Kompetencje społeczne, czyli o jakości relacji między ludźmi
Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Umiejętności społeczne to łatwość nawiązywania i utrzymywania pozytywnych znajomości. Kompetencje społeczne są nieocenione zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Umiejętności społeczne – przykłady
Umiejętności społeczne wiążą się z charakterem i temperamentem, np. wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka, otwartością. Kompetencje społeczne można jednak szlifować. Składają się na nie:
- umiejętność motywacji;
- znajomość zasad komunikacji niewerbalnej;
- tworzenie pozytywnego nastroju;
- świadoma autoprezentacja;
- umiejętne prowadzenie rozmów (słuchanie, przetwarzanie informacji, przekonywanie, negocjowanie);
- asertywność;
- radzenie sobie z emocjami;
- efektywne działanie w sytuacjach konfliktowych;
- zarządzanie czasem;
- radzenie sobie z porażką.
Umiejętności społeczne a inteligencja emocjonalna
Poziom kompetencji społecznych zależy w dużej mierze od inteligencji emocjonalnej. Na tę ostatnią składają się: umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, zarządzanie stanami emocjonalnymi, empatia. Do korzyści wynikających z posiadania inteligencji emocjonalnej należy zaliczyć:
- samoświadomość emocjonalną,
- opanowanie,
- zdolność do koncentracji,
- efektywność działania,
- posiadanie zdrowej pewności siebie.
Jakie cechy wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne?
Aby komunikowanie było efektywne, należy podporządkować mu kilka zasad. Są to:
- poznanie samego siebie;
- dostrzeganie drobiazgów;
- patrzenie na różnice w poglądach jako poszerzenie horyzontu myślowego, a nie zagrożenie;
- bycie dobrym obserwatorem;
- mówienie w sposób rzeczowy;
- okazywanie szacunku drugiej osobie;
- unikanie ocen i krytyki;
- umiejętność przyznawania się do błędu;
- odpowiadanie na wszystkie pytania.
Obrażanie, krytykowanie i przechwalanie się to przeciwnicy zdrowej komunikacji.