Reklama

Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Reklama

Umiejętności społeczne – przykłady

Umiejętności społeczne wiążą się z charakterem i temperamentem, np. wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka, otwartością. Kompetencje społeczne można jednak szlifować. Składają się na nie:

  • umiejętność motywacji;
  • znajomość zasad komunikacji niewerbalnej;
  • tworzenie pozytywnego nastroju;
  • świadoma autoprezentacja;
  • umiejętne prowadzenie rozmów (słuchanie, przetwarzanie informacji, przekonywanie, negocjowanie);
  • asertywność;
  • radzenie sobie z emocjami;
  • efektywne działanie w sytuacjach konfliktowych;
  • zarządzanie czasem;
  • radzenie sobie z porażką.

Umiejętności społeczne a inteligencja emocjonalna

Poziom kompetencji społecznych zależy w dużej mierze od inteligencji emocjonalnej. Na tę ostatnią składają się: umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, zarządzanie stanami emocjonalnymi, empatia. Do korzyści wynikających z posiadania inteligencji emocjonalnej należy zaliczyć:

  • samoświadomość emocjonalną,
  • opanowanie,
  • zdolność do koncentracji,
  • efektywność działania,
  • posiadanie zdrowej pewności siebie.

Jakie cechy wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne?

Aby komunikowanie było efektywne, należy podporządkować mu kilka zasad. Są to:

  • poznanie samego siebie;
  • dostrzeganie drobiazgów;
  • patrzenie na różnice w poglądach jako poszerzenie horyzontu myślowego, a nie zagrożenie;
  • bycie dobrym obserwatorem;
  • mówienie w sposób rzeczowy;
  • okazywanie szacunku drugiej osobie;
  • unikanie ocen i krytyki;
  • umiejętność przyznawania się do błędu;
  • odpowiadanie na wszystkie pytania.

Obrażanie, krytykowanie i przechwalanie się to przeciwnicy zdrowej komunikacji.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama