Ważność faktury VAT bez podpisu
W obiegu gospodarczym funkcjonują faktury VAT zarówno podpisane, jak i nieopatrzone podpisem ani pieczątką. Te drugie są jednak tak samo ważne – obowiązek podpisywania faktur został zlikwidowany w 2004 roku w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej.
W obiegu gospodarczym funkcjonują faktury VAT zarówno podpisane, jak i nieopatrzone podpisem ani pieczątką. Te drugie są jednak tak samo ważne – obowiązek podpisywania faktur został zlikwidowany w 2004 roku w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej.
Elementy faktury VAT
Zgodnie z prawem, obowiązkowe elementy faktury to:
- data wystawienia,
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy oraz ich adresy,
- numery identyfikacji podatkowej podatnika oraz nabywcy,
- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi bądź data otrzymania zapłaty,
- nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
- miara i ilość towarów lub zakres usług,
- cena jednostkową netto,
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
- wartość towarów lub usług netto,
- stawka podatku,
- suma wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i od podatku zwolnioną,
- kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek,
- kwota należności ogółem.
Konkretne przypadki mogą wymagać dodatkowych elementów, jednak nigdy nie jest wymagany podpis ani pieczątka. Taka konieczność została zniesiona rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku.
Podpis na fakturze VAT
Zgodnie z obowiązującymi przepisami podpis wystawcy ani odbiorcy nie jest wymagany. Wciąż zdarza się, że są one podpisywane, nie ma to jednakże znaczenia z punktu widzenia ważności faktury VAT.
Faktem jednak jest, że w praktyce może to mieć znaczenie dowodowe – jeśli wystawca faktury odda sprawę do sądu, przedstawiając nieopłaconą fakturę podpisaną przez odbiorcę, to automatycznie przyjmowana jest ona za dowód w sprawie i może stanowić podstawę wydania nakazu zapłaty. Natomiast dokument niepodpisany nie może stanowić bezspornego dowodu w postępowaniu przed sądem – konieczne będzie dalsze postępowanie dowodowe w sprawie.