Party Stories
Jak poprawić koordynację ruchową u dzieci?
© Monkey Business/Adobe Stock
Styl życia

Jak poprawić koordynację ruchową u dzieci?

Koordynacja ruchowa jest zdolnością do wykonywania złożonych czasowo i przestrzennie ruchów ciała. Jest ona szczególnie istotna w przypadku osób uprawiających sport. Aby zminimalizować ryzyko posiadania słabej koordynacji ruchowej w wieku dojrzałym, należy o nią zadbać już w wieku dziecięcym. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia koordynacyjne są najbardziej efektywne oraz jaki wiek jest najlepszy do poprawiania sprawności ruchowej.

Koordynacja ruchowa jest zdolnością do wykonywania złożonych czasowo i przestrzennie ruchów ciała. Jest ona szczególnie istotna w przypadku osób uprawiających sport. Aby zminimalizować ryzyko posiadania słabej koordynacji ruchowej w wieku dojrzałym, należy o nią zadbać już w wieku dziecięcym. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia koordynacyjne są najbardziej efektywne oraz jaki wiek jest najlepszy do poprawiania sprawności ruchowej.

 

Kluczową kwestią dla rozwoju koordynacji jest regularna aktywność fizyczna. Nawet jeżeli nie są to specjalistyczne ćwiczenia, to korzystnie wpływają na poprawę zdolności ruchowych.

Koordynacja ruchowa dzieci: w jakim wieku ćwiczyć i dlaczego jest to ważne?

Koordynację ruchową można kształtować na różnych etapach życia, ale uważa się, że najlepszym do tego okresem jest wiek 7-12 lat. Wynika to z faktu, że właśnie wtedy u dzieci zaczyna kształtować się odpowiednia świadomość ruchowa. Im więcej dobrych nawyków dziecko przyswoi na tym etapie życia, tym jego koordynacja w dojrzałym wieku będzie lepsza. Później możliwa jest praca nad koordynacją, ale trzeba pamiętać o tym, że będzie to już jedynie jej poprawianie. Główne nawyki są wyrabiane we wspomnianym już przedziale wiekowym.

 

Koordynacja ruchowa przede wszystkim jest związana ze zwinnością i zręcznością. W jej zakres wchodzi jednak jeszcze wiele innych istotnych kwestii, takich jak:

  • równowaga,
  • pamięć ruchowa,
  • czas reakcji,
  • czucie mięśniowe,
  • orientacja przestrzenna,
  • poczucie rytmu,
  • zdolność sprzężenia.

Propozycje ćwiczeń na poprawę koordynacji u dzieci

Ćwiczenia kształtujące koordynację ruchową dzieci są stosunkowo łatwe do wykonania, ale wymagają dokładności i konsekwencji. Większość z nich na lekcjach wychowania fizycznego mogą wprowadzać nauczyciele. Dlatego też tak ważne jest, by dzieci od najmłodszych lat uczestniczyły w W-F, gdyż może to zminimalizować ryzyko problemów z ich koordynacją.

 

Aby odpowiednio kształtować koordynację, można wykonywać takie ćwiczenia, jak:

  • różne rodzaje podskoków podczas biegu: obunóż, jednonóż, naprzemiennie,
  • przewroty w przód i w tył,
  • stanie na głowie,
  • stanie na rękach,
  • wstawanie z pozycji leżącej bez pomocy rąk,
  • kozłowanie piłki/piłek podczas biegu,
  • zwinnościowe tory przeszkód,
  • siady równoważne z odprowadzeniem rąk i nóg w bok.

 

Powyższe propozycje ćwiczeń należy wdrażać systematycznie. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na dokładność ich wykonywania, czasami nawet kosztem ilości prób.

 

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Kobieta biegnąca
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Koordynacja ruchowa: 6 prostych ćwiczeń na jej usprawnienie
Koordynacja ruchowa człowieka zakodowana jest w błędniku, umiejscowionym w środkowej części ucha. Błędnik odpowiada za równowagę - chodzenie, poruszanie się po nierównym podłożu i bieganie. Aby polepszyć koordynację powinniśmy regularnie wyruszać na wycieczki rowerowe lub odwiedzać basen.

Koordynacja ruchowa człowieka zakodowana jest w błędniku, umiejscowionym w środkowej części ucha. Błędnik odpowiada za równowagę - chodzenie, poruszanie się po nierównym podłożu i bieganie. Aby polepszyć koordynację powinniśmy regularnie wyruszać na wycieczki rowerowe lub odwiedzać basen.   Koordynacja ruchowa wykształca się u człowieka w okresie szkolnym – pomiędzy 7., a 14. rokiem życia. Dlatego tak ważna jest aktywność ruchowa u dzieci, regularne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego. Koordynacja ruchowa: bieganie, pływanie oraz... ćwiczenie na piłce Aby polepszyć koordynację ruchową należy się... ruszać! To najprostsza rada, jaką można powiedzieć osobie, która ma z nią problemy. 1. Bieganie – jogging angażuje całe ciało, wszystkie partie mięśniowe i koordynuje je podczas wykonywania ruchu. Bieganie co drugi dzień po 30 minut sprawi, że ciało zacznie pracować w równowadze. 2. Basen – pływanie wymaga wzmożonej koordynacji ruchowej, dlatego wizyta na basenie raz w tygodniu zmusi poszczególne partie mięśniowe (nóg, rąk, tułowia) do współpracy. 3. Trening interwałowy – inaczej nazywany treningiem kondycyjnym składa się dwóch rodzajów ćwiczeń: o niskiej i wysokiej intensywności. Ćwiczenia mają na celu usprawnić ruchy ciała, zwiększyć wytrzymałość organizmu na wysiłek fizyczny. 4. Ćwiczenia na piłce – pilates ćwiczony na piłce wzmocni poczucie równowagi ciała, skoordynuje ruchy i je ustabilizuje. 5. Aerobik – intensywne wykonywanie ćwiczeń zmusi ciało do trzymania odpowiedniej pozycji i usprawni koordynację ruchową. Wszystkie błędy w ruchu można podczas aerobiku szybko wyłapać, ponieważ sale w klubach fitness najczęściej na ścianach mają duże lustra. 6. Jazda na rowerze – najprzyjemniejsza forma polepszania koordynacji ruchowej. Wyprawa rowerowa ze znajomymi pomoże...

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner