Co obejmuje psychologia biznesu? Wykorzystanie psychologii w biznesie
Psychologia biznesu jest działem psychologii, związanym z psychologią rozwoju człowieka. Bada przede wszystkim człowieka w warunkach biznesowych, sprawdza jakie czynniki mogą wpłynąć na rozwój jego potencjału zawodowego. Stosowana w większości organizacji pomaga w tworzeniu zespołu pracowników, ich relacji z podwładnymi.
Psychologia biznesu jest działem psychologii, związanym z psychologią rozwoju człowieka. Bada przede wszystkim człowieka w warunkach biznesowych, sprawdza jakie czynniki mogą wpłynąć na rozwój jego potencjału zawodowego. Stosowana w większości organizacji pomaga w tworzeniu zespołu pracowników, ich relacji z podwładnymi.
Działy psychologii biznesu
Psychologia biznesu jest powiązana z psychologią pracy i psychologią przemysłową. Wszystkie trzy dziedziny budują naukowe, teoretyczne zaplecze dla managerów w firmach i organizacjach, którzy mogą wiedzę o psychicznych czynnikach rozwoju zawodowego wykorzystać w praktyce. Najprościej rzecz ujmując, jest to nauka ukierunkowana na zwiększenie efektywności działań w pracy. Główne działy psychologii biznesu to:
- przywództwo (umiejętności liderskie);
- procesy grupowe (praca w grupie);
- motywacja (umiejętności motywacyjne do pracy);
- kultura organizacji (pojmowanie każdej organizacji jako odrębnej jednostki z jej indywidualnymi cechami – sposób zachowania, dress code itp.);
- komunikacja w organizacji;
- zarządzanie zasobami ludzkimi (wykorzystywanie potencjału);
- satysfakcja pracowników.
Ważnym działem psychologii biznesu, a jednocześnie jednym z najnowszych, jest obsługa klienta. Jest to dział przydatny szczególnie w biznesowej sprzedaży, gdzie pracownicy uczą się odpowiednio obsługiwać klientów tak, aby byli oni zadowoleni, a pracownicy zakończyli rozmowę z nimi z sukcesem.
Jak wykorzystywana jest wiedza z psychologii biznesu?
Psychologia biznesu wykorzystywana jest w takich dziedzinach życia jak ekonomia, reklama, marketing i zarządzanie. Jest ona również często nieetycznie wykorzystywana wobec pracowników poprzez różnorodne techniki manipulacji. Wiąże się z nią również wiele „mitów” wywodzących się z coachingu, jak na przykład przekaz: każdy jest w stanie osiągnąć wielki sukces. Znając minimalne podstawy psychologii rozwojowej i osobowości możemy być pewni, że w wielu przypadkach odbiega to od rzeczywistości.