Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
kobieta ćwiczy jogę
©Inna Vlasova/Fotolia
Styl życia

Jak joga wpływa na organizm ludzki?

Co daje joga? Joga pochodzi z Indii, zaliczana jest do zajęć fitness i korzystnie wpływa na organizm. Składa się z ćwiczeń zarówno te fizyczne, nazywane asanami, jak i umysłowe. Oprócz tego w zajęcia jogi wchodzi medytacja i techniki oddychania.

Co daje joga? Joga pochodzi z Indii, zaliczana jest do zajęć fitness i korzystnie wpływa na organizm. Składa się z ćwiczeń zarówno te fizyczne, nazywane asanami, jak i umysłowe. Oprócz tego w zajęcia jogi wchodzi medytacja i techniki oddychania.

Co daje joga? Relaksuje ciało i umysł

Joga relaksuje ciało i umysł ludzki. Dzięki wykonywanym ćwiczeniom koncentrujemy się na oddechu, co uspokaja i pozwala się odprężyć. Regularna praktyka jogi prowadzi do wyciszenia organizmu i wyeliminowania stresu przez spadek poziomu kortyzolu (hormonu stresu). Joga pozwala żyć w harmonii z ciałem, samym sobą jak i z otoczeniem.

Co daje joga? Wzmacnia mięśnie

Joga wzmacnia mięśnie, głównie przez wykonywanie serii asan (pozycji w jodze). Seria ćwiczeń polega na przytrzymywaniu, przemieszczaniu się i utrzymywaniu ciężaru własnego ciała. Dzięki temu asany są doskonałym treningiem, który napina i wzmacnia mięśnie różnych partii ciała. Systematyczna praktyka jogi sprawi, że ciało będzie bardziej elastyczne, a mięśnie mocniejsze.

Co daje joga? Działa korzystnie na kręgosłup

Joga zalecana jest osobom, które mają problemy z kręgosłupem. Odpowiednio dobrane asany wzmacniają kręgi i grupy mięśniowe. Oprócz tego zmniejszają bóle pleców i korygują wady kręgosłupa. Joga wpływa też na postawę sylwetki. Kontrolowanie oddechu, ćwiczenia rozciągające i wzmacniające poprawiają jej wygląd.

Co daje joga? Wzmacnia odporność, reguluje trawienie i pomaga zasnąć

Joga korzystnie wpływa na witalność organizmu i wzmacnia odporność. Oprócz tego reguluje przemianę materii i poprawia gospodarkę hormonalną. Osobom mającym problemy ze snem zaleca się ćwiczenie jogi, ponieważ powoduje ona wzrost melatoniny, substancji odpowiadającej za spokojny sen.

Joga – wykonywanie jej w domu

Jogę można samodzielnie ćwiczyć w domu pod warunkiem, że zapoznano się wcześniej pod okiem instruktora z podstawowymi technikami jej wykonywania. Do jej uprawiania potrzebna jest jedynie karimata i sportowe, wygodne ubranie. Najlepiej asany ćwiczyć na boso lub w specjalnych skarpetkach do jogi.


Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Kobieta medytuje na plaży
© Dash/Fotolia.com
Styl życia
Praktykowanie jogi – korzyści zdrowotne
Na pytanie: czy joga odchudza – odpowiedź jest oczywista – podczas systematycznego, długotrwałego wysiłku fizycznego spalana jest tkanka tłuszczowa, jednak należy pamiętać, aby jednocześnie stosować odpowiednią dietę.

Na pytanie: czy joga odchudza – odpowiedź jest oczywista – podczas systematycznego, długotrwałego wysiłku fizycznego spalana jest tkanka tłuszczowa, jednak należy pamiętać, aby jednocześnie stosować odpowiednią dietę. Wpływ jogi na ciało i umysł Nic nie rujnuje człowieka bardziej niż fizyczny bezruch. Joga jest ruchem, który wspomaga całe ciało . Filozofia tego stylu życia obejmuje również szeroko rozumianą duchowość, dlatego tak istotne w praktyce jogi są również sesje relaksacyjno-medytacyjne .   Praktykowanie jogi, a więc systematyczny ruch, powoduje usprawnienie pracy układu trawiennego , gruczołów dokrewnych, ogólną poprawę kondycji fizycznej (a także psychicznej) oraz normalizację wagi. Systematyczny, długotrwały wysiłek prowadzi do redukcji tkanki tłuszczowej pod warunkiem, że stosowana jest również zbilansowana, zdrowa dieta.   Redukcja tkanki tłuszczowej to nie jedyna korzyść jaką odnosimy wykonując asany. Praktykując jogę wzmacniamy również stawy i cały układ kostny, przede wszystkim kręgosłup , utrwalamy prawidłową postawę ciała . Układ limfatyczny i krwionośny pracują sprawniej, uczymy się prawidłowego oddechu, jesteśmy bardziej odporni na ból i choroby. Uczymy się świadomego napinania i rozluźniania mięśni, odprężenia, relaksu i wyciszenia, co bardzo korzystnie wpływa na ogólne samopoczucie i codzienne życie .   Praktyka jogi wspiera nas na poziomie fizycznym, fizjologicznym i psychicznym.  Joga jest połączeniem gimnastyki i medytacji. Sprawdź, co daje joga i jakie są jej zalety .  Lubisz pracować jednocześnie nad ciałem i psychiką? Zobacz, na czym polega joga kundalini .  Poziom hormonów unormujesz dzięki ćwiczeniom. Dowiedz się, na czym polega joga hormonalna . 

Joga na trawie
© Botwing Photography/Fotolia.com
Styl życia
Joga kundalini – energia i zdrowie
Joga kundalini to dynamiczna odmiana jogi, która umożliwia pracę z ciałem i psychiką (umysłem i emocjami). Na zajęcia składają się: pranajama – praca z oddechem, asany – pozycje ciała, mantry – dźwięki i śpiew oraz medytacja. Joga kundalini pomaga utrzymać dobrą kondycję, wzmacnia system immunologiczny, usprawnia pracę płuc i uczy radzenia sobie w stresujących sytuacjach.

Joga kundalini to dynamiczna odmiana jogi, która umożliwia pracę z ciałem i psychiką (umysłem i emocjami). Na zajęcia składają się: pranajama – praca z oddechem, asany – pozycje ciała, mantry – dźwięki i śpiew oraz medytacja. Joga kundalini pomaga utrzymać dobrą kondycję, wzmacnia system immunologiczny, usprawnia pracę płuc i uczy radzenia sobie w stresujących sytuacjach.   Zajęcia odbywają się zwykle raz w tygodniu. Jednorazowe spotkanie trwa 90 minut. Uczestnicy prawie przez cały czas trwania zajęć mają zamknięte oczy. Jogę kundalini można ćwiczyć bez względu na wiek, płeć i ograniczenia fizyczne. Skąd wzięła się nazwa kundalini? Nazwa „kundalini” pochodzi od słowa „kundal”, które tłumaczy się jako „kosmyk włosów ukochanego”. Jest to metafora poetycka, określająca energię twórczą. Odwijanie tego kosmyka oznacza obudzenie energii kundalini - możliwości twórczych, które drzemią w każdym człowieku. Kundalini znajduje się u podstawy kręgosłupa. W czasie zajęć energia jest stopniowo uwalniania i kierowana do góry wzdłuż kręgosłupa . Celem jest dotarcie do szyszynki w środkowej części mózgu – osiągnięcie świadomości na tym etapie jest procesem chemicznym. Efekty kundalini Joga kundalini to praca z ciałem i psychiką. Uczestnicy uczą się na zajęciach kontrolować oddech i odczytywać sygnały wysyłane przez ciało, które staje się bardziej gibkie. Ćwiczenia dodają energii i witalności. Regularny udział w zajęciach zapobiega kontuzjom, wpływa dobroczynnie na układ krążenia, wydolność płuc i system odpornościowy. To doskonały sposób na oswojenie stresu. Samoakceptacja zwiększa zadowolenie z życia, sprawiając, że człowiek staje się szczęśliwszy. Joga kundalini poprawia koncentrację i usprawnia kreatywność. Ćwiczenia w jodze kundalini Najlepszy efekty daje joga praktykowana rano (między...

