zadowolony mężczyzna
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Jak radzić sobie z konfliktami w pracy?

W zależności od wagi sprawy, z konfliktami w pracy skutecznie musi poradzi sobie manager, obiektywny mediator albo komisja wyjaśniająca.

W zależności od wagi sprawy, z konfliktami w pracy skutecznie musi poradzi sobie manager, obiektywny mediator albo komisja wyjaśniająca.

Geneza konfliktów w pracy

Dbanie o zdrową atmosferę w miejscu pracy wymaga szybkiego wychwytywania i rozwiązywania sporów między pracownikami. Trzeba odkryć (często błahą) przyczynę konfliktu i wspomóc w wypracowaniu satysfakcjonującego kompromisu. Do konfliktów w środowisku pracy przyczyniają się najczęściej:

Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Uniknięcie nieporozumień umożliwi ustalenie zasad biurowego życia, a w sytuacji już zaistniałego sporu podstawą jest rozmowa w atmosferze szacunku oraz chęci wysłuchania i osiągnięcia kompromisu. W tym momencie wkracza osoba zarządzająca zespołem, w której zakresie obowiązków leżą wszelkiego rodzaju mediacje. Rozróżniamy następujące strategie postępowania w przypadku konfliktu ze współpracownikiem:

  • kompromis;
  • ostra walka;
  • uległość;
  • lekceważenie;
  • rywalizacja.

Odpowiednie rozwiązanie sporu powinno oczyścić atmosferę, dając wszystkim świeże spojrzenie na cała sprawę. Idealnie byłoby zatem zastosować się do poniższych wskazówek:

 

  • Wycisz się w samotności przed konfrontacją z prowodyrem kłótni, przemyśl działanie i zbadaj sprawę z różnych perspektyw.
  • Wybierz neutralne miejsce i godzinę spotkania.
  • Bądź szczery, bez agresji i oskarżeń, przyznaj się do częściowej winy, przeproś.
  • Ustalcie wspólne rozwiązanie.
  • W przypadku braku porozumienia znajdźcie mediatora.

Początkowo niezgoda między pracownikami może powodować niższy komfort pracy i spadek motywacji. Później może prowadzić do stanów depresyjnych, wypalenia i odejścia z pracy. Gdy pracodawca otrzyma zgłoszenie o niewłaściwych relacjach podwładnych, musi to wyjaśnić i udzielić informacji zwrotnej. Sprawa musi by zawsze doprowadzona do końca, czy to przez managera, mediatora czy obiektywną komisję wyjaśniającą.

 

Dwie kobiety stoją do siebie odwrócone plecami.
©ChenPG/Fotolia
Styl życia
Kłótnie w przyjaźni – jak rozwiązać konflikt z bliską osobą
Pytanie o to, jak pogodzić się z przyjaciółką jest jednym z najczęstszych, jakie stawiają sobie dobrzy przyjaciele. Konflikt jest normalnym zjawiskiem, które zdarza się niemal w każdej relacji – tej osobistej i zawodowej. Nie każdy jednak potrafi go rozwiązać w taki sposób, żeby nie zniszczyć zaufania, jakie było między ludźmi.

Pytanie o to, jak pogodzić się z przyjaciółką jest jednym z najczęstszych, jakie stawiają sobie dobrzy przyjaciele. Konflikt jest normalnym zjawiskiem, które zdarza się niemal w każdej relacji – tej osobistej i zawodowej. Nie każdy jednak potrafi go rozwiązać w taki sposób, żeby nie zniszczyć zaufania, jakie było między ludźmi.   Nie ma innego sposobu na pogodzenie się z drugą osobą niż szczera rozmowa. W wyjątkowych sytuacjach można poprosić trzecią osobę, by wystąpiła w roli mediatora, czyli pośrednika między skłóconymi. Anatomia konfliktu – gdzie jesteście ze swoją przyjaciółką? Konflikt składa się z kilku faz: Faza przeczuć – jest to czas drobnych napięć i poczucia, że coś jest nie w porządku. Mogą pojawiać się drobne złośliwości, z pozoru niewinne sarkastyczne żarty. Faza wzajemnej wrogości – mają miejsce negatywne oceny, komentarze. Towarzyszy temu poczucie frustracji i niezrozumienia. Osoby nawzajem się obwiniają i oskarżają. Faza kulminacyjna – następuje awantura, podczas której rozładowywane są wszystkie negatywne, do tej pory kumulowane, emocje . Faza jest gwałtowna i krótka, często bardzo emocjonalna, pełna krzyku, płaczu i złości. Faza wyciszenia – w tym czasie emocje opadają, a rozpoczyna się myślenie o konflikcie w sposób racjonalny. Pojawiają się konstruktywne argumenty każdego stanowiska. Faza porozumienia – obie osoby lub strony konfrontują ze sobą swoje racje i próbują wypracować wspólnie rozwiązanie. Co utrudnia rozwiązanie konfliktu? Niestety w rzeczywistości tak wzorcowe sytuacje nie zdarzają się często, ponieważ raz rozpoczęta kłótnia ma tendencję do wzmagania się. Eskalację konfliktu nazywa się spiralą konfliktu , która działa na dwa sposoby:...

