Reklama

Mimo że w pierwszych tygodniach życia dzieci zazwyczaj dużo śpią i nie są zbyt aktywne, to jednak na swój sposób odbierają bodźce zewnętrze. Widoczny wzrost aktywności i świadomości maluszka jest zauważany przez rodziców około trzeciego miesiąca jego życia. Nie oznacza to jednak, że dopiero wtedy należy zacząć dbać o rozwój zmysłów dziecka. Podpowiadamy, jak robić to właściwie, ale bez używania popularnych zabawek edukacyjnych.

Reklama

Co ciekawe, przez pierwsze miesiące życia dziecku wydaje się, że jest jednym ciałem ze swoją matką. Taki stan może utrzymywać się nawet do czwartego miesiąca i wynika z faktu, że przez długi czas tworzył nierozerwalną więź z matką będąc w jej brzuchu.

Jak zmienia się poziom aktywności i reakcje dziecka na otoczenie?

W pierwszych tygodniach życia dzieci mają bardzo prosty schemat funkcjonowania polegający tylko na zaspokajaniu swoich potrzeb. Poziom ich aktywności jest uzależniony głównie od czterech czynników. Są to:

  • głód i sytość,
  • uczucie ciepła i zimna,
  • uczucie suchego lub mokrego ciała,
  • uczucie bólu lub jego brak.

Po upływie około trzech miesięcy (w niektórych przypadkach może być to ok. piątego miesiąca) dzieci zaczynają być bardziej podatne na czynniki zewnętrzne. Na tym etapie rozwijają się i dojrzewają funkcje pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawczej i motorycznej. Aby zminimalizować ryzyko występowania zaburzeń, wskazane jest odpowiednie aktywizowanie dziecka poprzez różne formy zabawy.

Jak aktywizować niemowlę, aby prawidłowo się rozwijało?

Dostępne na rynku nowoczesne zabawki edukacyjne cieszą się dużą popularnością głównie ze względu na to, że pozwalają zaoszczędzić czas rodziców. Maty edukacyjne czy karuzele nad łóżeczko wyposażone w grające funkcje nie wymagają bowiem dużego zaangażowania ze strony opiekunów.

Zabawy rozwijające maluchy bez zabawkowych gadżetów wymagają większego poświęcenia rodziców, choć nie są skomplikowane. Korzystnie na rozwój maluszków wpływają:

Reklama
  • mówienie do dziecka przy okazji wykonywania różnych czynności (np. podczas noszenia na rękach warto mówić, co akurat widzi),
  • zabawa w kojarzenie faktów (komunikowanie dziecku planowanej czynności i wykonywanie jej - przykładowo: komunikat „puk, puk”, czynność: otworzenie drzwi),
  • pokazywanie dziecku odbicia w lustrze,
  • czytanie im książek (mimo że niemowlaki niczego nie zrozumieją, to potrafią wyłapywać rytm czytanego tekstu, a później łatwiej przyswajają słowa),
  • robienie min (uśmiech, marszczenie, zamykanie i otwieranie oczu – wszystko to może być ciekawe dla maluszków i wpływać na poprawę ich koncentracji).
Reklama
Reklama
Reklama