Metody pracy z dzieckiem z zespołem Downa w przedszkolu
Dziecko z zespołem Downa powinno chodzić do przedszkola integracyjnego. Kontakt z osobami pełnosprawnymi nauczy malucha samodzielności, wyrażania siebie i samoakceptacji.
Dziecko z zespołem Downa powinno chodzić do przedszkola integracyjnego. Kontakt z osobami pełnosprawnymi nauczy malucha samodzielności, wyrażania siebie i samoakceptacji.
Pierwszy opisany przypadek zespołu Downa pochodzi z 1866 roku. Wiąże się z obecnością w organizmie dodatkowego chromosomu. Zespół Downa jest zaburzeniem genetycznym, a dziecko z tą dolegliwością powinno uczęszczać do przedszkola integracyjnego.
Czym jest zespół Downa?
Zespół Downa jest wadą genetyczną, która pojawia się na skutek obecności w organizmie dodatkowego chromosomu o numerze 21. Wbrew powszechnym opiniom, zespół Downa nie jest chorobą, lecz zaburzeniem. W czasie ciąży chromosomy numer 21 powinny się rozdzielać, lecz z powodu wadliwych genów i nadmiaru materiału genetycznego, nie dochodzi do tego. W ten sposób dziecko rodzi się z zespołem Downa, ma 47 chromosomów (zamiast 46) oraz jest upośledzone fizycznie i umysłowo. Dodatkowy chromosom 21 może znajdować się w plemniku lub komórce jajowej.
Jakie są dzieci z zespołem Downa?
Dzieci z zespołem Downa mają skośne, wąskie powieki, powiększony język i krótką szyję.
Poza tym osoby z tą wadą genetyczną charakteryzują się następującymi cechami:
- twarz jest płaska (nos jest spłaszczony, a kości policzkowe wypukłe),
- na tęczówce oka pojawiają się białe plamki,
- tył głowy jest spłaszczony,
- uszy są nisko osadzone i niewielkie,
- wargi są małe i wąskie,
- na szyi i po jej bokach występują fałdy skóry,
- dorosła osoba jest niska (ma około 140-150 centymetrów wzrostu),
- kilkanaście razy do roku występują infekcje,
- pojawiają się skłonności do chorób serca,
- trudno porozumieć się z osobą z zespołem Downa, gdyż może seplenić lub mówić niewyraźnie,
- występują trudności w nauce i zmiany nastroju,
- pojawia się problem z koncentracją,
- niektóre osoby mogą być agresywne i impulsywne.
Jakie są cele pracy z dzieckiem z zespołem Downa w przedszkolu?
Dzieci z zespołem Downa powinny uczęszczać do przedszkoli integracyjnych. Należy stworzyć maluchom szansę obcowania z dziećmi pełnosprawnymi.
Dzięki temu osoby z zespołem Downa nauczą się:
- porozumiewania z otoczeniem,
- rozumienia, co jest normą, a co nie,
- wysławiania się,
- wyrażania siebie,
- samodzielności i niezależności w codziennym życiu,
- akceptacji siebie i innych dzieci.
Praca z dzieckiem z zespołem Downa
Dzieci z zespołem Downa powinny robić w przedszkolu wszystko to, co dzieci pełnosprawne. Maluch prawdopodobnie będzie potrzebował więcej czasu na wykonanie zadań, jednak nauczyciel powinien okazać mu cierpliwość. Dzieci z zespołem Downa należy traktować na równi z innymi maluchami. W przypadku problemów emocjonalnych warto skierować przedszkolaka do psychologa bądź pedagoga. W ten sposób dziecko z zespołem Downa ma szansę nauczyć się samodzielności, niezależności i zaakceptować swoją wadę.
Wskazane są następujące metody pracy:
- Zabawy integracyjne - dzięki nim maluch dowie się, że w każdej relacji obowiązują normy i zasady, a przy tym poczuje się wartościowy i zaakceptowany.
- Zajęcia artystyczne (malowanie, rysowanie, śpiewanie, teatr) - nauczą przedszkolaka wyrażania emocji.
- Gimnastyka, zabawy ruchowe oraz spacery - służą wyładowaniu nadmiaru energii.
- Nauka podstawowych czynności (mycie rąk przed posiłkiem, korzystanie z toalety, używanie sztućców) – dziecko nauczy się radzenia sobie w codziennych sytuacjach.
- Fotelik samochodowy powinien być dopasowany do wagi i wzrostu dziecka. Jak wybrać fotelik samochodowy dla dziecka.
- Naukę jazdy na rolkach można zacząć od utrzymania równowagi. Jak nauczyć dziecko jazdy na rolkach.
- Zespół ADD uznaje się za podtyp ADHD. Spokojne dziecko też może mieć ADHD.