Naprawa rury
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Zasady wprowadzania ruchomego czasu pracy
Ruchomy czas pracy polega na tym, że pracownicy zarówno rozpoczynają pracę, jak i kończą ją w danym dniu pomiędzy określonymi godzinami. Jednocześnie muszą zachować dobowy czy tygodniowy czas pracy. Rozwiązanie takie wymaga porozumienia z pracownikami.

Ruchomy czas pracy polega na tym, że pracownicy zarówno rozpoczynają pracę, jak i kończą ją w danym dniu pomiędzy określonymi godzinami. Jednocześnie muszą zachować dobowy czy tygodniowy czas pracy. Rozwiązanie takie wymaga porozumienia z pracownikami. Ruchomy czas pracy: na czym polega Ruchomy czas pracy to system, w którym co do zasady dobowy i tygodniowy czas pracy się nie zmienia, lecz możliwe jest rozpoczynanie i kończenie pracy w określonym przedziale godzinowym. Ruchomy czas pracy jest korzystną dla pracowników opcją. Mogą przychodzić do pracy pomiędzy wyznaczonymi godzinami – np. między 7 a 10, w zależności od ich osobistych preferencji. Od chwili, gdy przyjdą do pracy, muszą przepracować liczbę godzin zgodną z grafikiem, czyli przy pełnym etacie – 8 godzin dziennie. Muszą więc pozostawać w pracy, w takim przypadku, do 15-18 . Możliwa jest też druga opcja wprowadzenia ruchomego czasu pracy. Wówczas godziny pracy są ściśle ustalone, ale różnią się w zależności od dnia – np. w poniedziałek i środę pracownik pracuje w godzinach 7-15, w pozostałe dni tygodnia – 9-17. Ruchomy czas pracy: zasady 1. Pracodawca, zezwalając pracownikom na pracę w ruchomych godzinach pracy , jest jednak zobowiązany do zapewnienia pracownikom zarówno dobowego, jak i tygodniowego czasu odpoczynku. Jest to odpowiednio 11 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. 2. Wprowadzenie ruchomego czasu pracy wiąże się też z obowiązkiem wprowadzenia odpowiedniego zapisu, regulującego tę kwestię, w układzie zbiorowym, umowie z zakładową organizacją związkową, lub, jeśli taka nie istnieje w danym zakładzie pracy, w umowie z przedstawicielami pracowników. 3. Ruchomy czas pracy może być również wprowadzony na życzenie konkretnego pracownika, na jego wniosek, jeśli jest to dla niego dogodne rozwiązanie. Takie postanowienie będzie wówczas dotyczyło tylko...

zdenerwowana kobieta
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Jakie konsekwencje może ponieść pracownik, który porzucił pracę?
Obowiązek świadczenia pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracowniczych, którego ciężkim naruszeniem jest porzucenie pracy przez pracownika. Poprzez porzucenie pracy rozumie się opuszczenie pracy przez pracownika bez zamiaru powrotu.

Obowiązek świadczenia pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracowniczych, którego ciężkim naruszeniem jest porzucenie pracy przez pracownika. Poprzez porzucenie pracy rozumie się opuszczenie pracy przez pracownika bez zamiaru powrotu. Porzucenie pracy a przepisy Kodeksu pracy Przed Nowelizacją Kodeksu pracy (zobacz tekst ustawy ) z 1996 roku przepisy prawa mówiły jasno, iż konsekwencją porzucenia pracy przez pracownika było wygaśnięcie umowy o pracę . Jednak teraz przepisy nie określają porzucania pracy jako równoznacznego z wygaśnięciem umowy. To pracodawca musi dopełnić wszelkich formalności, związanych z zakończeniem współpracy z pracownikiem . I w takiej sytuacji to od pracodawcy zależeć będzie, jaka forma zakończenia współpracy będzie zastosowana: rozwiązanie umowy z wypowiedzeniem lub bez niego, rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron, zwolnienie dyscyplinarne czy może skierowanie sprawy do sądu pracy.   Pracodawca, zanim podejmie ostateczną decyzję, powinien wziąć pod uwagę okoliczności towarzyszące niestawieniu się pracownika w miejscu pracy i uwzględnić fakt, czy nieobecność pracownika jest od niego zależna, czy też nie. Zwolnienie dyscyplinarne jako konsekwencja porzucenia pracy Zwolnieniem dyscyplinarnym określa się sytuację, którą opisuje artykuł 52 Kodeksu pracy, czyli rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Na skorzystanie z tej formy rozwiązania umowy pracodawca ma miesiąc od momentu uzyskania wiadomości o okolicznościach uzasadniających zakończenie współpracy. Podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego może być m.in. ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych , zatem również świadome porzucenie pracy przez pracownika. Odszkodowanie na rzecz pracodawcy Kodeks pracy chroni interesy pracowników, jak i pracodawców. W sytuacji, gdy pracownik decyduje się na porzucenie...

Nasze akcje
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner
materiały prasowe TVP
TV-Show

Sylwia Grzeszczak nową trenerką w „The Voice of Poland”! Jak się sprawdzi?

Partner