
Ślub konkordatowy to zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi, które w Polsce jest możliwe od 1998 roku. Aby związek małżeński zawarty w kościele spełniał warunki ślubu konkordatowego, trzeba dopełnić kilku formalności. W przeciwnym razie, aby zawarcie małżeństwa miało konsekwencje cywilno-prawne, oprócz ślubu kościelnego trzeba wziąć ślub cywilny.
Dokumenty do ślubu konkordatowego wymagane przez parafię
Pierwszym miejscem, do którego udaje się para starająca się o udzielenie ślubu konkordatowego jest kancelaria parafii, w której ma się odbyć ceremonia. Jest to zwykle parafia któregoś z przyszłych współmałżonków, ale możliwe jest również zawarcie ślubu w innym kościele (jeśli zostanie udzielona zgoda parafii własnej) lub – od 1 marca 2015 roku – także w plenerze (tu potrzebna jest zgoda zarówno parafii, jak i urzędu stanu cywilnego, obowiązuje też dokonanie opłaty w wysokości 1,5 tys. zł). Podstawowe dokumenty, które trzeba okazać w kancelarii parafialnej to:
- dowody osobiste,
- metryki chrztu,
- zaświadczenia o bierzmowaniu,
- zaświadczenia o przystąpieniu do spowiedzi,
- potwierdzenie odbycia nauk przedmałżeńskich i spotkań w poradni rodzinnej,
- zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi przedmałżeńskich w parafii drugiego z przyszłych współmałżonków,
- zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
W niektórych parafiach wymagane jest także świadectwo odbycia nauki religii.
Kasia gotuje z Polki.pl: łosoś z piekarnika
Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
Aby można było zawrzeć ślub konkordatowy, trzeba uzyskać zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, które wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego. Od 1 marca 2015 roku narzeczeni mogą uzyskać takie zaświadczenie w dowolnym urzędzie w Polsce, niezależnie od adresu ich zameldowania i jest ono ważne przez 6, a nie – jak dotychczas – przez 3 miesiące. Nowe prawo nakłada na kierowników USC obowiązek prowadzenia elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, dlatego w celu uzyskania zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa nie trzeba już przedkładać odpisów wcześniejszych aktów (aktów urodzenia, dokumentów potwierdzających rozwiązanie małżeństwa w przypadku osoby rozwiedzionej lub aktu zgonu wcześniejszego współmałżonka wdowy/wdowca). Przed kierownikiem USC w momencie odbierania zaświadczenia składa się też oświadczenie w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci.
Zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego
Parafia, w której zostaje zawarty związek małżeński po ceremonii zaślubin jest zobowiązana wydać zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego. Zaświadczenie takie musi być opatrzone czytelnymi podpisami:
- obojga małżonków,
- dwóch pełnoletnich świadków,
- duchownego, przed którym zostało zawarte małżeństwo,
- duchownego uprawnionego do sporządzania zaświadczeń.
Regulacja prawna między parafią a urzędem stanu cywilnego
W ciągu 5 dni roboczych od zawarcia małżeństwa duchowny musi doręczyć do urzędu stanu cywilnego zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego i zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Po upływie 2 tygodni od otrzymania stosownych dokumentów przez USC można odebrać skrócone odpisy aktu ślubu, które od marca 2015 wydawane są bezpłatnie. Dalej jednak obowiązuje opłata za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84 zł.
- Aktualne dokumenty są bardzo ważne. Czy wiesz, że za nieważny dowód osobisty możesz zapłacić karę?
- Jesteście już po ślubie i chcecie odebrać swój dom? Sprawdźcie, jakich dokumentów potrzebujecie.
- Niestety w internecie nie sprawdza się dowodu i danych osobowych. Jesteś pewien, że twoje dziecko nie spotyka tam niebezpiecznych ludzi?