozwala rozładować napięcie psychiczne. Spacer z psem, taniec, 45 minut spędzone na basenie czy przekopanie ogródka może zwiększyć twoją odporność na stres. Aktywność fizyczna pobudza poziom endorfin we krwi. Są to związki, które wywołują poczucie zadowolenia i spokoju.

6. Spotykaj się z przyjaciółmi

Znajduj czas dla przyjaciół mimo wielu obowiązków. Nic tak dobrze nie wpływa na psychikę jak kawa lub wieczór spędzony z przyjaciółmi. Wysłuchają, wesprą, poradzą, a po wszystkim wrócisz do domu w świetnym nastroju.

7. Nie reaguj na opinię innych

Spotkasz w życiu wielu ludzi, grunt to nie przejmować się ich uszczypliwymi uwagami. Jeżeli ktoś cię atakuje słowną zaczepką, wzruszaj ramionami i idź dalej. Nie analizuj wyzwisk, nie odpieraj ataku – obojętność jest gorsza od nienawiści.

8. Daj sobie szansę

Nikt nie jest doskonały i musisz to zaakceptować. Świętuj swoje sukcesy i staraj się okazywać sobie tolerancję. Myśl pozytywnie i nie doszukuj się czarnych scenariuszy.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Biofeedback
Flickr/Army Medicine/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Jak lepiej poznać swoje ciało? Metoda biofeedback na stres
Stres to reakcja organizmu na trudne sytuacje. Jest widoczny nie tylko w sferze psychicznej, ale także w ciele – napięte mięśnie, przyspieszone bicie serca, płytki szybki oddech. Wyraźnie pokazuje jak wielki wpływ mają na siebie ciało i umysł. Walka ze stresem może być prowadzona przy pomocy metody biofeedback, która pomaga odzyskać kontrolę nad reakcjami organizmu i zwiększa świadomość ciała.

Stres to reakcja organizmu na trudne sytuacje. Jest widoczny nie tylko w sferze psychicznej, ale także w ciele – napięte mięśnie, przyspieszone bicie serca, płytki szybki oddech. Wyraźnie pokazuje jak wielki wpływ mają na siebie ciało i umysł. Walka ze stresem może być prowadzona przy pomocy metody biofeedback, która pomaga odzyskać kontrolę nad reakcjami organizmu i zwiększa świadomość ciała. Jak wygląda metoda biofeedback? Biofeedback to metoda trenowania mózgu , która pozwala lepiej zrozumieć jak funkcjonuje organizm, a dzięki temu pozwala zwiększyć kontrolę nad reakcjami ciała. Biofeedback polega na monitorowaniu (przez specjalne urządzenie) stanu organizmu i przekazaniu informacji na ten temat, czasem w formie animacji lub dźwięku. Pozwala to nauczyć się świadomej kontroli takich funkcji organizmu jak: napięcie mięśni, temperatura ciała, aktywność mózgu, oddech. Dodatkowo biofeedback pomaga wyrobić zdrowe nawyki. Urządzenie, którego się używa podczas terapii, bada puls, napięcie mięśni, aktywność gruczołów potowych, aktywność mózgu i temperaturę ciała. Zastosowanie biofeedback Biofeedback znajduje zastosowanie nie tylko w leczeniu nadmiernego stresu i niepokoju, ale także przy depresji , nadciśnieniu, migrenach, ADHD, objawach menopauzy, chronicznym bólu, nadmiernej potliwości, trądziku i astmie . Proces terapii za pomocą biofeedback wymaga cierpliwości i motywacji, ponieważ w celu osiągnięcia właściwego efekt, może trwać dość długo. Biofeedback nie ma skutków ubocznych, ponieważ jest metodą biologiczną. EEG biofeedback, czyli neurofeedback Neurofeedback to metoda, która umożliwia zmianę pracy fal mózgowych . Sprzyja temu otrzymywanie informacji zwrotnej o tym, jak przebiega praca mózgu. Może polegać na wzmacnianiu fal...

kobieta na łące
Flickr/Lauren Hammond/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Hormon odpowiedzialny za reakcje na stres, czyli CRH (kortykoliberyna)
Kortykoliberyna, w skrócie hormon CRH, odpowiada za reakcje organizmu na stres. Podanie kortykoliberyny wywołuje reakcje behawioralne i zatrzymuje łaknienie.

