Podawanie dłoni
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Kompetencje społeczne, czyli o jakości relacji między ludźmi

Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Umiejętności społeczne – przykłady

Umiejętności społeczne wiążą się z charakterem i temperamentem, np. wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka, otwartością. Kompetencje społeczne można jednak szlifować. Składają się na nie:

  • umiejętność motywacji;
  • znajomość zasad komunikacji niewerbalnej;
  • tworzenie pozytywnego nastroju;
  • świadoma autoprezentacja;
  • umiejętne prowadzenie rozmów (słuchanie, przetwarzanie informacji, przekonywanie, negocjowanie);
  • asertywność;
  • radzenie sobie z emocjami;
  • efektywne działanie w sytuacjach konfliktowych;
  • zarządzanie czasem;
  • radzenie sobie z porażką.

Umiejętności społeczne a inteligencja emocjonalna

Poziom kompetencji społecznych zależy w dużej mierze od inteligencji emocjonalnej. Na tę ostatnią składają się: umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, zarządzanie stanami emocjonalnymi, empatia. Do korzyści wynikających z posiadania inteligencji emocjonalnej należy zaliczyć:

  • samoświadomość emocjonalną,
  • opanowanie,
  • zdolność do koncentracji,
  • efektywność działania,
  • posiadanie zdrowej pewności siebie.

Jakie cechy wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne?

Aby komunikowanie było efektywne, należy podporządkować mu kilka zasad. Są to:

  • poznanie samego siebie;
  • dostrzeganie drobiazgów;
  • patrzenie na różnice w poglądach jako poszerzenie horyzontu myślowego, a nie zagrożenie;
  • bycie dobrym obserwatorem;
  • mówienie w sposób rzeczowy;
  • okazywanie szacunku drugiej osobie;
  • unikanie ocen i krytyki;
  • umiejętność przyznawania się do błędu;
  • odpowiadanie na wszystkie pytania.

 

Obrażanie, krytykowanie i przechwalanie się to przeciwnicy zdrowej komunikacji.

 

Ludzie w pracy
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Umiejętności interpersonalne, czyli kompetencje społeczne
Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne, relacyjne, należą do grupy kompetencji miękkich, wykorzystywanych w kontaktach z innymi ludźmi. Kompetencje społeczne z jednej strony umożliwiają zawieranie i podtrzymywanie znajomości, z drugiej zaś nastawione są na efektywne wywieranie wpływu na drugą stronę interakcji – zarówno jednostkę, jak i grupę.

Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne, relacyjne, należą do grupy kompetencji miękkich, wykorzystywanych w kontaktach z innymi ludźmi. Kompetencje społeczne z jednej strony umożliwiają zawieranie i podtrzymywanie znajomości, z drugiej zaś nastawione są na efektywne wywieranie wpływu na drugą stronę interakcji – zarówno jednostkę, jak i grupę. Umiejętności interpersonalne – przykłady Kompetencje komunikacyjne ściśle wiążą się z dążeniem do osiągnięcia celu. Do umiejętności interpersonalnych zaliczają się następujące kompetencje: łatwość w nawiązywaniu znajomości; bycie aktywnym słuchaczem; sprawne posługiwanie się słowami oraz komunikacją niewerbalną ; umiejętność prowadzenia negocjacji; efektywną pracę zespołową ; asertywność; szybkie przystosowanie do nowych warunków ; sprawność w rozwiązywaniu konfliktów; motywowanie innych; dar perswazji. Osoba o wysokim poziomie kompetencji interpersonalnych zna podłoże teoretyczne z zakresu komunikacji, potrafi szybko i sprawnie przeprowadzić analizę sytuacji oraz wybrać adekwatną strategię działania. Umiejętności interpersonalne a rozmowa o pracę Podczas rozmowy kwalifikacyjnej bardzo często sprawdza się kompetencje interpersonalne potencjalnego pracownika. Umiejętności społeczne weryfikuje się zazwyczaj na trzy sposoby - poprzez: przeprowadzenie testu behawioralnego – zadawanie pytań odnoszących się do przeszłości, np. Jak Pan/Pani ocenia skuteczność swoich działań w ostatniej pracy? testy sytuacyjne (scenki rodzajowe), np. osoba starająca się o pracę nauczyciela może otrzymać zadanie - Proszę wyobrazić sobie, że przed Panem/Panią znajduje się dziecko, które nie chce wejść do sali i zachować się adekwatnie do sytuacji. testy psychologiczne – powinny być...

troje młodych ludzi biznesu
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Zdolności interpersonalne potrzebne na rynku pracy
Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.

Zdolności interpersonalne są cenione przez pracodawcę. Umiejętność komunikacji (w zespole, w klientami, w środowisku międzynarodowym) są istotne na rynku pracy.   Pracodawcy coraz częściej przyznają, że to zdolności interpersonalne będą lepszą przesłanką do przewidywania sukcesu, niż na przykład wyniki testów psychometrycznych . Dlatego też coraz więcej firm podczas rekrutacji wykorzystuje metodę assessment center, która pozwala na ocenę kompetencji społecznych. Definicja zdolności interpersonalnych Zdolności interpersonalne , czyli międzyludzkie to te umiejętności, które wspierają nas w kontakcie z drugim człowiekiem. Innymi słowy są to kompetencje mające wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi. Zdolności cenione na rynku pracy Niemal każde środowisko pracy wymaga interakcji: ze współpracownikami, przełożonymi czy klientami. Dlatego wysoko cenione są umiejętności komunikacyjne . Ważna będzie zatem zarówno umiejętność nawiązywania i budowania relacji, umiejętność wysyłania czytelnych komunikatów (czy to w mowie, czy w piśmie), ale także umiejętność słuchania. Coraz częściej pożądane są również umiejętności komunikowania się w środowisku międzykulturowym, co wiąże się nie tylko ze znajomością języka obcego, ale też z uwrażliwieniem na różnice kulturowe.   W sytuacji, gdy grupa osób spędza ze sobą kilka godzin dziennie, nieuniknione będą nieporozumienia. Dlatego też pracodawcy cenią wysoko umiejętność rozwiązywania konfliktów czy negocjowania , jak również współpracy w zespole.   Jeśli rolą pracownika będzie zarządzanie grupą ludzi, wówczas wysoko ceniona będzie na przykład umiejętność motywowania czy delegowania zadań. Sposoby oceny zdolności interpersonalnych Coraz częściej w procesie...

nauczycielka z dziećmi
©Dejan Ristovski/Fotolia
Styl życia
Logodydaktyka – wiedza+kompetencje = sukces
Logodydaktyka ma uzupełnić edukację szkolną o niezbędne dziś cechy i umiejętności. Poza wiedzą do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest też wiara w siebie, pozytywne myślenie i kontrolowanie stresu.

Logodydaktyka ma uzupełnić edukację szkolną o niezbędne dziś cechy i umiejętności. Poza wiedzą do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest też wiara w siebie, pozytywne myślenie i kontrolowanie stresu.   Logodydaktyka to autorska koncepcja rozwoju człowieka opracowana przez psycholog i trenera – Iwonę Majewską-Opiełkę. Opiera się na metodzie psychoterapii austriackiego psychologa i psychiatry – Viktora Frankla.   Publikacja - „Logodydaktyka w edukacji” została opublikowana w listopadzie 2014 roku przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Logodydaktyka powstała w odpowiedzi na potrzeby współczesnego szkolnictwa – wiedza i umiejętność krytycznego myślenia – według autorki - nie wystarczą, żeby dobrze prosperować we współczesnym świecie. Postulaty zawarte w książce mają na celu wypełnienie luki we współczesnym szkolnictwie. Młody człowiek powinien realizować cele społeczne, które uczynią go szczęśliwym . Fundamentem jest pewność siebie oraz umiejętność zarządzania własnym czasem. Logodydaktyka – założenia samo wychowanie merytoryczne nie wystarczy; konieczne jest kształtowanie poczucia własnej wartości i pozytywnego myślenia; należy położyć nacisk na zarządzanie czasem, radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych oraz kontrolowanie stresu ; celem jest skuteczna komunikacja.   Uczeń powinien znaleźć pomysł na swoje życie i konsekwentnie do niego dążyć w oparciu o plan działania. Logodydaktyka to narzędzie, które umożliwia odnalezienie sensu w życiu. Każdy człowiek ma ogromny potencjał, dlatego zamiast skupiać się na niedoskonałościach, powinien rozwijać swoje kompetencje . Zarówno kontrolowane działanie, jak i podświadomość wpływają na kształtowanie charakteru. Hasło – „poradzę sobie” jest podstawą do...

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner