Dziecko zakrywa rękę twarzą
©upyanose/Fotolia

ADHD, czyli nadpobudliwość psychoruchowa określana jest w psychologii jako triada zaburzeń: impulsywność, nadruchliwość i dekoncentracja. Obok tych głównych objawów występują również problemy z zachowaniem w szkole i w życiu społecznym dziecka.

 

Dzieci z ADHD często określane są jako „niegrzeczne”. Warto umieć odróżnić niepoprawne zachowanie od zaburzenia psychoruchowego.

 

Nadpobudliwość ruchowa, nazywana też ADHD, obejmuje trzy główne zaburzenia zachowania u dzieci. Triada objawów to:

  • nadpobudliwość ruchowa,
  • zaburzenia koncentracji,
  • impulsywność w zachowaniu.

 

Jeżeli psycholog jest w stanie zdiagnozować u dziecka te trzy podstawowe objawy, jest duże prawdopodobieństwo występowania ADHD. Aby jednak uzupełnić obraz całego zaburzenia psychoruchowego, należy dziecko obserwować w szkole, przy pracy czy w kontakcie z innymi ludźmi.

Szczegółowe objawy nadpobudliwości ruchowej

Objawy ADHD można zaobserwować przeważnie około 7. roku życia, kiedy dziecko rozpoczyna naukę szkolną. Dziecko z zaburzeniami ADHD będzie miało z tym ogromne trudności, które będą się objawiać w:

nierespektowaniu zasad w szkole i podczas zajęć szkolnych: rozmawianie, przerywanie, zadanie pytań w nieodpowiednim momencie;

  • zaburzeniu motoryki: wiercenie się, chodzenie po klasie, niemożliwość usiedzenia dłużej na jednym miejscu;
  • gadatliwości: dzieci z ADHD mówią dużo i szybko, często niepoprawnie;
  • chwiejności emocjonalnej: impulsywnie reaguje na krytykę, głośno wyraża negatywne emocje i myśli, a przede wszystkim ma zmienny nastrój;
  • irracjonalnych lękach oraz zaburzeniach snu i mowy: rzadko występują, ale zdarza się, aby towarzyszyły zaburzeniom ADHD. Przyczyną ich występowania może być nadmierna pobudliwość i wewnętrzna potrzeba „pędu” u dzieci w ADHD.

 

U chłopców z ADHD częściej występują zachowania dotyczące motoryki, a u dziewczynek przeważają zaburzenia koncentracji. Jak odróżnić dziecko „niegrzeczne” od tego z nadpobudliwością psychoruchową? Tym, że dziecko „niegrzeczne” celowo i świadomie sprawia problemy wychowawcze. Dziecko z ADHD, zapytane dlaczego się tak zachowuje, nie będzie wiedziało, jak odpowiedzieć. Wszystkie objawy nadpobudliwości psychoruchowej występują nieświadomie.