kobieta na podłodze
©vadymvdrobot/fotolia

Szare komórki to komórki nerwowe kory mózgowej. Aby pobudzić je do pracy należy zadbać o synchronizację lewej i prawej półkuli. Tak, jak ćwiczenia fizyczne usprawniają pracę mięśni, tak na szare komórki wpływa zarówno aktywność fizyczna, jak i intelektualna.

Szare komórki – 3 sposoby na zwiększenie efektywności pracy mózgu

Szare komórki można i warto ćwiczyć. Każda nowa rzecz, której się uczymy, pobudza mózg do aktywności. Niektóre czynności są szczególnie godne polecenia.

 

  • Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna sprawia, że do komórek nerwowych dostarczana jest większa ilość tlenu, dzięki czemu mózg sprawniej pracuje. Szczególnie godne polecenia są ćwiczenia aerobowe: bieganie, jazda na rowerze, pływanie, aerobik. Siatkówka i koszykówka poprawiają spostrzegawczość i orientację przestrzenną. Za królową wśród ćwiczeń usprawniających szare komórki, uznawana jest joga – niektórzy naukowcy uważają to jednak za kłamstwo i chwyt marketingowy.

 

  • Mnemotechniki

Techniki pamięciowe zmuszają szare komórki do wydajnej pracy, dzięki czemu zapobiegają demencji starczej (zaburzeniom funkcji poznawczych, które zwykle postępują wraz z wiekiem). Istnieje wiele mnemotechnik, które opierają się na tworzeniu tzw. żywego obrazu: zakładki osobiste, pokój rzymski, technika słów zastępczych, zakładki liczbowe, GSP (Główny System Pamięciowy). Każda z nich opiera się na ćwiczeniu wyobraźni – tworzeniu obrazów, które są kolorowe, dynamiczne i szczegółowe.

 

  • Kilkuminutowe ćwiczenia manualne

Proste i nieczasochłonne ćwiczenia, które wpływają na synchronizację obu półkul mózgowych, to: rysowanie ósemek w powietrzu (lewą ręką w kierunku odwrotnym niż w prawą), pisanie inną ręką niż zwykle, naprzemienne dotykanie lewym łokciem prawego kolana i prawym łokciem lewego kolana.