kobieta w sportowym stroju ćwicząca jogę
© puhhha/Adobe Stock
Styl życia
Joga – poznaj najważniejsze asany. Jakie są pozycje jogi?
Joga to nie tylko gimnastyka i praca nad ciałem (choć sfera fizyczna ma ogromny wpływ na jakość życia, zdrowie czy samopoczucie), ale także filozofia życia. Celem praktykowania jogi jest osiągnięcie równowagi między ciałem, umysłem i duchem. Jednym z filarów całej filozofii są asany, czyli pozycje, jakie przybierasz podczas praktyki.

Joga to nie tylko gimnastyka i praca nad ciałem (choć sfera fizyczna ma ogromny wpływ na jakość życia, zdrowie czy samopoczucie), ale także filozofia życia. Celem praktykowania jogi jest osiągnięcie równowagi między ciałem, umysłem i duchem. Jednym z filarów całej filozofii są asany, czyli pozycje, jakie przybierasz podczas praktyki.   Asany to jeden z elementów systemu jogi, w skład którego wchodzą m.in. zasady postępowania wobec innych i siebie (yamy i niyamy), kontrola oddechu i dyscyplina umysłowa (pranayama), koncentracja (dharana) czy świadomość jaźni (dharana). Asany mają ogromne znaczenie w całym systemie. To bowiem podczas ćwiczeń fizycznych poznajesz swoje ciało, wzmacniasz je i uelastyczniasz, a także skupiasz się, wyciszasz, uspokajasz i pracujesz nad sferą psychiczną oraz duchową . Wykonując poszczególne asany, wpływasz na swój umysł, który lepiej funkcjonuje i poprawia jakość całego życia. Najważniejsze asany Oto najbardziej znane, podstawowe asany: Pies z głową do dołu – jest to pozycja relaksacyjna, odprężająca. Umożliwia regenerację układu nerwowego, otwiera ciało. Wzmacnia barki, niweluje bóle pleców, rozciąga tył nóg i ścięgna Achillesa, reguluje pracę narządów wewnętrznych. Pozycja drzewa – wzmacnia mięśnie nóg, pomaga wyciągnąć kręgosłup, uczy równowagi fizycznej i psychicznej. Malasana (pozycja girlandy) – tonizuje brzuch, rozciąga pachwiny, kostki oraz plecy. Padmasana (pozycja lotosu) – umożliwia wypoczynek i relaks, sprzyja medytacji , pomaga się skoncentrować i zachować uważność oraz czujność. Stymuluje miednicę, kręgosłup, pęcherz i podbrzusze. Regularne wykonywanie tej praktyki może ułatwić poród. Stanie na głowie z podparciem – pozycja ta dodaje energii, rozgrzewa...

Nasze akcje
Delia My Cream
Styl życia

Krem idealnie dopasowany? Zrób go sama, z Delią to łatwe!

Partner
Macchia marki Tubądzin - wystrój we włoskim stylu
Styl życia

Mieszkanie inspirowane słoneczną Italią. Styl, który pokochały gwiazdy!

Partner
lenor-fresh-air-efect
Fleszstyle

Jak urządzić wnętrze, by zawsze zachwycało świeżością?

Partner
dax-cashmere-podklad-moon-blink
Fleszstyle

Klaudia El Dursi i Marcelina Zawadzka pokochały ten drogeryjny podkład i bazy pod makijaż!

Partner
Motorola moto g100
Styl życia

Uwielbiasz spędzać czas z przyjaciółmi? Wiemy, co zrobić, żeby te spotkania dawały ci jeszcze więcej radości!

Partner