Kortykoliberyna, w skrócie hormon CRH, odpowiada za reakcje organizmu na stres. Podanie kortykoliberyny wywołuje reakcje behawioralne i zatrzymuje łaknienie.   Hormon CRH, czyli kortykoliberyna to hormon i wielopeptydowy neuroprzekaźnik znajdujący się w podwzgórzu, korze czołowej, miejscu sinawym, jądrze szwu, jądrze centralnym ciała migdałowatego i zakręcie obręczy. Hormon CRH wpływa na uwalnianie kortykotropiny (hormonu andrenokortykotropowego, skrót: ACTH).   Kortykoliberyna odpowiada za reakcje organizmu na stres. Wpływa na układ sercowo-naczyniowy poprzez rozszerzenie naczyń wieńcowych. CRH zaburza proces snu i uczenia się. Wpływa pobudzająco na termogenezę (zespół procesów, które mają wytworzyć ciepło dla utrzymania stałej temperatury ciała). Wywołuje reakcje behawioralne, np. lęk. Reguluje łaknienie. Podanie kortykoliberyny do ośrodkowego układu nerwowego powoduje reakcje związane ze stresem. Zatrzymuje łaknienie oraz aktywność seksualną. Zwiększa wydzielanie adrenaliny i produkcję składników sebum (wydzielany przez gruczoły łojowe łój skórny; zapewnia miękkość skóry, tworzy warstwę ochronną, przeciwgrzybiczą i antybakteryjną). Podwyższa ciśnienie tętnicze i poziom glukozy. CRH nasila zachowania polegające na bezcelowym powtarzaniu czynności ruchowych.   Nie wiesz, dlaczego w czasie nagłej kłótni chcesz wyjść z pokoju? Dowiedz się, jak działa  adrenalina, czyli hormon walki, ucieczki i strachu. Masz dość niepokoju i denerwowania się w trudnych sytuacjach? Wypróbuj  ćwiczenia na stres - rozluźniające i uspokajające . Odpręż się. Poznaj sposoby na to,  jak pokonać stres - ćwiczenia relaksacyjne . Epinefryna, czyli adrenalina - jakie jest jej znaczenie w lecznictwie ?

zestresowana kobieta trzymająca się za głowę, w jej kierunku wyciągają się dłonie z różnymi przedmiotami
©jayfish/Fotolia.com
Styl życia
Sposoby na przewlekły stres - kiedy iść do psychologa?
Dystres to stres przewlekły, połączony z poczuciem bezsilności. Pojawia się w sytuacjach, z których nie widzimy dobrego wyjścia.

Dystres to stres przewlekły, połączony z poczuciem bezsilności. Pojawia się w sytuacjach, z których nie widzimy dobrego wyjścia.   Różne przykre wydarzenia w życiu powodują stres. Niektórzy potrafią sobie z nim poradzić samodzielnie, ale nie każdy umie robić to skutecznie.   Szczególnie stresujące problemy ze zdrowiem powodują powstawanie lęków, które są reakcją na zagrożenie (w tym przypadku nawet życia). Dzisiejsza cywilizacja także powoduje wzmożony stres. Ciągły pęd do sukcesu, niepewność jutra i wysokie wymagania stawiane nam przez społeczeństwo prowadzą do stanu permanentnego napięcia . Eustres i dystres - czym się charakteryzują? Stres to reakcja obronna organizmu. Pojawia się w sytuacji, w której stykamy się z problemami. Czasem trafiamy na trudności, które motywują nas do wzmożonego wysiłku i działań prowadzących do ich pokonania. Taka mobilizacja w trudnych sytuacjach jest konieczna do przetrwania. Stres, który powoduje pozytywne skutki (czyli właśnie mobilizację) nazywany jest eustresem .   Istnieją także przypadki stresu , który pojawia się w obliczu sytuacji określanych przez nas jako „bez wyjścia”. Prowadzi on do poczucia zagrożenia, bezsilności i napięcia. Może powodować zwiększone odczuwanie lęku (czyli strachu subiektywnego, nieokreślonego), prowadzić do apatii, a w konsekwencji powodować choroby somatyczne. Taki negatywny rodzaj stresu nazywany jest dystresem i często ma przewlekły charakter . Jak sobie radzić z przewlekłym stresem - dystresem? Aby poradzić sobie z przedłużającym się stresem przede wszystkim należy sobie uświadomić jego negatywną rolę w naszym życiu. Nie zawsze można całkowicie pozbyć się dystresu , ale można go w znaczący sposób zmniejszyć, zmieniając swoje podejście do sytuacji. Zaakceptuj swoje emocje. Wyrażanie emocji pozwala skonkretyzować swoje lęki, a...

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner