Ćwicząca kobieta
Image by LifetimeStock.com

Core stability to ćwiczenia pomagające usprawnić stabilność ogólną. Oddziałują przede wszystkim na mięśnie utrzymujące kręgosłup i pomagają funkcjonować w codziennym życiu.

 

Core stability to ćwiczenia mięśni kręgosłupa, głównie lędźwiowych, które utrzymują tułów w odpowiedniej pozycji podczas każdego ruchu. Te mięśnie to:

  • poprzeczne mięśnie brzucha,
  • skośne wewnętrzne mięśnie brzucha,
  • mięśnie dna miednicy,
  • mięsień wielodzielny.

 

Trening core stability składa się z kilku prostych ćwiczeń, które wprawiają w ruch wyżej wymienione mięśnie, tworzące pierścień mięśniowy ochraniający dolną część tułowia od zewnątrz i wewnątrz.

Trening core stability: przykłady ćwiczeń

Ćwiczenia na utrzymanie stabilności ogólnej powinny być poprzedzone krótką rozgrzewką (ok. 10 minut intensywnego ruchu: przysiady, podskoki, pajacyki, pompki). Następnie można wykonywać ćwiczenia:

1. Połóż się na plecach. Zegnij nogi w kolanach, tak, aby stopy stabilnie postawić na podłodze. Ćwicz pełne oddychanie – wciągnij dużo powierza nosem, podnosząc sam brzuch i opuść go wypuszczając powietrze ustami. Powtórz 10 razy.

2. Klęknij na jednym kolanie, a drugą nogę ustaw z przodu zgiętą w kolanie tak, aby stopa stała stabilnie na podłodze. Wypychaj miednicę do przodu. Powtórz to ćwiczenie 10 razy i zmień nogę.

3. Stań naprzeciwko lustra. Narysuj w linii prostej miejsce na brodę, mostek, pępek i krocze. Staraj się stanąć przed lustrem na baczność tak, aby te elementy rzeczywiście ustawiały się w linii prostej.

 

Trening core stability możesz wykonywać codziennie, sam trening nie powinien trwać dłużej niż pół godziny, ponieważ ćwiczy mięśnie, które funkcjonują podczas całego dnia.

 

 

Więcej na temat trening gimnastyka zdrowotna