kobiece nogi na siedząco
©Robert Przybysz/Fotolia
Styl życia

Łatwiej jest zapobiegać żylakom, niż je leczyć – jak radzić sobie z żylakami?

Żylaki powstają, kiedy krew nie może swobodnie przepływać, naciska na ściany żył, rozpycha i poszerza je. Żylaki widoczne są pod skórą jako niebieskie linie, często zgrubiałe. Skłonność do żylaków jest genetyczna. O skłonności do żylaków świadczą pojawiające się na nogach czerwone i niebieskie pajączki. Pojawieniu się ich można zapobiegać lub złagodzić ich objawy.

Żylaki powstają, kiedy krew nie może swobodnie przepływać, naciska na ściany żył, rozpycha i poszerza je. Żylaki widoczne są pod skórą jako niebieskie linie, często zgrubiałe. Skłonność do żylaków jest genetyczna. O skłonności do żylaków świadczą pojawiające się na nogach czerwone i niebieskie pajączki. Pojawieniu się ich można zapobiegać lub złagodzić ich objawy.

Aktywność fizyczna to podstawa!

Zadbaj o to, żeby krew krążyła w organizmie. Zacznij regularnie ćwiczyć: biegać, spacerować, zapisz się na fitness albo trenuj w domu. Nawet jeśli twoja praca wymaga siedzenia lub stania przez 8 godzin dziennie, staraj się zmieniać pozycję.

Siadaj z nogami uniesionymi do góry

Kiedy siadasz lub kładziesz się, żeby wypocząć, podkładaj pod nogi twardą poduszkę, wałek ze zwiniętego koca lub układaj nogi na stołeczku.

Nie zakładaj nogi na nogę

Kiedy siedzisz, nie zakładaj nogi na nogę. Trzymaj je prosto, a jeszcze lepiej, kładź na niewysokim stołeczku.

Codziennie masuj nogi

Codziennie wieczorem masuj nogi olejkiem lawendowym lub rozmarynowym albo żelem z wyciągiem z kasztanowca. Możesz też włożyć do foliowego woreczka kilka kostek lodu i masować nimi nogi. Wykonuj przy tym delikatne ruchy okrężne, kierując się od dołu do góry, w stronę serca.

Nie noś skarpet uciskających nad kostką

Jeśli skarpety, które nosisz odciskają ci nad kostką ślad gumki, wyrzuć je. Wybieraj takie skarpetki, których ściągacz jest luźny i nie uciska nogi nad kostką.

Schudnij

Problemy z puchnącymi nogami i żylakami często wiążą się z nadwagą. Schudnij do swojej prawidłowej wagi, zgodnej z BMI, żeby odciążyć nogi.

Zrezygnuj z palenia papierosów i ogranicz spożycie alkoholu

Rzuć palenie. Papierosy prowadzą do zwężenia żył. Ogranicz też spożycie alkoholu. Wszelkie używki wpływają na krążenie krwi i negatywnie wpływają na światło żył, co bezpośrednio prowadzi do żylaków.

Ogranicz kawę i czarną herbatę, pij więcej wody

Kawa i herbata odwadniają organizm i zwiększają krzepliwość krwi. Zastąp je wodą. Pij jej od 1,5 do 2 l dziennie. W lecie i w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego pij jej więcej.

Ogranicz spożycie soli

Nadmiar soli bywa przyczyną odwodnienia organizmu i powstawania obrzęków nóg, może prowadzić do powstawania żylaków. Możesz ją ograniczyć i zastąpić innymi przyprawami.

Suplementy diety z wyciągiem z kasztanowca

W aptekach dostępne są też preparaty zawierające wyciąg z kasztanowca. Właściwości kasztanowca, który uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, sprawiają, że regularne przyjmowanie go w postaci kapsułek lub tabletek, może przynieść ulgę osobom, które mają skłonność do obrzęków nóg, oraz zapobiec pojawieniu się żylaków.

stopy na łóżku
Pixabay/ niekverlaan/ CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Styl życia
Sposoby na opuchliznę nóg: kasztanowiec, zimne okłady i bratek
Opuchnięte kostki i opuchnięte stopy to uciążliwe i nieestetyczne dolegliwości, których chcemy się jak najszybciej pozbyć. Sposobów jest na szczęście wiele. Można unieść nogi do góry, natrzeć je kremem z wyciągiem z kasztanowca lub zrobić zimny okład.

Opuchnięte kostki i opuchnięte stopy to uciążliwe i nieestetyczne dolegliwości, których chcemy się jak najszybciej pozbyć. Sposobów jest na szczęście wiele. Można unieść nogi do góry, natrzeć je kremem z wyciągiem z kasztanowca lub zrobić zimny okład. Szybkie sposoby na puchnące kostki i opuchnięte stopy Puchnięcie nóg w kostkach to objaw zatrzymania wody w organizmie , dlatego najlepiej zawsze dbać o to, aby właściwie go nawadniać. Paradoksalnie – woda zatrzymuje się wtedy, gdy jest jej za mało . Ale nie zawsze, czasem jest to związane z cyklem menstruacyjnym i upałem. Najszybszy sposób na zniwelowanie obrzęku kostek to przyłożenie do nich zimnego okładu. Doskonałe do tego są kostki lodu lub zmoczony mały ręcznik.   Zaburzenie obiegu krwi i limfy w organizmie – czyli przyczyna opuchlizny – najczęściej powstaje w wyniku długiego siedzenia lub chodzenia. Jeżeli długo przebywasz w jednej pozycji podczas pracy np. za biurkiem, podłóż pod stopy karton lub jakieś inne podwyższenie, co jakiś czas unieś stopy do góry, zrób nimi kilka kółek, poruszaj palcami, albo się po prostu przejdź (najlepiej po schodach), stań na palcach, to pobudzi obieg płynów. Noszenie zbyt uciskających skarpetek lub butów też przyczynia się do powstawania obrzęków kostek. W sklepach ortopedycznych można kupić specjalne pończochy zapobiegające puchnięciu nóg. Pamiętaj też o noszeniu właściwie dobranego obuwia i raz na jakiś czas zrezygnuj z wysokich obcasów lub butów na koturnie. Codzienne zabiegi i ćwiczenia na opuchnięte nogi Na opuchnięte stopy i kostki najlepsze są preparaty zawierające wyciąg z kasztanowca , dlatego najlepiej zawsze miej przy sobie taki krem, który możesz stosować doraźnie. Jeżeli masz problem z często powtarzającymi się...

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner