Opóźnienie rozwoju psychoruchowego i emocjonalnego dziecka – jak je rozpoznać i jakie są jego przyczyny?
Przyczyny opóźnionego rozwoju psychoruchowego i emocjonalnego dziecka mogą być różnorakie. Przy tego typu zaburzeniach pojawiają się problemy z mową, ze słuchem, ze zdolnościami motorycznymi, z nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych oraz z koncentracją i pamięcią. Mogą one wskazywać na autyzm, ADHD, zespół Aspergera, dysleksję oraz inne zaburzenia rozwojowe.
Przyczyny opóźnionego rozwoju psychoruchowego i emocjonalnego dziecka mogą być różnorakie. Przy tego typu zaburzeniach pojawiają się problemy z mową, ze słuchem, ze zdolnościami motorycznymi, z nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych oraz z koncentracją i pamięcią. Mogą one wskazywać na autyzm, ADHD, zespół Aspergera, dysleksję oraz inne zaburzenia rozwojowe.
Pierwsze symptomy w rozwoju psychofizycznym i emocjonalnym dziecka dostrzegane są zazwyczaj przed pierwszym rokiem życia. Jednakże nie każde opóźnienia powinny budzić niepokój rodziców. Niektóre z nich, jak np. problemy z mową, mogą wynikać z indywidualnego tempa rozwoju dziecka.
Opóźniony rozwój psychofizyczny i emocjonalny dziecka – jakie objawy powinny wzbudzić niepokój rodziców?
Pierwsze trzy lata życia człowieka są najważniejsze z rozwojowego punktu widzenia – w tym czasie kształtuje się wzrok, słuch, mowa, a także umiejętność poruszania się i poprawnego odbierania bodźców zewnętrznych. Pierwsze nieprawidłowości w rozwoju psychofizycznym i emocjonalnym dziecka powinny być dostrzeżone w pierwszych latach życia. Gwarantuje to dobra współpraca z pediatrą. Wśród czynników, które powinny wzbudzić niepokój rodziców można wymienić:
- w 1. miesiącu życia: niereagowanie na dźwięki, nieskupianie wzroku na zabawkach, nieściskanie palca lub innych przedmiotów,
- w 3. miesiącu życia: nieskupianie wzoru na poruszających się przedmiotach, brak gaworzenia, nieutrzymywanie głowy w pozycji siedzącej oraz nieprzewracanie się na plecy,
- w 6. miesiącu życia: nieodróżnianie twarzy, brak reakcji na swoje imię, nieutrzymywanie ciężaru ciała na nogach,
- w 12. miesiącu życia: nienaśladowanie różnych czynności, niechwytanie drobnych przedmiotów, nierozumienie prostych poleceń,
- w 24. miesiącu życia: niebudowanie prostych konstrukcji składniowych, trudności w samodzielnym poruszaniu się i brak samodzielności,
- w 36. miesiącu życia: trudności w budowaniu zdań, brak samodzielności, brak sygnalizowania podstawowych potrzeb fizjologicznych.
Choroby rozwojowe dzieci
Opóźnienia w rozwoju psychofizycznym i emocjonalnym dziecka mogą wskazywać na choroby rozwojowe. Mogą to być zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz orientacji przestrzennej. Nieprawidłowości te mogą wskazywać również na autyzm, ADHD, zespół Aspergera oraz dysleksję rozwojową.